w ,

Citroen C4 Picasso 1.6 THP A/T Exclusive – Podróż własnymi drogami…

Picasso był reprezentantem kierunku artystycznego zwanego kubizmem. W skrócie, polega on na odrzuceniu dotychczasowych reguł perspektywy i uproszczeniu kompozycji. Owy kierunek jest także prekursorem awangardy. I właśnie ?awangarda? to najkrótszy i najprostszy opis trzeciego wcielenia francuskiego minivana.

citroen_c4_picasso_1,6_thp_at_exclusive_2

Karoseria
Teraz mogę bezapelacyjnie stwierdzić, że C4 Picasso zasłużył na swą nazwę. Auto prezentuje się nietypowo i nowocześnie, co jest zasługą ciekawie ?namalowanego? przodu. Chromowane listwy łączące się ze światłami LED do jazdy dziennej, obły zderzak i kafelkowe reflektory z ciemnym wypełnieniem tworzą naprawdę fajny obrazek. Z tyłu jest równie interesująco, głównie za sprawą mocno pochylonej szyby, szerokiej klapy, dużej lotki i lamp z efektem 3D. Całość wydaje się bardzo spójna, co nie jest oczywiste przy tak odważnych projektach, dlatego designerzy zasługują na brawa.

citroen_c4_picasso_1,6_thp_at_exclusive_3

Wnętrze
W środku też można odlecieć. Kokpit jest tak długi i szeroki, że jedna osoba mogłaby się na nim wyspać? I to w całkiem niezłych warunkach, bo materiały, z których został wykonany są bardzo miękkie i wzorowo spasowane. Rolę zegarów i wszystkich wskaźników pełni ogromny ekran umieszczony tuż pod przednią szybą. Personalizuje się go wedle własnych potrzeb (zmieniać można zarówno motywy, jak i wyświetlane informacje). Pod nim wygospodarowano miejsce na dotykowy wyświetlacz (zwany tabletem), który jest prawdziwym centrum dowodzenia. Za jego pośrednictwem ustawia się wszystkie dostępne funkcje pojazdu, a także multimedia. Jego obsługa nie należy do skomplikowanych, ale wolałbym żeby klimatyzacja miała osobny, klasyczny panel. Warto również zwrócić uwagę na wielkość schowków i kieszeni ? do wielu z nich zmieszczą się nawet litrowe butelki.

citroen_c4_picasso_1,6_thp_at_exclusive_4

Przednie fotele? I tu zaczyna się cała historia. Rozmiar ma znaczenie, dlatego Citroen zamontował długie siedziska i szerokie oparcia. Dzięki temu każdemu będzie tu wygodnie. Wyprofilowanie i zakres regulacji również nie budzą najmniejszych zastrzeżeń. Co więcej, mają one funkcje podgrzewania i masażu (pulsacyjnego), a pasażer może dodatkowo skorzystać z elektrycznie wysuwanego podnóżka? Business class proszę Państwa! W drugim rzędzie jest mniej rewelacji, ale narzekać nie sposób. Podróżni mają tu do dyspozycji trzy indywidualne fotele, których oparcia można pochylać, a siedziska ? przesuwać. Najważniejsze jest jednak to, że nie brakuje przestrzeni ani wzdłuż, ani wszerz, dlatego podróż ?w komplecie? nie oznacza żadnych wyrzeczeń.

citroen_c4_picasso_1,6_thp_at_exclusive_5

Pod automatyczną klapą kryje się spory bagażnik. Jego standardowa pojemność to 537 litrów. Jeśli jednak tylne miejsca przesuniemy do przodu, urośnie on do 630 litrów. Najbardziej cieszą jednak regularne kształty, niski próg i bardzo duży otwór załadunkowy ułatwiający pakowanie większych przedmiotów. Francuscy projektanci dbają zawsze o detale, dlatego nawet wykończenie przestrzeni bagażowej jest porządne.

citroen_c4_picasso_1,6_thp_at_exclusive_6

Technologia
Chcielibyście zobaczyć pod maską 2-litrowego diesla? Nie tym razem! Sercem prezentowanego C4 Picasso jest bowiem benzynowy silnik z rodziny THP o pojemności 1,6 litra. Generuje on 165 KM (przy 6000 obr./min.) i 240 Nm (od 1400 obr./min.). Współpracuje z nim 6-biegowa skrzynia automatyczna, która przekazuje tę przyzwoitą moc na oś przednią. Francuski minivan nie waży zbyt wiele (bez obciążenia 1310 kg), dlatego przy tej jednostce można liczyć na naprawdę zacne osiągi. Sprint do setki trwa jedynie 9,3 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 210 km/h. Pamiętajmy, że to samochód prorodzinny. No właśnie, skoro tak, to najistotniejszą rzeczą jest bezpieczeństwo. Także ekonomiczne? W tej dziedzinie testowany Citroen też nie ma się czego wstydzić. Według producenta, średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym to 5,6 litra na 100 km. Przy użyciu moich rąk i nóg, w zbliżonych warunkach auto paliło 7 litrów. To więcej niż podają dane katalogowe, ale na tyle mało, by uznać ten wynik za akceptowalny.

citroen_c4_picasso_1,6_thp_at_exclusive_7

Wrażenia z jazdy
Wracając do kwestii bezpieczeństwa, C4 Picasso może być wyposażony w wiele systemów. Oczywiście ABS, ASR, ESP i komplet poduszek to oczywiste oczywistości, o których rozpisywać się nie trzeba. Warto jednak zwrócić uwagę interesujące rozwiązania. Np. pasy bezpieczeństwa. Każdy wie jak działają, ale nie we wszystkich samochodach (ba, w mniejszości), podczas ruszania potrafią dopasować się do pozycji kierowcy, a w razie nagłego zbliżania się do poprzedzającego pojazdu dociągać się do ciała. Fajnym dodatkiem, który powinien znaleźć się w każdym samochodzie, jest też ?monitoring? martwego pola.

citroen_c4_picasso_1,6_thp_at_exclusive_8

Jeśli chodzi o zespół napędowy, to trudno mieć zastrzeżenia. Zarówno na niskich, jak i wysokich obrotach silnik zachowuje się wyjątkowo kulturalnie, płynnie rozwijając moc. Nie ma też żadnych ?drgawych? dolegliwości. Skrzynia automatyczna to dobre rozwiązanie w przypadku prezentowanego modelu, bo znacznie poprawia warunki pracy? mamy lub taty. Nie działa może tak szybko, jak najlepsze przekładnie dwusprzęgłowe, ale nie szarpie i nie gubi się po mocniejszym wciśnięciu pedału gazu. Układ kierowniczy i zawieszenie to kolejne elementy podkreślające charakter auta. Wszystko pracuje tu w taki sposób, by komfort jazdy był jak najwyższy.

citroen_c4_picasso_1,6_thp_at_exclusive_9

Okiem przedsiębiorcy
Francuski minivan kosztuje co najmniej 74 500 zł. Za tę kwotę otrzymujemy 120-konnego benzyniaka z podstawowym wyposażeniem (Attraction). To jednak nie oznacza ?biedy?, bo już w standardzie mamy m.in.: dwustrefową klimatyzację, komplet poduszek, dotykowy wyświetlacz, zestaw Bluetooth, przednią szybę panoramiczną, elektryczne szyby i lusterka, a także audio z 6 głośnikami oraz gniazdem USB. Prezentowana wersja Exclusive z mocnym, 165-konnym silnikiem i automatem kosztuje natomiast 116 600 zł.

citroen_c4_picasso_1,6_thp_at_exclusive_10

Nie jest to niska kwota, ale konkurencja jest w wielu przypadkach droższa i znacznie słabiej wyposażona. Warto jednak pamiętać, że zainteresowani kupnem mogą zdecydować się na kredyt. Okres umowy może trwać od 6 do nawet 96 miesięcy, przy wpłacie własnej minimum 10%. Oferta obejmuje również samochody używane i demostracyjne. Z kolei przedsiębiorcy mogą liczyć na leasing, którego głównymi parametrami są: umowa od 24 do 60 miesięcy, czynsz inicjalny od 0 do 45%, waluta PLN i wartość wykupu od 1 do 35%.

citroen_c4_picasso_1,6_thp_at_exclusive_12

Podsumowanie
Citroen C4 Picasso to najbardziej awangardowy minivan na rynku. Warto zaznaczyć, że należy również do najpraktyczniejszych w swoim segmencie. A to oznacza, że zainteresuje się nim szerokie grono potencjalnych klientów. Z prezentowaną jednostką ma też bardzo dobre osiągi i rozsądnie pracujący automat. Dobry wybór.

 

Tekst i zdjęcia: Wojciech Krzemiński

 

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ford Focus Loder1899

Polestar wzmocni silniki Volvo