w

Motor Show Poznań 2015 cz. 1

Poznański Motor Show powoli odzyskuje dawny blask. Ta największa ?nasza? impreza wystawiennicza motobranży, trochę na wyrost zwana polską Genewą, staje się coraz ważniejszym ogniwem łączącym importerów i potencjalnych klientów. Poczesną rolę w reaktywacji Poznań Motor Show odegrał Volkswagen. To widać, bo zarówno targi – Volkswagena jak i Volkswagen – targi, traktują się priorytetowo. To widać po liczbie premier, jak i ?objętości? samego stoiska. Poznańskie targi to VAG i? cała reszta. Choć owa reszta też traktuje poznańską imprezę nad wyraz poważnie.

motor_show_poznan_2015_2

Niemcy z VfL zdecydowali, że w tym roku pokażą premierowo w Poznaniu lub prawie premierowo 3 auta: Golfa GTE, Passata GTE oraz nowego Sharana. Co prawda dwa pierwsze zostały pokazane w ubiegłym roku za zachodnią granicą, ale odnowiony Sharan, na początku marca, w czasie salonu samochodowego w Genewie. Hybrydowy Golf GTE jest napędzany 1,4-litrowym silnikiem benzynowym (z turbodoładowaniem i z bezpośrednim wtryskiem paliwa) o mocy 150 KM oraz silnikiem elektrycznym o mocy 102 KM. W skład zespołu napędowego wchodzi również specjalnie przygotowana dla modeli hybrydowych 6-biegowa dwusprzęgłowa przekładnia DSG. Łączna moc zespołu napędowego Golfa GTE wynosi 150 kW/204 KM. Auto, przynajmniej teoretycznie, charakteryzuje średnie zużycie paliwa wynoszące? 1,5 l/100 km. Zasięg na napędzie wyłącznie elektrycznym wynosi 50 kilometrów, zasięg całkowity to około 940 km. Po włączeniu trybu GTE ? kiedy jest wykorzystywana pełna moc układu hybrydowego ? Golf GTE przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,6 sekundy i rozwija prędkość maksymalną 222 km/h. Zasilany wyłącznie silnikiem elektrycznym Golf GTE rozpędza się do maksymalnie 130 km/h. Hybrydowy układ napędowy Passata GTE składa się z silnika benzynowego z bezpośrednim wtryskiem paliwa i z turbodoładowaniem oraz z silnika elektrycznego zasilanego energią z baterii litowo-jonowej. Bateria umożliwia Passatowi GTE przejechanie na napędzie wyłącznie elektrycznym do 50 km. Jednostka napędowa 1.4 TSI w Passacie GTE rozwija moc 156 KM, a silnik elektryczny ? 115 KM. Maksymalny moment obrotowy hybrydowego zespołu napędu wynosi 400 Nm. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8 sekund i rozwija prędkość maksymalną ponad 220 km/h, a w trybie elektrycznym ? 130 km/h. Przy pełnym, 50-litrowym zbiorniku paliwa i maksymalnie naładowanej baterii zasięg hybrydowego Passata wynosi aż 1300 km.

motor_show_poznan_2015_12

W nowym Sharanie zastosowano jednostki napędowe tylko z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbosprężarką. Dwa nowe silniki TSI uzyskują moc 150 KM oraz 220 KM. Nowe jednostki TDI są dostępne w trzech wariantach mocy: 115 KM, 150 KM i 184 KM. Za wyjątkiem najsłabszego diesla, wszystkie silniki mogą współpracować z 6-biegową przekładnią DSG. W autach wyposażonych w najmocniejszy silnik w gamie, osiągający moc 220 KM, skrzynia biegów DSG należy do wyposażenia seryjnego. Sharan, napędzany jednostką napędową TDI o mocy 150 KM, może być wyposażony w stały napęd na cztery koła 4MOTION. Jednak tym razem, to nie auta VW były gwiazdą ekspozycji VAG. Show Volkswagenowi skradła? Skoda prezentując nowego Superba.

motor_show_poznan_2015_3

Superb, produkowany już od 2001 roku doczekał się drugiej edycji. I trzeba przyznać, że flagowa limuzyna wywarła piorunujące wrażenie. Swoją popularność, poprzednia edycja Superba zdobyła głównie dzięki wyjątkowej przestronności, niezwykłej praktyczności, a także stosunkowi ceny do jakości. Tym razem będzie jeszcze lepiej. Škoda Superb to już klasa premium. I warto dodać, że łączy w sobie niewątpliwą urodę, komfort i funkcjonalność. Doskonałe materiały wykończeniowe, przepastne 600 litrów bagażnika to atuty trudne do przebicia. Na szczególną uwagę zasługuje także przestrzeń na nogi dla pasażerów zajmujących miejsce na tylnej kanapie. Pod tym względem Superb jest niedościgniony w swojej klasie. Pod maską topowej Skody będą pracować znane z innych aut VW motory: 1,4 TSI 125 KM, 1.8 TSI 152 KM i 160 KM oraz 200-konne 2.0 TSI. W ofercie znajdują się także silniki Diesla: 1.6 TDI CR DPF 105 KM, 2.0 TDI CR DPF 140 KM oraz 2.0 TDI CR DPF 170 KM. Najmocniejszą wersję modelu Superb napędza benzynowy, 3,6-litrowy motor w układzie V6, który rozwija moc aż 260 KM. Dla wybranych silników istnieje możliwość wyposażenia samochodu w napęd 4×4 i automatyczną skrzynię biegów DSG.

motor_show_poznan_2015_5

Audi podczas Poznań Motor Show 2015 pokazało dwie nowości. Po raz pierwszy w Polsce, zaprezentowało Q7, a także Audi TT Roadster. Nowe Audi Q7, to w porównaniu z poprzednikiem zupełnie inny samochód. Jest lżejszy, nieco mniejszy i? bardziej elegancki. Ciężar zmniejszony o 325 kg i nisko położony środek ciężkości sprawiają, że auto jest bardziej zwrotne. Jest przy tym najbardziej przestronnym modelem w segmencie. Pod maską nowego Q7 będą pracowały silniki 3.0 TDI o mocy 272 KM i 3.0 TFSI o mocy 333 KM,

motor_show_poznan_2015_6

Kolejnym samochodem, który w Poznaniu został pokazany po raz pierwszy, było wyżej wspomniane Audi TT Roadster. Auto jest dostępne z dwoma czterocylindrowymi, turbodoładowanymi silnikami – jednym TDI i jednym TFSI.

motor_show_poznan_2015_7

Seat zaprezentował Leona Cuprę w praktycznej wersji. To w pełni rodzinne kombi napędza 265- lub 280-konny motor 2.0 TFSI. Trzeba przyznać, że Leon i Ibiza to dla Seata lokomotywy, które wyciągnęły markę z rynkowego niebytu na bezpośrednie zaplecze rynkowej ekstraklasy. W ubiegłym roku Seat urósł o 10% jeśli chodzi o udział w rynku i zanotował? 143-procentowy wzrost sprzedaży. W tym roku wzrost sprzedaży to już 74,5%!
Na grupie Volkswagena targi się jednak nie skończyły. Z bogatą ekspozycją i kilkoma premierami przyjechał do Poznania generalny dystrybutor marek Jaguar i Land Rover. JLR zaprezentował przedpremierowo nowego Jaguara XE i po raz pierwszy w Polsce, Range Rovera Sport SVR o mocy 550 KM. Jaguar XE to pierwszy model zaprojektowany z użyciem całkowicie nowej modułowej architektury oraz jedyny samochód w klasie, wykorzystujący aluminiowy szkielet monocoque. Według zapewnień producenta XE potrafi osiągnąć średnie zużycie paliwa na poziomie 3,8 l/100 km, co czyni go najbardziej ekonomicznym Jaguarem w historii. Sportowe doznania zapewnia wersja XE S, wyposażona w doładowany silnik benzynowy 3.0 V6 o mocy 340 KM, dzięki któremu przyspieszenie na poziomie 5 sekund do 100 km/h to norma. Z kolei Range Rover Sport SVR to niezwykle szybki SUV wyceniony na 700 tys. złotych. Jednocześnie jest to najmocniejszy z dotychczas wyprodukowanych Land Roverów i pierwszy model oznaczony symbolem SVR, który przyjęto dla przyszłych najbardziej sportowych modeli brytyjskich marek. Auto, pomimo imponującej postury przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,7 sekundy.

motor_show_poznan_2015_8

Dla mnie najważniejszą premierą Poznań Motor Show był jednak legendarny Ford Mustang. Nowe wcielenie tego modelu to pierwszy przedstawiciel ?muscle cars? ze stajni Forda wprowadzany oficjalnie do sprzedaży w Europie. I to po ponad 50 latach produkcji. Auto pozostaje wierne swojej długiej historii i zachowuje status globalnej ikony motoryzacji. Ford Mustang oferowany będzie w dwóch wersjach nadwoziowych (Fastback i Convertible) oraz w dwóch wersjach silnikowych: 2.3 EcoBoost (!) i 5.0 V8. Nowy silnik z rodziny EcoBoost, zaprojektowany specjalnie dla tego modelu, będzie pierwszą pod maska tego auta jednostką z turbodoładowaniem ?twin-scroll?. Z mocą 317 KM i momentem obrotowym 434 Nm silnik ma, według producenta, wszystko, czego potrzebuje serce prawdziwego Forda Mustanga. Z kolei widlasty, 5-litrowy ośmiocylindrowiec poddany został licznym modyfikacjom, dzięki którym jeszcze lepiej spisuje się na wysokich obrotach. Osiąga 421 KM i 524 Nm.

motor_show_poznan_2015_10

Na stosiku Forda debiutowały też odnowione C-MAX i Grand C-MAX oraz Ford Vignale S MAX Concept ? luksusowy minivan zapowiadający nową linię prestiżowych produktów i usług Forda. Ma je realizować kilku wybranych dealerów marki. I wygląda na to, że jest to zapowiedź ataku Forda na segment aut i usług premium.

motor_show_poznan_2015_11

Mitsubishi Motors, przedpremierowo, pokazało zupełnie nową generację L200. Auto, do Poznania przyjechało prosto z targów w Genewie. Pick-up Mitsubishi to całkowicie nowa konstrukcja i prekursor nowej generacji tego typu konstrukcji. L200 ma być pierwszym na rynku autem do ciężkiej pracy w terenie, oferującym komfort i własności jezdne samochodu osobowego. Jego piąta generacja wyróżnia się całkowicie nową stylistyką nadwozia zbudowanego na nowej ramie konstrukcyjnej. Pojazd napędza nowoczesny silnik Diesla o pojemności 2,4 litra i mocy 181 KM z systemem zmiennych faz rozrządu. Całkowicie nowa 6-biegowa przekładnia manualna (oraz 5-biegowy automat) pozwoliły poprawić osiągi samochodu, obniżyć emisję CO2 i ograniczyć zakres czynności obsługowych.

 

To dopiero I część potargowych reminiscencji. Do tematu i poznańskich premier wkrótce wrócimy.

 

Tekst i zdjęcia: Artur Balwisz

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Jeden komentarz

Dodaj odpowiedź
  1. Byłem i jak zawsze mogę powiedzieć – jezu jak się cieszę! Tyle wspaniałych modeli w jednym miejscu 🙂 Z ciekawością przyglądałem się Volkswagenom, ale to dlatego, że Poznań zawsze mi się z Volkswagenem kojarzył 🙂 Naprawdę niezłe show!

    Nie lubię niedzielnych kierowców!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Juha Kankkunen ustanowił nowy rekord prędkości

Fiat Panda Cross 1.3 MultiJet – Twarda sztuka