w

Toyota Prius w porównaniu z innymi hybrydowymi samochodami

Toyota Prius PHEV
Toyota Prius w porównaniu z innymi hybrydowymi samochodami

Hybrydowe samochody przebyły już całkiem długą drogę. W połowie lat 90. były traktowane jako zaskakująca innowacja, a debiutująca wówczas Toyota Prius zasługiwała na miano ciekawostki.

Lata dwutysięczne przyniosły liczne ulepszenia, a technologia hybrydowa znalazła praktyczne zastosowanie w miejskich autach. Dziś możemy śmiało mówić, że hybrydy przeszły do mainstreamu i wybierają je kierowcy, dla których liczy się oszczędna i ekologiczna jazda. Toyota Prius to samochód, który napędza rozwój hybryd już od ponad 25 lat, a przy okazji pionier w kategorii zelektryfikowanego napędu, który łączy zalety silnika spalinowego i elektrycznego.

Kultowy model jest dziś szybszy, mocniejszy, wygodniejszy i lepiej wyposażony niż kiedykolwiek. Czy nowy Prius znów wyprzedził swoją epokę? Jest sporo argumentów, które sugerują, że odpowiedź na to pytanie jest twierdząca.

Porównanie wydajności: Toyota Prius vs. inne hybrydowe samochody

Nowa Toyota Prius piątej generacji wjechała na rynek całkiem niedawno, a pierwsze sztuki właśnie trafiają do salonów. Czym nowy model różni się od ustępującego poprzednika? Na pokładzie jest teraz więcej systemów bezpieczeństwa, pojawiły się nowe elementy wyposażenia, ale przede wszystkim – samochód jest teraz jeszcze bardziej wydajny. Jedyną dostępną na Starym Kontynencie wersją silnikową jest 2.0 Hybrid Dynamic Force Plug-in. Nie będzie przesadą stwierdzenie, że zastosowany tutaj napęd hybrydowy typu plug-in zmienia reguły gry w segmencie hybryd. Toyota Prius Plug-in to pierwsze auto, który tak skutecznie i efektywnie łączy osiągi prawdziwego pojazdu elektrycznego z komfortem użytkowania zapewnionym przez najnowszą technologię hybrydową.

Duży zasięg w trybie elektrycznym pozwala na co dzień poruszać się wyłącznie przy użyciu napędu elektrycznego, a w przeciwieństwie do większości plug-inów obecnych dziś na rynku, zużycie paliwa w trybie hybrydowym pozostaje nad wyraz skromne. Co więcej, nowy Prius potrafi ładować baterię samodzielnie… podczas postoju na parkingu. O tym jak to działa, napiszemy za chwilę. Koniec końców, istotne jest to, że 223-konny napęd zapewnia rewelacyjną dynamikę, a spalanie na poziomie od 0,5 l/100 km (po naładowaniu baterii z zewnętrznego źródła) pozwala jeździć za grosze.

>Toyota Land Cruiser 2024 ma w gamie diesla. Styl retro pełną gębą

Te liczby, o których jeszcze parę lat temu moglibyśmy mówić w kategorii science-fiction, łączą się w tym aucie ze świetnymi osiągami. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje tu zaledwie 6,7 s. Sercem układu jest 2-litrowa jednostka benzynowa, a silnik elektryczny generuje imponujące 163 KM. Pod względem efektywności napędu niełatwo jest znaleźć Priusowi konkurenta. Nowy napęd Toyoty to prawdziwe dzieło sztuki.

Toyota Prius a ekonomia jazdy

Popularny mit mówiący o paliwożerności hybryd w trasie można włożyć między bajki, przynajmniej, jeśli mówimy o hybrydowych autach Toyoty. Modele japońskiej marki pozostają oszczędne również na drogach szybkiego ruchu i doskonale radzą sobie z prędkościami autostradowymi, choć warto zauważyć, że w przytoczonym wyżej stwierdzeniu znajduje się ziarnko prawdy….

Chodzi o fakt, że korzyści płynące z hybrydowego napędu najłatwiej dostrzec w miejskich warunkach i to właśnie w codziennych podróżach między jedną a drugą dzielnicą będą one największe. Nowy Prius może pochwalić się imponującym zasięgiem elektrycznym, który w mieście może wynieść nawet do 86 km.

Dla większości kierowców oznacza to możliwość bezemisyjnego poruszania się na co dzień i wyklucza konieczność korzystania z silnika spalinowego, który pozostaje przecież do naszej dyspozycji w razie potrzeby. Toyota Prius z hybrydowym napędem typu plug-in jest więc wybitnie wszechstronnym samochodem, który pozostaje oszczędny niezależnie od warunków jazdy.

Wróćmy jeszcze do wspomnianego wcześniej, samodzielnego ładowania na postoju. Intrygująca cecha Priusa to oczywiście zasługa dachu wyposażonego w panele fotowoltaiczne. Same w sobie nie są one może nowością, ale w przeciwieństwie do innych rynkowych propozycji, w nowym Priusie, czerpana z nich energia trafia do akumulatora o pojemności 13,6 kWh i pozwala zwiększyć zasięg elektrycznej jazdy nawet o 8 kilometrów dziennie! Gdy w słoneczny dzień zostawisz więc samochód na zewnętrznym parkingu, codziennie zyskasz kilka zupełnie darmowych kilometrów zasięgu. Można powiedzieć, że nowy Prius to najbardziej opłacalna hybryda pod słońcem…

Toyota Prius: analiza trwałości i niezawodności

Nie trzeba szczególnie interesować się motoryzacją, by spotkać się z opinią o legendarnej trwałości hybryd Toyoty. Zelektryfikowane modele japońskiej marki bezawaryjnie przejeżdżają setki tysięcy kilometrów, a Toyota dowiodła niezawodności swoich modeli na drogach całego świata. Toyota Prius (a także jej większa odmiana – Toyota Prius Plus) szybko stała się jedną z najpopularniejszych taksówek – niedroga eksploatacja i ponadprzeciętna trwałość sprawiają, że Priusy poprzednich generacji, do dziś pozostają częstym widokiem na drogach. Są doceniane tak w Warszawie, jak i w Nowym Jorku. To się nazywa globalna renoma!

Skąd jednak bierze się odmieniana tu przez wszystkie przypadki niezawodność? To w dużej mierze zasługa konstrukcji – budowa hybrydowego napędu jest prostsza niż może się wydawać. Głównym źródłem napędu jest w niej silnik spalinowy – nieprzesadnie wysilony, o stosunkowo prostej konstrukcji. Skrzynia biegów? Automatyczna przekładnia e-CVT sprawia, że jednostka napędowa pracuje zawsze w optymalnym zakresie przełożeń, a niskie opory wewnętrzne służą długowieczności. Silnik elektryczny jest jeszcze prostszy w budowie, a akumulator będący częścią hybrydowego napędu wytrzymuje długie lata i setki tysięcy kilometrów bez wyraźnej utraty pojemności. To „pancerny” zestaw, który pozwala jeździć ze spokojem ducha i ogranicza ryzyko niespodziewanych wydatków.

Toyota Prius a standardy innych samochodów hybrydowych

Toyota pozostaje dziś liderem technologii hybrydowej, a renoma marki nie bierze się jedynie z sukcesów Priusa. Hybrydy w ofercie Toyoty rywalizują dziś w praktycznie każdym rynkowym segmencie, a modele takie, jak Yaris, Yaris Cross czy Corolla regularnie zajmują czołowe pozycje w rankingach bestsellerów na całym świecie. Dla kogo jest więc Prius, a dla kogo lepszym wyborem będą pozostałe hybrydowe modele?

Nowa Toyota Prius ponownie wciela się w rolę pioniera. Tym razem, główną innowacją jest jednak hybryda plug-in, a więc taka, która umożliwia ładowanie z zewnętrznego źródła, na przykład gniazdka w garażu czy ładowarki na parkingu centrum handlowego. To właśnie dla kierowców, którzy mają możliwość korzystania z zalet takiego ładowania, nowy Prius będzie najlepszym wyborem. Wymiary hybrydowej Toyoty w nowej odsłonie są z kolei zbliżone do tych, które znamy z Toyoty Corolli. Prius może być świetną alternatywą dla kompaktowego bestsellera, bo również sprawdzi się w roli auta rodzinnego.

Gadżety, innowacje, technologiczne nowinki – w nowym Priusie jest ich pełno – to w końcu jeden z najnowszych modeli w gamie. Toyota proponuje również hybrydy dla tych, którzy potrzebują więcej przestrzeni, lub odwrotnie – zadowolą się mniejszym, jeszcze bardziej miejskim autem. Dla tych pierwszych, skrojone na miarę będą modele Highlander i RAV4. Ci drudzy z pewnością skorzystają z walorów Yarisa czy Yarisa Cross Hybrid. Wśród hybrydowych modeli warto wspomnieć jeszcze o Corolli Cross, Camry czy Toyocie C-HR – wszystkie wyróżniają się wyjątkowo niskim zużyciem paliwa i niskimi emisjami szkodliwych substancji, szczególnie w miejskim cyklu eksploatacji. W takich warunkach, hybrydy Toyoty potrafią przez 70-80% czasu jazdy poruszać się wyłącznie na silniku elektrycznym.

Poznaj lepiej hybrydową Toyotę Prius!

Dlaczego warto wybrać samochód hybrydowy od Toyoty?

Nie tylko cechy nowej Toyoty Prius sprawiają, że w poszukiwaniu hybrydy warto wybrać się do salonu Toyoty. Auta, które powstają w zgodzie z najważniejszymi rynkowymi trendami i korzystają z doświadczeń w zakresie elektryfikacji to prawdziwa specjalność japońskiej marki. Opisane w tym tekście modele mogą pochwalić się niskim zużyciem paliwa, świetną kulturą pracy, są przyjazne dla środowiska i dynamiczne. Zalety hybryd Toyoty nie kończą się jednak na tym, co pod maską.

Wszystkie modele hybrydowe Toyoty imponują bogatym wyposażeniem. W opisywanym tu Priusie, ale i w innych propozycjach standardem są najnowsze systemy bezpieczeństwa czy adaptacyjny tempomat. Czuwa nad nami m.in. układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z funkcją wykrywania pieszych, rowerzystów i motocyklistów czy asystent bezpiecznego wysiadania. Prius bez dopłaty oferuje również kamerę cofania ze spryskiwaczem, system multimedialny z obsługą Apple CarPlay® i Android Auto™, nawigację Connected z dodatkowym trybem offline, automatyczną, dwustrefową klimatyzację z technologią oczyszczania i nawilżania powietrza Nanoe-X, LED-owe światła czy inteligentny kluczyk. W bogatszych odmianach, takich jak Prestige czy Executive znajdziemy podgrzewaną kierownicę, elektrycznie otwieraną klapę bagażnika czy zupełnie nowe, matrycowe światła w technologii LED.

Szeroka oferta hybryd Toyoty pozwala wybrać samochód dopasowany do swoich wymagań i budżetu. Jedną z najważniejszych zalet jest jednak to, że niezależnie od tego, czy potrzebujemy hybrydy do miasta, czy rodzinnego, 7-miejscowego auta z takim napędem, możemy liczyć na legendarną trwałość i niezawodność, która wyróżnia zelektryfikowane Toyoty już od ponad ćwierć wieku.

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Buick Regal

Amerykanie przerobili przód Insignii. Teraz to zupełnie nowy model

Nowy Nissan Skyline Nismo

Nowy Nissan Skyline Nismo był już dawno oferowany w Polsce. Wtedy nikt o tym nie wiedział…