w

26-letni diesel z przebiegiem ponad miliona kilometrów w Golfie III pokazał, na co go stać (wideo)

Volkswagen Golf 1.9 D
26-letni diesel z przebiegiem ponad miliona kilometrów w Golfie III pokazał, na co go stać (wideo)

Ten samochód stał się jednym z fundamentów niemieckiej marki, a przy tym obiektem westchnień wielu Polaków w latach 90.

To oczywiście Volkswagen Golf III, który był dostępny w kilku wersjach nadwoziowych i kilkunastu silnikowych. W 1992 roku zdobył tytuł Car Of The Year wyprzedzając Opla Astrę i Citroena CX. Mimo iż upłynęły trzy dekady od jego rynkowego debiutu, na drogach wciąż można spotkać mniej lub bardziej wysłużone egzemplarze.

26-letni diesel w akcji

Nie ma jednak wątpliwości, że to jeden z tych samochodów, które można uznać za długowieczne. Ta sztuka jest tego znakomitym przykładem. Ma przebieg wynoszący około 1 100 000 kilometrów. Tak, ponad milion.

Pod maską znajduje się oczywiście diesel. To wolnossąca konstrukcja o pojemności 1,9 litra generująca 64 konie mechaniczne oraz 124 niutonometry momentu obrotowego. Jak można się domyślać, cały potencjał trafia na oś przednią za pośrednictwem przekładni manualnej.

VW Golf 1.9 Diesel acceleration
Golf 1.9 Diesel z przebiegiem ponad miliona kilometrów bez problemu zbliża się do danych fabrycznych

Z danych fabrycznych wynika, że tak skonfigurowany Golf trzeciej generacji osiąga setkę w czasie 17,6 sekundy i rozpędza się do 156 km/h. Mówimy oczywiście o aucie w stanie bardzo dobrym. Czy ponad milion kilometrów przebiegu i 26 lat istnienia zaowocowały utratą dynamiki?

Okazuje się, że jest znacznie lepiej, niż można było przypuszczać. Stary diesel klekocze i emituje duże wibracje, ale jest niezwykle prostą i trwałą konstrukcją, która nie ma kłopotów z wrażliwością na paliwo czy styl jazdy. Takich jednostek już nie robią…

Co ciekawe, zadbane egzemplarze Golfa III kosztują niemal tyle, co sztuki czwartej generacji. Te najlepiej utrzymane auta w ciekawych wersjach mogą oznaczać wydatek nawet 20-30 tysięcy złotych.

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

SEAT Tarraco e-Hybrid cennik

SEAT Tarraco e-Hybrid – ceny, dane techniczne. Ma ten sam silnik, co CUPRA Leon!

Naturalny energetyk

Grinday Energik – Zdrowy suplement, który zastąpi kawę i energetyka (recenzja)