w

Audi RS Q e-tron E2. Jedzie na „elektrykach” ładowanych spalinowym silnikiem. Czego nie rozumiesz?

Audi Dakar 2023
Audi RS Q E-Tron E2. Jedzie na "elektrykach" ładowanych spalinowym silnikiem. Czego nie rozumiesz?

Nowoczesne technologie wykorzystywane są także w motorsporcie, czego przykładem mogą być rajdy terenowe.

Audi RS Q e-tron E2 jest jednym z tych samochodów, które mogą to potwierdzać. To wyczynowa maszyna mająca przed sobą bardzo duże wyzwanie. Wystartuje bowiem na przyszłorocznym Dakarze.

Warto zaznaczyć, że to tak naprawdę drugie wcielenie samochodu, które zostało udoskonalone względem poprzednika. Jest lżejsze, bardziej aerodynamiczne, ergonomiczne i łatwiejsze w użytkowaniu. Ma więc wszelkie predyspozycje, by odnieść sukces.

Niemiecka firma ma już za sobą zwycięstwa w tym wymagającym rajdzie. To jednak nie oznacza, że osiądzie na laurach. „Cały zespół doskonale ze sobą współpracuje i podąża w tym samym kierunku. Jak zwykle na tak wczesnym etapie, kierowcy, piloci i technicy szybko uzgodnili kolejne cele rozwojowe” – stwierdził Rolf Michl, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH.

Audi RS Q e-tron E2 – dane techniczne

Nowa rajdowa broń rodem z Ingolstadt ma 4670 milimetrów długości, 2300 milimetrów szerokości i 1950 milimetrów wysokości. Dzięki nowej karoserii i jej opływowym elementom, aerodynamika pojazdu została poprawiona o 15 procent.

Bardzo ciekawy jest układ napędowy. Audi RS Q e-tron E2 dysponuje dwoma jednostkami elektrycznymi (po jednej na oś), które oferują 400 koni mechanicznych – na tyle pozwala regulamin. Gdyby tylko przepisy zezwalały, byłby w stanie generować 670 koni mechanicznych.

Audi RS Q e-tron E2
Audi RS Q e-tron E2 ma poprawioną aerodynamikę o 15 procent (względem poprzednika)

Duet silników czerpie prąd z baterii o pojemności 50 kWh. Biorąc pod uwagę wyczynowy charakter auta, taka wartość nie zapewniłaby dużego zasięgu. Załoga nie musi jednak szukać gniazda z prądem na pustyni. Generatorem prądu jest bowiem dwulitrowy, doładowany silnik benzynowy, który zapewnia na tyle dużo energii, by starczyło na pokonanie odcinków specjalnych.

Audi RS Q e-tron E2
Dwie jednostki elektryczne służą do napędu, a silnik spalinowy za zadanie produkować energię konieczną do ich pracy

Trochę to zagmatwane, ale działa. Jednostki elektryczne rozpędzają rajdówkę, a czerpią energię produkowaną przez silnik spalinowy. Ta druga konstrukcja pełni więc rolę agregatu. Nie jest to nieznana dotąd technologia. Dysponował nią już Fisker Karma i jest coraz częściej stosowana przez wiele marek (głównie azjatyckich).

Warto dodać, że Audi RS Q e-tron E2 potrafi rozpędzać się do 170 km/h, bo na więcej nie zezwalają przepisy. Zanim auto pojawi się na starcie Dakaru 2023, pojedzie w Rajdzie Maroka, który odbędzie się w dniach 1-6 października. Wtedy też ujawni swoje możliwości.

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zlekceważenie zamkniętego przejazdu kolejowego

Esencja polskiej jazdy. Kierowca i rowerzyści zlekceważyli zamknięty przejazd kolejowy (wideo)

Nowa Skoda Fabia

Nowa Skoda Fabia będzie elektryczna. Jest jednak jeszcze czas na zakup tej spalinowej