w

Premiera Audi A4

Za co doceniamy Audi? Za styl, prestiż i konsekwencję. Głównym celem tej niemieckiej marki jest zawsze to samo ? ciągłe udoskonalanie swoich modeli. Klienci, którzy decydują się na zakup auta z Ingolstadt doskonale wiedzą, że każda wydana na nie złotówka będzie dobrą inwestycją. Dlaczego? Dlatego, że w samochodzie, na którym widnieją cztery przeplatające się pierścienie czuć wszechobecną elegancję. Aluminium, drewno, skóra ? te elementy możemy znaleźć w modelach wielu producentów. Jednak w Audi mają one unikalną jakość ? najwyższej klasy. A to pozwala zachować indywidualność. Doskonałym tego przykładem jest prezentacja modelu A4, na której się pojawiliśmy. Jakie są nasze pierwsze wrażenia?

 

Model A4 jest najchętniej kupowanym Audi od 39 lat. Dlatego też rewolucyjne zmiany mogłyby negatywnie wpłynąć na konserwatywnych klientów. Nie dziwi więc fakt, iż najnowsze wcielenie bestselleru z Ingolstadt kontynuuje udaną politykę stylizacyjną marki. W porównaniu z poprzednikiem, zmieniły się nieco linie nadwozia ? zostały wyraźniej podkreślone. Podobny zabieg przeszła osłona chłodnicy ? jej górna część została ścięta, co upodobniło ten model do najnowszych projektów niemieckiego producenta. Modyfikację przeszły także kratownice, reflektory przeciwmgielne oraz zderzaki. Odmiana Allroad Quattro różni się od pozostałej gamy nadwoziowej osłoną chłodnicy, reflektorami oraz chromowanymi listwami. Ponadto na życzenie klienta auto może otrzymać system Adaptive Light z funkcją statycznego i dynamicznego doświetlania zakrętów. Oferta lakierów obejmuje 15 kolorów, w tym cztery zupełnie nowe. Dla limuzyny i wersji Avant można wybrać pakiet ?S Line Exterieur?, który w przypadku wersji Avant obejmuje także spojler na krawędzi dachu. Wymiary nadwozia są zbliżone poprzedniej generacji – A4 limuzyna i Avant mają długość 4,70 m, A4 Allroad quattro i S4 – 4,72 m. Rozstaw osi wynosi we wszystkich modelach 2,81 m, szerokość 1,83 lub 1,84 m. Wysokość w zależności od wersji nadwozia to 1,41 m lub 1,50 m.

 

W kabinie nowego Audi panuje klimat znany z poprzednika. Jakość odpowiada klasie Premium, a udany i zarazem konserwatywny dizajn idzie w parze z ergonomią. Przednie fotele mają duży zakres regulacji i bardzo dobrze podtrzymują ciało. Audi oferuje do wyboru trzy warianty siedzeń. Sportowe siedzenia (seryjnie od wersji Ambition) mają mocno wyprofilowane boki, elektryczną regulacją podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa i wysuwane podparcie pod uda. W pakiecie sportowym S line Audi montuje na życzenie sportowe siedzenia S ze zintegrowanymi zagłówkami. Kolejna opcja to komfortowe siedzenia z wentylacją; w przypadku zagrożenia zbyt niską temperaturą automatycznie włącza się ogrzewanie siedzeń. W kieszeniach drzwi, na konsoli środkowej i w rozkładanym tylnym podłokietniku znajdują się schowki i uchwyty na kubki. Jako opcję niemiecka marka oferuje kieszenie z siatki na oparciach przednich siedzeń, uchwyty na kubki przy tylnych siedzeniach oraz pakiet schowków. We wnętrzu zmieniła się także kolorystyka. Prawie wszystkie kolory podsufitki, wykładziny, tablicy rozdzielczej, tapicerki w drzwiach i tapicerki siedzeń są nowe, z wyjątkiem koloru czarnego. W zależności od modelu Audi oferuje odcień szary, brązowy Kastanien, srebrny Mond, brązowy Moor, beżowy Pashmina, beżowy Samt, czarny i tytanowo-szary. W wersji wyposażenia Attraction aplikacje dekoracyjne pokryte są połyskującym, stalowo-szarym lakierem, w wersji Ambition lakier ma kolor brązowy Moor. Na życzenie Audi oferuje specjalne materiały – Aluminium Trigon (seryjne w wersji Ambiente) i drewno orzechowe ciemnobrązowe i jesionowe brązowe. Bardzo ciekawie prezentują się aplikacje z warstwowego forniru dąb Beaufort. Siedzenia pokryte są seryjnie tkaniną. Jako wyposażenie dodatkowe dostępna jest skóra Milano i – z oferty Audi exclusive – skóra Feinnapa, która zastąpiła skórę Valcona. W tej wersji tapicerki także podłokietniki w drzwiach obszyte są skórą. Ofertę uzupełniają pakiety skórzane Audi exclusive. Kolejna opcja to pakiet sportowy S line, dostępny dla limuzyny i Avanta w wersji Ambition. W tym przypadku wnętrze utrzymane jest w czarnym kolorze i zaakcentowane szarymi szwami kontrastowymi na sportowych siedzeniach, dywanikach, sportowej skórzanej kierownicy i dźwigni zmiany biegów. Aplikacje dekoracyjne wykonane są z matowego, szczotkowanego aluminium. Pakiet, który można połączyć z wieloma innymi elementami opcjonalnymi, uzupełnia sportowe zawieszenie S line, obniżające nadwozie o 30 mm, 18-calowe obręcze kół oraz logo na nadwoziu i listwach progowych. W ofercie Audi exclusive znajdują się kolejne możliwości indywidualizacji, zarówno pod względem kolorów, jak i materiałów i elementów obsługi. Bagażnik nowego modelu ma zbliżone wymiary do tego, którego znamy z poprzednika – w sedanie podstawowa pojemność wynosi 480 litrów, w wersjach pięciodrzwiowych 490 litrów, zarówno z napędem na przednią oś, jak i na cztery koła. We wszystkich modelach seryjne, dzielone oparcie kanapy tylnej można złożyć dwoma ruchami rąk; zagłówki mogą pozostać na swoim miejscu. Po złożeniu oparć przestrzeń na bagaż wzrasta do 962 lub 1430 litrów. Zaczepy do mocowania bagażu są wykonane z masywnego, chromowanego metalu. Ciekawostką jest kilka opcji związanych z bagażnikiem (w Avant i Allroad). Audi oferuje wanienkę do bagażnika, elektromechanicznie otwieraną i zamykaną pokrywę bagażnika oraz pakiet ?Bagażnik” obejmujący szyny, drążek teleskopowy i pas umożliwiające podział przestrzeni bagażowej. To znacznie zwiększa funkcjonalność.

 

Audi oferuje dla modeli A4 – cztery benzynowe silniki TFSI i sześć jednostek TDI, które stanowią wzorcowe połączenie sportowego charakteru i efektywności. Wszystkie jednostki napędowe odzwierciedlają filozofię downsizingu Audi: są to doładowane silniki z wtryskiem bezpośrednim o dużej sile ciągu; już podstawowa jednostka czterocylindrowa dysponuje momentem 230 Nm. System start-stop stanowi seryjne wyposażenie wszystkich silników. Emisja CO2 liczona dla wszystkich jednostek zmniejszyła się średnio o jedenaście procent, a maksymalnie nawet o 19 procent. Jednocześnie wzrosły osiągi. Jak widać, dynamika może iść w jednym rzędzie z ekologią i ekonomią. Przy okazji pierwszego testu przekonamy się jak daleko zaszły zmiany technologiczne w porównaniu z poprzednią generacją tego auta. Do każdego wariantu silnika w rodzinie A4 oferowana jest sześciobiegowa przekładnia manualna, bezstopniowy multitronic albo sportowa przekładnia siedmiobiegowa S tronic. W limuzynie i w wersji Avant można wybierać spośród 23 kombinacji silnika i skrzyni biegów. Wszystkie przekładnie wyróżniają się wysoką sprawnością, precyzyjną obsługą i dużą rozpiętością przełożeń: niskie biegi mają krótkie, sportowe przełożenia, a wysokie długie przełożenia obniżające prędkość obrotową i zużycie paliwa. We wszystkich skrzyniach biegów mechanizm różnicowy jest zamontowany przed sprzęgłem, dzięki temu oś przednia została przesunięta bardzo daleko do przodu. Pozytywnym rezultatem jest duży rozstaw osi 2.808 milimetrów (A4 allroad quattro: 2.805 milimetrów) i zrównoważony rozdział ciężaru. Manualne skrzynie biegów współpracujące z silnikami czterocylindrowymi są włączone w innowacyjny system zarządzania temperaturą. Wężownica grzejna w wymienniku ciepła dba o to, aby olej przekładniowy po rozruchu zimnego silnika szybko osiągał temperaturę roboczą. Gdy płyn chłodzący silnika jest wystarczająco ciepły, jego część przepływa do skrzyni biegów. Multitronic występuje w połączeniu z napędem przednim. Bezstopniowa przekładnia pozwala silnikowi prawie zawsze pracować w zakresie jego optymalnej sprawności. Dla dynamicznie jeżdżącego kierowcy w gotowości jest program sportowy i tryb manualny z ośmioma biegami. Na życzenie biegi można przełączać również za pomocą dźwigienek na kierownicy.

 

Nowością w modelach A4 jest bardzo efektywny elektromechaniczny układ kierowniczy ze wspomaganiem, które jest dopasowywane do aktualnej prędkości jazdy. Silnik elektryczny układu, zintegrowany w przekładni kierowniczej, podczas jazdy na wprost nie wymaga żadnej energii, dzięki temu zużycie paliwa zmniejsza się, w zależności od silnika, nawet o 0,3 litra na 100 km (7 gramów CO2 na km). Koncentryczne zamontowanie listwy zębatej i napędu elektrycznego pozwala zachować małe wymiary przekładni kierowniczej. Nowy elektromechaniczny układ kierowniczy ściśle współpracuje z opcjonalnym systemem asystującym kierowcy – Audi active lane assist. Dzięki przełożeniu 15,9:1 pracuje w sposób sportowo-bezpośredni. Przekładnia kierownicza kieruje impulsy bezpośrednio do kół. Odpowiedź drogi jest spontaniczna i bardzo precyzyjna. Siły napędowe i siły zakłócające nie są praktycznie odczuwalne. Średnica zawracania Audi A4 mierzy około 11,5 metra. Opcjonalnie Audi oferuje do limuzyny i modelu Avant zawieszenie sportowe. W wersji wyposażenia Ambition jest ono montowane seryjnie. Alternatywnie dostępne jest sportowe zawieszenie S line, które obniża karoserię o 30 milimetrów. Ponadto do wyboru jest także zawieszenie z adaptacyjną regulacją amortyzatorów. Tak zwane amortyzatory CDC (CDC: continuous damping control) posiadają elektromechanicznie sterowane zawory, które regulują przepływ płynu hydraulicznego między rurami amortyzatora. System dynamiki jazdy Audi Drive Select w pakiecie podstawowym pozwala kierowcy, przez naciśnięcie przycisku, wpływać na charakterystyki pedału przyspieszenia, punkty przełączania przekładni automatycznej i siłę wspomagania układu kierowniczego. Opcjonalnie do systemu można włączyć kolejne komponenty – sportowy mechanizm różnicowy (do silników sześciocylindrowych), regulację amortyzatorów, dynamiczny układ kierowniczy i ACC (adaptive cruise control) względnie układ regulacji prędkości jazdy.

 

We wszystkich wersjach o mocy powyżej 88 kW montowany jest seryjnie komputer pokładowy z funkcją zalecającą przerwanie jazdy w celu odpoczynku. Funkcja ta znacznie poprawia bezpieczeństwo, trzeba bowiem pamiętać, że prawie jedna czwarta wszystkich wypadków komunikacyjnych spowodowana jest zmęczeniem kierowcy. Dla wszystkich trzech wariantów nadwozia A4 oferowany jest modułowy system multimedialny. Montowane seryjnie radio Chorus obejmuje radio, napęd CD, wzmacniacz o mocy 80 W i osiem głośników. Podwójny tuner współpracuje z dwoma antenami zapewniając zawsze optymalną jakość sygnału. Obsługa radia Chorus opiera się na koncepcji MMI, a informacje wyświetlane są na 6,5-calowym wyświetlaczu monochromatycznym. System radiowy ?Concert? obejmuje dodatkowo złącze Aux-In, czytnik kart SDHC i 6,5-calowy kolorowy wyświetlacz. Alternatywą jest radio Symphony ze zmieniarką na sześć płyt CD. W MMI Navigation – najbardziej rozbudowanym systemie – napęd czyta mapy z płyty DVD. Kierowca może wprowadzić głosowo cel podróży, a system dynamicznie doprowadzi go do celu. Potrójny tuner gwarantuje niezawodny odbiór sygnału radiowego. W nowym modelu znajduje się także Audi Connect – połączenie w sieć samochodu Audi z otoczeniem. Do najwyższej klasy opcji dostępnych w zmodyfikowanej rodzinie A4 należy telefon samochodowy online z Bluetooth, łączący się przez moduł UMTS z Internetem. Audi S4 limuzyna i S4 Avant reprezentują typową dla Audi linię eleganckich i jednocześnie sportowych samochodów – są mocne, szybkie i doskonale sprawdzają się także podczas codziennej eksploatacji. Sześciokątna osłona chłodnicy Singleframe, reflektory w kształcie klina z diodowymi pasami świateł do jazdy dziennej, diodowe światła tylne i nowe zderzaki pozwalają od razu zorientować się, że mamy do czynienia ze zmodyfikowaną wersją. Najważniejsze jednak znajduje się pod maską. Zarówno S4 limuzyna jak i S4 Avant mają pod maską silnik 3.0 TFSI. Doładowywana kompresorem jednostka V6 rozwija moc 245 kW (333 KM) i od 2200 do 5900 obr./min utrzymuje stały moment obrotowy 440 Nm. Konstruktorzy Audi poprawili brzmienie tego silnika – teraz pod obciążeniem wydawany przez niego dźwięk jest jeszcze potężniejszy. Do seryjnego wyposażenia S4 należy także system Start-Stop. Modele S4 zachwycają swoimi osiągami. Limuzyna przyspiesza od zera do 100 km/h w 5,0 sekund, a jej prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Zużycie paliwa również robi wrażenie: spala średnio 8,0 l paliwa na 100 km. W obu modelach pracuje siedmiobiegowa przekładnia S tronic, która przekazuje siły na układ napędowy quattro z samoblokującym środkowym mechanizmem różnicowym z rozdziałem momentu napędowego indywidualnie dla każdego koła. Jako opcja oferowany jest sportowy mechanizm różnicowy. Nowością w tej serii modeli jest elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego. W przypadku wyboru Audi drive select dostępny jest dynamiczny układ kierowniczy.

 

Żeby uwierzyć trzeba zobaczyć. To jak bardzo dopracowane jest Audi A4 widać gołym okiem. Każdy centymetr kwadratowy tego auta zdradza, że mamy do czynienia z jakością nie do podrobienia. Nowy model z Ingolstadt jest jeszcze bardziej zaawansowany technologicznie niż poprzednik ? to oznacza poprawę bezpieczeństwa, zmniejszenie spalania i emisji dwutlenku węgla. Prowadzenie samochodu także uległo poprawie, co jeszcze wyraźniej utwierdza w przekonaniu, że najnowsze dzieło Audi wciąż będzie najchętniej kupowanym produktem tej marki. Elegancja, ponadczasowy design, świetna jakość, bardzo dobre właściwości jezdne ? oto nowe Audi A4.

 

Autor: Wojciech Krzemiński
Źródło: auto-strefa.pl

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Peugeot 208 – polski debiut

Zakaz podróży służbowych od 28 grudnia

Co myśli Krzemiński: Drogi gastronomiczne