w ,

Silnik 1.6 VTi/THP – problemy, awarie, historia, eksploatacja

Obserwując zmiany zachodzące w trendach panujących w motoryzacji na przestrzeni ostatniej dekady, można dojść tylko do jednego (dla wielu dość przykrego) wniosku ? silniki wolnossące wyraźnie odchodzą do lamusa. Nowoczesne turbodiesle oraz ?turbobenzyny? wykonane w technice downsizingu oferują bardzo dużo, jednak wciąż wielu potencjalnych klientów obawia się o trwałość wysilonych silników. Nabiera to szczególnego znaczenia na rynku wtórnym, gdzie bezawaryjność jest zazwyczaj jednym z głównych kryteriów decydujących o ostatecznym wyborze. Czy wielokrotnie nagradzane prestiżowym tytułem Silnika Roku jednostki 1.6 VTi/THP spełnią oczekiwania osób poszukujących samochodów z drugiej ręki?

Kiedy w 2002 roku koncerny PSA i BMW ogłosiły rozpoczęcie współpracy, cała branża z zaciekawieniem czekała na jej pierwsze rezultaty. Plany dotyczyły stworzenia nowej rodziny niewielkich, czterocylindrowych silników (nazwano ją ?Prince?), która miała przynieść obu koncernom wymierne korzyści. Jednostki 1.6 VTi/THP pojawiły się na rynku na przełomie 2006 i 2007 roku. Początkowo montowano je w Mini (One i Cooper) oraz w Peugeocie 207, a z czasem trafiły do większości produktów PSA (segmenty B,C i D). Silniki 1.6 VTi posiadają szesnastozaworową głowicę i są wyposażone w system zmiennych faz rozrządu (Vanos). Motory THP dodatkowo otrzymały bezpośredni wtrysk paliwa oraz turbosprężarkę typu Twin-Scroll (poprzez dwa kanały dolotowe wykorzystuje spaliny silnika do podtrzymywania ciśnienia doładowania, dzięki czemu możliwe jest uzyskanie wysokiego momentu obrotowego już od ?samego dołu? oraz wyeleminowanie turbodziury).

Silnik 1.6 VTi występuje tylko w 120-konnym wariancie, natomiast motory THP mogą mieć 150,156,163,175 lub 200 KM. Wraz z debiutem drugiej generacji Peugeota 308 zaprezentowano nowy, 125-konny wariant, a w 2014 roku pojawi się także 270-konna wersja (początkowo w sportowym modelu RCZ R, ale koncern PSA prawdopodobnie zaadaptuje tę jednostkę także do innych modeli). Motory z serii ?Prince? (oznaczone jako N13) można spotkać również w BMW serii 1 oraz 3 (moc wynosi 101,136 lub 170 KM). Do zalet jednostek VTi/THP należy zaliczyć przede wszystkim dobrą dynamikę i niskie zużycie paliwa (oczywiście pod warunkiem spokojnego obchodzenia się z pedałem gazu).

Usterki i awarie
Chociaż silnik 1.6 VTi/THP zdominował wyniki plebiscytu na Silnik Roku w klasie 1.4-1.8 litra (ten tytuł dzierży nieprzerwanie od 2007 roku!), to niestety jest jednym z przykładów testowania wyrobów na konsumentach. Ilość problemów jak na tak ?świeży? motor jest spora. Od samego początku klienci pojawiali się w serwisach narzekając na głośną pracę zimnego silnika (przypominający dieslowski ?klekot?) ? problem znikał po rozgrzaniu. W niektórych przypadkach dochodziło nawet do wyświetlenia komunikatu o problemach z układem oczyszczania spalin i przejścia silnika w tryb awaryjny. Winnym okazał się wadliwy napinacz łańcucha rozrządu (ok.1600 zł), który mógł doprowadzić do rozciągnięcia się łańcucha i w konsekwencji do uszkodzenia wałków rozrządu oraz kosztownej naprawy głowicy. Na szczęście koncerny PSA i BMW stanęły na wysokości zadania i w ramach gwarancji wymieniały wadliwe części. Na przełomie 2008 i 2009 roku wprowadzono też trwalsze napinacze. Dość często zdarzają się przypadki popękanych kolektorów ssących i wydechowych.

Jednostkom THP nie są obce problemy z turbosprężarkami, które mają tendencję do rozszczelniania ? najczęściej objawia się to spadkiem mocy z powodu obniżenia ciśnienia doładowania. Przyczynami podobnych objawów mogą też być zanieczyszczone nagarem z odmy zawory lub szybko zużywające się świece zapłonowe. Użytkownikom zalecamy regularne kontrolowanie poziomu oleju. Dobrą wiadomością jest fakt, że silniki samochodów z rocznika modelowego 2011 zostały poddane kolejnym modernizacjom, które pomogły wyeleminować większość problemów. Wciąż jednak pojawiają się głosy rozgoryczonych użytkowników pechowych, notorycznie szwankujących egzemplarzy? Z drugiej strony można też spotkać wielu właścicieli, którzy nigdy nie doświadczyli żadnej z wyżej wymienionych usterek.

 Czy warto zainwestować w 1.6 VTi/THP?
Tak, pod warunkiem, że samochód pochodzi z naszego kraju i ma udokumentowaną historię serwisową ? w tym wypadku ma to kolosalne znaczenie, chyba że lubimy częste przejażdżki do pobliskiego ASO czy innego warsztatu? Nie warto zwracać uwagi na ?okazje? ? każdy zaoszczędzony przy zakupie grosz w razie awarii może nam się odbić czkawką. Na tę chwilę ciężko też przewidywać jak będą zachowywać się nowsze, już zmodyfikowane jednostki za 3-5 lat ? mamy jednak nadzieję, że PSA i BMW wyciągnęły już stosowne wnioski z wcześniejszych wpadek. To wielka szkoda, że silnik 1.6 VTi/THP już na początku zraził do siebie wielu klientów, bo poza dyskusyjną trwałością trudno doszukać się w nim innych wad.

Autor: Daniel Banaś

OBSERWUJ MNIE NA INSTAGRAMIE:

https://www.instagram.com/p/BmeL50Vg1VX/

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

110 komentarzy

Dodaj odpowiedź
  1. Faktycznie jest to dość dobry motor. Użytkuje 1.6 VTi już piąty rok w Berlingo i generalnie nie ma z nim żadnych problemów. Na początku był jakiś problem z softem, ale po aktualizacji w ASO problemy się skończyły. Tylko to spalanie mogłoby być lepsze, zejście poniżej 8-miu litrów jest praktycznie nie możliwe. A katalog podaje średnie nawet 6,5l/100 km, ale ty chyba ciągle z górki 🙂 Od prawie roku jeżdżę na gazie i wreszcie koszty są normalnie. Pali gazu około 10l/100km, mocy nie stracił, a mam wrażenie, że na gazie chodzi ciszej. Na autostradzie różnica w spalaniu przy szybkiej jeździe jest mniejsza na korzyść gazu.

  2. Mam 2 sam z tym silnikiem 156 km i 208 km katowane w trasie powyżej 4000 tyś obrotow słabszy przejechał już 42 tyskie i nic oprócz akcji serwisowych.Spalanie średnie po trasie 1200 km wychodzi 7.2 w wersji 208

    • Dziękujemy za podzielenie się doświadczeniami Marku 🙂 Wiele zależy od egzemplarza, ale także właściciela. 🙂

    • Witam, Mam do Pana prośbę , czy może Pan opisać w skrócie jakie ewentualnie problemy miał Pan z tym silnikiem . po montażu LPG . Pytam ponieważ jestem zainteresowany kupnem samochodu Pegeota 308 z silnikiem 156 km i zamontowaniem gazu. Za odpowiedz z góry dziękuje. Pozdrawiam.

  3. dwa lata, 120 000km
    po 8000 km rozrząd na gwarancji
    przy przebiegu 11000 wymiana głowicy
    przy przebiegu 80000 katalizator
    przy przebiegu 120000 pojawiły się błędy sterowania wałkiem… generalnie najprawdopodobniej vanos ..

    spalanie 10-15l/100km

    NIEMIECKIE Gooofno … ale i tak wszyscy powiedzą , ze niemieckie samochody są najlepsze..

  4. Po roku użytkowania swojego Peugeota 308 sw 1.6 benzyna 150 km 2008 rok . Wszystko w porządku po wymianie świec też było dobrze,ale od 4 miesięcy podczas rannego odpalenia po nocy silnik jak by nie pracował na wszystkie cylindry. Nierówna praca wysokie obroty.Po zgaszeniu i ponownym uruchomieniu
    wszystko jest w porządku.Nie mogę dojść co jest przyczyną.

  5. Świece były wymieniane w Listopadzie ubiegłego roku ,a problem elektroniki sterującej to nie wiem gdzie go szukać. Rozważałem jeszcze raz wymianę tych świec,dziś rano odpalił bez żadnego problemu . Czy może
    posiadasz kolego takiego Peugeota lub masz dobrą wiedzę chętnie skontaktuję się z tobą telefonicznie ,
    zawsze to lepiej się rozmawia niż pisząc. Z góry dziękuję.

    • Cześć,
      mam ten sam objaw(1.6 THP 125KM). Zazwyczaj jak jest zimny rano po odpaleniu pracuje głośno i nierówno. Po zgaszeniu (wystarczy żeby się tylko wał obrócił) i ponownym odpaleniu wszystko w porządku. Wymieniony został napinacz łańcucha – niestety nic się nie zmieniło. Może już doszedłeś co było powodem tego typu pracy silnika?
      pozdrawimam

      • Witam kolego PPP piszę bo uporałem się ze swoim awarią.Przyczyną była
        Pompa Wysokiego Ciśnienia.Dwie dobre diagnozy komputerowe wskazywały
        na pompę,więc wymieniłem i wszystko jest w porządku. Pozdrawiam.

      • Cześć. Dokładnie to samo mam/miałem. I tak przejeźdźiłem coś koło 30 tyś. W końcu jakiś miesiąc temu zaczął szarpać na zimnym, parę razy się check zapalił i informacja o usterce. Oddałem na serwis. Powiedzieli że to pompa paliwa wysokiego ciśnienia. Koszt z wymianą koło 2800… Odbieram początkiem listopada. Jak coś to Ci dam znać czy pomógło. godd@interia.pl

      • Mam identyczny problem lecz nie występujący przy każdym odpaleniu silnika tylko sporadycznie objawia się to klekotem i przy zdjęcie nogi z gazu tak jakby się obroty zwiększały i po kilku sekundach sie stabilizują trudne do określenia

  6. Kupiłem używanego Peugeota 308 rocznik 2008 1,6 benzyna z silnikiem Vti 120 KM – przebieg 156 000 km. Wymieniłem olej w silniku (w warsztacie samochodowym wlano Total 5W30). Od tego czasu pojawiły się problemy. W trakcie użytkowanie (przejechałem ok. 5 tys, km) musiałem uzupełniac olej – w sumie dolałem ok. 4 l. Z tym, że teraz dolewałem właściwy do tych silników 5W30 ineo ECS. Pojawiły się też odgłosy głośnej pracy i klekotania rozrządu na zimnym silniku. Czy wlany w warsztacie samochodowym niewłaściwy olej może byc przyczyną tych problemów?. Wiem, że te jednostki mają awaryjnośc napinacza rozrządu.

    Henryk

    • Niestety czeka szybka wymiana kompletnego rozrządu. Nie ma na co czekać. Jeśli na zimnym hałasuje to zjawisko narastać będzie lawinowo i żadne półśrodki nie pomogą. Niby „niezniszczalny” łańcuch jest jak najbardziej piętą achillesową tego silnika – komu przeszkadzały paski wytrzymujące ok. 100kkm?

      • Witam, mam podobny problem z tym silnikiem, wersja 1.4 95 KM, W serwisie nieautoryzowanym wymienili łańcuch-poodbno i koła rozrządu ale znowu jest przez 2-3 sekundy jakby szuranie na zimnym silniku. nie wiem co jest przyczyną?

        • Marku, w tym silniku pompa cieczy chłodzącej jest dołączana elektrycznie poprzez przenośnik energii kinetycznej (sterowany elektrycznie). W momencie odpalenia wszystko jest ze sobą spojone. Po włączeniu czujnika temp płynu chłodzącego, odłączana jest pompa, żeby silnik się szybciej rozgrzał (bardzo nowatorskie rozwiązanie). Jak osiągnie temp pracy, pompa dołączana jest poprzez ten przenośnik (wtedy już nie słychać tego ruchu) i płyn w układzie zaczyna krążyć. To normalne. U mnie zero problemów – 184 tys. km. Rozrząd do wymiany, bo zaczyna klekotac. Warto poczytać fora peugeot/Citroen. Można się dużo dowiedzieć. Olej leję Mobil 3000 5W30. Zmieniam na zalecanego Totala Ineo Ecs 5W30.

  7. mam już drugie auto z tym silnikiem 1,6 120km EP6 i za każdym razem ta sama awaria. Czujnik zmiennych faz rozrządu (są dwa identyczne na każdym wałku) (200 zł/ szt bo mam znajomości) kombinowanie z cewkami, zmianą drogich świec platynowych nie daj efektu. Pływanie obrotów, brak mocy na wyższych obrotach. Zarzucanie zapłonu na trzecim cylindrze. Dziś montuje w mojej C4 dwa nowe, mam nadzieje że tym razem też pomoże

    • Cześć, czy wymiana tych czujników pomogło ? Ja mam taki problem, na zimnym silnik pracuje nierówno, dławi się. Jak się rozgrzeje, jest o.k.

    • Pompa oleju do wymiany i bardzo prawdopodobne wypalone któreś gniazdo zaworowe. Wypadanie zapłonu, nierówna praca. Głowica do rozebrania – wymiana gniazd, czyszczenie nagaru. Nowy rozrzad – kompletny!!! I po problemie.

  8. Ten silnik (1,6 VTI) powinien mieć określenie PORAŻKA. Po doświadczeniach z 2,0 litrowymi silnikami w Peugeotach 406 i 407 podkusiło mnie i mam za swoje. Przedtem nie wiedziałem co to jest sprawdzanie czy dolewanie oleju, po prostu go nie miałem bo od wymiany do wymiany stan był ok a kontrolka tylko to potwierdzała. O tym że nowszy silnik może brać zgodnie z normą 1 litr oleju na 1000 km nigdy bym wcześniej nie uwierzył. Co tydzień to jest rytuał – pomiar poziomu oleju i dolewka!!! Koszmar. Olej w garażu, olej w bagażniku i ta najważniejsza czynność bo podobno silnik lubi (!) mieć max poziom oleju, żart?

    • Arturze z 6 listopada 2016, aja u Ciebie z katalizatorem? Czy nie zatyka się? U mnie po wymianie rozrządu wczesna jesienia znowu wróciły te same odgłosy jak przed wymiana rozrządu. Śmiem domniemywać,że panowie w serwisie nieautoryzownym nie zrobili nic, tylko wymienili uszszczelki, oleje i naciagneli łańcuch rozrzadu.

  9. Przy nierównej pracy na zimnym i wypadającym zapłonie pomogła wymiana pompy wysokiego ciśnienia paliwa oraz czyszczenie nagaru z zaworów (przebieg 140tys) (bezinwazyjnie granulkami – YouTube i wujek google znają)
    W moim dodatkowo przy 130tys.
    Wymiana rozrządu ulepszony febi bilstein łańcuch z napinaczem niecałe 400 + dobry mechanik z blokadami do THP – 150zł
    Wymiana oleju i wszystkich filtrów co 10tys. – aktualnie 170tys. i śmiga jak nowy
    1.6 156KM 5008

  10. Mam C3 z silnikiem 1.6 VTI. Na 15000 km dolewka 1 litra oleju. Spalanie 7,2l/100. Przejechane 59000 km. Żadnych problemów technicznych. Jedynie wymiana tarcz hamulcowych – trochę za wcześnie ale to może być też moja wina. Autko ładne, silnik mocny. Należy tylko dbać o dobre oleje i paliwo. Napewno lepszy wybór niż dziadkowe Fabie, Polo i Yarisy.

    • Peugeot 207 1.6 VTI 2007r. przebieg 86000 km zużycie oleju ok 0,4 litra na 1000 km TOTAL 5W30 INEO ECS tak jak zaleca producent. W instrukcji napisali że zużycie ok 0,5 litra/1000 km jest OK.
      Samochód z polskiego salonu.

      • dużo, u mnie, peugeot 308 1.6 vti 110 tys km przebiegu, zużycie oleju ok. 1-1.2 litra na 10tys km, na razie zadnych problemow technicznych

  11. Piszcie jak najwięcej. Myślę o 1.6 THP w p508 albo w RCZ. MArtwi mnie jeden wpis powyżej, że zmiana oleju co 15 000 km nie pomogła (ZENEK). Sam zmieniałbym maks co 9000 km, i Łukasz potwierdza, że to dobra droga…
    Nienawidzę awaryjności, ale też uwielbiam dobre osiągi i wysoką kulturę pracy. Zastanawiam się, czy dbanie o THP pomoże.

  12. C4 z silnikiem 1,6 vti przebieg 41 tys.km. kupiony w salonie w kraju. Do 10 tys.km nie brał oleju, potem zużycie sukcesywnie rosło. Teraz jest na poziomie 0.3 l na 1000km. Rano przy rozruchu terkocze jak diesel, po 30 sek.pracuje miarowo. Olej tylko Total ineo ecs 5w-30.

  13. Witam.
    Mam problem z moim 1,6 THP (156 km). Na wolnych obrotach nie równo pracuje jakby falowały obroty, przy czym obrotomierz nie pokazuje zazwyczaj wahań obrotów.
    Najgorzej jest przy temperaturze silnika ok. 70 stopni. Jak się rozgrzeje też też jest ten objaw.
    Może ktoś z Was doświadczył podobnych objawów i może dać jakieś praktyczne wskazówki co może być nie tak.

  14. Witam,
    może ktoś z Was poradzi co dalej 🙁
    peugeot 508 1.6 thp (156km) przebieg 160tys. wymienione świece, rozrząd, pompa oleju z osprzetem, wyczyszczona komora spalania…
    Silnik nadal drga, co jest słyszalne na zewnątrz i wyczuwalne wewnątrz :/
    Już mam dość tego silnika i cen mechaników, którzy uczą się za moje pieniądze :/
    Nie wiem czy szukać przyczyny we wtryskach, w pompie, panewkach ?
    Pozdrawiam i proszę o poradę jeśli ktoś z Was miał taki problem

  15. Witam
    Miałem falowanie wolnych obrotów, nierówna praca silnika na zimno, szarpanie przy przyspieszaniu około 2,5 tys obr. Wyczyściłem kanały dolotowe i zawory ssące metoda bez rozbierania głowicy 800zl. Silnik jak nowy . Wymiana oleju co 5000km, dbałem i nic nie pomogło, przebieg 45000km

  16. Ja mam 1,6 VTi 115 KM, przejechane 42150 km. Jak jest zimny potrafi ograniczyć ilość obrotów do 2000 i nie da się nim jechać. Pomaga zbicie biegu i przyciśnięcie pedału gazu do końca lub wyłącznie silnika i ponowne włączenie. Drugi raz już to zgłaszam, tym razem nie odpuszczę. Dziś wjeżdżając na ruchliwe skrzyżowanie omal nie zginąłem, bo silnikowi znów nie zachciało się poprawnie pracować.

  17. Witam…
    Ja mam Peugeota 508 1,6 THP przejechane 173tys km ja zrobiłem nim 30 tys i od 6mies zaczął brać olej 0,7l na 1000km mega dużo … pomóżcie mi proszę co może być przyczyną tak wielkiego zapotrzebowania oleju -może ktoś miał albo ma taki sam problem ….

  18. Hej
    Peugeot 308 1,6 16v VTI przebieg 160000 tyś problem następujący .
    włącznie się wentylatora po odpaleniu i po zgaszenie około 2-3 minuty
    błąd P2178.
    został wymieniony rozrząd (łańcuch,napinacz,prowadnice )
    duże zużycie oleju około 0,7 na 1000km
    problem taki sam jak przed wymianą rozrządu. podczas wymiany wyczepiła się złączka od elektrozaworu od strony dolotu po czym silnik stracił na mocy, wentylator chodził prawidłowo czyli w ogóle nie było go słychać. po wczepieniu kostki w elektrozawór moc powróciła tak samo jak i praca wentylatora podczas jazdy jak i jej zakończeniu.Dodatkowo na zimnym silniku dławi sią i przygasa (około 1min) więc muszę zgasić i jeszcze kilka razy go odpaIć. dodam też że lepiej silnik pracuje na LPG jak na PB95
    może komuś udało się rozwiązać podobny problem. Proszę o jak najwięcej informacji co mam zrobić.
    i

    • Mam ten sam problem. Daj znać jeśli się z nim uporasz.
      Ja dziś zdemontuje kolektor ssący i sprawdzę szczelność.

    • Witam mam ten sam problem tylko ze ja w tej chwili jestem po kapitalnym remoncie.Rozrzad wymieniony termostat uszczelka pod glowica i planowanie glowicy.Wentylator wogole nie chlodzi silnika jest tak wrzawy ze nie mozna go dotknac chyba ze wlacze klime.Przy odpaleniu zachwile gasnie elektryka wszystko ok lampy swieca itd dopiero za 3-4 razem odpala i w dodatku wyswietlil sie blad silnika i akumulator.Dodam ze akumulator jest nowy.

  19. Mam Peugeot 207 CC z 2008r. 1.6 VTI z instalacja LPG. Faluja obroty, spadek mocy. Auto od 0 do 100 km/h rozpedza sie w ok. 26 s, a w katalogu jest napisane 10,7 s. Wymienilem swiece na jedne z lepszych oraz wszystkie filtry i olej. Prosze o pomoc, bo autko jest extra, ale z tak slaba moca nie mozna nic wyprzedzic poza traktorem :).

  20. Witam mam DS4 1.6 156KM 2012 mam problem od paru dni ciężko rano odpala przez cały dzień jest w porządku co może być

  21. Witam. Od niedawna jestem posiadaczem citroena c4 1.6 vti 2009r. Samochód kupiłem świadomie z uszkodzonym silnikiem. W zbiorniczku płynu chlodzacego znajdowała się niewielką ilość oleju. Zbiorniczek wyczyszczony i nowy płyn(auto odpala, jezdzi). Na komputerze błąd czujnika zmiennych faz rozrządu wałek wydechowy. Czujnik wymieniony. Błędów brak. Samochód jeździ. Przy porannym odpaleniu lub po dłuższym postoju samochód nie chce wkręcić się na obroty dlawi się (czasami nawet zgasnie) a po jakiś 2 min jest już ok, silnik bierze olej ok 1l /1tys km. Pomiar ciśnienia sprężania 1cyl 9bar, 2cyl 11 Bar, 3cyl 13,5 Bar, 4cyl 13,5 Bar. Cisnienie paliwa na listwie 3,5bar (filtra paliwa brak). W miedzy czasie założyłem instalację lpg zenit pro. I o dziwo jeśli rano odpale na samym lpg auto się nie muli. Rano po wypieciu kostki sondy 1 auto na benzynie też nie muli. Sonda wymieniona i dalej ten sam problem. Świece i cewki nowe. Teraz zabieram się za remont silnika ( głowica, rozrząd, pierscienie). Po naprawie zdam relację. Jeśli miał ktoś podobny problem może coś poradzić. Ja postaram się go rozwiązać. Łatwo się nie poddaje 🙂

    • Dziś założyłem głowice. Wymiana gumek na zaworach i docieranie zaworów. Do tego nowy rozrząd i uszczelki kolektora ssącego. I usterka nadal występuje. Po odpaleniu na zimnym ciężko wkręcić go na obroty.

    • Problem z dławieniem po odpaleniu rozwiązany.. niestety tylko na jeden dzień. Po dokonaniu autoadaptacjji przez PROXIA auto odpaliło normalnie i bez problemu wkręcał się na obroty. Po autoadaptacji jeździłem cały dzień na benzynie. Następnego dnia rano auto też odpaliło normalnie lecz gdy zacząłem jeździć na LPG to po nocnym postoju objawy dławienia powróciły. Jakieś pomysły. Wina LPG czy może sterownika silnika, czy jest możliwość zmiany mapy silnika?

      • Mam taki silnik w Tepee 2014 już po 10 km zamontowałem instalację gazową , na początku po autoadaptacji pojawił się ten sam problem co u ciebie . Wyłączyliśmy autoadaptację do ok 2500 orb. i nadpisaliśmy naszą mapę. Mam przejechane teraz 130 tys i wszystko działa bez zarzutu. Jedyny problem z tym silnikiem to szalejące wentylatory, wymienili mi czujniki temperatury i coś tam jeszcze .To podobno jest wada fabryczna , zrobili to bezpłatnie. Jest poprawa ale i tak czasami kręcą się na max. bez potrzeby.

  22. Witam.
    Mam c4 1,6 THP 156 km grand picasso z 2014 kupione w salonie. Pierwsza niewyjaśniona usterka to, po około roku eksploatacji, przy odpalaniu taki głośny huk jakby ktoś bejsbolem przyj?.ał w dach. W aso komputer nic nie wykrył podobno. W okresie letnim kilka razy w miesiącu tak mi wali raz głośniej raz ciszej. Kontrolka usterki silnika to już normalka a dzisiaj zaczął wibrować przy dodawaniu gazu, oczywiście kontrolka usterki silnika i spadek mocy.
    Czy czeka mnie kosztowna naprawa?

  23. Mam peugeot 308 św 1.6 vti 86.677 tys.
    Mam problem zawsze kiedy pierwszy raz odpale silnik. Przy ruszaniu czuje ze lekko szarpie tak 2 sekundy. Potem przez cały dzień spokój. najgorzej jest jak jest temperatura powietrza spadnie poniżej 10 stopni. Wymieniłem świece i cewki i bez zmian.

  24. Posiadam peugeot 3008 z silnikiem 1.6, przebieg 4000 km, rocznik 2017, praktycznie od nowego po odpaleniu na zimnym przez 5-10 sekund pracuje nierowno- trzesie go lekko. Serwis na to, dogrzewanie katalizatora. Czy ktos z was rozwiazal taki problem?

  25. Ja mam tak od 1,5 roku i przejechałem juz z tym 40 tys km. Wielokrotnie był w serwisie, wymienili kilka rzeczy i za którymś razem dostałem opinie ze to norma i że to dogrzewanie katalizatora…

  26. Jeśli chodzi o silnik 1.6 thp
    1. Dobry komputer obd.
    2. Wyczyszczone i wymienione wszystkie filtry.
    3. Pomiar ciśnienia na listwie wtryskowej.
    4. Jeśli to samochód kupiony z rynku wtórnego, wymiana łancucha.

  27. Ja mam coopera z 1.6 vti pojawia mi sie co jis czas blad – 2845 „wal rozrzadu zaworu wylotowego VANOS, zablokowany” i taki sam blad jest z jest z ssacym tylko kod bledu jest 287D

  28. Witam. Pisałem już prędzej na tym forum odnośnie problemu z moim VTI. Problem z dławieniem na zimnym silniku rozwiązany. Winna okazała się źle zestrojona instalacja LPG. Po wymianie dysz wtryskiwaczy na mniejsze, ustawieniu LPG na korekty i czasy wtrysków silnik chodzi prawidłowo. Oczywiście przed strojeniem LPG autoadaptacjia ECU za pomocą Proxi.
    Niestety cały czas ubywa mi olej i płyn chłodzący (w zbiorniczku płyn pojawia się ,,masło,,) .
    Wymieniałem pierscienie tłokowe, uszczelniacze zaworów uszczelkę pod głowicą i nadal występuje problem. Kolejny problem to głośna praca ,, cykanie,, na zimnym. Najbardziej słychać jak odpuszczam gaz tak jak by coś grzechotało. Jak się rozgrzeje jest już cisza. Rozrząd wymieniony (łańcuch i napinacz) bez vanosów. Może to dzwięk z vanosa lub olej dochodzi do góry z opóźnieniem?

    • Odświerzam. Wczoraj dokladnie przyjrzalem sie czy silnik nie ma wycieków zewnetrznych i nic nie widać. Jednak zauważyłem tzw ,,masło,, pod korkiem od oleju. Przy dokładnych ogledzinach przy otwartym korku oleju zauważyłem rożowy płyn chlodzący w silniku. Może przez to ze plyn chlodzacy zmieszał się z olejem silnik głośno pracuje.?
      Diagnoza – plyn chlodzacy dostaje sie do oleju a olej do plynu chlodzacego.
      Przyczyna- … uszczelka pod głowicą, peknieta lub krzywa głowica, pękniety blok silnika?
      Samochod już odstawiony i czeka na remont silnika. Przy okazji oddam blok i tłoki do firmy która zajmuje sie poserzaniem rowków pierscieni tłokowych i stosuje szersze pierscienie w celu usuniecia problemu z braniem oleju. Głowica do sprawdzenia szczelności, planowania. Zobaczymy co z tego wyjdzie.

  29. Odświerzam. Wczoraj dokladnie przyjrzalem sie czy silnik nie ma wycieków zewnetrznych i nic nie widać. Jednak zauważyłem tzw ,,masło,, pod korkiem od oleju. Przy dokładnych ogledzinach przy otwartym korku oleju zauważyłem rożowy płyn chlodzący w silniku. Może przez to ze plyn chlodzacy zmieszał się z olejem silnik głośno pracuje.?
    Diagnoza – plyn chlodzacy dostaje sie do oleju a olej do plynu chlodzacego.
    Przyczyna- … uszczelka pod głowicą, peknieta lub krzywa głowica, pękniety blok silnika?
    Samochod już odstawiony i czeka na remont silnika. Przy okazji oddam blok i tłoki do firmy która zajmuje sie poserzaniem rowków pierscieni tłokowych i stosuje szersze pierscienie w celu usuniecia problemu z braniem oleju. Głowica do sprawdzenia szczelności, planowania. Zobaczymy co z tego wyjdzie.

  30. Mam Citroena C4 Picasso I rok 2009 silnik 1.6Vti benzyna najechane 127 tys.ostatnio głośniej chodzi silnik mechanik mówi że to rozrząd łańcuch rozciągnięty czy da się to naprawić bez wymiany ktoś pisze że można naciągnąć łańcuch nie znam się pomóżcie mechanik mówi że trzeba oprócz łańcucha kół a zmienne fazy rolki alternatora paski koszt z robocizną ponad 2 tys.

    • łańcucha nie da się naciągnąć, głośniejsza praca silnika raczej nie jest spowodowana rozciągnięciem łańcucha ponieważ cały czas ”naciąga” go napinacz (to nie jest tak jak było kiedyś np. w dużych fiatach, nie było napinacza to łańcuch dzwonił o obudowę), gdyby mnie mechanik powiedział coś takiego to omijałbym go szerokim łukiem

  31. Mam w 207 z 2008 silnik 1,6 THP 174 KM.Po wymianie rozrządu bardzo ładnie pracował około 3 mies.
    Jeżdżę mało na krótkich odcinkach.Zauważyłem,że przestał w ogóle brać olej,ale po dokładniejszych oględzinach zobaczyłem,że oleju wręcz przybywa! Nie ma takich cudów to PALIWO w misce olejowej.
    Teraz szukam diagnozy tego zjawiska. Od mechaników słyszałem już zupełnie różne opinie : uszczelnienie głowicy,pierścienie,wada wtryskiwaczy/podobno była akcja serwisowa/.
    Może ktoś miał podobny problem,albo ma jakiś pomysł.Mam problem z nogami i bez auta /boję się jeżdzić w takim stanie/ jestem praktycznie uziemniony.

      • Do Dexter sprawdź podstawę obudowy filtra oleju,jest tam taki oring który oddziela płyn chłodzący od oleju(taka trochę prymitywna chłodniczka oleju,w THP ten olej kanałem ,który tu jest zaślepiony jest kierowany do turbiny)U mnie pomogła wymiana tego oringu,olej przestał się przeciskać do płynu.Dodam ze było go niewiele,przejechane 237 000 km

  32. Mój 1.6 VTi 115 KM(pasek nie łańcuch) pracuje w samochodzie Citroen C-Elysee od listopada 2014 roku. LPG BRC zostało zamontowane przez dilera. Przebieg samochodu na dzień dzisiejszy to 35600km. Nigdy nie miałem z tym silnikiem jakichkolwiek problemów obojętnie czy lato czy zima. Totalnie nie ma różnicy czy pracuje na LPG czy na benzynie. W podróży po Europie (wrzesień 2017) po przejechaniu ok 4000 km zero zużycia oleju a rekord przejechania drogi na 1 36l zbiorniku LPG wyniósł 406 km(szybkości ok autostradowych). Samochód jest eksploatowany generalnie w mieście i tu trzeba dolać ok 02-03l oleju na ok 3000 km, co uważam za normalkę. Wymienione wyżej usterki w moim samochodzie nie występują, czasami i na krótko błędnie wskazuje wskaźnik paliwa.
    Jedyną wadą tego samochodu to jest brak 6 biegu, jego brak bardzo odczuwalny na autostradzie i nie tylko.
    Była to wersja limitowana, wyposażenia exclusive. Samochód oraz silnik 1.6 VTi 115 km jest godny polecenia.
    Greg, Gdynia

    • Z tego co wiem w C-Elysee był przez jakiś czas montowany silnik konstrukcji PSA a nie we współpracy BMW z PSA, stąd nie masz tych problemów. Silniki od BMW mają łańcuch rozrządu a nie pasek.

  33. Mam Citroena C4 Grand Picasoo, 1,6 Vti 2009r.
    Od czasu zakupu, po przejechaniu około 100km, wyświetlił mi się komunikat ” Uszkodzone ładowanie akumulatora, albo wadliwe ładowanie akumulatora, coś w tym stylu.
    Akumulator zbadany-dobry, moduł nad akumulatorem przekodowany,
    Alternator sprawdzony-wymiana sprzęgiełka i łożysk.
    Komunikat nadal wyskakuje.
    Dodam jeszcze że mam woltomierz podłączony od zapalniczki i podczas jazdy i wyświetlania komunikatu, napięcie nie spada. Cały czas waha się w granicach 13,6-13,9V.
    Wie ktoś co może być przyczyną?
    Pozdrawiam

    • Napięcie ładowania jeśli jest stale w granicach 13,6-13,9 V jest za NISKIE. Prawidłowe napięcie ładowania zaraz po uruchomieniu silnika powinno wynosić 14,3-14,5 V. W trakcie jazdy szczególnie dłuższej moduł sterujący napięciem stopniowo obniża napięcie ładowania aby nie doprowadzić do przeładowania akumulatora. W pewnym momencie gdy napięcie akumulatora osiągnie 13,2 V (maksymalne napięcie w pełni naładowanego akumulatora), moduł sterujący może obniżyć napięcie do owych 13,6 V a nawet i mniej ale to tylko wtedy gdy jedzie się bez włączonych świateł. Gdy są włączone moduł sterujący powinien natychmiast podnieść napięcie do ponad 14 V ale nigdy nie przekraczać 14,5 V. Te zasady dotyczą tylko samochodów bez układu start&stop bo tam alternator i akumulator działają w nieco innych (wyższych) zakresach napięć.

  34. Witam! Cały czas walczę z moim padalcem 308. Ręce już mi opadły i trudno mi je podnieść, od 3 miesięcy mam auto u mechanika. Notorycznie pojawiał się komunikat depollution System Faulty. I tak po kolei to co było zrobiony to najpierw był wywalony kat bo był cały zapchany. Założony jakiś emulator żeby oszukiwał sondę. Później przyszła wymiana czujnika zmiennych faz rozrządu na nowy, wymieniona tylna sonda lambda, sprawdzona instalacja od silniczka vanos. Instalacja OK ale coś tam niby było z silniczkiem ale niby ok działa. W tej chwili po przejechaniu ok 20-30 km, czyli jak silnik jest już rozgrzany i zgaszeniu silnika, ponowne odpalenie powoduje że samochód przechodzi w tryb awaryjny. 2000-3000 obrotów i kaplica, dopiero jak auto postoi 1-2 dni to znowu można nic jeździć normalnie do czasu….W tej chwili jak sobie podepnę gniazdem diagnostycznym to pokazuje przyszłe błędy P0054 – Błąd rezystancji tylnej sondy lambda (założona nowa sonda), P101d, P1015.
    Znalazłem na angielskim forum podobne błedy i objawy ale nie do końca mogę wywnioskować jak sobie gość poradził. Może ktoś z lepszym angielskim coś pomoże?!
    http://www.peugeotforums.com/forums/207-36/p1015-p101c-p101d-help-174377/

    Może ktoś pomoże bo ręce człowiekowi opadają, już odwiedziłem 3 mechaników, a teraz muszę czekać znowu na swoją kolej 2 tygodnie żeby się do mechanika dostać.

  35. Posiadam od nowości Citroena C4 1,6 VTI 120 km 2012r przebieg 65000 km średnie spalanie przy spokojnej jeździe 6,8 L/100 km olej od początku zalecany 5W30 INEO ECS . Żadnych usterek . Żadnych wycieków , nie kopci , test spalin bardzo dobry , testy komputerowe super ale ….zużycie oleju ok 0,5l na 1000 km .Po kontroli w Citroenie dowiedziałem się że wszystko ok bo zużycie oleju jest w normie i żebym się nie dziwił bo teraz te nowe silniki benzynowe tak biorą olej ???? ( wg producenta 0,7 L na 1000 km to norma ) . Cóż pozostaje mi się dalej dziwić i dolewać . Co wy na to Panowie ?

  36. sie tego naczytalem i nic mi sie zapala chek i sam gasnie czasem dwa dni sie nie zaswieca
    jak sie zaswieci to oslabnie na mocy ,wylacze slinik i zapale jedzie dalej ale chek sie swieci az sam zgasnie i jezdze normalnie moze wie ktos co tojest mam C4 silnik 1.6VTi 2010r dzieki za rade.

  37. Peugeot 208 allure 1,6 po chipowaniu mam około 147HP. Spalanie miało się zmniejszyć, wzrosło 0,5L/100, ale też agresywniej jeżdżę. Spalanie jakie miałem przy ekonomicznej jeździe, pomijając autostrady 150Km/h minimum, spalanie po miesiącu to max 7L/100, teraz komputer pokazuje 7,4L/100, ale tak jak piszę, testuję już trzeci miesiąci czasami dociskam do oporu. Prędkość wzrosła z 190km/h do 215km/h na prostej pomiar z GPS.

  38. Witam ja kupiłem peugeot 308 1.6 benzyna z salonu ktoś zostawił i wziol nowy przejechane mam 93 tys i się zaczęło 1l oleju na 1300 km dolewam mechanik zmierzył cisnienie na cylindrach ponad 20 barow stwierdził że silnik do remontu glowica i pierścienie pojechałem do serwisu asso zmierzyli cisnienie oleju i jest na każdym biegu oki ale skoro dole wam tyle oleju i jest takie cisnienie duże na cylindrach to silnik do remontu bo zapchalo się katalizator i filtr teraz jeszcze zaczelo mi falowic obroty ale tylko po odpaleniu od 700 do 1400 po 2 minutach jest już oki narazie nie zamierzam remontować silnika bo nie ma kasy niestety zobaczymy co się będzie działo dalej

  39. Nowy 1.6vti wymiana oleju co 5tys, obecnie5w40 glosna praca na zimno ale przestal brac olej wczesniej 2wymiany 5w30 valvoline total teraz orlen. Na zimnym cos stuka na obciazeniu podejrzewam napinacz przebieg 16tys km. Oprocz tego stukala oslona miski olejowej. Bralem auto w ciemno i niezaluje procz dustera gdzie znajdziesz auto dla rodziny do 54tys z 2016roku. Spalanie srednio 8l. Procz glosniej pracy na zimnym brak awari. Jakosc bialego lakieru mizerna. Miekka blacha. I filtr purflux mkzna spokojnie zamieniac na cos lepszego z austri.

  40. W moim C4 II 1,6 VTI 120 KM jest podobnie. Średnie zużycie paliwa na dystansie 75 000 km wyszło 6,8 l/100 km. Podobnie jest z olejem, muszę dolewać co jakiś czas.

  41. Witam serdecznie mam peugeota 5008 rocznik 2011 od roku podczas jazdy wyswietlil błąd silnika okazało się ze to wtryski kupiliśmy używane jeździ ale silnik przy zmianie biegow klekoce i jak już się rozpedzi przestaje trafił do mechanika kupiliśmy nowe i jest to samo juzvrece opadają proszę o podpowiedź co jeszcze z tymi silnikiem jest nie tak z góry dziękuję i pozdrawiam

  42. Ja mam C4 picasso 1.6VTi z gazem STAG ciagle sie sapalal czek jak ina benzynie tak i na gazie wmienialel wtryski paliwowe swiece a okazalo sie ze to steroownik paliwowy wymiana na starszy koszt 400zl przeprogramowanie 400zl i skonczyl sie problem

  43. Mam C4 Picasso z 2009r. 1,6 vti 120 KM od 2 lat i co trochę w warsztacie. Wymieniłem już sondę lambda i na jakiś czas pomogło ale potem był błąd spalania i przegrzewanie się silnika – więc remont głowicy, uszczelka, przy okazji wymiana rozrządu i pierścieni bo brał 1 l oleju na 1000 km i pomogło to na jakieś 5tys. km (całość około 5 tys zł z robotą). Potem wymiana elektrozaworu na wydechu (500zł z robotą). Teraz jeszcze rok od remontu głowicy nie minoł i z powrotem się zaczął przegrzewać temperatura dochodzi do 120C i szybko spada do 100 C – pokazuje dwa błędy P2178 i P2192. Spowrotem wraca do mechanika – jak naprawi to napiszę co było.
    Przeglądam forum i również ze swoich doświadczeń mogę napisać , że ten silnik to syffff.

  44. Witam , w moim citroen ds4 1,6 thp 200 KM z 2012r. Wyskoczyly mi błędy. Pierwsza diagnoza to błąd P0087 – pompa paliwa albo jej połączenia z układem. Na drugiej diagnozie w ASO błąd 1030- problem z głowicy, coś z cylindrem. Na trzeciej diagnozie znów w ASO ale inna lokacja znów tylko błąd P0087. Objawy auta to brak mocy, znaczne dymienie z rury wydechu na początku odpalenia auta. Moje pytanie do Was czy miał ktoś podobny błąd i wymiana pompy pomogla bo na forach jest dużo info nt. Łańcucha rozrządu albo problemy z turbina A na temat pompy nie znalazłem zbyt dużo info

  45. Witam wszystkich.
    Trafiłem na to forum przypadkiem, ponieważ szukałem informacji o 1,6 vti (szukam dla rodziny jakiegoś nowego auta).
    Chciałem powiedzieć, że tak czytam i czytam i nie mogę uwierzyć, że macie problemy podobne do moich !
    Tylko że ja mam starego mercedesa (2002 rok) z v8 pod maską i instalacją lpg, też czasem daje w kość (falujące obroty, bierze trochę oleju, jakieś wycieki, czasem go zadławi przy przyśpieszaniu itp itd).
    Ale po poczytaniu tych wszystkich wypowiedzi stwierdzam, że drodzy Państwo macie chyba więcej problemów niż ja!
    Chyba skutecznie wyleczyliście mnie z zakupu takiego auta.
    Na dzień dzisiejszy to już nie wiem co mam robić, pozostaje chyba generalny remont poczciwego merola:D
    No i oczywisty plus jest taki, że mam 300 koni i napęd na 4 koła 😛
    Pozdrawiam i życzę powodzenia w tej nierównej walce!

  46. Witam!
    Pacjent Citroen C4 1.6 VTI 120 km, 2008 rok.
    Nierówna praca na biegu jałowym, czasami zdarza mu się zgasnąć przed skrzyżowaniem. Po nagrzaniu silnika, robi się on mułowaty. Od czasu do czasu (bardzo rzadko) wywala antipollution faulty, coś z nieodpowiednią mieszanką. Auto z instalacją LPG. Od czasu do czasu, np podczas jazdy w korku w trakcie ruszania auto potrafi puścić dymek. Świece wymienione, olej wymieniany regularnie co 10k. Co może być przyczyną?
    Z góry dziękuję za pomoc!

  47. nikt tu nie napisał prawdy o naprawie wypadania zapłonu . ej ty napisz . nie bądż sknera podziel sie wiedzą.
    podobno mozna wyłączyc ten błąd wypadania zapłonów i jest cacy i do żyda. nie trzeba naprawiac silnika.

    pozdraiwam

  48. Mam citro c4 2009 z 1,6vti i jest to SUPER auto. Urok to klekot ale jak wym oleju co 12 tysi to jest ok.Moje auto 300 tysi z francuskiego msw. No ideał, moc i spalanie 5 zawieszka i blacha 5 mimo epizodow obcietek i wgniotek.Debil ten co czyta o vti i panikuje.No moze od 1 wlasciciela 80 letniego dziadka to faktycznie wtopa bo zaraz cos jebnie.Ja wale km i nic.Juz francuzi zadbali o stan techniczny auta by móc nim jeździć, a wszystkim krajowym maruderom mówię. Papa i smigam km vbez problemow i potrzeby wzywania pomocy.

    • Dodam,że audio z cd 5 komputer z czytalnym menu fabryczny czujnik cofania fantastyczne światła reg kierownicy fotela kierowcy gora dół poduchy przod bok tył dzielona kanapa wspomaganie podlokietnik wielofunkcyjna kiera itp a wszystko za mbiej niż 10 tysi za 11 letnie SUPER AUTO.

  49. Miałem wiele samochodów, i różne silniki. Czasem mechanicy nie potrafili zdefiniować usterki , ale to czasem „lecieli” na skróty myślowe. I myślałem, że nie am silników zagadek. Od 1,5 miesiąca jestem posiadaczem Citroena C4 Grand Picasso z silnikiem 1,6VTI. Ma już 200 000. Ale ten samochód (pierwsze wrażenie piorunujące duży wygodny Van) z zadbanym serwisowanym silnikiem. I zaczęło się- wypadanie zapłonu na cylindrze nr3. Ot zdarza się każdemu – jak coś się zepsuje. Ok ale kiedy i tu problem. Zimny, ciepły, na małych obrotach, na dużych -jak mu się zachce. 300km dobrze i znowu to samo. Na regulację , wyskakuje inny błąd czujnik położenia wałka.Głupio jeździć zepsutym to kolejny raz elektromechanik , sprawdzanie czujników, podmianki świec, cewek. Nic, jeździ potem znowu wyskakują (błędy jak mu się zachce). Czujniki posprawdzane, pozmieniane.Silnik zagadka. Mechanicy cię widzą to nurkują w kanale. Problem z tym, że on może jeździć , a jak zaczyna fisiować to nie ma nikt ochoty z nim się męczyć- teraz jestem na etapie własnego kompa do citroenów może on coś podpowie, bo takie wymiany na chybił trafił są bezsensowne.

  50. Mam Peugeota 308 z silnikiem 1,6 VTI 120 KM. Rocznik 2011. Przejechane 120 000 km i żadnych problemów. Świece wymienione po 60 000, olej wymieniam co rok. Wlewałem TOTAL 5W30. Od 2 lat wlewam LIQUI MOLY. Na tym oleju silnik ciszej pracuje. Na zimnym silniku nie klekocze i nie słychać pracy łańcucha. Silnik nie bierze oleju jeśli jeździ się zgodnie z przepisami. Jak jeździ się na wysokich obrotach (np. 180 po niemieckiej autostradzie) to bez problemu łyknie sobie pół litra na dystansie 2-3 tyś km.
    Pali mało jak jeździ się zgodnie z przepisami – nie ma problemu utrzymać średnią 6,0 litra w trasie. W mieście łyknie 8 l/100 km ale można też bez problemu osiągnąć 10 l/100km.
    Mi średnio na tym dystansie jaki przejechałem spala 7,5 l/100 km przy czym 70-80% jest to jazda miejska na krótkich odcinkach. Większość problemów o których tu piszecie wynika ze złej eksploatacji silnika, jazdą na zbyt niskich obrotach (duszenie silnika) i zbyt wysokim biegu, stosowanie zbyt niskiego poziomu oleju itp.
    Silnik trzeba eksploatować zgodnie ze sztuką i nie wolno go dławić jeżdżąc ciągle na niskich obrotach, myśląc że się oszczędzi na zużyciu paliwa. Niestety tak się nie oszczędzi bo zużycie paliwa nie zależy od obrotów silnika a od jego obciążenia ( w starych silnikach było inaczej). Silnikowi się nic nie stanie jak wkręcimy go na wyższe obroty tak do 4-5 tyś obr/min. Jak przeciągniemy go na 2 czy 3 biegu trochę wyżej. Jak pojedziemy kilka kilometrów np. na 4 biegu z prędkością 100 km/h. Benzyna tak porostu musi.
    Wtedy nie ma nagarów, odmy, katalizator działa prawidłowo, jest wygrzany, przedmuchany i innych kłopotów. Na stacji diagnostycznej pomiary spalin w moim samochodzie są takie same jak w samochodzie nowym.

  51. Witam serdecznie mam problem z silnikiem w DS 3 1,6 THP 156 KM Jeżeli jest zimny i po wyłączeniu się ssania silnik zaczyna gubić obroty i odzyskiwać i tak jest do chwili uzyskania właściwej temperatury, rozrząd jest wymieniony proszę o podpowiedz rozwiązania problemu, a jak nie to zostaje już tylko ASO

    Roman

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Fiat Freemont 2.0 Multijet AT AWD – Jak Jankes wyszedł na ludzi?

Renault Kangoo 1.5 dCi Extrem – wielozadaniowy