Czym są samochody poleasingowe? Pod tym pojęciem kryją się auta, które były eksploatowane przez firmę na zasadzie wynajmu długoterminowego lub zwyczajnego leasingu. Leasing to dla przedsiębiorcy korzystna forma eksploatacji pojazdu lub pojazdów.
Umowa z leasingodawcą obowiązuje najczęściej nie dłużej niż do 5 lat. Po upływie tego czasu samochód tanieje, a przedsiębiorstwa, który spłacił już raty, może zdecydować się na wykup pojazdu lub po prostu zwrócić go firmie leasingowej. Nie jest obciążony załatwianiem formalności związanych z kredytem. Nie musi nawet posiadać zdolności kredytowej.
Może także płacić niski podatek miesięczny, ponieważ raty leasingowe uznaje się za koszt ponoszony systematycznie w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej. Wynajem długoterminowy to leasing wzbogacony o możliwość korzystania z dodatkowych usług. Leasingobiorca jest użytkownikiem pojazdu i w trakcie obowiązywania umowy najmu nie troszczy się o kwestie takie, jak wymiana opon, naprawy itp., ponieważ zajmuje się tym firma leasingowa. Takie samochody używane bardzo często trafiają na rynek wtórny. Dlaczego warto się nimi zainteresować?
Zakup pojazdu eksploatowanego w trakcie realizowania zadań służbowych to korzystna opcja, szczególnie z finansowego punktu widzenia. Auto poleasingowe najczęściej kosztuje niewiele ? to jednak nie jedyna zaleta, na którą warto zwrócić uwagę. Kolejna zachęta do zakupu to wiek samochodu. Pojazdy tego rodzaju najczęściej mają od 3 do 5 lat, jeśli bierzemy pod uwagę polskie realia, to bardzo niewiele.
Samochody używane po leasingu – obawy?
Za mankament uznaje się przebieg. Pamiętajmy jednak, że w przedsiębiorstwach musi być drobiazgowo dokumentowany. Poza tym, należy mieć świadomość, że pojazdy użytkowane przez dyrektorów, menedżerów oraz inne osoby zajmujące wysokie stanowiska są eksploatowane mniej intensywnie niż te, które pozostają do dyspozycji przedstawicieli handlowych. Jeśli przed zakupem zapoznamy się z historią konkretnego pojazdu, możemy wiele zyskać.
Istnieje kilka rodzajów aut poleasingowych: pokontraktowe, powindykacyjne i po leasingu finansowym. Auta pofirmowe to takie, które wróciły do leasingodawcy po wygaśnięciu umowy leasingowej, tzn. były eksploatowane przez ok. 3-5 lat. Pojazdy powindykacyjne zostały odebrane leasingobiorcom, którzy nie byli w stanie spłacać rat.
Serwisowaniem aut po leasingu finansowym zajmowała się firma leasingowa, dlatego najczęściej są wyjątkowo zadbane. Przedsiębiorcom zależy bowiem na ich sprzedaży. Takie pojazdy trafiają na rynek wtórny wtedy, gdy leasingobiorcy nie decydują się na ich wykup. Nabywcy samochodów poleasingowych decydują się najczęściej na zakup aut powindykacyjnych lub po leasingu finansowym.
Warto jednak zdawać sobie sprawę z tego, że pojazdy pokontraktowe również bywają dobrze utrzymane. Znacznie łatwiej znaleźć okazję, niż w przypadku oferty od osoby prywatnej.