Chiński potentat sprzedaż ponad 36 milionów akcji koncernu, który scalił PSA Group oraz FCA. To część strategii związanej z fuzją.
Jeszcze przed utworzeniem Stellantis zapowiedziano, że Dongfeng Motor Hong Kong musi sprzedać wskazaną liczbę akcji do końca 2022 roku – w ramach przyspieszonego procesu budowania popytu. Chiński producent wywiązał się z umowy już teraz. Jedna akcja kosztowała 16,65 euro. Nowy nabywca musiał wydać około 600 milionów euro.
Co ciekawe, Dongfeng nabył udziały w Fiat Chrysler Automobiles już w 2014 roku. Tym sposobem uratował koncern przed bankructwem. Wykupowanie akcji europejskich marek to coraz częściej widziana strategia chińskich producentów, która stopniowo zmienia strefy wpływów.
Po sprzedaniu 36,1 miliona akcji Stellantis, Dongfeng ma dalej 4,5 procenta udziałów w tym koncernie, co jasno pokazuje, jak duża i korzystna była ta inwestycja. Ich sprzedaż jest prawnie zablokowana przez 90 najbliższych dni. Nie wiadomo jednak, czy Chińczycy będą chcieli pozbyć się wszystkiego. Wydaje się, że zostaną z tym, co aktualnie mają. Ich współpraca ze Stellantis układa się pomyślnie. Dzięki niej udało się sprzedać w Chinach aż 50 tysięcy pojazdów – w pierwszej połowie 2021 roku.
Tajemnicą owiano nabywcę tej ogromnej liczby akcji. Niewykluczone, że było ich kilku. Przypuszczamy, że mógł pomóc francuski rząd, ale nikt tego nie potwierdza. Z pewnością był to transfer przygotowywany od miesięcy, dlatego Stellantis nie miało niespodzianki.