w ,

Skoda Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG Style Plus – Styl ma swoją cenę…

Na polskim rynku Skoda nie może narzekać. To znaczy może, ale nie musi?. Od wielu lat ma bowiem w swojej gamie prawdziwe bestsellery w postaci Fabii i Octavii. Do grona najchętniej wybieranych samochodów w naszym kraju dołączył także Rapid, czyli kolejny model czeskiej marki. Czym są sobie zasłużył na miejsce w tym zaszczytnym gronie?

skoda_rapid_spaceback_1.4_tsi_dsg_style_plus_2

Karoseria
Czy powodem takiego stanu rzeczy jest atrakcyjna stylistyka? To zależy. Często spotykane na drogach egzemplarze flotowe prezentują się dość? skromnie. Nie ma w nich żadnych akcentów przykuwających wzrok. Testowa ?sztuka? to jednak inna bajka. Brązowy metalik, szklany dach, przyciemnione ?szkła?, duże felgi i przedłużona szyba tylna to elementy, które sprawiają, że Rapid Spaceback robi dobre wrażenie. Ja jednak wolę liftbacka. Powód? Według mnie ma lepsze proporcje i stonowany wygląd, który bardziej pasuje do wizerunku ?rozsądnej? Skody. Aczkolwiek młode rodziny mogą mieć inne zdanie?

skoda_rapid_spaceback_1.4_tsi_dsg_style_plus_3

Wnętrze
W środku panuje chłodny, ale w miarę przyjemny klimat. Oczywiście, jak na ten segment. Plastiki są twarde, jednakże dobrze spasowane. Kokpit jest wyjątkowo prosty w obsłudze ? każdy od razu zorientuje się ?co do czego? służy. Całość ożywia lakierowana listwa ? gdyby nie ona, byłoby zbyt ponuro. Cieszą także czytelne i ładne zegary. Najciekawiej prezentuje się jednak kierownica ze spłaszczonym u dołu wieńcem. Trochę sportu nie zaszkodzi?

skoda_rapid_spaceback_1.4_tsi_dsg_style_plus_4

Kolejnym akcentem w tym stylu są fotele ze zintegrowanymi zagłówkami. Wyglądają dobrze i skutecznie podpierają ciało. Ich rozmiar również nie budzi najmniejszych zastrzeżeń. Szkoda tylko, że boczki nie zostały pokryte skórą ? byłyby jeszcze bardziej atrakcyjne. Z tyłu nie brakuje miejsca ani na nogi, ani na głowy. Nawet dla wysokich pasażerów. I jeśli w drugim rzędzie będą podróżowały dwie osoby, nie będzie też problemu ?na szerokość?. Trójka też się zmieści, ale wtedy będzie ciasno. Plus za długie siedzisko.

skoda_rapid_spaceback_1.4_tsi_dsg_style_plus_5

Dalej mamy już tylko bagażnik. Jego pojemność?? 415 litrów. Całkiem nieźle, ale i tak mniej niż w przypadku liftbacka. Po rozłożeniu tylnej kanapy przestrzeń załadunkowa wzrasta do 1380 litrów. Dużą zaletą są też praktyczne dodatki, takie jak: kieszenie, schowki i haczyki. Dzięki nim funkcjonalność kufra stoi na bardzo dobrym poziomie.

skoda_rapid_spaceback_1.4_tsi_dsg_style_plus_6

Technologia
Pod maską znajdziemy natomiast benzynową jednostkę TSI o pojemności 1,4 litra. Dzięki turbinie generuje 122 KM (przy 5500 obr./min.) i 200 Nm (1500 ? 4000 obr./min.). Tworzy ona duet z 7-biegową przekładnią DSG, czyli jedną z najlepszych ?dwusprzęgłówek?, jakie dotąd trafiły do samochodów seryjnych. Cała moc trafia oczywiście na oś przednią. Tak skonfigurowany Rapid ma naprawdę fajne osiągi. Pierwszą setkę rozmienia w 9,4 sekundy i potrafi rozpędzić się do 203 km/h. Czy te wartości idą w parze z umiarkowanym zużyciem paliwa? Niestety, odpowiedź nie jest jednoznaczna. Jeśli kierowca oszczędza pedał gazu i nie przekracza 100 km/h, to jest w stanie zejść do 6 litrów na 100 km. Na autostradzie apetyt Skody wzrasta. I to znacznie. Przy wyższych prędkościach, około 130-140 km/h, czeski samochód potrafi połykać nawet 10 litrów na setkę. To zdecydowanie za dużo, jak na jednostkę małolitrażową.

skoda_rapid_spaceback_1.4_tsi_dsg_style_plus_7

Wrażenia z jazdy
Prędkości autostradowe, o których mowa wyżej, oznaczają nie tylko wysokie spalanie, ale także przesadny hałas w kabinie. To już cecha charakterystyczna dla aut czeskiej marki, jednakże mam nadzieję, że debiutujący właśnie Superb rozpocznie nową erę w tej dziedzinie? Jeśli chodzi o zestaw napędowy, to trudno mieć zastrzeżenia. Testowana Skoda sprawnie przyspiesza przy niemal każdej prędkości, co jest zasługą nie tylko przyzwoitej mocy, ale również niewielkiej masy (1225 kg). O skrzyni DSG rozpisywać się nie trzeba ? działa szybko i inteligentnie, czyli tak, jak powinien działać każdy automat.

skoda_rapid_spaceback_1.4_tsi_dsg_style_plus_8

Rapid prowadzi się jak każda Skoda, czyli pewnie i przewidywalnie. Nie zachęca do szybkiej jazdy, ale potrafi sprawnie i szybko pokonywać zakręty. Układ kierowniczy i zawieszenie pracują bardzo dobrze, dzięki czemu łatwo przewidzieć zachowanie auta. Co równie istotne, tłumienie nierówności nie budzi większych zastrzeżeń. Podsumowując, mocna czwórka.

skoda_rapid_spaceback_1.4_tsi_dsg_style_plus_9

Okiem przedsiębiorcy
Prezentowany model można mieć już za 49 200 zł. Podstawowy Rapid nie będzie jednak robił żadnego wrażenia ? ani wyglądem, ani wyposażeniem. Limitowana wersja Style Plus z mocnym, 122-konnym benzyniakiem i skrzynią DSG to wydatek co najmniej 79 010 zł. Testowany egzemplarz, który został dodatkowo doposażony w szereg dodatków, kosztuje około 90 tysięcy. To zdecydowanie za dużo?

skoda_rapid_spaceback_1.4_tsi_dsg_style_plus_10

Dla osób zainteresowanych kredytem, Skoda oferuje trzy warianty: Kredyt Niskich Rat (okres 36 lub 48 miesięcy, wkład własny od 0%, oprocentowanie nominalne 3,99%, prowizja bankowa 5%), Kredyt 3,99% (okres od 12 do 84 miesięcy, wkład własny od 0%, oprocentowanie nominalne 3,99%, prowizja bankowa 5%) i Kredyt 0% (okres 36 miesięcy, wkład własny 50%, oprocentowanie nominalne 0%, prowizja bankowa 5%, raty stałe). Dla przedsiębiorców czeska marka przygotowała dwie opcje: Leasing Niskich Rat (wkład własny od 10 do 45%, okres 24, 36, 48 lub 60 miesięcy, na koniec wykup lub zwrot auta) oraz Leasing 101%/105% (wkład własny od 10%, okres 24, 36, 48 lub 60 miesięcy, wartość wykupu od 1 do 25%).

skoda_rapid_spaceback_1.4_tsi_dsg_style_plus_13

Podsumowanie
Skoda Rapid Spaceback to ciekawa propozycja dla aktywnych rodzin, szukających kompromisu między Fabią a Octavią. Niestety w prezentowanej wersji kosztuje zdecydowanie za dużo (za tę kwotę można mieć nowego Superba?), dlatego zainteresowanym polecam nieco gorzej wyposażone, ale przystępniej wycenione odmiany.

 

Tekst i zdjęcia: Wojciech Krzemiński

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Range Rover Evoque Volcanic Grey Project Kahn

Mercedes G500 4×4? kontra Ford Raptor (Video)