w ,

Peugeot 308 1.6 e-HDi Allure – Optymalny wybór

Car Of The Year to najbardziej prestiżowy konkurs samochodowy. Jego wyniki bywają jednak dość kontrowersyjne. W tym roku zwycięzcą okazał się Peugeot 308. I tutaj o kontrowersji mówić nie można. To jeden z tych samochodów, na które warto zwrócić uwagę.

peugeot_308_1.6_e-hdi_allure_1

Karoseria
Złośliwi mówią, że 308 to nic innego jak kopia Golfa. Ja widzę dużo więcej. Choć linia jest dość konserwatywna, to nietrudno znaleźć wiele detali, które zdradzają pochodzenie auta. Duża ilość chromu, świetnie poprowadzone przetłoczenia, elegancko skrojone lampy i reflektory są tego potwierdzeniem. Poprzednia generacja tego modelu przypadła do gustu przede wszystkim fanom motoryzacji francuskiej. Obecne wcielenie ma szansę na uznanie w znacznie większej skali.

peugeot_308_1.6_e-hdi_allure_2

Wnętrze
Kokpit auta łączy futurystyczność i elegancję z minimalizmem. To chyba jedyna taka mieszanka w tym segmencie. Do tego wzorowa pod względem jakościowym. Cechy charakterystyczne? Niewielka, świetnie leżąca w dłoniach kierownica, zegary umieszczone tuż nad nią (by nie odrywać wzroku od drogi) i dotykowy panel multimedialny, który pełni rolę prawdziwego centrum dowodzenia. Projektantom udało się ograniczyć ilość przycisków do minimum, jednak nie każdemu spodoba się wrzucenie obsługi klimatyzacji ?do jednego worka? z pozostałymi funkcjami.

peugeot_308_1.6_e-hdi_allure_3

Fotele zasługują na piątkę z plusem. Mają europejską wielkość, są dobrze wyprofilowane i komfortowe. Francuzi nie zapomnieli także o odpowiednim dopasowaniu zagłówków, co niestety niektórym producentom się zdarza. Tylna kanapa jest wygodna dla dwójki pasażerów, jednakże przydałoby się nieco więcej miejsca na nogi.

peugeot_308_1.6_e-hdi_allure_4

Bagażnik to kolejny mocny punkt francuskiego przedstawiciela segmentu C. W standardowej konfiguracji pomieści 398 litrów. Po rozłożeniu tylnej kanapy przestrzeń załadunkowa wzrasta do 1309 litrów. Całkiem przyzwoicie.

peugeot_308_1.6_e-hdi_allure_5

Technologia
W testowanym egzemplarzu pracuje jednostka, która wydaje się być optymalną dla tego modelu. Generujący 115 KM i 270 Nm silnik e-HDi o pojemności 1,6 litra wyróżnia się wysoką kulturą pracy. Został zintegrowany z 6-biegową skrzynią manualną, do której trudno mieć zastrzeżenia (z wyjątkiem za długich skoków lewarka). Napęd? Oczywiście na przód. Tak skonfigurowany Peugeot osiąga setkę w 10,9 sekundy i potrafi rozpędzić się do 191 km/h. Warto również zwrócić uwagę na emisję dwutlenku węgla ? jedynie 100 g/km. Jeśli chodzi o zawieszenie, to nie ma tu zaskoczeń. Z przodu znajdują się kolumny MacPhersona, a z tyłu belka skrętna.

peugeot_308_1.6_e-hdi_allure_6

Wrażenia z jazdy
Mimo braku innowacyjnych rozwiązań w zawieszeniu, Peugeot 308 prowadzi się naprawdę dobrze. W porównaniu do poprzednika? nie ma porównania. Karoseria nie przechyla się na boki, a auto zachowuje stabilność nawet podczas gwałtownych zmian toru jazdy. Nie bez znaczenia jest też odpowiednio zestrojony układ kierowniczy, który ułatwia integrację kierowcy z samochodem.

peugeot_308_1.6_e-hdi_allure_7

Co ciekawe, komfort jazdy na tym nie stracił. Tłumienie nierówności, nawet tych poprzecznych, pozwala nie wracać myślami do tego, co przed chwilą jedliśmy? Warto także docenić niezłą widoczność. Zarówno do przodu jak i do tyłu. Manewrowanie ?trzystaÓsemką? nie stanowi więc najmniejszych problemów.

peugeot_308_1.6_e-hdi_allure_8

Okiem przedsiębiorcy
Peugeot 308 drugiej generacji jest w każdej dziedzinie lepszy od poprzednika. Teraz to jeden z najciekawszych przedstawicieli swojego gatunku. Nie jest jednak tani. W podstawowej wersji (1.2 VTi Access) kosztuje 59 900 zł i do tej kwoty nie można mieć najmniejszych zastrzeżeń. Testowany egzemplarz, mający wszystko czego dusza pragnie, został wyceniony na 109 400 zł. A to już jest sfera zahaczająca o segment D.

peugeot_308_1.6_e-hdi_allure_9

Peugeot, jako jeden z najpoważniejszych graczy na europejskim rynku, posiada spory wachlarz finansowy. Dla osób zainteresowanych kredytem przygotowano kilka opcji: 50/50, 3×33%, 4×25% i Kredyt Komfort (z minimalną wpłatą własną 10%). Dla przedsiębiorców przygotowano natomiast leasing (waluta: PLN) z czynszem inicjalnym od 0 do 45%, okresem umowy od 2 do 5 lat i oprocentowaniem stałym lub zmiennym.

peugeot_308_1.6_e-hdi_allure_11

Podsumowanie
Peugeot 308 drugiej generacji otrzymał tytuł COTY 2014 i w pełni na niego zasłużył. Jest świetnie wykonany, dobrze się prowadzi i trudno wskazać jego poważne wady. To obecnie jeden z najlepszych samochodów w swoim segmencie. W prezentowanej wersji jest do tego oszczędny, bogato wyposażony i? drogi.

 

Tekst i zdjęcia: Wojciech Krzemiński

 

Wojciech Krzemiński

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Avatar

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Skoda Citigo 5d 1.0 MPI 75 KM Elegance – nie tylko na miasto

Fiat 500 0.9 TwinAir Sport – Wspomnień czar?