w

Volvo XC90 (2002-2014) ? Szwed w służbie rodziny

Europa dość długo opierała się znanym z USA dużym SUV-om, ale kiedy już zabrała się za podobne konstrukcje, Jankesi zmuszeni byli pokornie podkulić ogon. W tej wczesnej fazie do wyścigu dość niespodziewanie dołączyło Volvo, które postanowiło przenieść praktyczne zalety swoich legendarnych kombi na nieco wyższy poziom.

W ten sposób Szwedzi stworzyli realną przeciwwagę dla samochodów będących wyłącznie wyznacznikami statusu materialnego. Rezultat przeszedł najśmielsze oczekiwania, a dziś używane XC90 można mieć już za mniej niż 30 tysięcy złotych. Okazja czy potencjalna pułapka?

volvo_xc90

Volvo XC90 zadebiutowało w 2002 roku podczas targów w Detroit. To żadne zaskoczenie, tym bardziej, że właśnie za Oceanem istnieje największy rynek zbytu na podobne konstrukcje. XC90 bardzo szybko stało się najpopularniejszym modelem Volvo w ofercie i przez cały okres produkcji cieszyło się dużym zainteresowaniem. XC90 często przechodziło drobne poprawki, ale tak naprawdę bardziej znaczące (choć dalej subtelne) retusze stylistyczno-wykończeniowe miały miejsce tylko dwukrotnie ? w 2006 i 2012 roku. Produkcję zakończono w 2014 roku, po wypuszczeniu na rynek prawie 640 tysięcy egzemplarzy. Co ciekawe, model będzie kontynuował swoją karierę w Chinach.

volvo_xc90_7

Stylistyka i wnętrze

Bryła XC90 jest typowa dla Volvo i nie wygląda szczególnie porywająco, ale ma w sobie pewną? swojskość, przez którą łatwiej jej trafić w gusta klientów. Ten samochód nie wywołuje negatywnych emocji (jak to ma czasem miejsce w przypadku innych SUV-ów pokroju np. BMW X5), ale jednocześnie zapewnia odpowiednią dawkę prestiżu. O respekt wśród innych kierowców (i niefrasobliwych pieszych?) skutecznie dbają ogólna masywność i całkiem spory prześwit.

volvo_xc90_4

Wspomniany wcześniej prestiż najlepiej wyraża dość minimalistyczne wnętrze ? jest wygodne, bardzo estetyczne, dobrze spasowane i wykonane z wysokiej jakości materiałów. Ponadto odznacza się przestronnością i fenomenalną praktycznością – XC90 może przewieźć dzięki dwóm dodatkowym siedzeniom nawet 7 osób, oczywiście kosztem przestrzeni bagażowej. W pełnym ?składzie? kufer ma pojemność 249 litrów. Jeżeli ograniczymy się do piątki pasażerów, mamy do dyspozycji już 483-530 litrów w zależności od ustawienia przesuwnych foteli drugiego rzędu. Dalsze modyfikacje przestrzeni bagażowej pozwalają na osiągnięcie 1837 litrów ? w sam raz na obszerniejsze zakupy z pobliskiej IKEI. Kolejnym plusem jest bogate wyposażenie, w którym znajdziemy niezliczoną ilość elementów podnoszących komfort i bezpieczeństwo jazdy.

volvo_xc90_3

Silniki/Zawieszenie

Zainteresowani kupnem Volvo XC90 mogą wybierać między czterema silnikami benzynowymi i jedną jednostką wysokoprężną. Samochód jest wyposażony w napęd na cztery koła sterowany za pomocą układu Haldex, który w razie potrzeby kieruje część mocy na tylną oś. Podstawowym motorem był turbodoładowany motor 2.5 o mocy 210 KM. Ta pięciocylindrowa jednostka w miarę sprawnie radzi sobie z ważącym około 2 tony Volvo, ale nie ma co liczyć na spektakularne osiągi czy niskie spalanie, które w cyklu mieszanym oscyluje w granicach 11-12 litrów. Po 2006 roku motor ustąpił miejsca wolnossącemu, sześciocylindrowemu 3.2 o mocy 243 KM.

Wyżej w gamie stoją silniki 2.9 Biturbo (272 KM) oraz wprowadzone w 2004 roku topowe V8 o pojemności 4.4 litra i mocy 315 KM. Jedyny diesel jest własną konstrukcją Volvo – ma pięć cylindrów, 2.4 litra pojemności i w zależności od wariantu moc 163 (oferowany w latach 2002-2006), 185 (2002-2010) lub 200 KM (od 2010). Jest to oczywiście najoszczędniejsza jednostka w gamie (średnio 8-9 litrów) i zdecydowanie najpopularniejszy wariant wśród samochodów pochodzących z rynku europejskiego.

volvo_xc90_5

XC90 resoruje bardzo komfortowo, co świetnie sprawdza się w czasie dłuższych podróży. Mimo to samochód prowadzi się pewnie i przewidywalnie. W czasie gwałtowniejszych manewrów przy większych prędkościach spora masa własna daje o sobie znać. Na szczęście, w razie błędu do akcji wkraczają rozbudowane systemy bezpieczeństwa. Pomimo dość obiecującego prześwitu i niezależnego zawieszenia nie warto zjeżdżać zbyt daleko od asfaltu ? właściwości terenowe nie były priorytetem konstruktorów.

volvo_xc90_9

Typowe usterki

Decydując się na XC90 należy pamiętać, że ceny niektórych części i usług serwisowych będą wysokie. Ogólnie SUV Volvo nie należy do szczególnie awaryjnych, ale ma kilka słabszych punktów. Wszechobecne czujniki i skomplikowana elektronika potrafią płatać różne figle, które są dość trudne w diagnozie i naprawie ? dotyczy to szczególnie samochodów z powypadkową przeszłością. W niektórych egzemplarzach zdarzają się problemy z układem klimatyzacji. Słabe okazują się skrzynie biegów, szczególnie automatyczne, które kiepsko radzą sobie z masą samochodu.

Na szczęście, można poddać je regeneracji w specjalistycznym warsztacie – chociaż cena takiej usługi nie należy do niskich, lepsze to niż kupno używanej przekładni niewiadomego pochodzenia. Jeżeli zamierzamy używać samochodu z ?automatem? do ciągnięcia np. przyczepy, warto zaopatrzyć się w dedykowany do modelu hak ze specjalnym modułem ? przełączy on skrzynię w specjalny tryb, dzięki czemu wydłużymy jej żywotność.

volvo_xc90_1

Dość szybko zużywają się końcówki drążków kierowniczych, ale ich cena jest niska (od około 90 złotych). Warto sprawdzić również stan tulei przednich wahaczy. Częstym problemem są wyjące łożyska kół. Jednostki napędowe o ile były regularnie serwisowane nie powinny sprawiać problemów. W motorach 3.2 R6 oraz 4.4 V8 może dojść do wyrobienia się łańcucha rozrządu, dlatego warto dokładnie sprawdzić jego stan. Diesel również jest uznawany za bardzo trwały, chociaż na początku zdarzały mu się już wyeleminowane problemy z wtryskiwaczami, napinaczami rozrządu czy działaniem filtra DPF. Dla własnego bezpieczeństwa warto regularnie sprawdzać stan układu hamulcowego ? przy tej masie jego zużycie następuje dość szybko.

volvo_xc90_6

Werdykt

Szwedzki pomysł na SUV-a okazał się strzałem w dziesiątkę ? świadczą o tym nie tylko statystyki sprzedaży, ale też ogromne zainteresowanie niedawno zaprezentowanym następcą. Używane XC90 mimo wyższych kosztów eksploatacji znakomicie poradzi sobie w roli wszechstronnego samochodu rodzinnego, zapewniając przy tym odpowiedni poziom prestiżu. Podczas poszukiwań należy uważać na samochody sprowadzone ze Stanów Zjednoczonych ? wiele z nich ma poważną powypadkową przeszłość. Polecamy egzemplarze wyprodukowane po 2005 roku ? są trwalsze i lepiej wykonane.

Autor: Daniel Banaś

Zdjęcia: Volvo

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Jeden komentarz

Dodaj odpowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Fiat 500X Opening Edition

Opel Corsa OPC Line