w

Szef Volvo twierdzi, że jeszcze daleko do pełnej autonomii jazdy. Podaje istotny powód

Volvo EX90
Szef Volvo twierdzi, że jeszcze daleko do pełnej autonomii jazdy. Podaje istotny powód

Motoryzacja jest chwilę przed rewolucją technologiczną, która może wywrócić rynek do góry nogami. To oczywiście ryzykowne posunięcie i nie brakuje obaw – zarówno wśród producentów, jak i zwykłych klientów.

Nie chodzi jedynie o elektryczne układy napędowe oparte na bateriach litowo-jonowych. Ważnym tematem są także systemy wsparcia, wśród których dużym zainteresowaniem cieszy się szeroko pojęta autonomia jazdy.

Na odważne stwierdzenie w tym kontekście pozwolił sobie szef Volvo, Jim Rowan. 58-letni Brytyjczyk powiedział australijskim mediom, że w pełni autonomiczne samochody to daleka droga. Wydaje się to kontrowersyjne, tym bardziej że liczne firmy prowadzą już naprawdę zaawansowane testy w ruchu publicznym. Widać to szczególnie w Azji.

Rowan zaznaczył jednak, że nie chodzi o samą technologię. Kluczową kwestią są tu fundamenty prawne. „Czy przepisy na to pozwalają? Nie. Myślę więc, że bardziej niż technologia przeszkodą w pełnym przyjęciu pełnej AD będą regulacje” – oznajmił w wywiadzie dla Car Expert.

I trudno nie zgodzić się z tym tokiem myślenia. Gdzie przenieść odpowiedzialność? Co zrobić, gdy system będzie miał awarię? Jak zdefiniować to w kodeksach? Te wszystkie pytania pozostają bez odpowiedzi. Dopracowanie prawa w tym zakresie będzie niezwykle trudne ze względu na złożoność w warunkach rzeczywistych.

Rowan dodał, że w pełni autonomiczne systemy najpierw trafią na autostrady, co wydaje się logiczne. Dlaczego? Bo na takich odcinkach nie ma tylu newralgicznych miejsc, co w terenie zabudowanym.

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Agresja drogowa dwóch kierowców

Celowe spowalnianie ruchu i jazda na zderzaku. „Jeden lepszy od drugiego” (wideo)

Polestar 2 2024

Polestar 2 po aktualizacji (2024). Wygląda tak samo, ale ma więcej mocy i zasięgu