Jakiś czas temu prezentowaliśmy nową generację kompaktowego SUV-a z Korei Południowej. Okazało się, że była to wersja amerykańska.
I nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie to, że wariant z myślą o Starym Kontynencie różni się znacząco od tego, który jest oferowany w Ameryce. Europejska Kia Sportage 2022 jest znacznie krótsza, co widać gołym okiem – szczególnie z profilu.
Samochód ma rozstaw osi sięgający 2680 milimetrów. To o 7,5 centymetra mniej od odmiany oferowanej za oceanem. Jeszcze większe różnice widać w długości. Kompaktowy SUV w europejskiej wersji mierzy 4515 milimetrów, czyli 145 milimetrów mniej od amerykańskiego krewnego.
Bystry wzrok bez problemu dostrzeże inaczej poprowadzoną linię przeszkleń bocznych, krótsze drzwi oraz węższy słupek. Wydaje się, że europejska Kia Sportage 2022 prezentuje się nieco zgrabniej. Różnice w motywach stylistycznych nie są jednak duże.
Zarówno przód, jak i tył są takie same. To oznacza odważnie zaprojektowane elementy oświetlenia, duży grill oraz masywne, plastikowe osłony, które chronią karoserię. Uwagę zwracają także wyraźnie zaznaczone błotniki, które nadają całej sylwetce charakteru.
Kia Sportage 2022 – wnętrze
Jak można się domyślać, kabina też odbiega wymiarami. Oferuje mniej przestrzeni, ale cztery osoby powinny zmieścić się bez problemu. Warty odnotowania jest bagażnik, którego pojemność sięga 591 litrów. To wciąż bardzo dużo. Po złożeniu dzielonej kanapy (40:20:40) jego możliwości rosną do 1780 litrów.
Kokpit pozostał taki sam. To oznacza cyfrowe wskaźniki o wielkości 12,3 cala oraz dotykowy ekran multimedialny w tym samym rozmiarze. Co ważne, panel automatycznej klimatyzacji pozostał niezależny. Uwagę zwraca także szeroki tunel środkowy, na którym umieszczono m.in. selektor skrzyni automatycznej, dwa cup holdery, podłokietnik, półkę i kilka fizycznych przycisków.
Kia Sportage 2022 – silniki
Gama jednostek napędowych koreańskiego SUV-a jest bardzo bogata. Jedna z propozycji to hybryda plug-in oparta na benzynowym silniku 1.6 T-GDI, który został uzupełniony silnikiem elektrycznym (moc systemowa: 265 koni mechanicznych) oraz baterią litowo-jonową o pojemności 13,8 kWh. W ofercie jest też klasyczna hybryda oparta na tej samej jednostce (bez możliwości ładowania zewnętrznego) oddająca do dyspozycji 226 koni mechanicznych.
Kia Sportage 2022 – wersje silnikowe:
- 1.6 T-GDI PHEV (265 koni mechanicznych)
- 1.6 T-GDI HEV (226 koni mechanicznych)
- 1.6 T-GDI mHEV (150 i 177 koni mechanicznych)
- 1.6 CRDI (113 i 134 konie mechaniczne)
Fundamentem miękkiej hybrydy też jest konstrukcja 1.6 T-GDI. Ten wariant oferowany jest w dwóch wersjach: 150- i 177-konnej. Co ważne, w gamie jest też czterocylindrowy diesel o pojemności 1,6 litra dostępny w dwóch odmianach: 113- i 134 konnej.
Silniki mogą być zintegrowane z sześciobiegowymi manualami lub skrzyniami automatycznymi o siedmiu przełożeniach. Debiut rynkowy modelu powinien nastąpić w ciągu kilku najbliższych miesięcy. Niebawem poznam cennik.