w ,

Co etykieta mówi o oponie?

Choć rozporządzenie Unii Europejskiej nakazujące etykietowanie opon samochodowych obowiązuje już od kilku lat, wielu kierowców w dalszym ciągu nie potrafi (lub być może nie chce) poprawnie odczytać umieszczonych na naklejkach informacji. Tymczasem etykieta opony dostarcza nam wielu cennych informacji dotyczących bezpieczeństwa, komfortu, a przede wszystkim efektywności paliwowej kupowanego ogumienia.

 

Opona to jedyny element samochodu, który podczas jazdy styka się z podłożem. W związku z tym, im mniejszy opór stawia opona podczas toczenia się, tym większa będzie oszczędność paliwa. Według badań opór toczenia odpowiada za 20% zużycia paliwa podczas jazdy. Informację o efektywności paliwowej znajdziemy oczywiście na etykiecie. Klasyfikacja efektywności energetycznej opony podawana jest w klasach od A (kolor zielony) do G (kolor czerwony). Klasa A oznacza najwyższą oszczędność paliwa. Statystycznie różnica w zużyciu paliwa pomiędzy oponami klasy A, a klasy G wynosi 90 litrów na rok.

kolo_1

Niższy opór toczenia i zmniejszone zużycie paliwa to także ograniczenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Według wyliczeń opony z najwyższej klasy powodują ograniczenie emisji CO2 mniej więcej o 14 g/km w porównaniu do opon z klasy G. Niezależnie od tego, czy kupujesz opony letnie, czy też opony całoroczne, jeżeli głośny w ostatnich miesiącach temat smogu nie jest ci obojętny, zwróć uwagę na etykietę opony podczas zakupu.

 

Na etykietach umieszczono także informację o przyczepności na mokrej nawierzchni. Dla tego parametru również obowiązuje skala od A do G. W celu ustalenia w jakiej klasie znajduje się dana opona, sprawdza się długość drogi hamowania na mokrej nawierzchni przy prędkości 80 km/h. W tej materii różnice pomiędzy klasami są ogromne. Wystarczy wiedzieć, że samochód osobowy z oponami najwyższej klasy A będzie mieć na mokrej nawierzchni przy wskazanej prędkości o 18 metrów krótszą drogę hamowania od opon z klasy F. Podczas zakupu nowych opon ta specyfikacja powinna być bacznie sprawdzana. Na mokrej nawierzchni podczas gwałtownego hamowania ta właściwość opony może mieć decydujące znaczenie i uchronić nas przed kolizją.

 

Trzecim oznaczeniem, które znajdziemy na etykietach opon jest głośnik z wydobywającymi się z niego falami. Parametr ten to hałas toczenia, a informuje nas o zewnętrznym poziomie głośności jaki wytwarza opona. Na oznaczeniu widoczne są trzy fale. Im mniej z nich wypełnionych jest kolorem czarnym, tym niższy jest poziom hałasu emitowanego przez oponę. Obok grafiki podana jest także wartość hałasu w decybelach.

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Toyota Prius Plug-in Hybrid TRD

Nowy Opel Insignia – polskie ceny