Kompaktowe SUV-y cieszą się niesłabnącą popularnością w każdym europejskim kraju. Nie inaczej jest w Polsce, gdzie tego typu modele znajdują się w czołówce sprzedaży.
Postanowiliśmy więc przyjrzeć się ich cenom. Wbrew pozorom, są one bardzo zróżnicowane, na co wpływa kilka spraw. Pierwsza z nich to początek roku. Na stronach niektórych producentów znajdziemy jeszcze wyprzedaże rocznika objęte promocjami. Drugi wątek obejmuje bazowe konfiguracje. Podczas gdy jedni oferują bardzo skromne wyposażenie, drudzy już w standardzie zachęcają sporą liczbą elementów zwiększających komfort i bezpieczeństwo. To też wpływa na cenę.
Trzeci argument to układy napędowe. Wszystkie propozycje bazują na jednostkach benzynowych, ale pod względem konstrukcyjnym widać ogromne różnice. Wystarczy dodać, że pojemność waha się od 1 litra do 2 litrów, a moc od 90 KM do 200 KM. To samo dotyczy napędów (zarówno „ośki”, jak i AWD).
Aby lepiej zobrazować ceny, podzieliliśmy listy na roczniki 2020 i 2021. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że wykorzystywaliśmy głównie oficjalne cenniki.
Ceny kompaktowych SUV-ów z roku produkcji 2020:
- Ssangyong Korando 1.5 T-Gdi (163 KM): 85 600 zł
- Renault Kadjar 1.3 TCe (140 KM): 89 900 zł
- Jeep Compass 1.3 TMair (130 KM): 89 900 zł
- Ford Kuga 1.5 Ecoboost (120 KM): 96 400 zł
- MINI Countryman One (102 KM): 109 900 zł
- Honda CR-V 1.5 VTEC Turbo AWD (173 KM): 124 900 zł
- Volvo XC40 T3 (163 KM): 136 300 zł
- Mitsubishi Outlander 2.0 SOHC MIVEC 4WD CVT (150 KM): 138 990 zł
Jak widać, najtańszą ofertę wystosował koreański producent. Nie przekłada się to na popularność Korando, co oczywiście ma związek zarówno z wizerunkiem marki, jak i ofertami finansowania. Na drugim biegunie uplasowało się Volvo, którego XC40 stanowi ciekawą alternatywę dla niemieckiej trójki. Warto jednak zaznaczyć, że sprzedaje się gorzej, niż XC60. Zaskoczenie? Nie, ponieważ właśnie ten model jest najczęściej wybieranym samochodem klasy premium w Polsce. Nie jest więc wstyd z nim przegrać.
Jeszcze dalej znajdziemy Outlandera. Japoński SUV nad Volvo? No cóż, Mitsubishi nie są tanie, ale warto zaznaczyć, że w standardzie klient otrzymuje niezłe wyposażenie, napęd na obie osie i automatyczną skrzynię, co usprawiedliwia większy wydatek.
Ceny kompaktowych SUV-ów z roku produkcji 2021:
- Dacia Duster TCe 90 2021: 48 900 zł
- KIA Sportage 1.6 GDI S (132 KM): 81 990 zł
- Suzuki SX4 S-Cross 1.4 Boosterjet Comfort Plus: 83 500 zł
- SEAT Ateca 1.0 TSI Reference (110 KM): 87 000 zł
- Nissan Qashqai DIG-T Acenta (140 KM): 94 480 zł
- Skoda Karoq 1.0 TSI Ambition (110 KM): 95 350 zł
- Citroen C5 Aircross PureTech 130 Live (130 KM): 96 350 zł
- Volkswagen Tiguan 1.5 TSI Tiguan (130 KM): 98 090 zł
- Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Pure (150 KM): 99 900 zł
- Opel Grandland X 1.2 Turbo Edition 2021 (130 KM): 108 900 zł
- Toyota RAV4 2.0 Dual VVT-ie Active (173 KM) 2021: 113 900 zł
- Peugeot 3008 1.2 PureTech Active (130 KM): 114 300 zł
- Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G SkyJOY (165 KM): 118 900 zł
- BMW X1 sDrive18i (136 KM): 133 900 zł
- Audi Q3 35 TFSI (150 KM): 138 700 zł
- Mercedes-Benz GLA 180 (136 KM): 144 500 zł
- Lexus UX 200 (126 KM): 154 900 zł
- Range Rover Evoque Standard (200 KM): 179 900 zł
- Jaguar E-PACE 1.5 R-Dynamic Base (160 KM): 184 200 zł
Kolejna lista pokazuje, dlaczego rumuńsko-francuski SUV cieszy się tak dużym wzięciem. Kosztuje około 32 tysięcy złotych mniej od drugiego z najtańszych modeli w tej klasie (Kia Sportage) i mniej więcej połowę tego, co trzeba przeznaczyć na Tiguana. Nie wygląda przy tym źle i porównując go do pierwszej generacji możemy mówić o skoku jakościowym.
Wielu mogło zastanawiać się też, dlaczego akurat niemieckie SUV-y klasy premium sprzedają się lepiej od konkurencji. Tak naprawdę są tańsze i to znacznie od japońskiego rywala (Lexusa), a za różnicę między Audi a Jaguarem można dokupić sobie Dustera. Trudno uzasadnić to większą mocą i nieco lepszym wyposażeniem.
A co z Suzuki Vitara?
Vitara plasuje się w segmencie tych mniejszych SUV-ów. To model B+, a nie C. Choć ciekawa propozycja i warto ją rozważyć.