w

Złote baterie od Chińczyków. Zasięg 500 km w 15 minut

Baterie Zeekr
Złote baterie od Chińczyków. Zasięg 500 km w 15 minut

Nietrudno odnieść wrażenie, że „elektryczna rewolucja” przemysłu motoryzacyjnego to doskonała wiadomość dla chińskich koncernów. I widać to coraz wyraźniej.

Tamtejsi producenci dysponują dużym kapitałem, dostępem do surowca i tanią siłą roboczą. Jeśli na rynku debiutują nieznane dotąd rozwiązania, to każda firma startuje z tego samego poziomu. Szybszy rozwój może więc zanotować nie ta o większej renomie, tylko ta, która ma wyżej wymienione „elementy” całej układanki. Świetnym tego przykładem są złote baterie.

Zanim jednak o nich, warto zastanowić się, co powinny zrobić europejskie marki? Walka cenowa z Chińczykami jest wręcz niemożliwa, jeśli politycy Unii Europejskiej nie zastosują odpowiednich zabezpieczeń – a na to się nie zanosi. Ciekawe dlaczego?

>Chiński producent już w Polsce. Auta spalinowe w znakomitych cenach

Pogodzenie się z porażką wydaje się nierozsądne, podobnie jak lekceważenie konkurentów. Przypomnijmy, że z Japończyków i Koreańczyków też się śmiano. Wszyscy wiedzą, jak potoczyły się ich losy.

Jednym z najbardziej logicznych rozwiązań jest współpraca z chińskimi producentami. Świetnym tego przykładem jest Volvo, które trafiło pod skrzydła Geely. Ten azjatycki potentat ma pod swoimi skrzydłami także markę Zeekr. Wbrew pozorom, szwedzki producent ma z nią wiele wspólnego. Jakiś przykład? A i owszem, Volvo LM90, które jest bliźniakiem konstrukcyjnym modelu chińskiej marki.

Złote baterie od Zeekr

Właśnie ta marka poinformowała ostatnio o postępie w dziedzinie akumulatorów trakcyjnych. Ich najnowszy twór ma oferować bardzo wysoki poziom wydajności, co wpłynie na komfort użytkowania samochodu i innych pojazdów, w których zostanie zastosowany nowy podzespół.

Złota bateria, o której właśnie mowa, ma konstrukcję litowo-żelazowo-fosforanową (LFP). Taka mieszanka daje relatywnie większe możliwości, niż litowo-jonowy odpowiednik. Pierwszym samochodem, który z niej skorzysta będzie Zeekr 007.

Złote baterie od Chińczyków
Zeekr 007 jako pierwszy otrzyma złotą baterię o wysokim poziomie gęstości energii

Cechą szczególną jest możliwość ładowania z mocą 500 kW. W praktyce będzie to oznaczało, że wspomniany model będzie w stanie pokonać dystans 500 kilometrów po 15-minutowym postoju na ładowanie. Warto w tym miejscu dodać, że Zeekr 007 zapewnia 870 kilometrów zasięgu na pełnej baterii (cykl CLTC).

Jak uzyskano taki rezultat? Mimo mniejszej gęstości energii, niż w przypadku akumulatorów nikolowo-manganowo-kobaltowych, udało się uzyskać właściwy rezultat w tej kategorii, co jest zasługą nowych materiałów i uproszczonej konstrukcji.

Wskaźnik wykorzystania objętości wyniósł 83,7 procenta, co oznacza dobre parametry w mniejszych rozmiarach. Producent podkreśla, że nowa bateria będzie bezpieczna i ognioodporna. Za jej produkcję odpowiada oczywiście Geely. Podzespół zjedzie z taśm w zakładach Quzhou w Chinach.

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

2 komentarze

Dodaj odpowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Spalinowe Porsche Macan

Spalinowe Porsche Macan wycofane z rynku. Zaskakujący powód

Carice CT2

Wygląda jak zabytkowe Porsche. Kosztuje jednak mniej i daje frajdę z jazdy!