w

Tesla Model Y z genialnym wynikiem w teście łosia. Spora niespodzianka! (wideo)

Tesla Model Y - test łosia
Tesla Model Y z genialnym wynikiem w teście łosia. Spora niespodzianka! (wideo)

Kolejny samochód elektryczny amerykańskiego producenta stanął przed tym bardzo trudnym wyzwaniem.

Czy Tesla Model Y zaliczyła test łosia? Zacznijmy od tego, że to elektryczny crossover będący rywalem Audi Q4 e-tron, Forda Mustanga Mach-E i Nissana Ariya. Produkowany jest w Stanach Zjednoczonych, Chinach i Niemczech.

Do testu wykorzystano egzemplarz, który posiada opony Michelin Pilot EC 255/40 R20 101W XL. Podobnie jak w przypadku innych modeli elektrycznych, trzeba było liczyć się z bardzo dużą masą własną – w zależności od wersji, od 1700 do 2003 kilogramów.

Tesla Model Y – test łosia 2021

Jadąc z prędkością 73 km/h, nie ma problemu z gwałtowną zmianą toru jazdy. Pojawia się wyraźna nadsterowność, ale można ją opanować bez większego wysiłku. System kontroli stabilizacji toru jazdy wyraźnie ogranicza szybkość i pozwala na zachowanie odpowiedniego kierunku.

Testujący poczuli się na tyle pewnie, że rozpędzili samochód do 83 km/h. To wartość, z którą mają problemy nawet lżejsze auta spalinowe. Co ciekawe, Tesla Model Y bez utrzymała właściwy tor jazdy, a na dodatek nie strąciła żadnego pachołka.

W pierwszej fazie pojawiła się nadsterowność, a w drugiej – podsterowność. Oba zjawiska były na tyle małe, że udało się zaliczyć próbę. Dla wielu może być to niespodzianka, ponieważ samochód nie jest ani mały, ani niski, ani lekki. Jak widać, można stworzyć elektrycznego crossovera o dobrych właściwościach jezdnych, jeśli tylko ktoś popracuje nad jego konstrukcją.

Tesla Model Y – dane techniczne

Przypomnijmy, że amerykański crossover występuje z dwoma rodzajami napędu, który jest oferowany w czterech konfiguracjach silnikowych. Klient może wybierać spośród tych wersji:

  • Standard Range (napęd RWD, 0-100 km/h: 5,9 sekundy, v-max: 193 km/h, 370 kilometrów zasięgu)
  • Long Range (napęd RWD, 0-100 km/h: 5,5 sekundy, v-max: 209 km/h, 483 kilometry zasięgu)
  • Dual Motor (napęd AWD, 0-100 km/h: 4,8 sekundy, v-max: 217 km/h, 451 kilometrów zasięgu)
  • Performance (napęd AWD, 0-100 km/h: 3,5 sekundy, v-max 241 km/h, 451 kilometrów zasięgu)

Ciesząca się dużą popularnością wersja Long Range dostępna jest w Polsce od 299 990 złotych. Topowa odmiana Performance została wyceniona na 329 990 złotych.

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wymuszenie pierwszeństwa na rowerze, Kraków

Kraków. Uznał, że ma pierwszeństwo, bo jedzie na rowerze (wideo)

Krakowski road rage

Krakowska walka o lewy pas. Mogło dojść do wypadku (wideo)