Wszechobecne lobby naciskające na sprzedaż i kupno pojazdów elektrycznych ma coraz większy wpływ na przemysł motoryzacyjny.
Zaostrzające się normy emisji spalin (będące jedynie kroplą w morzu) sprawiają, że konwencjonalne układy napędowe są systematycznie wypierane z rynku. O tym, jak blisko jest rewolucja świadczy fakt, że nowa Skoda Fabia będzie elektryczna.
Auta na baterie litowo-jonowe nie załatwiają sprawy. Same w sobie nie emitują szkodliwych substancji, ale ich produkcja – już tak. Poza tym, w wielu przypadkach czerpią energię z elektrowni, które są dalekie od przyjaźni ze środowiskiem. Problem nie zostanie więc rozwiązany, tylko przeniesiony w inne miejsca (produkcji pojazdów i prądu). Z perspektywy całej planety zysk jest albo znikomy, albo żaden.
Nowa Skoda Fabia będzie elektryczna
Wróćmy jednak do głównej bohaterki tego materiału. Aktualnie oferowane wcielenie debiutowało na polskim rynku w tym roku. Jest rozwinięciem znanej już koncepcji. Oferuje fajny design, nowoczesne i ergonomiczne wnętrze oraz sprawdzoną ofertę układów napędowych. Niestety, do najtańszych już nie należy, ale mają na to wpływ czynniki zewnętrzne, które odbijają się na cenie wszelakich produktów.
Nowa Skoda Fabia będzie elektryczna, ale nie za szybko. Podczas premiery konceptu Vision 7S, Klaus Zellmer, czyli szef czeskiej marki wypowiedział się na temat przyszłości aktualnie najmniejszego modelu w gamie. Inżynierowie mają już pracować nad elektryczną generacją Fabii, ale to dopiero początkowa faza rozwoju. Przewiduje się, że jej debiut może nastąpić w okolicach końca tej dekady.
Czy producent zachowa aktualną nazwę? No cóż, Fabia to już marka sam w sobie – jakkolwiek to brzmi. Niewykluczone jednak, że ten rozdział zostanie zamknięty. Pamiętajmy, że nowa nomenklatura może być przydatna w odświeżaniu wizerunku.
Szef Skody dodał, że największym wyzwaniem w produkcji aut elektrycznych jest ograniczenie kosztów, a szczególnie w przypadku miejskich modeli – takich jak Fabia. Podejrzewamy, że auto wykorzysta platformę MEB stosowaną w wielu samochodach na prąd całego koncernu VAG. Warto zaznaczyć, że wkrótce na rynku pojawi się także nowa architektura SSP.