Nowy Peugeot 308 - polska premiera | NaMasce

Nowy Peugeot 308 – polska premiera

0

Po tym modelu widać doskonale jak bardzo zmieniła się francuska motoryzacja. Drugie wcielenie 308 ma przed sobą trudne zadanie: nawiązać równą walkę o klienta z całą gwardią niemieckich kompaktów, na których czele stoi Golf. Mission Impossible? Nic bardziej mylnego… Eleganckie detale, świetne proporcje i dobre wykończenie to tylko wstęp przed nowym rozdziałem w książce Peugeota.

 

Zacznijmy od urody. Nowy przedstawiciel segmentu C ma bardzo zachowawczy design, który spodoba się przede wszystkim konserwatywnej klienteli. To jednak nie oznacza, że wygląda nieciekawie. Wręcz przeciwnie! Charakterystyczna francuska dbałość o detale sprawia, że jest na czym zawiesić oko. Chromowany grill, nowy kształt reflektorów i dobre proporcje „robią robotę”. Dzięki tym elementom francuski kompakt zestarzeje się znacznie wolniej niż większość konkurentów. Ponadto najbogatsza wersja jest wzbogacona o ciemne wypełnienia (diodowych) reflektorów i inny zderzak.

 

Długość „TrzystaÓsemki” wynosi 4,25 m, wysokość 1,46 m, a szerokość 1,80 m. Auto powstało na modularnej platformie EMP2 (Efficient Modular Platform), która będzie bazą dla wielu nowych modeli koncernu PSA. To oczywiście francuska odpowiedź na MQB Volkswagena. Dzięki niej zmniejszono masę własną o 70 kg.

 

We wnętrzu możemy znaleźć kilka nietypowych rozwiązań. Podstawowa wersja (Access) będzie wyposażona w standardowy radioodtwarzacz i panel klimatyzacji. Dwa pozostałe warianty wyposażenia (Active i Allure) wyróżnia dotykowy wyświetlacz (9,7 cala) umieszczony na konsoli środkowej, za którego pośrednictwem ustawia się praktycznie wszystko, co się da: od klimatyzacji poprzez multimedia, aż po nawigację, telefon i konfigurację pojazdu. Dzięki temu ilość przycisków jest minimalna. Obsługa wymaga jednak chwili przyzwyczajenia. Kolejną nowością jest obrotomierz, którego wskazówka biegnie pod prąd. Intrygujące. Zegary powędrowały oczywiście nad kierownicę, aby wzrok kierowcy nie musiał odrywać się od drogi (rozwiązanie znane już z modelu 208). Wisienką na torcie są materiały wykończeniowe, których nie powstydziliby się nawet konkurenci z Wolfsburga, Stuttgartu, Monachium i Ingolstadt. A to chyba najlepsza rekomendacja.

 

Dobranie odpowiedniej pozycji nie jest w żaden sposób problematyczne. Kolumna miniaturowej kierownicy ustawiana jest w dwóch płaszczyznach, a zakres regulacji foteli – naprawdę spory. Ciekawostką są natomiast kosmicznie wyglądające zagłówki. Na szczęście są wygodniejsze niż wskazuje na to ich „rozlany” wygląd… Z tyłu wygodnie będą podróżować osoby, których wzrost nie będzie przekraczał 180 cm.

 

Samochody kompaktowe bardzo często pełnią funkcję rodzinnych, dlatego istotnym elementem jest bagażnik. W tym przypadku do dyspozycji pozostaje 398 litrów. Warto dodać, że pod podłogą nie ma zestawu naprawczego, lecz koło dojazdowe. Po złożeniu tylnych oparć przestrzeń załadunkowa wzrasta do 1309 litrów.

 

W chwili debiutu oferta silnikowa obejmie trzy jednostki benzynowe i dwie wysokoprężne :
– 1.2 VTi 60 kW – 82 KM (EB2) z manualną 5-przełożeniową skrzynią biegów
– 1.6 THP 92 kW – 125 KM (EP6CDTD) – z manualną 6-przełożeniową skrzynią biegów
– 1.6 THP 115 kW – 155 KM (EP6CDT) – z manualną 6-przełożeniową skrzynią biegów
– 1.6 HDi 68 kW – 92 KM (DV6D) – z manualną 5-przełożeniową skrzynią biegów
– 1.6 e-HDI 85 kW – 115 KM (DV6C) – z manualną 6-przełożeniową skrzynią biegów

 

Wiosną przyszłego roku do oferty dołączą kolejne jednostki napędowe i nowe automatyczne skrzynie biegów:
– 1.2 e-THP 81 kW – 110 KM – z manualną 5-przełożeniową skrzynią biegów
– 1.2 e-THP 96 kW – 130 KM – z manualną 6-przełożeniową skrzynią biegów
– 1.2 e-THP 96 kW – 130 KM – z automatyczną 6-przełożeniową skrzynią biegów
– 1.6 BlueHDi 88 kW 120 KM – z manualną 6-przełożeniową skrzynią biegów
– 2.0 BlueHDi 110 kW – 150 KM – z manualną 6-przełożeniową skrzynią biegów
– 2.0 BlueHDi 110 kW – 150 KM – z manualną 6-przełożeniową skrzynią biegów

 

Najciekawsze punkty wyposażenia dodatkowego to: pakiet aktywny tempomat (obejmujący… aktywny tempomat, układ ostrzegania przed ryzykiem kolizji, układ wspomagający nagłe hamowanie), monitor martwego pola, elektryczny hamulec postojowy, kamera cofania, system bezkluczykowego dostępu i uruchomienia auta ADML oraz system Park Assist (dostępny na wiosnę 2014).

 

Premiera pozwoliła nam na dokładniejsze poznanie dwóch wariantów silnikowych zintegrowanych z topowym wyposażeniem Allure: 1.6 e-HDI (115 KM) oraz 1.6 THP (156 KM). Zacznijmy od tego pierwszego. Dzięki wysokiemu momentowi (270 Nm) francuskie auto bardzo sprawnie przyspieszało w każdym zakresie obrotów. Co istotne, praca diesla była praktycznie niesłyszalna. W pierwszych jazdach brały udział egzemplarze z „zerowym” przebiegiem, dlatego średnie zużycie paliwa wynoszące 6,5 litra na dystansie 80 km należy uznać za bardzo dobry rezultat. Tym bardziej, że nikt w takich sytuacjach nie próbuje być oszczędny… 156-konna benzyna również połączona z 6-biegową skrzynią manualną była jeszcze bardziej charakterna – w tym przypadku sprint do setki zajmował 8 sekund, a prędkość maksymalna wynosiła 215 km/h. Całkiem nieźle. Dość „wyraźne” traktowanie pedału gazu zaowocowało spalaniem na poziomie 8 litrów.

 

Bez warunku na wersję silnikową, właściwości jezdne nowej „TrzystaÓsemki” to ogromny krok naprzód. Układ kierowniczy jest bardzo precyzyjny, dzięki czemu każdy ruch kierownicą „trafia” na przednie koła błyskawicznie. Do tego dochodzi dobrze zestrojone zawieszenie utrzymujące auto w „odpowiedniej pozycji” nawet w skrajnych sytuacjach. Temperament auta (a raczej kierowcy…) studzi czuły układ ESP, który nie preferuje sportowych wrażeń. Może to i dobrze… A jak jest z komfortem? Pokonywane przez nas odcinki nie były zbyt „dziurawe”, dlatego trudno stwierdzić, czy auto dobrze tłumi nierówności. Na tę chwilę możemy z ręką na sercu oznajmić, że na gładkiej nawierzchni nowy Peugeot 308 spisuje się bardzo dobrze. Z pewnością przyszły test powie nam nieco więcej.

 

Kilka słów o cenach. Podstawowy wariant (1.2 VTi Access) to wydatek minimum 59 900 zł. Najmocniejsza jednostka benzynowa (dostępna tylko z najbogatszym wyposażeniem) kosztuje natomiast 83 200 zł. Ceny 115-konnego diesla rozpoczynają się od 80 900 zł (Active) i 87 400 zł (Allure). Mimo świeżości i znacznie bardziej zaawansowanej technologii niż w przypadku poprzednika, francuska marka nie przesadziła z wyceną swojego produktu.

 

Jaki jest nowy Peugeot 308? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ w zawodowy sposób łączy ze sobą francuski styl, niemiecką solidność i japoński minimalizm. Czy taka kompilacja spodoba się klientom? Nie mamy co do tego żadnych wątpliwości.

 

Tekst i zdjęcia: Wojciech Krzemiński