w ,

Jazda na oponach zimowych latem – czy to bezpieczne?

Zimowe opony w lato
Jazda na oponach zimowych latem – czy to bezpieczne?

Sezonowa wymiana opon nie jest dla kierowców niczym przyjemnym. Zwykle kojarzy się to z przykrym obowiązkiem, na który musimy wydać sporą sumę pieniędzy, a dodatkowo poświęcić cenny czas. Czy można tego uniknąć i jeździć na oponach, które nie są przystosowane do danej pory roku?

Opony zimowe latem – czy to dobry pomysł?

Kupując komplet opon do swojego samochodu, zawsze wybieramy najlepsze opcje. Kierowcy zgodnie twierdzą, że zakupienie wysokiej jakości ogumienia renomowanego producenta – jak np. opony Dunlop – może znacznie zmniejszyć ryzyko utraty przyczepności. Warto jednak pamiętać, że nawet najlepszej klasy opony zimowe nie będą wykazywać właściwości ogumienia letniego.

Opony przystosowane do jazdy w cięższych zimowych warunkach, w sezonie letnim nie mają lekko. Guma w zimowej oponie jest miękka, dzięki czemu samochód powinien poruszać się płynnie nawet na ostrych zakrętach podczas mocnych opadów śniegu. Niestety w przypadku deszczu, bieżnik zimowej opony nie poradzi sobie z odprowadzaniem wody tak dobrze, jak model letni.

Z czym jeszcze opony zimowe latem mogą sobie nie poradzić? Mogą one napotkać spore problemy z utrzymywaniem stabilności toru jazdy. Jak wiadomo, drogi w Polsce nie należą do najlepszych. Wszechobecne koleiny i nagromadzona w nich woda opadowa mogą sprawić, że pomiędzy oponą zimową a nawierzchnią drogi może powstać tak zwana poduszka wodna. Pogorszy się więc także sterowność samochodu, a kierowca łatwo odczuje, że nawet manewrowanie kierownicą nie zmienia toru jazdy. Na nic zda się także hamowanie, gdyż system ABS automatycznie obniży ciśnienie w układzie.

Opony zimowe w lecie, znacznie wydłużają również drogę hamowania pojazdu. Jednak dla wielu kierowców, wyżej wymienione argumenty nie stanowią podstaw do tego, by zrezygnować z jazdy na oponach zimowych w lecie. Czy mają ku temu sensowne uzasadnienie?

Bezpieczna jazda na oponach zimowych latem – czy to możliwe?

Bez większego trudu można znaleźć argumenty, które mogą potwierdzić hipotezę mówiącą o tym, że jazda na zimówkach latem nie jest niebezpieczna. Przede wszystkim jazda latem na zimowym ogumieniu jest znacznie bezpieczniejsza, niż wybór opon letnich w zimie. Ogumienie letnie praktycznie uniemożliwia poruszanie się po oblodzonej i zaśnieżonej nawierzchni. Zimową porą, auto na letnich oponach może nie poradzić sobie z nawet najmniejszym wzniesieniem. Natomiast w przypadku zimowych opon w sezonie letnim, jazda staje się jedynie mniej stabilna.

Kolejnym argumentem przemawiającym za jazdą na oponach zimowych latem jest to, że z czasem kierowca przystosowuje swój styl prowadzenia samochodu do jego możliwości i stanu technicznego. Czy jednak jest to rozsądne posunięcie? Powolna i spokojna jazda na dłuższą metę mija się z celem. Kierujący pojazdem skupia się wyłącznie na tym, jak zachowuje się jego auto i jak je ujarzmić, a nie na sytuacji na drodze.

Zimówki - droga hamowania latem
Opony zimowe przy wyższych temperaturach mają dłuższą drogę hamowania niż letnie

Taka praktyka może mieć sens wyłącznie na pustym odcinku jezdni. Szczególnie w dużych miastach takie okoliczności nie zdarzają się jednak zbyt często, zwykle panuje ruch o znacznym natężeniu oraz korki. Zachowanie większego odstępu między samochodami także niewiele pomoże. W razie gwałtownego hamowania, zimówki nie będą w stanie zareagować tak sprawnie jak letnie ogumienie. Może wtedy dojść do poważnego wypadku lub kolizji.

Jazda na zimówkach w lecie – podsumowanie

Czy można jeździć na oponach zimowych latem? Tak, tym bardziej, że polskie prawo nie nakazuje sezonowej zmiany opon. Lepiej jednak tego nie robić. Jeśli jednak bierzemy pod uwagę bezpieczeństwo, nie tylko swoje, ale także innych, nie powinniśmy się dłużej nad tą kwestią zastanawiać.

Pamiętajmy, że na drodze mogą pojawić się sytuacje ekstremalne. Wystarczy, że nieopatrznie pieszy wtargnie na przejście. Niewłaściwie dobrane opony znacznie wydłużają drogę hamowania, a to może doprowadzić do tragedii. Jak wtedy wytłumaczyć swoją winę? Czy tym, że chcieliśmy zaoszczędzić na wymianie ogumienia? A może tym, że kolejki do zakładu wulkanizacyjnego były za długie?

Uczestnicy ruchu drogowego powinni wykazywać się ogromną odpowiedzialnością dla dobra wszystkich. Pomyślmy także o sytuacjach, w których to centymetry potrafią zadecydować o uniknięciu kolizji. Wówczas opony – jeśli ich nie wymienimy – mogą stać się naszym prawdziwym przeciwnikiem.

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

DS 4 2021

Francuski rywal BMW Serii 1. Nowy DS 4 (2021) wygląda genialnie i zapowiada rewolucję

Challenger crash on the freeway

Kierowca Challengera gonił Teslę: Zapłacił za to potężnym dzwonem (wideo)