Rewolucja w przemyśle motoryzacyjnym jest najbardziej korzystna dla nowych, chińskich firm, czego dowodem są liczne europejskie premiery marek z tamtego kraju.
Najbardziej prestiżowy tytuł samochodowy na Starym Kontynencie też nie pozostawia złudzeń. Finaliści Car Of The Year 2024 to reprezentanci producentów z Niemiec, Francji, Japonii, Korei Południowej, Szwecji i właśnie Chin.
Międzynarodowe jury złożone z 59 dziennikarzy motoryzacyjnych przyznało największą liczbę punktów tym siedmiu pojazdom. Warto podkreślić, że w tym roku dominują SUV-y i crossovery, choć pojawiły się też „rodzynki” o bardziej klasycznych nadwoziach.
Finaliści Car Of The Year 2024
Zacznijmy od zaskoczenia. To BYD Seal, czyli elektryczny sedan chińskiej marki, który jest rywalem Tesli Model 3 i Hyundaia Ioniq 6. Choć niewielu może kojarzyć tego producenta, jest to motoryzacyjny potentat, który dominuje w Azji i globalnie w 2024 roku może wyprzedzić Teslę – w kategorii sprzedaży nowych aut na prąd.
To pierwsze kroki BYD na europejskich rynkach. Należy jednak spodziewać się ekspansji, która znacząco utrudni zadanie rodzimym markom. Krótko mówiąc, będą z tego problemy. Zresztą, BYD to tylko jeden z licznych tworów, które właśnie debiutują na Starym Kontynencie. Nawet w Polsce mamy już kilka chińskich marek zaczynających budowanie swoich pozycji.
Przejdźmy dalej. W tym towarzystwie jest też Volvo EX30. Złośliwi twierdzą, że to drugi chiński model (marka należy do koncernu Geely), ale to gruba przesada, tym bardziej że ten elektryczny crossover będzie produkowany również w Belgii (od 2025 roku).
Kolejny samochód elektryczny w tym gronie to Kia EV9. Koreański samochód bardzo dobrze wygląda i może namieszać w swoim segmencie. Jak można się domyślać, nie jest dostępny w wersjach spalinowych.
>Tytuł Car Of The Year 2023 przyznany. Wygrał model z Polski!
W tym towarzystwie jest także nowe Renault Scenic, które zyskało w pełni elektryczny układ napędowy. Debiutujące wcielenie świetnie wygląda i oferuje spory zakres nowoczesnych rozwiązań.
Finaliści Car Of The Year 2024 oferują także spalinowe propozycje, czego przykładem jest Toyota C-HR występująca jako hybryda. Nie zabrakło również nowego Peugeota 3008, który właśnie doczekał się polskiego cennika. Zapowiada się znakomicie.
Ostatnim z wyróżnionych modeli COTY 2024 jest BMW Serii 5. Duży sedan z segmentu D już podbija polski rynek. Pomaga mu w tym nie tylko zaawansowana technologia na pokładzie, ale też duże możliwości konfiguracji.