w ,

Silnik 1.6 CRDi – problemy, awarie, historia, eksploatacja

Przeskok technologiczny dokonany przez koreańskich producentów w ciągu ostatniej dekady wciąż zadziwia wielu fanów motoryzacji. Duet Hyundai/Kia postanowił udowodnić, że potrafi tworzyć nie tylko atrakcyjne nadwozia i wnętrza, ale też wysokiej klasy jednostki napędowe. Dobrym przykładem jest popularny diesel 1.6 CRDi który cieszy się świetną opinią. Czy ma jakieś słabsze punkty?

Motor od grudnia 2006 roku montowany jest w słowackiej Żylinie, czyli dokładnie tam, gdzie produkowana jest m.in. Kia Cee?d. Jednostka należy do rodziny U, która obejmuje wszystkie małe silniki wysokoprężne o pojemnościach od 1,1 do 1,7 litra. Już w 2009 roku pojawiła się nowa generacja jednostki (znana jako U2), w której wprowadzono m.in. filtr DPF w celu spełnienia wymogów normy Euro 5. Oprócz bliźniaczych modeli Cee?d/i30 silnik montowany jest niemal we wszystkich najpopularniejszych modelach, a więc można go spotkać m.in. w Soulu, i20 oraz Vendze.

Niewielki, czterocylindrowy diesel wykonany w technologii Common Rail występuje w czterech wariantach o mocy 90, 110 (od 2012 roku), 115 oraz 128 KM, który pojawił się na rynku w 2010 roku. Do zalet należy nowoczesna konstrukcja (m.in. szesnastozaworowa głowica i wykorzystanie turbiny o zmiennej geometrii łopatek w mocniejszych wersjach), wysoka kultura pracy, dobra dynamika i ponadprzeciętna trwałość. Średnie spalanie w zależności od modelu i temperamentu kierowcy kształtuje się na poziomie około 4,9 ? 9 litrów na 100 km.

Usterki i awarie
Obie generacje jednostki 1.6 CRDi pozytywnie zaskakują swoją trwałością i nie są znane z częstego strojenia ?fochów?. Motor w żadnej z odmian nie posiada dwumasowego koła zamachowego, które w innych konstrukcjach znane jest z niskiej żywotności i wysokich kosztów naprawy. Niemniej jednak samo sprzęgło potrafi się przedwcześnie zużyć (nowe ok. 400-600 zł). Cieszy zastosowanie trwałego łańcucha rozrządu. Do typowych przypadłości można zaliczyć nieco słabszą wytrzymałość turbosprężarek firmy Garrett (nowa ok. 700-1200 zł).

Zdarzają się także usterki układu wtryskowego produkcji Boscha ? na szczęście ?wtryski? tej firmy można regenerować, co znacznie obniża koszty ewentualnej naprawy. W nowszych modelach użytkowanych głównie w mieście mogą pojawić się problemy z szybko zapychającym się filtrem DPF. I? to w zasadzie tyle ? do tej pory nie stwierdzono innych poważniejszych problemów, co potwierdza dobrą renomę jednostki.

Czy warto zainwestować w 1.6 CRDi ?
Z uwagi na dobrą trwałość i dość dużą podaż koreański diesel stanowi bardzo interesującą propozycję. Ma również bardzo dobrą opinię wśród użytkowników, którzy bardzo rzadko miewają z nim poważne problemy. Polecamy mocniejsze wersje ze względu na lepszą dynamikę przy zachowaniu umiarkowanego apetytu na paliwo.

Autor: Daniel Banaś

OBSERWUJ MNIE NA INSTAGRAMIE:

https://www.instagram.com/p/BstaaVUhH58/

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

41 komentarzy

Dodaj odpowiedź
      • Daniel, dziekuje. Jak widzę na rynku jest ich dosyc mało do sprzedaży w wersji kombi. nigdy nie posiadałem diesla. obecnie jezdze mondeo mk3 benzyna. Czy taka zmiana pod wzgledem na 2012/2013 diesla jest lepsza? Co myslisz?
        kiedys słyszałem, że czestu trubiny padaja ale jak czytam to tutaj koszt nie jest duzy. chociaz pewnie ceny mogly sie zmienić.

        • Jeżeli regularnie jeździsz na długich dystansach, to diesel może okazać się bardzo dobrą inwestycją. Ciągła jazda po mieście źle wpływa na filtr DPF, który w takich warunkach nie może się „wypalić” i w konsekwencji szybko się zapycha – to może generować spore koszty, a z czasem problem będzie nawracał. Co do trwałości turbosprężarek – sporo zależy od sposobu eksploatacji. Niestety, wielu użytkowników traktuje nowoczesne diesle jak tradycyjne „benzyniaki”. Istotne jest np. schłodzenie układu po dłuższej jeździe – wystarczy dać popracować silnikowi na wolnych obrotach minutę lub dwie przed wyjściem z samochodu. Wiemy, że przyzwyczajenia ciężko zmienić, ale wyrobienie sobie takiego nawyku nic nie kosztuje (w przeciwieństwie do nowej/zregenerowanej turbiny)

          • Własnie żadko robie dalekie trasy. 80% to miasto. Czy filtr DPF jest tym samym czym zawór EGR w mondeo?

          • Nie, to zupełnie inne elementy, chociaż oba mają wpływ na obniżenie emisji szkodliwych związków – filtr DPF (inaczej zwany filtrem cząstek stałych) montowany w silnikach diesla odpowiada za oczyszczanie spalin m.in. z sadzy. Istnieją różne typy tego rozwiązania (filtry „suche” oraz „mokre”, które potrzebują aplikacji specjalnego płynu). Z kolei EGR to inaczej zawór recyrkulacji spalin – dzięki temu rozwiązaniu część spalin wraca do układu dolotowego aby obniżyć temperaturę, spowolnić proces spalania i zmniejszyć emisję tlenków azotu. Skoro większość czasu Twój samochód spędza w mieście to polecamy zostać przy silnikach benzynowych, to znacznie bezpieczniejsze rozwiązanie.

  1. Posiadam wersje U1 – 16.CRDI 90KM sprzed faceliftingu z 2008 roku. Warto dodac jedna istotna kwestie. W 2009 roku Kia/Hyunai po cichu wymienily turbine w wersji 90KM na taka o stalej geometrii, co niestety mialo wpyw na pogorszenie osiagów. Pierwsze wersje Ceed’a/i30 i w wersjch 90KM i 115KM mialy turbine o zmiennej geometrii i poza oprogramowaniem niczym sie nie roznily. Mozna bylo wgrac soft od 115KM i zyskac moc, ale neistety moment obrotowy byl nieco wyzej. Nie zawsze mialo to jednak sens, bo ta wersja 90KM jednostki fajnie sie zbierala (235nm) i jedyne roznice miedzy tymi wersjami byly widoczne dopiero powyzej 120km/h. Warto miec to na uwadze przed kupnem 🙂

  2. Witam posiadam kia seed kombik i mam problem juz kilku mechanikow go przeswietla i nie mozemy znajsc przyczyny. Czy ktos mial taki problem jak ja ?
    Czyli auto jest 100 procentowe wszystko dobre a przy predkosci 70 km do 90 km na godz . zaczyna balansowac !!!!!!
    Jak miniemy ta predkosc czyli 100 km to przestaje .
    Co to moze byc pomozcie prosze bo nikt niema juz pomyslow.

  3. Piekne auto ale jak widze jego przyspieszenie w testach to żenada , 128km i turbina a moja meganka benzyna z 110 km bez turbiny tak samo przyspiesza , poza tym ten zapychajacy sie EGR w dieslach ;/ az sie odechcialo tego auta.?

    • Przejedźmy się w trasie na długich podjazdach
      Ja dieslem 100 KM,a ty tą benzyną 110 KM,najlepiej jeszcze z kompletem pasażerów to poczujesz różnicę.widać że nigdy nie jeżdziłeś dieslem,a przyśpieszenie to nie wszystko.benzyna 1,6 wolnossąą!to jest dobra w mieście

  4. Witam. Posiadam kie ceed sw 2008 z silnikiem 1,6 crdi 115km, autem ma przejechane 250tys km i nic sie z nim nie dzieje,sama eksploatacja,polecam każdemu ten silnik(na łańcuszku i bez dwumasy i dpf), kto potrzebuje auta w trasy przy dobrym komforcie i niskim spalaniu.

  5. A ja mam Soula z 2009 roku z przebiegiem 126 tys.km i mam wrażenie jakby rozciągnął się łańcuch rozrządu. Silnik podczas przyspieszania, przy pewnych obrotach, wpada w taki dziwny rezonans.
    Czy ktoś tak miał??? Jak sprawdzić rozrząd? No i sprzęgło też się kończy.
    Ale samochód jak i silnik zdecydowanie polecam.

    • Sprawdź zawieczenie silnika i dokręcenie osprzętu silnika. Jeśli byłby to rozrząd to wprawny mechanik wysłucha luz, a żeby to fizycznie stwierdzić trzeba rozkręcic i zobaczyć rozrząd, może to buyć łańcuch lub/i tzw ślizgi. Ślizgi najczęsciej sie pierwsze odzywają, ew. napinacz

    • Witam KRZYSZTOFIE.nie dawno kupiłem soula z 2009 r wersja 128 koni. Przy zwiększaniu prędkości słyszę w aucie jakiś dziwny dźwięk.tak jakby ktoś coś ciężkiego przesuwal.dźwięk się rozchodzi po konstrukcji samochodu. Może sprawdziea juŻ co w swoim aucie co to jest.ja mam zamiar się udać do mechanika..Pozdro

      • Chyba mam to samo. Objaw po przekroczeniu ok. 2600 obrotów (automat). Strasznie nieprzyjemny dźwięk. Staram się przez to nie przekraczać obrotów i co za tym idzie prędkości ok. 120 km/h. Byłem u jednego mechanika, ale nie wiedział co to. Planuję jechać do innego. Z tego co widzę, te silniki mogą tak mieć.

    • Szybko się rozgrzewa, a dodatkowo posiada elektryczną (przynajmniej mój z 2009r.) nagrzewnicę więc ciepło leci niemal od razu

  6. Posiadam od nowości Hyundaia i30 cw 1,6 crdi 90 KM i jestem bardzo zadowolony , autko ma przejechane 112 tyś km, nic się nie dzieje , od wymiany oleju i filtrów do wymiany ! ,robiłem tylko przód nowe tarcze po 2 klockach i tył 2 x klocki .Nie jest demonem prędkości przez to ,że tylko 90 KM ale to spalanie , trasa Kraków Drezno Drezno Kraków 5,2 l ON /100 km.Pozdrawiam wszystkie kierowniczki i kierowców za fajerą!

  7. Posiadam samochód kia Cedd I po lifcie 1,6 crdi 90 KM i jestem bardzo zadowolony. Miałem obiekcje czy 90KW wystarczy i do normalnej jady jak najbardziej spalanie cykl mieszany 5,5 litra dla mnie rewelacja. Wyjazd nad morze pełne obładowanie 2 osoby dorosłe i dwoje dzieci 4,8 litra. Naprawdę polecam.
    Nie wiem co to jest awaria 🙂

  8. Przymierzam się do zakupu modelu Hyundai i30 z silnikiem CRDI 116 KM rocznik 2010-2011. Od dealera Hyundai’a mam informację, że koło dwumasowe występuje w i30 w roczniku od 01.02.2009 – 13.08.2009 przy skrzyni 5 biegów , a w 6 biegów od 25.02.2009 do 18.05.2012 . Więc jak to w końcu jest z tą dwumasą w tych autach- jest, czy jej nie ma?

  9. Mam kia ceed 1,6 crdi 115 ps w automacie,przebieg tylko 42 tyś km -auto mam od nowości i jest używane sporadycznie przez moją Mamę która nie lubi wogule prowadzić i zawsze stara się dosiadać do kogoś kto akurat jedzie do miasta-tak więc problemu z autem od nowości zero,a olej zmieniam w nim raz w roku chociaż nie uzyskuje przebiegu,spalanie średnie to 6,8 l/100km ale w mieście potrafi bez problemu sięgnąć 10 litrów,co uważam za przesade-ale ważne że jeszcze od nowości ani raz się nawet żaden drobiazg nie zepsuł

    • 10L spalania w mieście według chwilowego, teoretycznego wskazania komputera czy rzeczywistego tankowania w dystrybutorze?

  10. W naszej KIA PRO’CEED z 2008 turbina GARETA nie wytrzymala nawet 100tys. Padla bez ostrzezena. Nastapilo pekniecie walka. Samochod reguralnie serwisowany i dofinansowany. Kasy na niego nie oszczedzano. W serwisie za nowa zarzadano 5700zl!!!

  11. Regeneracja turbiny Garetta kosztuje max 1200 zł w stosownym zakładzie. A czasem wystarczy 900 zł- np, jest taki w Legionowie. mam Cerato z genialnym silnikiem 1,6 CRDi VGt i 116 KM. Sam , kupiłem 10-cio letni i teraz ma juz 13,5 roku! Niczego nie naprawiam-tylko leje-data produkcji 21.11.2005 Korea. A tera mamy styczen 2019!
    152 tys przebiegu-chodzi jak nowy!

    • 293 tyś przebiegu silnik , sprzęgło,turbina gra wymienione tylko rolki napinacza ,paski, tłumik,opaski zbiornika paliwa i tarcze hamulcowe i oczywiście klocki spalanie około 5,3

  12. Witam. Mam kia ceed 1.6. Crdi 115 KM. 2010 rok. Mam problem z ogrzewaniem w środku. A dokładniej w trakcie zwiększania wartości temperatury na wyświetlaczu z nawiewow nadal leci chłodne powietrze. Dopiero gdy zwiększe wartość na Max. High to Leci cieple. Czy ktoś jest w stanie coś podpowiedzieć??

  13. Hyundai i30CW 1.6 CRDi 2009r od nowości u mnie. A więc: turbina padła przy 214 tyś. Regeneracja z wymianą 1200zł. Sprzęgło wytrzymało 160 tyś. Przednie amortyzatory wytrzymały 190 tyś.( ciekły więc wymiana na Sachs) Z drobnych rzeczy żarówki H7 – padają często – zmiana na LongLife powoduje 1.5roku spokoju. Tuleje wahaczy , klocki hamulcowe po 35 tyś przód , tył co 70 tyś. Tarcze wytrzymały 80 tyś . Klima po 8 latach ubyło 50ml czynnika. Oleje co 15tyś a Tak poza tym nic .

  14. O turbo trzeba jak najlepiej dbać. Osobiście polecam serwis z Trójmiasta – AMSerwis, bo znają się na turbosprężarkach jak mało kto.

  15. Czym różnią się wersje 116 KM a 128KM który jest bezpieczniejszy-tańszy w utrzymaniu i który dłużej pojeździ 350 000 a może i 400 000

  16. I30 kombi 1.6 crdi 90KM aktualnie przejechane 255 tys
    Spalanie 4.9-5.2 ltr / 100 km zależnie od obciązenia przy 90-120 km/h.
    Polecam żadnych problemów, niedługo trzeba bedzie chyba sprzegło wymienić koszt 450 plus robocizna drugie tyle.
    Jak słyszę ile kosztuje dwumasa albo przegląd w grupie VAG to mi się smiać chce.
    Amorki jeszcze oryginalne .
    Chyba zapobiegawczo wymienię pasek osprzętu po 260 tys :))))

  17. Wszystkie biegi wchodzą na pracującym silniku, sprzęgło prawidłowo pracuje – a crdi 1,6 hundaj 2009 , przebieg 180000 ,samochód nie jedzie. Po przejechaniu 500 km stanął przed skrzyżowaniem i po włożeniu biegów nie ruszył z miejsca .Co może być tego przyczyną?

  18. Witam nie wiem czy ktoś jeszcze tu zagląda ale muszę zapytać ja mam inny problem kupiłem 2 miesiące temu kie cee’d 1.6 128 mianowicie jeżdżę autem z włączoną klima bo Pani od której kupiłem auto mówi że tym samochodem cały rok jeździ się na klimie bezsens ale niech jej bedzie bo blondynka 🤣 problem zaczyna się gdy ta klimę wyłączę autem zaczyna strasznie szarpać co pewneim czas nie jest to ciągłe w przybliżeniu co 3 minuty a wygląda to tak jak by ktoś trzeci wciskał chamulec lub odcinał dopływ paliwa jakieś pomysły ?

  19. 1.6 crdi 115km – co chwile problem z wtryskami przy 300tys zerwal sie lancuch rozrzadu motor do wyrzucenia – taka jest moja przygoda z kia ceed

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Cadillac ATS-L

BMW 530d xDrive Touring Modern Line – sportowiec rodzinny