w

Alpine Alpenglow Hy4, czyli nowy prototyp na wodór

Alpine Alpenglow Hy4
Alpine Alpenglow Hy4, czyli nowy prototyp na wodór

Francuski producent twierdzi, że wodór będzie kolejnym etapem rozwoju przemysłu motoryzacyjnego. Biorąc pod uwagę okoliczności, jest to odważne stwierdzenie.

Właśnie dlatego starają się robić postępy technologiczne w tym zakresie. Najnowszym przykładem jest Alpine Alpenglow Hy4, który stanowi rozwinięcie koncepcji przedstawionej w 2022 roku. Konstrukcja zostanie zaprezentowana w ten weekend w Spa, a następnie pojawi się na wystawie podczas tegorocznego wyścigu Le Mans.

Zacznijmy jednak od przybliżenia aktualnej sytuacji. Napędy akumulatorowe są dalekie od idealnych, ale przynajmniej wyróżniają się prostotą i wysokim poziomem wydajności. Z kolei te wodorowe zapewniają szybkie tankowanie i realnie ekologiczne użytkowanie. Problem w tym, że wytwarzanie, przewożenie i przechowywanie wodoru jest skomplikowane, drogie i również bywa niekorzystne dla planety.

Alpine Alpenglow Hy4
Alpine Alpenglow Hy4

Na tym etapie rozwoju najlepszym rozwiązaniem są więc konstrukcje spalinowe i hybrydy. Ich po prostu nie da się zastąpić. Pamiętajmy jednak, że inżynierowie pracują nad nowymi rozwiązaniami, dlatego może dojść do przełomu, który skieruje branżę w jednym kierunku.

Byłoby dobrze, gdyby to był wodór, ale Toyota, która zainwestowała ogromne pieniądze w tym zakresie nie poczyniła wystarczających postępów, by przekonać do tego zarówno siebie, jak i całą resztę. Czy Alpine to zrobi? Czas pokaże.

Alpine Alpenglow Hy4 już jeździ

Francuska marka postanowiła pokazać światu jeżdżący prototyp, a nie makietę dla gapiów. Krótko mówiąc, to auto działa. Aktualnie skrywa rzędowy silnik czterocylindrowy wsparty elektrycznością, co przekłada się na 335 koni mechanicznych.

>Alpine A290 zadebiutuje już w czerwcu. To ma być mały generator radości

Producent ujawnił jednak, że dojdzie do zmiany jednostki napędowej. Nowym sercem zostanie konstrukcja V6, co zwiastuje więcej mocy, a co za tym idzie – lepsze osiągi. Co jeszcze wiemy o Alpine Alpenglow Hy4?

Alpine Alpenglow Hy4
Alpine Alpenglow Hy4

Technologia opiera się na wtryskiwaniu dwuwodoru H2 bezpośrednio do komór spalania pod ciśnieniem 40 barów. Paliwo dostarczane jest z trzech zbiorników, w których ciśnienie sięga 700 barów. To też pokazuje, że cały układ jest znacznie bardziej skomplikowany, niż w przypadku silnika spalinowego czerpiącego benzynę czy olej napędowy ze zwykłego zbiornika.

Alpine wiąże przyszłość z wodorem, co ma być zbieżne z kierunkiem sportów motorowych. Przypomnijmy, że taka technologia będzie legalna w Le Mans już od 2027 roku. Trudno wykluczyć także samochód wodorowy z homologacją drogową. Wszystko zależy od tempa rozwoju tej technologii.

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Caterham Seven Final Edition

Caterham Seven Final Edition. Specjalna wersja na sam koniec

Honda City I

Niezawodny sedan Hondy za 10 tysięcy złotych. Piękny nie jest, ale co z tego?