w ,

Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI 4MOTION Highline – Praktyczny „bezpiecznik”

Polacy lubią rozsądne auta, dlatego po naszych drogach jeździ mnóstwo kompaktowych kombi. Wyróżniają je pojemne bagażniki, przestronne wnętrza i bardzo szeroki wachlarz konfiguracji. Jednym z najpopularniejszych samochodów tego gatunku jest Golf Variant, czyli mocny gracz ze stajni Volkswagena.

volkswagen_golf_variant_2.0_tdi_4motion_highline_2

Karoseria
Golf Variant sprzedaje się bardzo dobrze. Czy jest to zasługa jego urody? W pewnym stopniu, wbrew pozorom, tak. Konserwatywna linia znana od lat, klasyczne kształty i dobre proporcje to kombinacja, która nie przyspiesza bicia serca, ale emanuje solidnością. Niemiecki kompakt budował swą renomę i motoryzacyjną osobowość latami, dlatego trudno oczekiwać, że designerzy odpowiedzialni za jego wygląd nagle zmienią koncepcję, która od wieków się sprawdza.

volkswagen_golf_variant_2.0_tdi_4motion_highline_3

Wnętrze
Faktura kokpitu idealnie pasuje do designu auta. Jest równie konserwatywna i sprawia wrażenie bardzo solidnej. Materiały oraz ich spasowanie zdradzają, że marka z Wolfsburga stawia na jakość. W tej dziedzinie trudno mieć jakiekolwiek zastrzeżenia. Na największe pochwały zasługuje jednak dotykowy ekran multimedialny. Ma świetną rozdzielczość i działa błyskawicznie ? wyznacza standardy nie tylko w segmencie C. Jak zwykle w przypadku Volkswagena, można także liczyć na wzorcową ergonomię. Wszystko jest tam, gdzie być powinno. Kolejny plus za czytelne zegary i dobrze leżącą w dłoniach kierownicę.

volkswagen_golf_variant_2.0_tdi_4motion_highline_4

W teście bierze udział bogata wersja wyposażenia, dlatego fotele są częściowo obszyte skórą i posiadają 3-stopniowe ogrzewanie. Ponadto, kierowca może liczyć na masaż pulsacyjny. Nie jest to może rozbudowana funkcja, ale lepsza taka niż żadna. Warto dodać, że siedziska mają odpowiednią długość i skutecznie podpierają ciało. Z tyłu jest wystarczająco dużo miejsca dla dwóch rosłych osób. Nie brakuje przestrzeni ani na nogi, ani na głowy. Najbardziej cieszy odpowiedni kąt pochylenia oparcia kanapy, który w tym segmencie wcale nie jest taki oczywisty.

volkswagen_golf_variant_2.0_tdi_4motion_highline_5

Przestronny przedział pasażerski nie sprawił, że bagażnik należy uznać za zaginiony. Wręcz przeciwnie! Do dyspozycji podróżnych pozostaje aż 605 litrów. Po złożeniu oparć, przestrzeń załadunkowa wzrasta do 1620 litrów, co umożliwia przewóz naprawdę dużych i długich przedmiotów. Istotną zaletą są także regularne kształty, szeroki otwór i niski próg załadunku.

volkswagen_golf_variant_2.0_tdi_4motion_highline_6

Technologia
Pod maską testowanego egzemplarza pracuje 2-litrowy diesel z rodziny TDI generujący 150 KM i 340 Nm. Moc przekazywana jest na wszystkie cztery koła (4MOTION) za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej. I od razu trzeba zaznaczyć, że jest to zgrany zestaw. Mimo sporej masy (1454 kg), osiągi są bardziej niż przyzwoite. Przyspieszenie do pierwszej setki trwa 8,9 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 216 km/h. W rodzinnym aucie lepsze rezultaty nie są potrzebne. Najważniejszą kwestią jest jednak zużycie paliwa. Na szczęście w tej kategorii prezentowany Golf Variant także nie zawodzi. Średnie spalanie z całego testu (na dystansie 1000 km, cykl mieszany) wyniosło 6,5 litra. To więcej niż podaje producent, ale wciąż niewiele, jak na możliwości i gabaryty samochodu.

volkswagen_golf_variant_2.0_tdi_4motion_highline_7

Bogata wersja wyposażenia oznacza szereg systemów bezpieczeństwa. Wśród nich należy wyróżnić co najmniej kilka. Pierwszy z nich to ACC, czyli aktywny tempomat z systemem obserwacji otoczenia (Front Assist). Potrafi on rozpoznać nagłe hamowanie poprzedzającego pojazdu i, jeśli kierowca nie zareaguje, sam odhamuje lub całkowicie wyhamuje samochód. Lane Assist to z kolei asystent utrzymywania pasa ruchu. Dzięki kamerze monitorującej obszar przed autem, stale kontroluje tor jazdy. Gdy kierowca przekroczy linię pasa ruchu bez kierunkowskazu, system przekaże na koło kierownicy ostrzegawcze wibracje. Ostatni ciekawy ?wspomagacz? to Park Assist ułatwiający zmieszczenie się w luce parkingowej, która z perspektywy mniej pewnego kierowcy wydaje się nieco za mała.

volkswagen_golf_variant_2.0_tdi_4motion_highline_9

Wrażenia z jazdy
Jak to wszystko wygląda w praktyce? Bardzo spokojnie. Golf Variant 2.0 TDI nie prowokuje do szybkiej jazdy, nie zachęca do dynamicznego pokonywania zakrętów. Układ kierowniczy należy do bardzo precyzyjnych, co w połączeniu ze sprężyście zestrojonym zawieszeniem pozwala na pewne prowadzenie. Napęd na obie osie dodatkowo poprawia sytuację na drodze, co można docenić wtedy, gdy warunki.

volkswagen_golf_variant_2.0_tdi_4motion_highline_10

Drugą stroną medalu jest zawieszenie, które powinno być nieco bardziej komfortowe. No cóż, coś za coś. Jego praca na zwykłych nawierzchniach nie budzi zastrzeżeń, ale dziurawe odcinki wyraźnie informują pasażerów o swoim istnieniu. Golf to jednak długodystansowiec i najlepiej czuje się na trasie. Wysoki moment i przyzwoita moc pozwalają na wyprzedzanie przy wyższych prędkościach. Właśnie wtedy docenić można również dobre wyciszenie. To jednak nie oznacza, że jazda tym autem po mieście sprawia jakiekolwiek problemy. Owszem, długość nadwozia robi swoje, ale świetna widoczność na wszystkie strony, czujniki, kamera cofania i Park Assist sprawiają, że manewrowanie Golfem Variantem nie rodzi najmniejszych obaw.

volkswagen_golf_variant_2.0_tdi_4motion_highline_11

Okiem przedsiębiorcy
Podstawowy wariant tego modelu (1.2 TSI 85 KM Trendline) kosztuje 66 690 zł. Egzemplarz testowy z napędem 4MOTION i 2-litrowym dieslem dostępny jest tylko w (topowej) wersji Highline. Jego ceny startują od 107 990 zł. Lista opcji jest długa i ta kwota może znacznie urosnąć? Wszystko więc zależy od możliwości finansowych klienta.

volkswagen_golf_variant_2.0_tdi_4motion_highline_12

No właśnie, finansowanie. Przy tak dużych kwotach wielu potencjalnych nabywców będzie chciało skorzystać z kredytu. Volkswagen oferuje aktualnie trzy opcje: Auto Kredyt (wkład własny od 0%, umowa na okres 36 lub 48 miesięcy, oprocentowanie 5,55%, na koniec zwrot albo spłata pojazdu), Kredyt niska rata (wkład własny od 0% do 50%, okres umowy od 12 do 84 miesięcy, oprocentowanie 4,99%) i Kredyt Volkswagen 1% (wkład własny 50%, umowa na 36 miesięcy, oprocentowanie 1%). Dla przedsiębiorców niemiecka marka ma natomiast dwa warianty: Leasing niska rata (opłata wstępna od 10 do 45%, okres leasingowania od 24 do 60 miesięcy, wartość końcowa od 1 do 25%) i Leasing z wysoką wartością końcową (wkład własny od 0 do 30%, okres leasingowy 24, 36, 48 lub 60 miesięcy, na koniec wykup lub zwrot pojazdu).

volkswagen_golf_variant_2.0_tdi_4motion_highline_13

Podsumowanie
Volkswagen Golf Variant to samochód dla klasycznej rodziny ? pojemny i przestronny. W prezentowane j wersji jest również oszczędny, dynamiczny i, co najważniejsze, wyjątkowo bezpieczny, dzięki systemom wspomagającym i napędowi 4MOTION. Niestety, jego cena sprawia , że nie jest okazją sezonu.

 

Tekst i zdjęcia: Wojciech Krzemiński

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Czy kolejny Chevrolet Corvette zyska silnik umieszczony centralnie?

Wyjątkowe Bugatti wystawione na sprzedaż