w

Niezwykłe rozwiązania w amerykańskich autach. Stany Zjednoczone wyprzedziły Europę o kilka dekad (wideo)

Niezwykłe rozwiązania w amerykańskich autach. Stany Zjednoczone wyprzedziły Europę o kilka dekad (wideo)

Motoryzacja po drugiej stronie oceanu już w latach 60. ubiegłego wieku była o wiele kroków przed tym, co oferowali europejscy producenci.

Tanie paliwo sprawiało, że nie było problemów z produkcją silników o wysokiej pojemności skokowej. Nie tylko to wyróżniało tamtejsze samochody. Stany Zjednoczone wyprzedziły Europę o kilka dekad pod względem technologicznym. Dziś brzmi to niewiarygodnie, ale fakty są takie, że niektóre rozwiązania sprzed 50 lat są dopiero od niedawna stosowane w samochodach na Starym Kontynencie.

Nie wszystkie są oczywiście praktyczne czy udane, ale są też takie, które zasługują na uwagę. Przykłady? A i owszem. Chrysler Imperial z 1964 roku posiadał konsolę skrzyni automatycznej. Zamiast dźwigni zastosowano kilka przycisków pozwalających na wybór biegu lub kierunku jazdy. Brzmi znajomo? W coraz większej liczbie aut znajdziemy to rozwiązanie.

Aktywne kierunkowskazy, chowane światła

Innymi wyróżnikami są chowane światła. Nam mogą one kojarzyć się głównie ze starym Porsche lub Mazdą, ale amerykanie potrafili to urozmaicać. Świetnym tego przykładem może być Buick Riviera czy Cadillac Eldorado.

To oczywiście nie wszystko. Już ponad pół wieku temu stosowano klapy typu twin-door, dynamiczne kierunkowskazy, obracane fotele i stoliki pomiędzy rzędami, a nawet podwójne podłogi bagażnika skrywające dodatkowe siedzenia,.

Dziś już nie widać takich różnic. Europa uchodzi wręcz za wyznacznik standardów na rynku motoryzacyjnym. Nie ma jednak wątpliwości, że już nigdy nikt nie przebije lat 60. i 70. w dziedzinie innowacyjności.

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Fiat Panda I reklama

Fiat Panda I w unikatowej reklamie. Motyw przewodni? Wyśmiewanie innych (wideo)

Usterka hamulców i wypadek

Utrata hamulców przed skrzyżowaniem. Gorzej być nie mogło… (wideo)