w , ,

Ford Focus Sedan 1.0 EcoBoost udowadnia, że normalne auto może być fajne (test)

Ford Focus Sedan test 2021
Ford Focus Sedan 1.0 EcoBoost udowadnia, że normalne auto może być fajne (test)

Czterodrzwiowa odmiana nadwoziowa dołączyła do oferty jako ostatnia. To jednak nie oznacza, że nie jest warta uwagi. Wręcz przeciwnie.

Ford Focus Sedan najnowszej generacji wygląda bardzo przyzwoicie, a nie jest to reguła w przypadku kompaktowych modeli. Projektanci zadbali, by proporcje samochodu były odpowiednie, a sylwetka – spójna. Dzięki temu udało się uzyskać zamierzony efekt. Nie jest to może mistrz zwracania uwagi, ale poprawności i ponadczasowości odmówić mu nie można. Klasyka zawsze potrafi się obronić.

Ford Focus Sedan 2021 - design
Mimo kompaktowych gabarytów, sylwetka auta jest spójna

Pas przedni tworzą charakterystyczne reflektory i szeroki, chromowany grill, który został wkomponowany w zderzak z wyraźnymi przetłoczeniami i czarnymi zdobieniami. Z tyłu zwracają uwagę lampy zachodzące na szeroką klapę bagażnika. Przypominają elementy oświetlenia użyte w innych wariantach tego modelu. Jak widać, udało się zrobić Focusa, który dobrze wygląda bez względu na rodzaj nadwozia. I to cieszy. Dorzuciłbym jedynie nieco większe felgi, aby lepiej podkreślały przyjemną sylwetkę samochodu.

Ford Focus Sedan – wnętrze

Kabina jest niemal taka sama, jak w pozostałych odmianach nadwoziowych. To oznacza wystarczającą przestrzeń, dobre materiały wykończeniowe i solidny montaż. Sam projekt kokpitu wygląda nieźle, choć nie jest już przesadnie nowoczesny na tle wielu konkurentów. To akurat zaleta. Skąd ten wniosek? Wystarczy wspomnieć o ergonomii i czytelności. Producenci zmierzają w stronę „ekranizacji” wszystkich instrumentów, co zaburza wygodę obsługi. W Focusie nie ma z tym problemu.

Ford Focus Sedan - wnętrze
Kokpit jest taki sam, jak w innych Focusach. To oznacza dobrą ergonomię

Zegary pozostały analogowe. Mają proste tarcze, które są przyjemne dla wzroku i czytelne w każdych warunkach. Sąsiaduje z nimi kolorowy wyświetlacz komputera pokładowego – wzorem innych Fordów. Z kolei na szczycie konsoli centralnej zamontowano dotykowy ekran multimedialny oparty na systemie SYNC. W tym miejscu warto zaznaczyć, że działa szybko i płynnie. Nie ma problemów ze sprawnym przyswojeniem jego możliwości. Co równie ważne, zastosowano niezależny panel klimatyzacji – z fizycznymi przyciskami. Właśnie tak powinno być.

Ford Focus Sedan - kabina
Fotele są bardzo przyzwoite. W obu rzędach nie brakuje przestrzeni

Ford Focus Sedan występuje jedynie w wersji Connected, którą należy uplasować powyżej średniej, ale też nie ma mowy o ekskluzywności. Mimo tego, we wnętrzu można poczuć się naprawdę dobrze. Fotele nie emanują cudowną aparycją, ale mają odpowiednią wielkość, taki też zakres regulacji i nieźle podpierają. W drugim rzędzie natomiast zmieszczą się dwie wysokie osoby. Linia dachu nie zabiera przesadnie dużo miejsca nad głowami.

Ford Focus Sedan - bagażnik
Bagażnik ma pojemność 511 litrów. Jego wykorzystanie ograniczają zawiasy wnikające do środka

Bagażnik, jak to w sedanie, jest spory, acz niepraktyczny. Wszystko za sprawą stosunkowo małego otworu załadunkowego (klapa nie otwiera się wraz z szybą) oraz zawiasów wnikających do środka. Przydałoby się popracować szczególnie nad tym drugim. Nie sposób jednak narzekać na pojemność, która sięga 511 litrów. Możliwość przewiezienia dłuższych przedmiotów zapewnia składane oparcie (60/40).

Ford Focus Sedan 1.0 EcoBoost – kluczowe parametry

Ford Focus Sedan może mieć pod maską jeden z dwóch silników benzynowych EcoBoost: 1,0 lub 1,5 litra. Prezentowany egzemplarz posiada tę mniejszą jednostkę. Oddaje ona do dyspozycji użytkownika 125 koni mechanicznych i 170 niutonometrów. Przeniesieniem tych wartości na koła przednie zajmuje się sześciobiegowa przekładnia manualna. Nie są to parametry budzące emocje, ale trzeba pamiętać, że auto jest stosunkowo lekkie – waży 1251 kilogramów.

Ford Focus Sedan 1.0 EcoBoost – dane techniczne:

  • Moc maksymalna: 125 koni mechanicznych
  • Maksymalny moment obrotowy: 170 niutonometrów
  • Skrzynia: Sześciobiegowa, manualna
  • Napęd: FWD
  • Masa własna: 1251 kilogramów
  • 0-100 km/h: 10,2 sekundy
  • Prędkość maksymalna: 200 km/h
  • Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 5,5 litra

Odnieśmy to do rzeczywistości. Ford Focus Sedan 1.0 EcoBoost potrafi rozwijać setkę w 10,2 sekundy i rozpędzać się do 200 km/h. Czy lepsze rezultaty są potrzebne? Jeżeli tak, to zawsze można sięgnąć po 1,5-litrowy silnik, ale w większości przypadków nie będzie to konieczne. Warto zwrócić uwagę na zużycie paliwa. W cyklu mieszanym udało mi się utrzymać 5,5 litra na 100 kilometrów. Demonem prędkości nie byłem, ale zawalidrogą też nie.

Wrażenia z jazdy 4-drzwiowym Focusem

Wsiadłem, odpaliłem, ruszyłem i pojechałem. Do tego modelu można podejść naprawdę bez emocji. Niemniej jednak w razie konieczności przypomni, że jest Fordem. Podczas nagłych zmian toru jazdy nie ma problemu z utrzymaniem stabilności. Gwałtowne hamowanie też nie wyprowadza auta z równowagi. Cała konstrukcja jest zwarta i choć nie zachęca do ostrego pokonywania zakrętów, to daje taką możliwość. Układ jezdny zasługuje na piątkę.

Ford Focus Sedan - profil
Samochód ma dobry układ jezdny i utrzymuje wysoki komfort

Oczywiście, wszystko w granicach rozsądku. Baloniaste opony jasno sugerują przeznaczenie samochodu. Ford Focus Sedan oferuje bardzo przyzwoity komfort jazdy. To zasługa zarówno dobrze zestrojonego, sprężystego zawieszenia, jak i efektywnego wyciszenia. Kilkaset kilometrów za kierownicą nie stanowi żadnego problemu dla kogoś, kto lubi jeździć. To naprawdę wygodny i dobry samochód sprawdzający się zarówno w mieście, jak i na trasie.

Ford Focus Sedan 1.0 EcoBoost
Zespół napędowy nie budzi zastrzeżeń i pasuje do charakteru auta

Układ napędowy wciąż utrzymuje poziom. Nikt nie powinien obawiać się tej trzycylindrowej jednostki. Wielokrotne triumfy w swojej kategorii nie są przypadkowe. Silnik ma dobrą kulturę pracy, oferuje wystarczająco dużo wigoru i jest oszczędny. Pochwała należy się także skrzyni biegów, która fajnie pracuje i ma odpowiednie zestopniowanie. To również dzięki niej udaje się uzyskać bardzo dobre wyniki związane ze zużyciem paliwa.

Ile kosztuje Ford Focus Sedan?

Cennik nie jest rozbudowany, co ułatwia wybór. Za bazowy egzemplarz, czyli właśnie taki, jak ten biorący udział w teście trzeba zapłacić 77 900 złotych. To wspomniana wersja Connected, czyli jedyna dostępna. Dlaczego nie ma ich więcej? Ford woli uniknąć wewnętrznej konkurencji i robi to dobrze, tym bardziej że przeciętny klient tego modelu raczej nie będzie potrzebował fajerwerków. W tym aucie nie ma żadnych braków, które mógłbym uznać za istotne.

Ford Focus Sedan 2021
Za ten model w wersji Connected trzeba zapłacić 77 900 złotych

Ford Focus Sedan 1.0 EcoBoost to normalny, bardzo dobry samochód, po prostu. Z pewnością istnieją osoby, którym może nie „leżeć” jego design (to już kwestia gustu), ale nie poznałem nikogo, kto narzekałby na jazdę tym modelem. A to o czymś świadczy. Dobrze, że marka uzupełniła ofertę czterodrzwiowym nadwoziem. Taka konfiguracja może zainteresować zarówno Kowalskiego, jak i taksówkarza.

Tekst i zdjęcia: Wojciech Krzemiński

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Grand Prix Kataru 2021 wyniki

Grand Prix Kataru 2021: Hamilton wygrał z bezpieczną przewagą, Verstappen drugi, Alonso trzeci

Kolizja przez nieuwagę

Wolna jazda i odwrócenie uwagi. Typowa kolizja przez zagapienie (wideo)