w

To pierwszy silnik VTEC V8. Zgadnij, gdzie został zamontowany!

V8 VTEC
To pierwszy silnik VTEC V8. Nie uwierzysz, gdzie został zamontowany!

Każdy fan motoryzacji lubiący wysokie obroty zna i ma szacunek do japońskich konstrukcji benzynowych, które w latach 90. należały do najlepszych.

Od tamtego momentu minęło sporo czasu, a przemysł zmienił się diametralnie. Dziś już nikt nie promuje jednostek spalinowych. Teraz trwa moda na hybrydy i napędy elektryczne. Tym bardziej dziwi, że azjatyccy inżynierowie stworzyli silnik VTEC V8.

Nie jest to żadna domorosła konstrukcja czy prototyp, który został stworzony w ramach ciekawostki. Ten silnik pracuje i będzie pracował w przystosowanych do siebie warunkach. Planeta raczej to przetrwa bez większego „ale”.

Silnik VTEC V8 – dlaczego tak późno?

Fani JDM-u z pewnością już są mocno rozemocjonowani. Musimy jednak ostudzić ich euforię. Wspomniana konstrukcja będzie seryjna, ale nie powstała z myślą o samochodach – ani osobowych, ani ciężarowych.

To pięciolitrowy silnik, który oddaje do dyspozycji 350 koni mechanicznych na benzynie o wartości 86 oktanów. Jego cena skutecznie odstrasza. Przewiduje się, że może kosztować nawet 46 tysięcy dolarów. Poważnie.

V8 VTEC
V8 VTEC

Kosmiczna kwota może być związana z tym, że to jednostka zaburtowa. Jej przeznaczeniem są więc łodzie. Czy w branży żeglarskiej też znajdują się fani japońskich samochodów? Pewnie tak. Jeśli są zamożni, to mogą nabyć to dzieło japońskich inżynierów.

>Nowa Honda Accord już jest. Polacy chcieliby ją kupić

Silnik VTEC V8 o oznaczeniu BF350 został przystosowany do jednostek wodnych o długości ponad 7,5 metra. Jego zaletą ma być nie tylko pokaźna moc, ale też wysoka wydajność, która zapewni oszczędność paliwa.

V8 VTEC
V8 VTEC

Jako że to VTEC, wykorzystuje elektroniczny system sterowania zaworami i fazami rozrządu. Jesteśmy ciekawi, czy tak samo lubi olej, jak te starsze konstrukcje znajdujące się pod maskami licznych samochodów tej marki.

Inżynierowie Hondy postanowili zastosować kilka nowoczesnych rozwiązań w tym silniku. Wśród nich jest system Lean Burn, który reguluje mieszankę paliwa z powietrzem, by dostosowywać obciążenie do aktualnej sytuacji. Oprócz tego znajdziemy tu zaawansowany osprzęt, w tym inteligentną funkcję sterowania biegami i przepustnicą. Ośmiocylindrowa jednostka w najlżejszej wersji waży 347 kilogramów.

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

10 komentarzy

Dodaj odpowiedź
  1. jakaś dygresja do oleju? redaktorku ? normalna rzecz, że kręcąc wysoko spożywa olej.
    Hmm a coś motoryzacyjna myśl niemiecka ma w konkurencji. . . ups

  2. Czy redaktor miał kiedykolwiek od nowości jednostkę z vtec? Czy może katowane od 20 lat +400k nalotu padło?Bzdurą jest pożeranie oleju w prawidłowo dotartym nie zużytym silniku z VTEC, bo sam system nie ma nic wspólnego z jego poborem. Gdyby ten sam silnik bez VTEC kręcił się powyżej 6k rpm też mógłby zużywać olej.
    No i… powielanie mitów dziala.
    dziś VW AG przebiło kręcone wysoko stare hondy – słynne tfsi w nowych, autach bije rekordy ekologii i zużycia. Do skody 1,4 tfsi miałem okazję dolewać litr co 6kkm a w 15 letniej hondzie z vtec ubyło 200ml po 10kkm.

    • Po prostu nigdy nie kręciłeś tego silnika. na wysokich MUSI pochłaniać olej i nie jest to jego wada. A jeśli skoda chlipała olej to po prostu miałeś zużyte lub zapieczone pierścienie olejowe.

      • ja miałem hondę Civic z 1.5 Eco vtec , przez 8 lat silnik był ścigany dzień w dzień do przebiegu od około 120 tys jak kupiłem do przebiegu 230 tys nie wzięła ani grama oleju , dopiero potem brała 5 setek od wymiany do wymiany wiec no , zależy czy silnik jest dobrze dotarły i czy były robione wszystkie wymiany na czas

  3. cudowne spostrzeżenie…. miałem Vtec i IDtec i szczerze? inne marki mogą pozazdrościć brania Oleju. Vtec brał olej jak auto było palowane na autostradziencdzienw. dzień i obroty były 5000. a później jak praca się skończyła wyjazdów auto brało 0. diesel hondy brał mi 0 a przebiegi? obydwa auta dojechałem do 300k km. więc silnik napewno dotarty. więc portal na masce leci blokowanych portali bo piszą tu bzdety i clock bajty Vtec V8 lol

  4. zastanawia mnie kiedy zniknie stereotyp o tym że honda musi pić olej, owszem jak mamy silnik co ma już grubo ponad 300kkm z czego większość był katowany na zimnym do odcięcia to wiadomo że bierze olej. Winne są pierścienie ale to normalna rzecz która się zużywa. jakoś mój silnik w hondzie mimo 31lat nie bierze oleju. Bo był wyremontowany i jest traktowany z szacunkiem. no ale głupi żarcik musi być bo inaczej dupa

  5. A ja powiem tyle dla plebsu zakaz spalinowych silników tylko elektryki na które nie stać większości, a dla bogaczy nowoczesne spalinowki…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Pancerny kamper

Wojskowa ciężarówka dla turysty? Oto pancerny kamper

Lamborghini Urus ABT 2023

Lamborghini Urus ABT 2023. Gdy celem jest zwracanie uwagi