w

Czy warto kupić używany kask motocyklowy?

Obowiązkowy kask podczas prowadzenia samochodu
Autor petycji sugeruje na początek kaski rowerowe, ale idąc za ciosem można zaproponować kombinezony i buty z licencjami FIA

Każdy doświadczony motocyklista wie, jak ważny jest właściwy ubiór na motocyklu. Niestety rzeczy nowe, prosto ze sklepu nie należą do najtańszych i wiele osób próbuje zaoszczędzić, jak tylko może. Rozwiązaniem staje się zakup rzeczy używanych, pod warunkiem, że wiemy, na zwrócić uwagę. Najbardziej kontrowersyjnym tematem, jeśli chodzi o zakup z drugiej ręki, jest właśnie kask.

 

Problematyczna wyściółka kasku
Wiele osób powie nam, że nie powinno się kupować używanego kasku, gdyż jego wyściółka dopasowuje się do głowy właściciela. Oznaczać to będzie, że na głowie innej osoby nie będzie już leżał właściwie. Wtedy w wątpliwość postawiona zostaje kwestia bezpieczeństwa, gdyż kask nie będzie dobrze dopasowany, a więc nie będzie spełniał swojej roli tak, jak trzeba. Jest jednak możliwość, która sprawi, że kask będzie dobrze leżał. Musi mieć wyjmowane wnętrze, które można wymienić. Tylko czy wtedy inwestycja będzie opłacalna?

 

Bardzo ważna bezwypadkowość
Bardzo ważną kwestią przy zakupie używanego kasku jest to, czy brał on udział w wypadku. Jeśli został on uszkodzony, nie nadaje się więcej do użytku. Podczas kolizji kask przejmuje energię uderzenia, która następnie rozchodzi się po jego skorupie oraz wyściółce. Przy kolejnym uderzeniu, kask nie będzie już w stanie przejąć tak dużej ilości energii, jak poprzednim razem. Mylne jest też częste stwierdzenie, że od razu przy pierwszych oględzinach zauważymy, czy kask jest powypadkowy. Okazuje się bowiem, że nie zawsze muszą znajdować się na nim widoczne rysy, wgniecenia czy pęknięcia.

kask_1

?Data ważności? kasku
Jednym z ważnych kryterium jest starzenie się niektórych jego elementów. O stosowane do produkcji skorup w droższych kaskach kompozyty martwić się nie musimy, ale o polimery już tak. Każdy plastik ma bowiem to do siebie, że z biegiem czasu traci on elastyczność. Podczas gdy nowy element bez problemu się wygina, starszy będzie po prostu pękał. A to oznacza, że w przypadku kolizji za stary kask przejmie mniej energii. Zaleca się więc wymianę kasków z polimeru raz na 5 lat.

 

Na co jeszcze trzeba zwrócić uwagę?
Podczas oględzin używanego kasku trzeba przyjrzeć się jeszcze kilku kwestiom. Musimy sprawdzić, czy mechanizm opuszczania wizjera działa sprawnie i się nie zacina. Warto przy tym wiedzieć, że jeśli przy zamykaniu jedną ręką blenda nachodzi krzywo i zachodzi konieczność zamykania jej dwiema rękami, może to być jedynie cecha modelu, a nie od razu uszkodzenia.

 

Kolejna kwestią jest parowanie szyby. Jeśli była ona pokryta warstwą nieparującą, możliwe jest, że dawno się już starła i szyba będzie parować. Jeśli natomiast kask wyposażony jest w Pinlock, będzie on prawdopodobnie nadal działał. Może być natomiast nieszczelny lub porysowany. Można to sprawdzić chuchając na wewnętrzną stronę szyby. Uniwersalna wkładka nieparująca kosztuje około 70-100 zł, natomiast ceny Pinlocków bywają różne.

 

Powinniśmy też sprawdzić stan deflektora podbródka, czy nadal jest w jednym kawałku.

 

Źródło: motocyklowy.pl

Artykuł sponsorowany

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Jeden komentarz

Dodaj odpowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Lamborghini Asterion LPI 910-4 oficjalnie

Ford Mustang Hennessey Performance