w ,

Silnik 1.6 CRDi – problemy, awarie, historia, eksploatacja

Przeskok technologiczny dokonany przez koreańskich producentów w ciągu ostatniej dekady wciąż zadziwia wielu fanów motoryzacji. Duet Hyundai/Kia postanowił udowodnić, że potrafi tworzyć nie tylko atrakcyjne nadwozia i wnętrza, ale też wysokiej klasy jednostki napędowe. Dobrym przykładem jest popularny diesel 1.6 CRDi który cieszy się świetną opinią. Czy ma jakieś słabsze punkty?

Motor od grudnia 2006 roku montowany jest w słowackiej Żylinie, czyli dokładnie tam, gdzie produkowana jest m.in. Kia Cee?d. Jednostka należy do rodziny U, która obejmuje wszystkie małe silniki wysokoprężne o pojemnościach od 1,1 do 1,7 litra. Już w 2009 roku pojawiła się nowa generacja jednostki (znana jako U2), w której wprowadzono m.in. filtr DPF w celu spełnienia wymogów normy Euro 5. Oprócz bliźniaczych modeli Cee?d/i30 silnik montowany jest niemal we wszystkich najpopularniejszych modelach, a więc można go spotkać m.in. w Soulu, i20 oraz Vendze.

Niewielki, czterocylindrowy diesel wykonany w technologii Common Rail występuje w czterech wariantach o mocy 90, 110 (od 2012 roku), 115 oraz 128 KM, który pojawił się na rynku w 2010 roku. Do zalet należy nowoczesna konstrukcja (m.in. szesnastozaworowa głowica i wykorzystanie turbiny o zmiennej geometrii łopatek w mocniejszych wersjach), wysoka kultura pracy, dobra dynamika i ponadprzeciętna trwałość. Średnie spalanie w zależności od modelu i temperamentu kierowcy kształtuje się na poziomie około 4,9 ? 9 litrów na 100 km.

Usterki i awarie
Obie generacje jednostki 1.6 CRDi pozytywnie zaskakują swoją trwałością i nie są znane z częstego strojenia ?fochów?. Motor w żadnej z odmian nie posiada dwumasowego koła zamachowego, które w innych konstrukcjach znane jest z niskiej żywotności i wysokich kosztów naprawy. Niemniej jednak samo sprzęgło potrafi się przedwcześnie zużyć (nowe ok. 400-600 zł). Cieszy zastosowanie trwałego łańcucha rozrządu. Do typowych przypadłości można zaliczyć nieco słabszą wytrzymałość turbosprężarek firmy Garrett (nowa ok. 700-1200 zł).

Zdarzają się także usterki układu wtryskowego produkcji Boscha ? na szczęście ?wtryski? tej firmy można regenerować, co znacznie obniża koszty ewentualnej naprawy. W nowszych modelach użytkowanych głównie w mieście mogą pojawić się problemy z szybko zapychającym się filtrem DPF. I? to w zasadzie tyle ? do tej pory nie stwierdzono innych poważniejszych problemów, co potwierdza dobrą renomę jednostki.

Czy warto zainwestować w 1.6 CRDi ?
Z uwagi na dobrą trwałość i dość dużą podaż koreański diesel stanowi bardzo interesującą propozycję. Ma również bardzo dobrą opinię wśród użytkowników, którzy bardzo rzadko miewają z nim poważne problemy. Polecamy mocniejsze wersje ze względu na lepszą dynamikę przy zachowaniu umiarkowanego apetytu na paliwo.

Autor: Daniel Banaś

OBSERWUJ MNIE NA INSTAGRAMIE:

https://www.instagram.com/p/BstaaVUhH58/

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

41 komentarzy

Dodaj odpowiedź
  1. Czy nowe jednostki diesla ceed 2 po 2012 roku równiez nie posiadaja dwu masy i są na łańcuszku rozrzadu?

  2. Daniel, dziekuje. Jak widzę na rynku jest ich dosyc mało do sprzedaży w wersji kombi. nigdy nie posiadałem diesla. obecnie jezdze mondeo mk3 benzyna. Czy taka zmiana pod wzgledem na 2012/2013 diesla jest lepsza? Co myslisz?
    kiedys słyszałem, że czestu trubiny padaja ale jak czytam to tutaj koszt nie jest duzy. chociaz pewnie ceny mogly sie zmienić.

  3. Jeżeli regularnie jeździsz na długich dystansach, to diesel może okazać się bardzo dobrą inwestycją. Ciągła jazda po mieście źle wpływa na filtr DPF, który w takich warunkach nie może się „wypalić” i w konsekwencji szybko się zapycha – to może generować spore koszty, a z czasem problem będzie nawracał. Co do trwałości turbosprężarek – sporo zależy od sposobu eksploatacji. Niestety, wielu użytkowników traktuje nowoczesne diesle jak tradycyjne „benzyniaki”. Istotne jest np. schłodzenie układu po dłuższej jeździe – wystarczy dać popracować silnikowi na wolnych obrotach minutę lub dwie przed wyjściem z samochodu. Wiemy, że przyzwyczajenia ciężko zmienić, ale wyrobienie sobie takiego nawyku nic nie kosztuje (w przeciwieństwie do nowej/zregenerowanej turbiny)

  4. Własnie żadko robie dalekie trasy. 80% to miasto. Czy filtr DPF jest tym samym czym zawór EGR w mondeo?

  5. Nie, to zupełnie inne elementy, chociaż oba mają wpływ na obniżenie emisji szkodliwych związków – filtr DPF (inaczej zwany filtrem cząstek stałych) montowany w silnikach diesla odpowiada za oczyszczanie spalin m.in. z sadzy. Istnieją różne typy tego rozwiązania (filtry „suche” oraz „mokre”, które potrzebują aplikacji specjalnego płynu). Z kolei EGR to inaczej zawór recyrkulacji spalin – dzięki temu rozwiązaniu część spalin wraca do układu dolotowego aby obniżyć temperaturę, spowolnić proces spalania i zmniejszyć emisję tlenków azotu. Skoro większość czasu Twój samochód spędza w mieście to polecamy zostać przy silnikach benzynowych, to znacznie bezpieczniejsze rozwiązanie.

  6. Posiadam wersje U1 – 16.CRDI 90KM sprzed faceliftingu z 2008 roku. Warto dodac jedna istotna kwestie. W 2009 roku Kia/Hyunai po cichu wymienily turbine w wersji 90KM na taka o stalej geometrii, co niestety mialo wpyw na pogorszenie osiagów. Pierwsze wersje Ceed’a/i30 i w wersjch 90KM i 115KM mialy turbine o zmiennej geometrii i poza oprogramowaniem niczym sie nie roznily. Mozna bylo wgrac soft od 115KM i zyskac moc, ale neistety moment obrotowy byl nieco wyzej. Nie zawsze mialo to jednak sens, bo ta wersja 90KM jednostki fajnie sie zbierala (235nm) i jedyne roznice miedzy tymi wersjami byly widoczne dopiero powyzej 120km/h. Warto miec to na uwadze przed kupnem 🙂

  7. Witam posiadam kia seed kombik i mam problem juz kilku mechanikow go przeswietla i nie mozemy znajsc przyczyny. Czy ktos mial taki problem jak ja ?
    Czyli auto jest 100 procentowe wszystko dobre a przy predkosci 70 km do 90 km na godz . zaczyna balansowac !!!!!!
    Jak miniemy ta predkosc czyli 100 km to przestaje .
    Co to moze byc pomozcie prosze bo nikt niema juz pomyslow.

  8. Piekne auto ale jak widze jego przyspieszenie w testach to żenada , 128km i turbina a moja meganka benzyna z 110 km bez turbiny tak samo przyspiesza , poza tym ten zapychajacy sie EGR w dieslach ;/ az sie odechcialo tego auta.?

  9. Ja bym obstawiał zmienną geometrię turbiny lub szczelność układu dolotowego. W TDI miałem podobny problem z tym że w momencie gdy się załączała.

  10. Przejedźmy się w trasie na długich podjazdach
    Ja dieslem 100 KM,a ty tą benzyną 110 KM,najlepiej jeszcze z kompletem pasażerów to poczujesz różnicę.widać że nigdy nie jeżdziłeś dieslem,a przyśpieszenie to nie wszystko.benzyna 1,6 wolnossąą!to jest dobra w mieście

  11. Witam. Posiadam kie ceed sw 2008 z silnikiem 1,6 crdi 115km, autem ma przejechane 250tys km i nic sie z nim nie dzieje,sama eksploatacja,polecam każdemu ten silnik(na łańcuszku i bez dwumasy i dpf), kto potrzebuje auta w trasy przy dobrym komforcie i niskim spalaniu.

  12. Mam I30 CW CRDI 1,6 115 KM. 2008 kupiony na początku 2009. Silnik znakomity, żadnych problemów. Polecam.

  13. A ja mam Soula z 2009 roku z przebiegiem 126 tys.km i mam wrażenie jakby rozciągnął się łańcuch rozrządu. Silnik podczas przyspieszania, przy pewnych obrotach, wpada w taki dziwny rezonans.
    Czy ktoś tak miał??? Jak sprawdzić rozrząd? No i sprzęgło też się kończy.
    Ale samochód jak i silnik zdecydowanie polecam.

  14. Jak ten silnik rozgrzewa sie w zimie? Ile czekacie az osiagnie temp pracy i bedzie cieplo w srodku?

  15. Szybko się rozgrzewa, a dodatkowo posiada elektryczną (przynajmniej mój z 2009r.) nagrzewnicę więc ciepło leci niemal od razu

  16. Sprawdź zawieczenie silnika i dokręcenie osprzętu silnika. Jeśli byłby to rozrząd to wprawny mechanik wysłucha luz, a żeby to fizycznie stwierdzić trzeba rozkręcic i zobaczyć rozrząd, może to buyć łańcuch lub/i tzw ślizgi. Ślizgi najczęsciej sie pierwsze odzywają, ew. napinacz

  17. Posiadam od nowości Hyundaia i30 cw 1,6 crdi 90 KM i jestem bardzo zadowolony , autko ma przejechane 112 tyś km, nic się nie dzieje , od wymiany oleju i filtrów do wymiany ! ,robiłem tylko przód nowe tarcze po 2 klockach i tył 2 x klocki .Nie jest demonem prędkości przez to ,że tylko 90 KM ale to spalanie , trasa Kraków Drezno Drezno Kraków 5,2 l ON /100 km.Pozdrawiam wszystkie kierowniczki i kierowców za fajerą!

  18. Posiadam samochód kia Cedd I po lifcie 1,6 crdi 90 KM i jestem bardzo zadowolony. Miałem obiekcje czy 90KW wystarczy i do normalnej jady jak najbardziej spalanie cykl mieszany 5,5 litra dla mnie rewelacja. Wyjazd nad morze pełne obładowanie 2 osoby dorosłe i dwoje dzieci 4,8 litra. Naprawdę polecam.
    Nie wiem co to jest awaria 🙂

  19. Przymierzam się do zakupu modelu Hyundai i30 z silnikiem CRDI 116 KM rocznik 2010-2011. Od dealera Hyundai’a mam informację, że koło dwumasowe występuje w i30 w roczniku od 01.02.2009 – 13.08.2009 przy skrzyni 5 biegów , a w 6 biegów od 25.02.2009 do 18.05.2012 . Więc jak to w końcu jest z tą dwumasą w tych autach- jest, czy jej nie ma?

  20. Witam KRZYSZTOFIE.nie dawno kupiłem soula z 2009 r wersja 128 koni. Przy zwiększaniu prędkości słyszę w aucie jakiś dziwny dźwięk.tak jakby ktoś coś ciężkiego przesuwal.dźwięk się rozchodzi po konstrukcji samochodu. Może sprawdziea juŻ co w swoim aucie co to jest.ja mam zamiar się udać do mechanika..Pozdro

  21. Mam kia ceed 1,6 crdi 115 ps w automacie,przebieg tylko 42 tyś km -auto mam od nowości i jest używane sporadycznie przez moją Mamę która nie lubi wogule prowadzić i zawsze stara się dosiadać do kogoś kto akurat jedzie do miasta-tak więc problemu z autem od nowości zero,a olej zmieniam w nim raz w roku chociaż nie uzyskuje przebiegu,spalanie średnie to 6,8 l/100km ale w mieście potrafi bez problemu sięgnąć 10 litrów,co uważam za przesade-ale ważne że jeszcze od nowości ani raz się nawet żaden drobiazg nie zepsuł

  22. Chyba mam to samo. Objaw po przekroczeniu ok. 2600 obrotów (automat). Strasznie nieprzyjemny dźwięk. Staram się przez to nie przekraczać obrotów i co za tym idzie prędkości ok. 120 km/h. Byłem u jednego mechanika, ale nie wiedział co to. Planuję jechać do innego. Z tego co widzę, te silniki mogą tak mieć.

  23. W naszej KIA PRO’CEED z 2008 turbina GARETA nie wytrzymala nawet 100tys. Padla bez ostrzezena. Nastapilo pekniecie walka. Samochod reguralnie serwisowany i dofinansowany. Kasy na niego nie oszczedzano. W serwisie za nowa zarzadano 5700zl!!!

  24. 10L spalania w mieście według chwilowego, teoretycznego wskazania komputera czy rzeczywistego tankowania w dystrybutorze?

  25. Regeneracja turbiny Garetta kosztuje max 1200 zł w stosownym zakładzie. A czasem wystarczy 900 zł- np, jest taki w Legionowie. mam Cerato z genialnym silnikiem 1,6 CRDi VGt i 116 KM. Sam , kupiłem 10-cio letni i teraz ma juz 13,5 roku! Niczego nie naprawiam-tylko leje-data produkcji 21.11.2005 Korea. A tera mamy styczen 2019!
    152 tys przebiegu-chodzi jak nowy!

  26. Witam. Mam kia ceed 1.6. Crdi 115 KM. 2010 rok. Mam problem z ogrzewaniem w środku. A dokładniej w trakcie zwiększania wartości temperatury na wyświetlaczu z nawiewow nadal leci chłodne powietrze. Dopiero gdy zwiększe wartość na Max. High to Leci cieple. Czy ktoś jest w stanie coś podpowiedzieć??

  27. Hyundai i30CW 1.6 CRDi 2009r od nowości u mnie. A więc: turbina padła przy 214 tyś. Regeneracja z wymianą 1200zł. Sprzęgło wytrzymało 160 tyś. Przednie amortyzatory wytrzymały 190 tyś.( ciekły więc wymiana na Sachs) Z drobnych rzeczy żarówki H7 – padają często – zmiana na LongLife powoduje 1.5roku spokoju. Tuleje wahaczy , klocki hamulcowe po 35 tyś przód , tył co 70 tyś. Tarcze wytrzymały 80 tyś . Klima po 8 latach ubyło 50ml czynnika. Oleje co 15tyś a Tak poza tym nic .

  28. O turbo trzeba jak najlepiej dbać. Osobiście polecam serwis z Trójmiasta – AMSerwis, bo znają się na turbosprężarkach jak mało kto.

  29. Czym różnią się wersje 116 KM a 128KM który jest bezpieczniejszy-tańszy w utrzymaniu i który dłużej pojeździ 350 000 a może i 400 000

  30. I30 kombi 1.6 crdi 90KM aktualnie przejechane 255 tys
    Spalanie 4.9-5.2 ltr / 100 km zależnie od obciązenia przy 90-120 km/h.
    Polecam żadnych problemów, niedługo trzeba bedzie chyba sprzegło wymienić koszt 450 plus robocizna drugie tyle.
    Jak słyszę ile kosztuje dwumasa albo przegląd w grupie VAG to mi się smiać chce.
    Amorki jeszcze oryginalne .
    Chyba zapobiegawczo wymienię pasek osprzętu po 260 tys :))))

  31. 293 tyś przebiegu silnik , sprzęgło,turbina gra wymienione tylko rolki napinacza ,paski, tłumik,opaski zbiornika paliwa i tarcze hamulcowe i oczywiście klocki spalanie około 5,3

  32. Diesle 1.6 crdi pojawiają się z mocą 110 i 115 KM – czy ktoś wie z czego wynika ta różnica?

  33. Wszystkie biegi wchodzą na pracującym silniku, sprzęgło prawidłowo pracuje – a crdi 1,6 hundaj 2009 , przebieg 180000 ,samochód nie jedzie. Po przejechaniu 500 km stanął przed skrzyżowaniem i po włożeniu biegów nie ruszył z miejsca .Co może być tego przyczyną?

  34. Witam nie wiem czy ktoś jeszcze tu zagląda ale muszę zapytać ja mam inny problem kupiłem 2 miesiące temu kie cee’d 1.6 128 mianowicie jeżdżę autem z włączoną klima bo Pani od której kupiłem auto mówi że tym samochodem cały rok jeździ się na klimie bezsens ale niech jej bedzie bo blondynka 🤣 problem zaczyna się gdy ta klimę wyłączę autem zaczyna strasznie szarpać co pewneim czas nie jest to ciągłe w przybliżeniu co 3 minuty a wygląda to tak jak by ktoś trzeci wciskał chamulec lub odcinał dopływ paliwa jakieś pomysły ?

  35. 1.6 crdi 115km – co chwile problem z wtryskami przy 300tys zerwal sie lancuch rozrzadu motor do wyrzucenia – taka jest moja przygoda z kia ceed

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Cadillac ATS-L

BMW 530d xDrive Touring Modern Line – sportowiec rodzinny