w ,

Peugeot 2008 1,2 VTi Allure – crossover po francusku

Miejskie crossovery na stałe wpisały się w polski krajobraz. I trudno się temu dziwić. Są przecież modne, przyjemne dla oka i bez problemu ?pokonują? nawet największe krawężniki. Bywają więc całkiem rozsądną alternatywą dla klasycznych przedstawicieli segmentu B. Dobrym tego przykładem jest Peugeot 2008, który właśnie trafił w moje ręce. Zapraszam na test topowej wersji Allure z benzynowym silnikiem 1,2 VTi pod maską.

Karoseria
Nowy crossover francuskiej marki wydaje się być dużo większy niż jest w rzeczywistości. To złudzenie optyczne generują przede wszystkim potężne nadkola i obłe zderzaki. Przód 2008 tworzą ciekawie narysowane reflektory, zgrabny grill i długa maska. Z tyłu natomiast dominują lampy o charakterystycznym dla nowych modeli wzorze i klapa z wyraźnym wcięciem. Te wszystkie elementy tworzą naprawdę zgrabną całość, która spodobała się klientom ? ze względu na ogromne zainteresowanie, Peugeot zwiększył jego produkcję dwukrotnie.

 

Wnętrze
W środku można poczuć się jak w napompowanej ?dwieścieÓsemce? ? kokpit i detale pochodzą właśnie z tego modelu. To jednak żadna wada. Materiały wykończeniowe są naprawdę dobrej jakości, a ich spasowanie nie budzi najmniejszych zastrzeżeń. Na pochwałę zasługuje również dotykowy wyświetlacz multimedialny z czytelnym i prostym w obsłudze interfejsem.

 

Wysoka pozycja za kierownicą to jedna z kluczowych zalet crossoverów. Dzięki niej widoczność na wszystkie strony jest dużo lepsza. Jeśli chodzi o przednie fotele, to trzeba zaznaczyć, że są dobrze wyprofilowane i mają odpowiednią twardość, co sprzyja dalekim podróżom. Przydałyby się jedynie wygodniejsze zagłówki. W drugim rzędzie najlepiej widać różnice w porównaniu do typowych przedstawicieli segmentu B. Ilość miejsca dla dwóch dorosłych osób jest naprawdę wystarczająca.

 

Kolejnym ważnym aspektem jest przestrzeń bagażowa. W tym przypadku mamy do dyspozycji 350 litrów, których wykorzystanie ułatwia niski próg załadunku. Jeśli jednak to nie wystarczy, zawsze można złożyć oparcia tylnej kanapy, co zwiększy bagażnik do 1194 litrów ? przewóz pralki, lodówki czy zmywarki nie będzie zatem stanowił większego problemu.

 

Technologia
Tego typu auta wykorzystywane są przede wszystkim w mieście. Właśnie dlatego pod ich maskami pracują małe jednostki napędowe. Nie inaczej jest z tym modelem ? serce testowanej ?dwaTysiąceÓsemki? to benzynowy silnik 1,2 VTi generujący 82 KM i 118 Nm (przy 2750 obr./min.). Moc przekazywana jest oczywiście na przednią oś za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni manualnej. Ten zestaw pozwala na osiągnięcie setki w 12,6 sekundy i rozpędzenie się do 169 km/h. Rezultaty nie powalają na kolana, ale w miejskich warunkach większa moc nie jest potrzebna. Rekompensatą jest niewielkie zużycie paliwa. Średnie spalanie z całego testu wyniosło jedynie 6,5 litra, co należy uznać za naprawdę satysfakcjonujący wynik. Bez wątpienia za ograniczony apetyt samochodu odpowiada również niewielka masa własna ? 1045 kg.

 

Wrażenia z jazdy
Właściwości jezdne w tym przypadku naprawdę zasługują na uznanie. Mimo stosunkowo dużego prześwitu i wysokiego nadwozia auto bardzo zręcznie wpisuje się w zakręty. Mają na to wpływ całkiem precyzyjny układ kierowniczy i proste, choć skuteczne zawieszenie (Kolumny MacPhersona z przodu, belka skrętna z tyłu). Pod tym względem 2008 jest jednym z liderów w swojej klasie.

 

Naturalnym środowiskiem francuskiego crossovera jest oczywiście miasto. Wysokie krawężniki, poprzeczne nierówności, zapadnięte studzienki i tego typu przeszkody nie robią na nim większego wrażenia. Podwozie pracuje na tyle cicho, że trudno je usłyszeć. Oczywiście dziury o wielkości basenu dla dzieci można odczuć w kabinie, ale przez nie na pewno nikt nie będzie rozpamiętywał ostatniego posiłku?

 

Na autostradzie jest jednak trochę gorzej. Osiąganie wyższych prędkości trwa dość długo, a wyprzedzanie, ze względu na niewielką moc, nie należy do najłatwiejszych. Trzeba jednak pamiętać, że Peugeot oferuje też mocniejsze jednostki do tego modelu.

 

Okiem przedsiębiorcy
Podstawowa wersja Access to wydatek 54 500 zł. 2008 z 1,2 VTi pod maską i topowym wyposażeniem Allure kosztuje minimum 67 700 zł. W porównaniu do 208 nie jest okazja sezonu, ale cenę rekompensują bogate wyposażenie, znacznie większa kabina i wyższy komfort podróżowania.

 

W ofercie francuskiej marki jest oczywiście kredyt: od 6 do 84 miesięcy, raty równe lub zmienne, wpłata własna od 0%. Przedsiębiorcy mogą także zdecydować się na leasing z pełnym pakietem ubezpieczeń: czynsz inicjalny 0 do 45 %, okres leasingu od 2 do 5 lat i waluta PLN. Peugeot umożliwia również wynajem długoterminowy, na który decyduje się coraz więcej klientów.

 

Podsumowanie
Crossovery sprzedają się świetnie i zainteresowanie nimi wciąż wzrasta. Peugeot może więc zacierać ręce, ponieważ stworzył jedno z najbardziej kompletnych aut w klasie. Nissan Juke i Opel Mokka mogą czuć się zagrożeni.

 

Tekst i zdjęcia: Wojciech Krzemiński

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Nowe modele Mitsubishi

Nowy Peugeot 308 – polska premiera