Dekadę temu liczne marki odchodziły od klasycznych minivanów, które wyraźnie traciły rynkowe udziały na rzecz SUV-ów i crossoverów.
Dziś można zaobserwować powrót do tej koncepcji, co w pewnym sensie wydaje się zaskakujące. Dlaczego? Część projektów wykorzystuje elektryczne napędy, podobnie jak ten chiński rywal Volkswagena ID. Buzz. A nie jest to przecież najbardziej wdzięczny rodzaj nadwozia dla układów akumulatorowych.
Mimo tego, marki z całego świata z jakiegoś powodu „przepraszają się” z konwencjonalnymi samochodami rodzinnymi. To z pewnością dobra wiadomość dla klientów, bo mają większy wybór. Szkoda tylko, że w licznych przypadkach oferta jest ograniczona do wersji zero-emisyjnych, które w tak dużych autach eliminują duży poziom użyteczności.
Chiński rywal Volkswagena ID. Buzz
Oto Zeekr Mix, czyli zupełnie nowy model, który powstał pod skrzydłami koncernu Geely, do którego należy także Volvo. Warto podkreślić, że jego zdjęcia nie pochodzą od producenta. Ujawniło je Chińskie Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informacyjnych.
Na premierę nie będzie trzeba jednak długo czekać. Chiński rywal Volkswagena ID. Buzz zostanie przedstawiony szerokiej publiczności podczas Salonu Samochodowego w Pekinie. Pierwsze opinie na temat jego designu są pozytywne.
Sylwetka minivana została wyraźnie zaokrąglona – wszędzie tam, gdzie było to możliwe. Dobre wrażenie robi pas przedni z przyciemnionymi reflektorami, które tworzą panel świetlny biegnący przez całą szerokość.
Natomiast tył jest wyjątkowo minimalistyczny, co spodoba się zwolennikom czystej formy. Lampy zostały ukryte w czarnej listwie znajdującej się między szybą a bardzo szeroką klapą bagażnika. Profil ujawnia natomiast drzwi bez klamek i ciekawy motyw bocznych przeszkleń.
Spory i elektryczny
Zeekr Mix ma 4688 milimetrów długości, 1995 milimetrów szerokości oraz 1755 milimetrów wysokości. To wszystko idzie w parze z rozstawem osi sięgającym 3008 milimetrów. Można więc założyć, że we wnętrzu znajdą się trzy rzędy siedzeń – niewykluczone, że dla dziewięciu osób.
Co jeszcze wiemy o tym modelu? Wykorzystuje nową architekturę 800 V przygotowaną przez Geely. Jej uzupełniniem są akumulatory trakcyjne o pojemności 86 kWh, które można ładować z mocą 360 kW.
>Problem z ubezpieczeniem chińskich aut. Towarzystwa nie chcą tego robić
Dokładne na temat układu napędowe nie zostały jeszcze ujawnione, choć producent zapowiedział, że topowa wersja może mieć więcej niż 415 koni mechanicznych, co zwiastuje układ dwusilnikowy oraz napęd na obie osie.
To oznacza, że Zeekr będzie oferował więcej mocy, niż Volkswagen ID. Buzz GTX. Niemiecka marka będzie więc miała problem, ale póki co na rynku chińskim, bo Mix raczej nie będzie oferowany globalnie.