w

Rywal Tesli Model Y może namieszać. Jest jeszcze tańszy

Jiyue 01 2024
Nowy rywal Tesli Model Y. Jest jeszcze tańszy

Amerykańska marka jest aktualnie liderką sprzedaży nowych samochodów elektrycznych, ale jej pozycja jest już poważnie zagrożona. Wszystko za sprawą azjatyckiej konkurencji.

Nie jest tajemnicą, że chińscy producenci tworzą coraz lepsze auta. Dzięki rewolucji w przemyśle motoryzacyjnym mogą konkurować z renomowanymi firmami zarówno ze Stanów Zjednoczonych, jak i Europy. Nowy rywal Tesli Model Y to potwierdza.

Tak, to kolejny chiński pojazd, który nie odbiega od propozycji znanych graczy ze Starego Kontynentu. Co sprawiło, że tamtejsze przedsiębiorstwa dogoniły liderów? Działania ekologicznego lobby i wymuszona moda na samochody elektryczne.

>Terenowy pakiet dla Tesli. Czegoś takiego jeszcze nie było

Chińczycy mają dostęp zarówno do taniego surowca niezbędnego do produkcji baterii, jak i siły roboczej, która jest mniej kosztowna, niż gdzieś indziej. Nazywanie tego kraju „fabryką świata” nie jest przypadkowe.

Nowy rywal Tesli Model Y

Oto Ji Yue 01 2024, czyli kolejny twór koncernu Geely, który powstał we współpracy z technologicznym potentatem, firmą Baidu. Jego ogromną zaletą jest dobra cena, ale wydaje się, że może do siebie przekonać także innymi argumentami.

Pod względem stylistycznym naprawdę trudno mieć zastrzeżenia. Nowy rywal Tesli Model Y wygląda bardzo przyzwoicie i, co ważne, nie odbiega w tej kategorii od samochodów pożądanych na Zachodzie. Krótko mówiąc, wpisuje się w aktualne trendy.

Ji Yue 01 2024
Ji Yue 01 2024

Dzięki sylwetce crossovera, prezentuje się modnie. Mimo popularnego nadwozia, ma w sobie odrobinę indywidualnego stylu, co jest zasługą oryginalnych elementów oświetlenia. Jak widać, Chińczycy w końcu nauczyli się „zachodniego gustu”. I wyjdzie im to na zdrowie.

Wnętrze jest minimalistyczne i skupia się wokół panelu, który łączy multimedia ze wskaźnikami. Ma przekątną 35,6 cala i rozdzielczość 6K, co musi robić wrażenie. Do tego dochodzi bardzo szybki system Qualcomm Snapdragon 8295. Użytkownicy mogą na nim grać nie tylko za pośrednictwem pada, ale też kierownicy.

Ji Yue 01 2024 - wnętrze
Ji Yue 01 2024

Oprócz tego zastosowano tu obsługę głosową SIMO, za pomocą której można sterować wszystkimi funkcjami – nawet elektrycznymi szybami. Ji Yue 01 2024 może zawstydzić swoim zaawansowaniem nawet te najbardziej renomowane modele z Europy.

Fani autonomicznej jazdy też nie będą rozczarowani. Baidu opracowało trzy pakiety, które wykorzystują siedem 11 kamer, 12 radarów fal ultra dźwiękowych i 5 radarów fal milimetrowych. Nie zastosowano tu słynnego systemu Lidar.

Tańszy niż Tesla

Przy tym wszystkim można liczyć na dobrą cenę. Za wersję bazową, czyli Max (fakt, myląca nazwa) trzeba zapłacić 249 900 juanów, czyli 142 443 złote (kurs 0,57). Model Y na tamtejszym rynku kosztuje natomiast 263 900 juanów (149 910 złotych). Widać więc wyraźną różnicę.

W tym miejscu należy wspomnieć o układzie napędowym podstawowego wariantu. Opiera się na jednym silniku elektrycznym generującym 268 koni mechanicznych. Zapewnia on sprint do setki w 7,2 sekundy. Z kolei bateria ma pojemność 71,4 kWh i pozwala pokonać do 550 kilometrów.

Rywal Tesli Model Y
Ji Yue 01 2024

Dopłata 45 000 juanów (25 650 złotych) pozwoli nabyć egzemplarz z mocniejszym silnikiem i większą baterią (100 kWh). Efektem będzie setka w 6,9 sekundy i zasięg do 720 kilometrów.

W ofercie znajduje się także odmiana Max Performance, która posiada napęd na obie osie oparty na dwóch jednostkach elektrycznych. Potencjał systemowy tego duetu to 536 koni mechanicznych. Rywal Tesli Model Y potrafi przyspieszać do setki w 3,8 sekundy. Jego bateria o pojemności 100 kWh pozwala przejechać do 660 kilometrów.

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

6 komentarzy

Dodaj odpowiedź
  1. 142tys chińczyk i149 tesla.wg autora „widać wyraźna roznice”. naprawdę 7 tys zł to wyraźna różnica? gdybym miał wydać ok. 150 tys na samochód to bym się chwili nie zastanawiał nad taka różnica w cenie

  2. jeżdżę 29letnim CITROENIE xmv6mk2 w OCYNKU a przewody hydraul i hamulców się świecą pod czarną farbą jak łyżka od herbaty ..TUMIKI po 25lat orginał były i jeszcze szło pospawac czy chiński jest w ocynku?….???..kod ..blachy proszę…żaden producent.się nie chwali….WIADOMO dlacżego…..
    i jest bardzo drogie BARDZO…drogo..pozdro ..

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Alfa Romeo Giulia ErreErre Fuoriserie

To miała być Alfa Romeo Giulia Retro. Fani zniesmaczeni

Skórzana tapicerka - jak dbać

Jak dbać o skórzaną tapicerkę w samochodzie? Najlepsze sposoby