w ,

Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI Highline – Z pozoru…

Wygląda jak przerośnięty Golf. Ale równie dobrze mógłby być osobnym modelem ? czymś pomiędzy Golfem a Touranem. Czy zatem Sportsvan to więcej Golfa w Golfie, czy raczej wprost przeciwnie?

volkswagen_golf_sportsvan_1.4_tsi_highline_1

Z zewnątrz?
Na pierwszy rzut oka podobieństwo do Golfa jest uderzające. I nic dziwnego. Sportsvan wszak, to także Golf. Tylko nieco większy. Dokładnie jest o 8 cm dłuższy i ma o 5 cm większy rozstaw osi. Duży? Owszem, ale od Varianta krótszy. I to całkiem sporo. Skoro tak, to jaki był sens budowy kolejnego Golfa Plus? A był, i to całkiem sensowny. Wielu konsumentów aż wzdraga się na myśl, że musiałaby jeździć kombi. A van, nawet ten mini, jest poza finansowym zasięgiem. A rodzinka się powiększa. Skoro nie kombi i nie van to?. Sportsvan. Nie wiem, czy dobrze odczytałem intencje Volkswagena, ale Golf Sportsvan ma łączyć w sobie cechy auta kombi i vana, nie powielając ich wad (jeśli takowe mają!). Według tej zasady powstało auto bardzo zgrabne i foremne. Wymiary zewnętrze (długość 4338 mm, szerokość 1807 mm, wysokość 1570 mm i rozstaw osi 2658 mm) nie przytłaczają ogromem. Jednocześnie, w tych wymiarach zawarto tyleż kompaktowe, co pojemne i, nie wstydźmy się tego powiedzieć, finezyjne auto.

volkswagen_golf_sportsvan_1.4_tsi_highline_2

? i wewnątrz
Wewnątrz, to do pewnego stopnia jak najbardziej konwencjonalny Volkswagen Golf VII generacji. Ale, tylko do pewnego stopnia, a w zasadzie do pewnego miejsca, czyli do słupka B. Dalej, zaczyna się nowe. Tylna kanapa jest jakby nieco obszerniejsza i wygodniejsza niż w Golfie. A do tego? mobilna. I to bardzo. Można ją w zależności od potrzeb przesuwać aż o 18 cm. Co daje taki zabieg? Oj, bardzo wiele? miejsca. Pojemny i foremny bagażnik Sportsvana ma 500 litrów pojemności, kiedy kanapa jest maksymalnie przesunięta do tyłu. Ale, kiedy potrzebujemy nieco więcej miejsca i kanapę przesuniemy maksymalnie do przodu, zyskamy prawie 100 litrów dodatkowej powierzchni załadunkowej. Do tego, z tyłu da się jeszcze siedzieć. Może i bez komfortu, ale, jak to mówi stare chińskie przysłowie ?lepiej źle jechać niż dobrze iść?. Po złożeniu foteli, Sportsvan zmienia się w mini-ciężarówkę o pojemności ponad 1500 litrów.

volkswagen_golf_sportsvan_1.4_tsi_highline_4

Każdy Sportsvan wyposażony jest w regulowany podłokietnik ze schowkiem i uchwytami na mniejsze napoje (duże 1,5-litrowe butelki zmieszczą się w kieszeniach przednich drzwi). Schowki pod fotelami przednimi oraz kieszenie w ich oparciach ze składanymi stolikami dostępne są od wersji Comfortline. Opcjonalnie można zamówić fotel ergoActive z 14-pozycyjną regulacją.

volkswagen_golf_sportsvan_1.4_tsi_highline_5

Technologia
Wybór jednostek napędowych u Volkswagena tradycyjnie jest bogaty. Na starcie można wybierać spośród czterech silników benzynowych: 1.2 TSI (85 KM), 1.2 TSI (110 KM), 1.4 TSI (125 KM) oraz 1.4 TSI (150 KM). W ofercie są także dwie jednostki wysokoprężne: 1.6 TDI (110 KM) oraz 2.0 TDI (150 KM). Do wyboru są skrzynie manualne i DSG. Napęd 4Motion nie jest w ogóle planowany. My do testu otrzymaliśmy 150-konny egzemplarz napędzany silnikiem 1.4 TSI. Motor osiąga pełną moc w rejestrze 5000-6000 obrotów, a maksymalne 250 Nm od 1500 do 3500 obrotów. Pierwsza setkę auto uzyskuje w 8,8 sekundy i potrafi rozpędzić się do 200 km/h. Nie zaskoczył nas tez apetyt na etylinę. W cyklu miejskim auto spalało około 8 litrów, na trasie poniżej 6, a w całym teście,osiągnęło średnią na poziomie 6,2 litra.

volkswagen_golf_sportsvan_1.4_tsi_highline_3

W Polsce auto jest dostępne w 3 wersjach wyposażenia: Trendline, Comfortline i Highline. Producent dał też do wyboru jeden z pięciu zestawów multimedialnych z trzema wielkościami ekranów dotykowych (od 5 do 8 cali) z opcjonalnymi usługami Google Earth i Street View oraz hotspotem WLAN. Ponadto w ofercie są również niedostępny u konkurencji system Blind Spot Sensor ułatwiający wyjazd tyłem z miejsca parkingowego, Front Assist pomagający uniknąć kolizji w warunkach miejskich, inteligentny tempomat ACC dostosowujący prędkość do pojazdu poprzedzającego, czy adaptacyjne zawieszenie DCC. Obiektywnie rzecz ujmując, możliwości konfiguracji Golfa Sportsvana są największe w klasie.

volkswagen_golf_sportsvan_1.4_tsi_highline_6

Wrażenia z jazdy
Auto, choć jak na vana przystało jest dość wysokie, prowadzi się rewelacyjnie. Odpowiada za to system XDS+, który odpowiednim hamowaniem przednich kół niweluje podsterowność. Dzięki niemu nawet szybkie łuki auto pokonuje stabilnie zachowując neutralną charakterystykę.

volkswagen_golf_sportsvan_1.4_tsi_highline_7

Inna sprawa, że w modelach z silnikami o mocy 150 KM tradycyjną belkę zastąpił system wielowahaczowy. To wraz z XDS-em pozwala na dość ostrą jazdę niemałym w sumie Golfem Sportsvanem. Na słowa uznania zasługuje też widoczność z kabiny. Kierowca, mimo że doposażony w całą inteligentną elektronikę, i tak musi finalnie nad wszystkim panować. A trudno to robić, przy ograniczonej widoczności. W tej dziedzinie, Sportsvan, jak każdy Golf, jest omalże ideałem.

volkswagen_golf_sportsvan_1.4_tsi_highline_8

Okiem przedsiębiorcy
Sportsvan jest tylko trochę droższy od konwencjonalnego Golfa. Najtańszy model kosztuje około 66 tysięcy złotych. Testowy, wyceniono na ponad 75 tysięcy. W sumie jednak, cena jest skalkulowana idealnie. Auto ma bowiem w standardzie to, co konkurencja proponuje w płatnych opcjach.

volkswagen_golf_sportsvan_1.4_tsi_highline_9

Samochód można sfinansować w ramach Kredytu Niska Rata oraz Kredytu Wygodna Spłata. Co ważne, auto nabyć można bez angażowania jakiegokolwiek własnego kapitału. Dla przedsiębiorców dostępny jest oczywiście leasing. Całkowita suma opłat 107% obowiązuje dla okresu finansowania wynoszącego 36 miesięcy, przy opłacie wstępnej 20% i wartości wykupu równej 1%. Oferta leasingowa obejmuje również inne parametry: okres finansowania od 24 do 60 miesięcy, opłatę wstępną od 10 do 45% oraz wartość końcową 1 lub 19%. W ramach oferty finansowej Volkswagen Bank Polska klienci otrzymują pakiet Volkswagen Safe+ gratis. Pakiet gwarantuje ochronę przed nieoczekiwanymi kosztami napraw po upływie fabrycznej gwarancji (na okres 1 roku i do 60 tys. km przebiegu).

volkswagen_golf_sportsvan_1.4_tsi_highline_10

Podsumowanie
Projektantom Sportsvana zależało na funkcjonalności i przestronności. Linia nadwozia i design, jak to w Volkswagenie bywa, mogą się podobać, ale nie szokują. Niemiecki koncern nie celuje jednak w ekstrawagancję tylko praktyczność. I to działa?

 

Tekst i zdjęcia: Artur Balwisz

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

3 komentarze

Dodaj odpowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Silnik 1.7 CDTI / DTI / DI / TD / D (GM) – problemy, awarie, historia, eksploatacja

Smart ForFour doczeka się wersji elektrycznej