Silnik 1.6 VTi/THP - problemy, awarie, historia, eksploatacja - NaMasce

Silnik 1.6 VTi/THP – problemy, awarie, historia, eksploatacja

36

Obserwując zmiany zachodzące w trendach panujących w motoryzacji na przestrzeni ostatniej dekady, można dojść tylko do jednego (dla wielu dość przykrego) wniosku – silniki wolnossące wyraźnie odchodzą do lamusa. Nowoczesne turbodiesle oraz „turbobenzyny” wykonane w technice downsizingu oferują bardzo dużo, jednak wciąż wielu potencjalnych klientów obawia się o trwałość wysilonych silników. Nabiera to szczególnego znaczenia na rynku wtórnym, gdzie bezawaryjność jest zazwyczaj jednym z głównych kryteriów decydujących o ostatecznym wyborze. Czy wielokrotnie nagradzane prestiżowym tytułem Silnika Roku jednostki 1.6 VTi/THP spełnią oczekiwania osób poszukujących samochodów z drugiej ręki?

Kiedy w 2002 roku koncerny PSA i BMW ogłosiły rozpoczęcie współpracy, cała branża z zaciekawieniem czekała na jej pierwsze rezultaty. Plany dotyczyły stworzenia nowej rodziny niewielkich, czterocylindrowych silników (nazwano ją „Prince”), która miała przynieść obu koncernom wymierne korzyści. Jednostki 1.6 VTi/THP pojawiły się na rynku na przełomie 2006 i 2007 roku. Początkowo montowano je w Mini (One i Cooper) oraz w Peugeocie 207, a z czasem trafiły do większości produktów PSA (segmenty B,C i D). Silniki 1.6 VTi posiadają szesnastozaworową głowicę i są wyposażone w system zmiennych faz rozrządu (Vanos). Motory THP dodatkowo otrzymały bezpośredni wtrysk paliwa oraz turbosprężarkę typu Twin-Scroll (poprzez dwa kanały dolotowe wykorzystuje spaliny silnika do podtrzymywania ciśnienia doładowania, dzięki czemu możliwe jest uzyskanie wysokiego momentu obrotowego już od „samego dołu” oraz wyeleminowanie turbodziury). Silnik 1.6 VTi występuje tylko w 120-konnym wariancie, natomiast motory THP mogą mieć 150,156,163,175 lub 200 KM. Wraz z debiutem drugiej generacji Peugeota 308 zaprezentowano nowy, 125-konny wariant, a w 2014 roku pojawi się także 270-konna wersja (początkowo w sportowym modelu RCZ R, ale koncern PSA prawdopodobnie zaadaptuje tę jednostkę także do innych modeli). Motory z serii „Prince” (oznaczone jako N13) można spotkać również w BMW serii 1 oraz 3 (moc wynosi 101,136 lub 170 KM). Do zalet jednostek VTi/THP należy zaliczyć przede wszystkim dobrą dynamikę i niskie zużycie paliwa (oczywiście pod warunkiem spokojnego obchodzenia się z pedałem gazu).

 

Usterki i awarie
Chociaż silnik 1.6 VTi/THP zdominował wyniki plebiscytu na Silnik Roku w klasie 1.4-1.8 litra (ten tytuł dzierży nieprzerwanie od 2007 roku!), to niestety jest jednym z przykładów testowania wyrobów na konsumentach. Ilość problemów jak na tak „świeży” motor jest spora. Od samego początku klienci pojawiali się w serwisach narzekając na głośną pracę zimnego silnika (przypominający dieslowski „klekot”) – problem znikał po rozgrzaniu. W niektórych przypadkach dochodziło nawet do wyświetlenia komunikatu o problemach z układem oczyszczania spalin i przejścia silnika w tryb awaryjny. Winnym okazał się wadliwy napinacz łańcucha rozrządu (ok.1600 zł), który mógł doprowadzić do rozciągnięcia się łańcucha i w konsekwencji do uszkodzenia wałków rozrządu oraz kosztownej naprawy głowicy. Na szczęście koncerny PSA i BMW stanęły na wysokości zadania i w ramach gwarancji wymieniały wadliwe części. Na przełomie 2008 i 2009 roku wprowadzono też trwalsze napinacze. Dość często zdarzają się przypadki popękanych kolektorów ssących i wydechowych.

 

Jednostkom THP nie są obce problemy z turbosprężarkami, które mają tendencję do rozszczelniania – najczęściej objawia się to spadkiem mocy z powodu obniżenia ciśnienia doładowania. Przyczynami podobnych objawów mogą też być zanieczyszczone nagarem z odmy zawory lub szybko zużywające się świece zapłonowe. Użytkownikom zalecamy regularne kontrolowanie poziomu oleju. Dobrą wiadomością jest fakt, że silniki samochodów z rocznika modelowego 2011 zostały poddane kolejnym modernizacjom, które pomogły wyeleminować większość problemów. Wciąż jednak pojawiają się głosy rozgoryczonych użytkowników pechowych, notorycznie szwankujących egzemplarzy… Z drugiej strony można też spotkać wielu właścicieli, którzy nigdy nie doświadczyli żadnej z wyżej wymienionych usterek.

 

Czy warto zainwestować w 1.6 VTi/THP?
Tak, pod warunkiem, że samochód pochodzi z naszego kraju i ma udokumentowaną historię serwisową – w tym wypadku ma to kolosalne znaczenie, chyba że lubimy częste przejażdżki do pobliskiego ASO czy innego warsztatu… Nie warto zwracać uwagi na „okazje” – każdy zaoszczędzony przy zakupie grosz w razie awarii może nam się odbić czkawką. Na tę chwilę ciężko też przewidywać jak będą zachowywać się nowsze, już zmodyfikowane jednostki za 3-5 lat – mamy jednak nadzieję, że PSA i BMW wyciągnęły już stosowne wnioski z wcześniejszych wpadek. To wielka szkoda, że silnik 1.6 VTi/THP już na początku zraził do siebie wielu klientów, bo poza dyskusyjną trwałością trudno doszukać się w nim innych wad.

 

Autor: Daniel Banaś

Udostępnij.

O autorze

Rafał Łakus

36 komentarzy

  1. Krzysztof dnia

    Faktycznie jest to dość dobry motor. Użytkuje 1.6 VTi już piąty rok w Berlingo i generalnie nie ma z nim żadnych problemów. Na początku był jakiś problem z softem, ale po aktualizacji w ASO problemy się skończyły. Tylko to spalanie mogłoby być lepsze, zejście poniżej 8-miu litrów jest praktycznie nie możliwe. A katalog podaje średnie nawet 6,5l/100 km, ale ty chyba ciągle z górki 🙂 Od prawie roku jeżdżę na gazie i wreszcie koszty są normalnie. Pali gazu około 10l/100km, mocy nie stracił, a mam wrażenie, że na gazie chodzi ciszej. Na autostradzie różnica w spalaniu przy szybkiej jeździe jest mniejsza na korzyść gazu.

  2. Mam 2 sam z tym silnikiem 156 km i 208 km katowane w trasie powyżej 4000 tyś obrotow słabszy przejechał już 42 tyskie i nic oprócz akcji serwisowych.Spalanie średnie po trasie 1200 km wychodzi 7.2 w wersji 208

    • WK

      Dziękujemy za podzielenie się doświadczeniami Marku 🙂 Wiele zależy od egzemplarza, ale także właściciela. 🙂

  3. dwa lata, 120 000km
    po 8000 km rozrząd na gwarancji
    przy przebiegu 11000 wymiana głowicy
    przy przebiegu 80000 katalizator
    przy przebiegu 120000 pojawiły się błędy sterowania wałkiem… generalnie najprawdopodobniej vanos ..

    spalanie 10-15l/100km

    NIEMIECKIE Gooofno … ale i tak wszyscy powiedzą , ze niemieckie samochody są najlepsze..

  4. Po roku użytkowania swojego Peugeota 308 sw 1.6 benzyna 150 km 2008 rok . Wszystko w porządku po wymianie świec też było dobrze,ale od 4 miesięcy podczas rannego odpalenia po nocy silnik jak by nie pracował na wszystkie cylindry. Nierówna praca wysokie obroty.Po zgaszeniu i ponownym uruchomieniu
    wszystko jest w porządku.Nie mogę dojść co jest przyczyną.

  5. Świece były wymieniane w Listopadzie ubiegłego roku ,a problem elektroniki sterującej to nie wiem gdzie go szukać. Rozważałem jeszcze raz wymianę tych świec,dziś rano odpalił bez żadnego problemu . Czy może
    posiadasz kolego takiego Peugeota lub masz dobrą wiedzę chętnie skontaktuję się z tobą telefonicznie ,
    zawsze to lepiej się rozmawia niż pisząc. Z góry dziękuję.

    • Cześć,
      mam ten sam objaw(1.6 THP 125KM). Zazwyczaj jak jest zimny rano po odpaleniu pracuje głośno i nierówno. Po zgaszeniu (wystarczy żeby się tylko wał obrócił) i ponownym odpaleniu wszystko w porządku. Wymieniony został napinacz łańcucha – niestety nic się nie zmieniło. Może już doszedłeś co było powodem tego typu pracy silnika?
      pozdrawimam

      • Witam kolego PPP piszę bo uporałem się ze swoim awarią.Przyczyną była
        Pompa Wysokiego Ciśnienia.Dwie dobre diagnozy komputerowe wskazywały
        na pompę,więc wymieniłem i wszystko jest w porządku. Pozdrawiam.

  6. Kupiłem używanego Peugeota 308 rocznik 2008 1,6 benzyna z silnikiem Vti 120 KM – przebieg 156 000 km. Wymieniłem olej w silniku (w warsztacie samochodowym wlano Total 5W30). Od tego czasu pojawiły się problemy. W trakcie użytkowanie (przejechałem ok. 5 tys, km) musiałem uzupełniac olej – w sumie dolałem ok. 4 l. Z tym, że teraz dolewałem właściwy do tych silników 5W30 ineo ECS. Pojawiły się też odgłosy głośnej pracy i klekotania rozrządu na zimnym silniku. Czy wlany w warsztacie samochodowym niewłaściwy olej może byc przyczyną tych problemów?. Wiem, że te jednostki mają awaryjnośc napinacza rozrządu.

    Henryk

    • Niestety czeka szybka wymiana kompletnego rozrządu. Nie ma na co czekać. Jeśli na zimnym hałasuje to zjawisko narastać będzie lawinowo i żadne półśrodki nie pomogą. Niby „niezniszczalny” łańcuch jest jak najbardziej piętą achillesową tego silnika – komu przeszkadzały paski wytrzymujące ok. 100kkm?

      • Witam, mam podobny problem z tym silnikiem, wersja 1.4 95 KM, W serwisie nieautoryzowanym wymienili łańcuch-poodbno i koła rozrządu ale znowu jest przez 2-3 sekundy jakby szuranie na zimnym silniku. nie wiem co jest przyczyną?

  7. mam już drugie auto z tym silnikiem 1,6 120km EP6 i za każdym razem ta sama awaria. Czujnik zmiennych faz rozrządu (są dwa identyczne na każdym wałku) (200 zł/ szt bo mam znajomości) kombinowanie z cewkami, zmianą drogich świec platynowych nie daj efektu. Pływanie obrotów, brak mocy na wyższych obrotach. Zarzucanie zapłonu na trzecim cylindrze. Dziś montuje w mojej C4 dwa nowe, mam nadzieje że tym razem też pomoże

    • Cześć, czy wymiana tych czujników pomogło ? Ja mam taki problem, na zimnym silnik pracuje nierówno, dławi się. Jak się rozgrzeje, jest o.k.

  8. Ten silnik (1,6 VTI) powinien mieć określenie PORAŻKA. Po doświadczeniach z 2,0 litrowymi silnikami w Peugeotach 406 i 407 podkusiło mnie i mam za swoje. Przedtem nie wiedziałem co to jest sprawdzanie czy dolewanie oleju, po prostu go nie miałem bo od wymiany do wymiany stan był ok a kontrolka tylko to potwierdzała. O tym że nowszy silnik może brać zgodnie z normą 1 litr oleju na 1000 km nigdy bym wcześniej nie uwierzył. Co tydzień to jest rytuał – pomiar poziomu oleju i dolewka!!! Koszmar. Olej w garażu, olej w bagażniku i ta najważniejsza czynność bo podobno silnik lubi (!) mieć max poziom oleju, żart?

  9. Przy nierównej pracy na zimnym i wypadającym zapłonie pomogła wymiana pompy wysokiego ciśnienia paliwa oraz czyszczenie nagaru z zaworów (przebieg 140tys) (bezinwazyjnie granulkami – YouTube i wujek google znają)
    W moim dodatkowo przy 130tys.
    Wymiana rozrządu ulepszony febi bilstein łańcuch z napinaczem niecałe 400 + dobry mechanik z blokadami do THP – 150zł
    Wymiana oleju i wszystkich filtrów co 10tys. – aktualnie 170tys. i śmiga jak nowy
    1.6 156KM 5008

  10. Mam C3 z silnikiem 1.6 VTI. Na 15000 km dolewka 1 litra oleju. Spalanie 7,2l/100. Przejechane 59000 km. Żadnych problemów technicznych. Jedynie wymiana tarcz hamulcowych – trochę za wcześnie ale to może być też moja wina. Autko ładne, silnik mocny. Należy tylko dbać o dobre oleje i paliwo. Napewno lepszy wybór niż dziadkowe Fabie, Polo i Yarisy.

    • Peugeot 207 1.6 VTI 2007r. przebieg 86000 km zużycie oleju ok 0,4 litra na 1000 km TOTAL 5W30 INEO ECS tak jak zaleca producent. W instrukcji napisali że zużycie ok 0,5 litra/1000 km jest OK.
      Samochód z polskiego salonu.

  11. Piszcie jak najwięcej. Myślę o 1.6 THP w p508 albo w RCZ. MArtwi mnie jeden wpis powyżej, że zmiana oleju co 15 000 km nie pomogła (ZENEK). Sam zmieniałbym maks co 9000 km, i Łukasz potwierdza, że to dobra droga…
    Nienawidzę awaryjności, ale też uwielbiam dobre osiągi i wysoką kulturę pracy. Zastanawiam się, czy dbanie o THP pomoże.

  12. C4 z silnikiem 1,6 vti przebieg 41 tys.km. kupiony w salonie w kraju. Do 10 tys.km nie brał oleju, potem zużycie sukcesywnie rosło. Teraz jest na poziomie 0.3 l na 1000km. Rano przy rozruchu terkocze jak diesel, po 30 sek.pracuje miarowo. Olej tylko Total ineo ecs 5w-30.

  13. Witam.
    Mam problem z moim 1,6 THP (156 km). Na wolnych obrotach nie równo pracuje jakby falowały obroty, przy czym obrotomierz nie pokazuje zazwyczaj wahań obrotów.
    Najgorzej jest przy temperaturze silnika ok. 70 stopni. Jak się rozgrzeje też też jest ten objaw.
    Może ktoś z Was doświadczył podobnych objawów i może dać jakieś praktyczne wskazówki co może być nie tak.

  14. Witam,
    może ktoś z Was poradzi co dalej 🙁
    peugeot 508 1.6 thp (156km) przebieg 160tys. wymienione świece, rozrząd, pompa oleju z osprzetem, wyczyszczona komora spalania…
    Silnik nadal drga, co jest słyszalne na zewnątrz i wyczuwalne wewnątrz :/
    Już mam dość tego silnika i cen mechaników, którzy uczą się za moje pieniądze :/
    Nie wiem czy szukać przyczyny we wtryskach, w pompie, panewkach ?
    Pozdrawiam i proszę o poradę jeśli ktoś z Was miał taki problem

  15. Witam
    Miałem falowanie wolnych obrotów, nierówna praca silnika na zimno, szarpanie przy przyspieszaniu około 2,5 tys obr. Wyczyściłem kanały dolotowe i zawory ssące metoda bez rozbierania głowicy 800zl. Silnik jak nowy . Wymiana oleju co 5000km, dbałem i nic nie pomogło, przebieg 45000km

  16. Ja mam 1,6 VTi 115 KM, przejechane 42150 km. Jak jest zimny potrafi ograniczyć ilość obrotów do 2000 i nie da się nim jechać. Pomaga zbicie biegu i przyciśnięcie pedału gazu do końca lub wyłącznie silnika i ponowne włączenie. Drugi raz już to zgłaszam, tym razem nie odpuszczę. Dziś wjeżdżając na ruchliwe skrzyżowanie omal nie zginąłem, bo silnikowi znów nie zachciało się poprawnie pracować.

  17. Witam…
    Ja mam Peugeota 508 1,6 THP przejechane 173tys km ja zrobiłem nim 30 tys i od 6mies zaczął brać olej 0,7l na 1000km mega dużo … pomóżcie mi proszę co może być przyczyną tak wielkiego zapotrzebowania oleju -może ktoś miał albo ma taki sam problem ….

Skomentuj artykuł