w , , , , , , , ,

Top 10 Krzemińskiego: Najciekawsze testy w 2020 roku

Top 10 Krzemińskiego: Najciekawsze testy w 2020 roku

Dzień dobry Piękni! Jak co roku mam dla Was subiektywne zestawienie dziesięciu najciekawszych samochodów przetestowanych w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

Był to okres wyjątkowy – także z powodu pandemii. Na jakiś czas parki prasowe zostały zamknięte, a komunikacja stała się wyraźnie utrudniona. Dziś historia zatacza koło. Znowu pojawiają się większe obostrzenia, ale miejmy nadzieję, że to już ostatni etap tak poważnych restrykcji. Oby wszystko wróciło jak najszybciej do normy, bo ten kraj poniósł już tak duże straty gospodarcze, że rekonwalescencja ekonomiczna może trwać nawet kilka lat. Producenci aut nie byli tu wyjątkiem – niemal każdy zanotował gorszą sprzedaż.

Mimo tego, udało się sprawdzić dla Was znaczną liczbę świetnych samochodów. Mój profil na Instagramie ujawnia wszystkie z nich – sami możecie wytypować te, które zrobiły na Was najlepsze wrażenie lub podobały się najbardziej. Wybranie Top 10 nie było łatwe i często decydowały emocje, jakie towarzyszyły doświadczeniom związanym z jazdą. Zaczynamy!

10. Fiat 124 Spider, czyli tęsknota za przeszłością

Wielu może zaskoczyć obecność tego samochodu w zestawieniu podsumowującym 2020 rok. Dla mnie był to jednak jeden z tych testów, który pozwalał zapomnieć o otaczającej, nie do końca przyjemnej rzeczywistości. Doskonale wiecie, że 124 Spider skrywa liczne podzespoły Mazdy MX-5, ale posiada włoskie serce i aparycję, co robi różnicę.

Fiat 124 Spider test
Fiat 124 Spider przechodzi do historii

Poza atrakcyjnym designem, oferuje naprawdę świetne właściwości jezdne, których sekretem są rozłożenie masy i skromna waga. Bez wątpienia był to jeden z ostatnich takich samochodów na rynku. “Był”, ponieważ nie jest już oferowany i trudno oczekiwać, że Fiat stworzy szybko następcę – o ile w ogóle do tego kiedykolwiek dojdzie.

Dane techniczne:

  • Silnik 1.4 MultiAir II (140 KM, 225 Nm)
  • Skrzynia: 6-biegowy manual
  • Napęd: Na tylną oś
  • Masa własna: 1070 kilogramów
  • 0-100 km/h: 7,5 sekundy
  • V-max: 215 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 7,5 litra na 100 kilometrów

9. Mercedes-Benz EQC przetarł redakcyjny szlak

Ten model nie znalazł się w rankingu dlatego, że wypada mieć “coś elektrycznego”. Miałem już okazję prowadzić auta na prąd, ale to pierwsze z nich, którym zdecydowałem się dotrzeć do siedziby redakcji, która znajduje się około 300 kilometrów na południe od warszawskiego oddziału Mercedesa. I wiecie co? Udało się, choć nie bez wyrzeczeń. Manipulowałem nawet obsługą nawiewu, którego praca wpływała na realny zasięg. Ostatecznie, dotarłem na miejsce z zapasem kilkunastu kilometrów.

Mercedes-Benz EQC test
EQC to pierwsze auto elektryczne, którym pokonałem 300 kilometrów na jednym ładowaniu

Czy EQC jest pierwszym “elektrykiem”, który bym kupił? Nie. Należę do tej grupy kierowców, która często pokonuje duże dystanse i zdarza się, że potrzebuję auta na już, natychmiast. A co zrobić, jak bateria jest dopiero w połowie naładowana…? No właśnie… Wallbox przyspiesza sprawę, ale to i tak kilka godzin ładowania. Trzeba jednak oddać Mercedesowi to, że stworzyli elektrycznego crossovera klasy premium, który oferuje naprawdę bardzo komfortowe warunki dla czterech dorosłych osób i nie ustępuje wyposażeniem konwencjonalnym modelom o zbliżonych gabarytach.

Dane techniczne:

  • Silnik: Elektryczny (408 KM, 760 Nm)
  • Skrzynia: Automat-selektor kierunku jazdy
  • Napęd: Na obie osie
  • Masa własna: 2420 kilogramów
  • 0-100 km/h: 5,1 sekundy
  • V-max: 180 km/h
  • Pojemność baterii 80 kWh
  • Zużycie prądu: 26-27 kWh na 100 kilometrów

8. Ford Ranger Raptor budzi respekt nawet na asfalcie

W teorii nie ma on sensu na polskim rynku. W praktyce jest na tyle fajny, że posiada swoją grupę zwolenników, choć amerykańska marka nie poszła na całość – wypuściła na europejskie drogi wersję z dieslem pod maską. Nie ma więc mowy o charakterystycznym ryku silnika, czy osiągach godnych sportowych kompaktów. Aczkolwiek stojąc przed tym autem i tak będziesz czuł respekt, a widząc go w lusterku grzecznie zjedziesz na prawy pas…

Ford Ranger Raptor test
Surowy, ale niezwykle skuteczny – Raptor to ciekawa propozycja na rynku pick-upów

Ranger Raptor to pick-up o dużych możliwościach. Oferuje wydajny napęd, przyzwoitą dynamikę i wielkie pokłady terenowego animuszu. W pewnym sensie zdradza styl życia potencjalnego użytkownika. Bez wątpienia nie wybierają go osoby, które większość czasu spędzają w mieście. To propozycja dla ludzi lubiących bliskość z naturą w wydaniu nieco bardziej ekstremalnym, niż spacer po lesie. Istnieją z pewnością tańsze i niemal tak samo skuteczne auta w tym segmencie, ale które z nich ma w sobie aż tyle charakteru?

Dane techniczne:

  • Silnik: 2.0 EcoBlue (213 KM, 500 Nm)
  • Skrzynia: 10-biegowy automat
  • Napęd: Na obie osie
  • Masa własna: 2500 kilogramów
  • 0-100 km/h: 10,5 sekundy
  • V-max: 170 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 11-12 litrów na 100 kilometrów

7. Volvo XC60 B4, czyli najpopularniejszy model premium w Polsce

Na tle tych wszystkich barwnych aut, szwedzki SUV jest oazą spokoju. Niektórym może wydawać się nawet nudny, ale dla mnie to wzorzec swojego segmentu. Co ciekawe (i dość rzadkie), moje gusta odzwierciedlają tu popularność rynkową. XC60 to nie tylko najpopularniejszy model w swojej klasie, ale też najczęściej wybierany samochód klasy premium w Polsce.

Volvo XC60 B4 test
XC60 przyciąga najwięcej klientów premium w Polsce

Tym razem otrzymałem kluczyki do wersji B4, ale to nie ujawnia, jaki to rodzaj silnika – zdradza jedynie poziom mocy. Pod tym samym oznaczeniem kryją się i diesle, i benzyniaki, co trudno uzasadnić. W tym przypadku była to jednostka wysokoprężna uzupełniona instalacją elektryczną (wspierającą rozpędzanie). Tak, miękka hybryda. Najważniejsze w tym aucie jest jednak wnętrze, w którym czujesz się bardzo dobrze. Volvo ma swój styl, który wyróżnia się na tle innych. Jest coś jeszcze – genialne audio Bowers & Wilkins. Tak świetnie grającego zestawu nie znajdziecie w żadnym (!) z pozostałych aut tego zestawienia.

Dane techniczne:

  • 2.0 B4 Mild Hybrid (197 KM, 420 Nm)
  • Skrzynia: 8-biegowy automat
  • Napęd: Na obie osie
  • Masa własna: 1968 kilogramów
  • 0-100 km/h: 8,3 sekundy
  • V-max: 180 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 8-9 litrów na 100 kilometrów

6. Bentley Bentayga podniósł poprzeczkę w segmencie SUV-ów

Było oczywistym, że pierwszy SUV w historii Bentleya odniesie sukces, bo moda na tego typu modele trwa w najlepsze. Nikt jednak nie podejrzewał, że będzie to aż tak duży motor sprzedaży. Do czerwca tego roku wyprodukowano aż 20 tysięcy egzemplarzy tego samochodu – to zaledwie cztery lata od startu. Wkrótce można spodziewać się kolejnego okrągłego wyniku, bo popularność Bentaygi nie spada – wręcz przeciwnie, jest coraz większa.

Bentley Bentayga test 2020
Bentayga osiągnęła największy sukces produkcyjny w historii Bentleya

Bentley Bentayga 2021 to ewolucja pierwszego wcielenia. To oznacza stonowaną, elegancką stylistykę, genialną jakość, mnóstwo miejsca i potężne zespoły napędowe. Brytyjski SUV pozwala poczuć prawdziwy luksus. Wystarczy dodać, że przesiadłem się do niego po 3-godzinnej trasie w najnowszym Audi RS6, a czułem się, jakbym wysiadł z czegoś mocno przeciętnego pod względem wykonania. Wierzcie mi, że markom premium daleko do tych luksusowych.

Dane techniczne:

  • Silnik: 4.0 V8 (542 KM, 770 Nm)
  • Skrzynia: 8-biegowy automat
  • Napęd: Na obie osie
  • Masa własna: 2499 kilogramów
  • 0-100 km/h: 4,5 sekundy
  • V-max: 290 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 14-15 litrów na 100 kilometrów

5. Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC – najmocniejszy w historii

Hot hatche już dawno przestały być prostymi zabawkami dla młodych adeptów jazdy (prawie) sportowej. Dziś to zaawansowane, naszpikowane elektroniką maszyny, które potrafią rozstawiać po kątach wiele pozornie szybszych samochodów. Topowa odmiana A-Klasy jest tego świetnym przykładem. Kiedyś było nie do pomyślenia, że w kompakcie może być aż tyle mocy.

Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+ test
A 45 S 4MATIC+osiąga setkę w 3,8 sekundy

To auto jest wprost absurdalnie szybkie, jak na gabaryty, którymi dysponuje. Wbrew temu, nie czujesz się, jakbyś walczył o życie za jego kierownicą. Owszem, jest angażujące, ale jednocześnie bardzo przewidywalne, choć lubi czasem sprawdzić Twój refleks. Mercedes-Benz zrobił wszystko, by ten model oferował jak najwięcej zalet praktycznych, które mogą czasami schodzić na dalszy plan, jak potrzebujesz przypomnieć sobie, co jadłeś na obiad – wtedy wystarczy użyć pedału gazu….

Dane techniczne:

  • Silnik. 2.0 R4 (421 KM, 500 Nm)
  • Skrzynia: 8-biegowy automat
  • Napęd: Na obie osie
  • Masa własna: 1550 kg
  • 0-100 km/h: 3,8 sekundy
  • V-Max: 270 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 10-11 litrów na 100 kilometrów

4. Alfa Romeo Giulia Veloce TI jest tym, czego trzeba w segmencie D

Część z Was może być zaskoczona, ale to był mój pierwszy dłuższy kontakt z Giulią. Wcześniej nie miałem okazji jej przetestować w pełni – albo kłopoty z terminem, albo z dostępnością. Gdy już udało się odebrać kluczyk, byłem bardzo ciekawy wrażeń, tym bardziej że trafiła się odmiana Veloce TI, która oferuje znacznie więcej sportowego charakteru, niż przeciętny sedan segmentu D.

Alfa Romeo Giulia Veloce TI test
Giulia Veloce to jeden z najlepszych sedanów klasy średniej

Pod względem stylistycznym nie sposób się czepiać – Alfy są piękne i nikt tego nie kwestionuje. Pozytywnie zaskoczyło mnie natomiast wnętrze, w którym odetchnąłem z ulgą. Z jednej strony jest nowoczesne, a z drugiej – konwencjonalne i analogowe tam, gdzie wpływa to na wygodę użytkowania. Poza tym, można liczyć na niezłe wykonanie. W dziedzinie prowadzenia nie można mieć zastrzeżeń. Auto świetnie wpisuje się w zakręty, jest zwarte i w pełni przewidywalne. Niektórym maniakom może delikatnie przeszkadzać niewyłączalne ESP, ale przynajmniej istnieje szansa na zachowanie większej liczby bezwypadkowych egzemplarzy…

Dane techniczne:

  • Silnik: 2.0 R4 (280 KM, 400 Nm)
  • Skrzynia: 8-biegowy automat
  • Napęd: Na obie osie
  • Masa własna: 1505 kilogramów
  • 0-100 km/h: 5,2 sekundy
  • V-max: 240 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 8-9 litrów na 100 kilometrów

3. Mercedes-AMG E 53 4MATIC+, czyli elegancja i high-tech

Limuzyna ze Stuttgartu doczekała się odświeżenia, które wprowadziło szeroki zakres zmian. Klasa E zawsze uchodziła za jeden z najlepszych modeli w swoim segmencie i jej najnowsze wcielenie umacnia to przekonanie. Po liftingu pojawiły się nowe elementy oświetlenia – zarówno przednie reflektory, jak i tylne lampy mają nowe kształty. We wnętrzu zagościł natomiast system MBUX oraz nowa kierownica z dotykowymi przyciskami.

E 53 test
435 KM pozwala na osiąganie 100 km/h w 4,5 sekundy

Wariant E 53 4MATIC+ jest w pewnym sensie zdroworozsądkową propozycją. Oferuje bowiem genialne osiągi oraz sporo charakteru, a przy tym nie jest tak narowisty i bezkompromisowy, jak E 63, które znajduje się na szczycie cennika tego modelu. Przyzwyczajenia wymagają jednak instrumenty związane z obsługą, bo jest tu tyle możliwości, że początkowo ciężko to okiełznać. Nikt jednak nie kupuje auta na miesiąc…

Dane techniczne

  • 3.0 R6 (435 KM, 520 Nm)
  • Skrzynia: 9-biegowy automat
  • Napęd: Na obie osie
  • Masa własna: 1870 kilogramów
  • 0-100 km/h: 4,5 sekundy
  • V-max: 270 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 11-12 litrów na 100 kilometrów

2. Bentley Flying Spur First Edition – lepiej być nie może

Nie ukrywam, że na ten test czekałem najbardziej. Luksusowa limuzyna o sportowym charakterze to jeden z najbardziej pożądanych tworów, jakie stworzył przemysł motoryzacyjny. Flying Spur to kwintesencja wygody i osiągów, która dla wielu producentów jest efektem niemożliwym do osiągnięcia. Na takie auta mogą pozwolić sobie jedynie marki o wyjątkowej renomie i dużym zapleczu technologicznym.

Bentley Flying Spur W12 test
Ta 2,5-tonowa limuzyna rozpędza się do 333 km/h

Wchodzisz do kabiny, zamykasz drzwi i… to, co dzieje się na zewnątrz nie ma żadnego znaczenia. Ciężko opisać wrażenie, jaki robi ten samochód od środka. Nie skłamię, jeśli powiem, że każdy centymetr kwadratowy jest tu przejawem dbałości o jakość i detale. W żadnym innym samochodzie nie czułem się równie komfortowo. Piorunujące wrażenie robi również dynamika. To jeden z najszybszych “kanapowców” na świecie. Jeszcze nigdy tak majestatycznie nie zostawiałem w tyle innych uczestników ruchu drogowego…

Dane techniczne:

  • Silnik 6.0 W12 (635 KM, 900 Nm)
  • Skrzynia: 8-biegowy automat
  • Napęd: Na obie osie
  • Masa własna: 2475 kg
  • 0-100 km/h: 3,8 sekundy
  • V-max: 333 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 16 litrów na 100 kilometrów

1. Bentley Continental GT Convertible – wszystko, czego dziś chcę…

Na pozycji lidera tegorocznego rankingu postanowiłem umieścić model, który dał mi najwięcej radości. Niewykluczone, że to najlepszy samochód, jakim kiedykolwiek jeździłem. Żadne Lamborghini czy Ferrari nie łączy tak dobrze dwóch skrajnych światów, dlatego Continental jest według mnie tym autem, które jest najbliższe ideału. Subiektywnego ideału, rzecz jasna.

Bentley Continental GT Convertible test
Continental Convertible oferuje genialne osiągi, świetny komfort i… wiatr we włosach

Trafiłem na odmianę Convertible, która posiada oczywiście elektrycznie otwierany, materiałowy dach. To oznacza, że jeszcze wyraźniej słyszałem pracę potężnego 8-cylindrowego silnika zapewniającego genialne osiągi. Towarzyszyły temu uroki natury, wyjątkowy komfort i poczucie lekkości. No właśnie, lekkość. Ta ostatnia cecha to akurat rzadkość, bo Continental należy do ciężkich maszyn. Inżynierowie stworzyli jednak taki układ jezdny, że można bardzo sprawnie pokonywać zakręty i czerpać z tego radość. Panie i Panowie z Bentleya, ukłony dla Was.

Dane techniczne:

  • Silnik: 4.0 V8 (550 KM, 770 Nm)
  • Skrzynia: 8-biegowy automat
  • Napęd: Na obie osie
  • Masa własna: 2244 kilogramy
  • 0-100 km/h: 4,1 sekundy
  • V-max: 318 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 12-13 litrów na 100 kilometrów

I tym sposobem zamknęliśmy 2020 rok. Życzę Wam, aby przyszły był bardziej stabilny i… normalny. Bo właśnie normalności brakowało najbardziej. Miejmy nadzieję, że liczba “21” okaże się obfita w ciekawe premiery i testy, które zapadną nam w pamięć. Do zobaczenia!

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Panda vs Taycan

Kierowca Porsche w szoku: Stary Fiat Panda zostawia na starcie jego Taycana! (Video)

BMW X5 dewastation

Szok! Otoczyli nowe BMW i zaczęli je dewastować. Kierowca był ze swoją matką w kabinie (Video)