Japońska marka stwierdziła, że poniżej modelu C-HR jest jeszcze przestrzeń na jednego crossovera.
I tak powstała Toyota Aygo X 2022. To zupełna nowość, choć nazwa wskazuje, że gabarytowo jest zbliżona do najmniejszego reprezentanta gamy. Co ciekawe, koncept zapowiadający model powstał we Francji, a wersja produkcyjna – już w Belgii. Widać jednak liczne powiązania obu projektów.
Pod względem stylistycznym jest bardzo ciekawie. Pas przedni został pozbawiony grilla, co wygląda, jakby miał coś wspólnego z autem elektrycznym. Na szczęście nie ma. Uwagę zwracają także masywne błotniki i reflektory z charakterystycznymi kloszami.
Profil zdobią natomiast ciekawe przetłoczenia i osłony biegnące wokół dolnych krawędzi. Z tyłu natomiast widać ogromne podobieństwo do zwykłego Aygo. Wszystko za sprawą pionowych lamp i szyby, która pełni rolę klapy bagażnika. Co ciekawe, wśród opcji znajdą się konfiguracje dwukolorowego nadwozia i otwierane okno dachowe.
Toyota Aygo X 2022 – wnętrze
Kabina jest nieco przestronniejsza, niż ta w konwencjonalnym modelu. Więcej przestrzeni znajdziemy przede wszystkim nad głowami. Należy zaznaczyć, że auto pozostało czteroosobowe. Równie istotny jest przeprojektowany kokpit z nowoczesnymi instrumentami pokładowymi.
Panel wskaźników wygląda nietypowo. U góry umieszczono analogowy prędkościomierz. Z jego lewej strony wkomponowano niewielką tarczę obrotomierza. Z kolei centralnie ulokowano szeroki wyświetlacz komputera pokładowego. Tuż obok zagościł 9-calowy ekran multimedialny – oczywiście dotykowy. Pewnie będzie oferowany jako opcja. Pod nim wygospodarowano miejsce na panel niezależnej klimatyzacji. W wyposażeniu dodatkowym znajdzie się system audio JBL ze wzmacniaczem i subwooferem.
Jakiego wykończenia należy się spodziewać? Raczej zbliżonego do Aygo, co oznacza solidne, ale twarde plastiki, które nie są specjalnie przyjemne w dotyku. Na drzwiach znajdziemy nawet gołą blachę, podobnie jak w klasycznym hatchbacku. Z kolei bagażnik oferuje 231 litrów pojemności.
Toyota Aygo X 2022 – dane techniczne
Samochód powstał na platformie GA-B, którą wykorzystują również wszystkie wariacje Yarisa. Pod względem wymiarów jest jednak mniejszy – ma 3700 milimetrów długości, 1740 milimetrów szerokości, 1525 milimetrów wysokości oraz 2430 milimetrów rozstawu osi. Co ciekawe, jego masa własna to zaledwie 940 kilogramów w wersji podstawowej.
Toyota Aygo X – parametry techniczne:
- Moc maksymalna: 71 koni mechanicznych
- Maksymalny moment obrotowy: 93 niutonometry
- Skrzynia: manualna pięciobiegowa lub bezstopniowa automatyczna
- Napęd: FWD
- 0-100 km/h 15,5-15,6 sekundy
- Prędkość maksymalna: 151-158 km/h
- Średnie zużycie paliwa: 4,7-4,9 litra w cyklu mieszanym
Gamę tworzy tylko jeden silnik. To benzynowa, wolnossąca jednostka o pojemności 1,0 litra, która generuje 71 koni mechanicznych i 93 niutonometry. Może ją uzupełniać pięciobiegowa przekładnia manualna lub automat S-CVT. W obu przypadkach skromny potencjał kierowany jest na oś przednią.
W takiej konfiguracji Toyota Aygo X 2022 przyspiesza do setki w 15,5 sekundy i potrafi pędzić dokładnie 158 km/h. Nie są to porywające rezultaty, ale pamiętajmy, że to auto miejskie. Znacznie bardziej liczy się skromne zużycie paliwa – zaledwie 4,7 litra w cyklu mieszanym.