Czasy, gdy chcąc odłączyć akumulator musieliśmy pamiętać tylko o kolejności odpinania klem, niestety dawno minęły.
Wraz z postępem technologii, w autach pojawiły się zaawansowane urządzenia i systemy, które są wrażliwe na wszelkie zmiany napięcia. Jak więc zrobić to bezpiecznie i nie tracąc istotnych danych?
Jak odłączyć akumulator profesjonalnie?
Jak wykonać odłączanie akumulatora w sposób bezpieczny dla naszego pojazdu? W tym punkcie możemy zaoszczędzić sobie wszelkich problemów i odpowiedzieć wprost. Wszelkie prace wymagające odłączenia akumulatora, czy to w celu jego wymiany, czy ładowania – najlepiej zlecić fachowcom w warsztacie samochodowym. Pozbędziemy się wówczas wszelkich możliwych kłopotów, a zyskamy pewność, że robią to osoby posiadające odpowiednią wiedzę i sprzęt.
Jak odłączyć akumulator, gdy nie możemy skorzystać z serwisu?
Zazwyczaj w pakiecie assistance mamy opcję bezpłatnego holowania samochodu w promieniu setek kilometrów. Jeśli jednak go nie posiadamy albo chcemy spróbować własnych sił, warto pamiętać o kilku zasadach:
- Zachowanie bezpieczeństwa – należy wyłączyć silnik i pozostawić go do ostygnięcia. Należy wyłączyć wszystkie urządzenia, które czerpią zasilanie z baterii samochodowej i wyjąć kluczyk/kartę ze stacyjki.
- Przygotowanie odpowiednich narzędzi – klucz 10 mm (czasem 13 mm), rękawiczki, wazelina techniczna, druciana szczotka.
- Posiadanie niezbędnych urządzeń – miernik elektryczny, dodatkowy akumulator lub ładowarka do podtrzymania napięcia. W nowszych pojazdach niezbędne będzie też urządzenie do adaptacji nowego akumulatora w jednostce centralnej, popularnie zwanej komputerem pokładowym.
- Właściwa kolejność odpinania klem – najpierw odłączamy przewód masowy czarna, a następnie czerwony.
Jak odłączyć akumulator, aby zachować ustawienia elektroniki?
W jednostce centralnej pojazdu zapisane są dane urządzeń dbających o nasz komfort i bezpieczeństwo. Ponadto historia zdarzeń, parametry pracy silnika, kody urządzeń, a także błędy. Dlatego, zanim odłączymy akumulator, musimy zapewnić samochodowi tymczasowe źródło zasilania.
Do tego celu wystarczy mniejszy akumulator, prostownik lub booster. Urządzenie to podłączamy do klem, a dopiero potem odkręcamy je od akumulatora. Dzięki temu prąd będzie płynął nieprzerwanie.
Kolejnym krokiem jest podłączanie akumulatora. Kiedy będziemy chcieli zamontować nowy akumulator, należy pamiętać, że najpierw przykręcamy klemy, a dopiero potem odpinamy tymczasowe źródło zasilania.
Jak odłączyć i podłączyć akumulator w aucie ze START-STOP?
W tym przypadku procedura nie będzie odbiegała od przedstawionej powyżej. Zachowujemy te same zasady bezpieczeństwa i kolejność odłączania i podłączania urządzeń. Czy to wystarczy?
Niestety nie, ponieważ samochody wyposażone w system Start-Stop oraz system odzyskiwania energii z hamowania wymagają dodatkowo adaptacji nowego akumulatora w jednostce sterującej ECU.
W takim przypadku należy bezwzględnie skorzystać z usług profesjonalistów, a najlepiej umówić się w najbliższym warsztacie za pomocą serwisu Battery Point.