w

Opony zimowe i napęd na przód czy opony letnie i napęd na obie osie? Porównanie na przykładzie modeli Audi

Opony zimowe FWD kontra letnie AWD
Opony zimowe i napęd na przód czy opony letnie i napęd na obie osie? Porównanie na przykładzie modeli Audi

Zima jest już bardzo blisko, co oznacza dylematy kierowców związane z ogumieniem. To nagranie może przekonać do pewnych rozwiązań.

Czy napęd na przód i opony zimowe będzie lepszym zestawem niż napęd na obie osie uzupełniony letnimi gumami? Wiele oczywiście zależy od warunków. Tym razem sprawdzono to na przykładzie Audi A1 i SQ7.

Od razu należy zaznaczyć, że okoliczności były nietypowe. Niektórzy mogą uznać, że niesprzyjające. Test przeprowadzono bowiem na dużej pochyłości i nawierzchni pokrytej śniegiem. Krótko mówiąc, warunki mocno górskie.

Audi A1 dysponuje napędem na przednie koła. Pod maską tego egzemplarza znajduje się benzynowy silnik 1.0 TSI, który generuje zaledwie 110 koni mechanicznych i 200 niutonometrów. Masa własna pojazdu to 1130 kilogramów.

>Opony – 3 powody, dla których warto zainwestować w fabrycznie nowe produkty

Flagowy SUV wygląda na tle kompaktowego hatchbacka, jak Goliat przy Dawidzie. Audi SQ7 skrywa czterolitrowe, podwójnie doładowane V8 oddające do dyspozycji 507 koni mechanicznych oraz 770 niutonometrów. Waży ponad dwukrotnie więcej od A1 – dokładnie 2265 kilogramów.

Jak można wywnioskować. mniejsze auto otrzymało opony zimowe, a większe -te letnie. Jaki był tego efekt? Specjaliści nie byli zaskoczeni, ale niektórych kierowców mogą zdziwić rezultaty tego porównania.

Podczas próby spokojnego wjazdu na wzniesienie, opony zimowe znalazły więcej przyczepności i sprawniej poradziły sobie z wyzwaniem. SQ7 na letnim ogumieniu nie miało szans.

Przy ponownej próbie zdecydowano się na użycie większej mocy. I to odegrało spore znaczenie. Quattro w połączeniu z dużym potencjałem silnikowym pozwolił na wyprzedzenie Audi A3 z przednim napędem.

>Napęd na tył i opony zimowe czy 4×4 i letnie? Porównanie na przykładzie Audi R8 (wideo)

Gdyby start odbywał się na większej pochyłości, szanse dużego SUV-a na pewno byłby ograniczone, nawet przy tak znaczącej różnicy w mocach.

Wnioski? Samochód z oponami zimowymi zapewnia znacznie większą przyczepność na zaśnieżonych nawierzchniach i przy ujemnych temperaturach. W pewnych okolicznościach, duża moc i napęd na obie osie mogą zrekompensować brak zimowego ogumienia, ale nie zalecamy polegać na letnich oponach w takich warunkach. Co z tego, że uda się podjechać, jak będzie trudno wyhamować lub skręcić.

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bandyckie wyprzedzanie TIR-ów TIR-em

Wyprzedzanie TIR-em na czołówkę z osobówką. Tak wygląda drogowy bandytyzm (wideo)

Kubica

Robert Kubica: „Czuję niedosyt”. Polak o minionym sezonie i testach w F1 (wideo)