Silnik 1.6 VTi/THP - problemy, awarie, historia, eksploatacja - NaMasce

Silnik 1.6 VTi/THP – problemy, awarie, historia, eksploatacja

58

Obserwując zmiany zachodzące w trendach panujących w motoryzacji na przestrzeni ostatniej dekady, można dojść tylko do jednego (dla wielu dość przykrego) wniosku – silniki wolnossące wyraźnie odchodzą do lamusa. Nowoczesne turbodiesle oraz „turbobenzyny” wykonane w technice downsizingu oferują bardzo dużo, jednak wciąż wielu potencjalnych klientów obawia się o trwałość wysilonych silników. Nabiera to szczególnego znaczenia na rynku wtórnym, gdzie bezawaryjność jest zazwyczaj jednym z głównych kryteriów decydujących o ostatecznym wyborze. Czy wielokrotnie nagradzane prestiżowym tytułem Silnika Roku jednostki 1.6 VTi/THP spełnią oczekiwania osób poszukujących samochodów z drugiej ręki?

Kiedy w 2002 roku koncerny PSA i BMW ogłosiły rozpoczęcie współpracy, cała branża z zaciekawieniem czekała na jej pierwsze rezultaty. Plany dotyczyły stworzenia nowej rodziny niewielkich, czterocylindrowych silników (nazwano ją „Prince”), która miała przynieść obu koncernom wymierne korzyści. Jednostki 1.6 VTi/THP pojawiły się na rynku na przełomie 2006 i 2007 roku. Początkowo montowano je w Mini (One i Cooper) oraz w Peugeocie 207, a z czasem trafiły do większości produktów PSA (segmenty B,C i D). Silniki 1.6 VTi posiadają szesnastozaworową głowicę i są wyposażone w system zmiennych faz rozrządu (Vanos). Motory THP dodatkowo otrzymały bezpośredni wtrysk paliwa oraz turbosprężarkę typu Twin-Scroll (poprzez dwa kanały dolotowe wykorzystuje spaliny silnika do podtrzymywania ciśnienia doładowania, dzięki czemu możliwe jest uzyskanie wysokiego momentu obrotowego już od „samego dołu” oraz wyeleminowanie turbodziury). Silnik 1.6 VTi występuje tylko w 120-konnym wariancie, natomiast motory THP mogą mieć 150,156,163,175 lub 200 KM. Wraz z debiutem drugiej generacji Peugeota 308 zaprezentowano nowy, 125-konny wariant, a w 2014 roku pojawi się także 270-konna wersja (początkowo w sportowym modelu RCZ R, ale koncern PSA prawdopodobnie zaadaptuje tę jednostkę także do innych modeli). Motory z serii „Prince” (oznaczone jako N13) można spotkać również w BMW serii 1 oraz 3 (moc wynosi 101,136 lub 170 KM). Do zalet jednostek VTi/THP należy zaliczyć przede wszystkim dobrą dynamikę i niskie zużycie paliwa (oczywiście pod warunkiem spokojnego obchodzenia się z pedałem gazu).

 

Usterki i awarie
Chociaż silnik 1.6 VTi/THP zdominował wyniki plebiscytu na Silnik Roku w klasie 1.4-1.8 litra (ten tytuł dzierży nieprzerwanie od 2007 roku!), to niestety jest jednym z przykładów testowania wyrobów na konsumentach. Ilość problemów jak na tak „świeży” motor jest spora. Od samego początku klienci pojawiali się w serwisach narzekając na głośną pracę zimnego silnika (przypominający dieslowski „klekot”) – problem znikał po rozgrzaniu. W niektórych przypadkach dochodziło nawet do wyświetlenia komunikatu o problemach z układem oczyszczania spalin i przejścia silnika w tryb awaryjny. Winnym okazał się wadliwy napinacz łańcucha rozrządu (ok.1600 zł), który mógł doprowadzić do rozciągnięcia się łańcucha i w konsekwencji do uszkodzenia wałków rozrządu oraz kosztownej naprawy głowicy. Na szczęście koncerny PSA i BMW stanęły na wysokości zadania i w ramach gwarancji wymieniały wadliwe części. Na przełomie 2008 i 2009 roku wprowadzono też trwalsze napinacze. Dość często zdarzają się przypadki popękanych kolektorów ssących i wydechowych.

 

Jednostkom THP nie są obce problemy z turbosprężarkami, które mają tendencję do rozszczelniania – najczęściej objawia się to spadkiem mocy z powodu obniżenia ciśnienia doładowania. Przyczynami podobnych objawów mogą też być zanieczyszczone nagarem z odmy zawory lub szybko zużywające się świece zapłonowe. Użytkownikom zalecamy regularne kontrolowanie poziomu oleju. Dobrą wiadomością jest fakt, że silniki samochodów z rocznika modelowego 2011 zostały poddane kolejnym modernizacjom, które pomogły wyeleminować większość problemów. Wciąż jednak pojawiają się głosy rozgoryczonych użytkowników pechowych, notorycznie szwankujących egzemplarzy… Z drugiej strony można też spotkać wielu właścicieli, którzy nigdy nie doświadczyli żadnej z wyżej wymienionych usterek.

 

Czy warto zainwestować w 1.6 VTi/THP?
Tak, pod warunkiem, że samochód pochodzi z naszego kraju i ma udokumentowaną historię serwisową – w tym wypadku ma to kolosalne znaczenie, chyba że lubimy częste przejażdżki do pobliskiego ASO czy innego warsztatu… Nie warto zwracać uwagi na „okazje” – każdy zaoszczędzony przy zakupie grosz w razie awarii może nam się odbić czkawką. Na tę chwilę ciężko też przewidywać jak będą zachowywać się nowsze, już zmodyfikowane jednostki za 3-5 lat – mamy jednak nadzieję, że PSA i BMW wyciągnęły już stosowne wnioski z wcześniejszych wpadek. To wielka szkoda, że silnik 1.6 VTi/THP już na początku zraził do siebie wielu klientów, bo poza dyskusyjną trwałością trudno doszukać się w nim innych wad.

 

Autor: Daniel Banaś

Udostępnij.

O autorze

Rafał Łakus

58 komentarzy

  1. Krzysztof dnia

    Faktycznie jest to dość dobry motor. Użytkuje 1.6 VTi już piąty rok w Berlingo i generalnie nie ma z nim żadnych problemów. Na początku był jakiś problem z softem, ale po aktualizacji w ASO problemy się skończyły. Tylko to spalanie mogłoby być lepsze, zejście poniżej 8-miu litrów jest praktycznie nie możliwe. A katalog podaje średnie nawet 6,5l/100 km, ale ty chyba ciągle z górki 🙂 Od prawie roku jeżdżę na gazie i wreszcie koszty są normalnie. Pali gazu około 10l/100km, mocy nie stracił, a mam wrażenie, że na gazie chodzi ciszej. Na autostradzie różnica w spalaniu przy szybkiej jeździe jest mniejsza na korzyść gazu.

  2. Mam 2 sam z tym silnikiem 156 km i 208 km katowane w trasie powyżej 4000 tyś obrotow słabszy przejechał już 42 tyskie i nic oprócz akcji serwisowych.Spalanie średnie po trasie 1200 km wychodzi 7.2 w wersji 208

    • WK

      Dziękujemy za podzielenie się doświadczeniami Marku 🙂 Wiele zależy od egzemplarza, ale także właściciela. 🙂

  3. dwa lata, 120 000km
    po 8000 km rozrząd na gwarancji
    przy przebiegu 11000 wymiana głowicy
    przy przebiegu 80000 katalizator
    przy przebiegu 120000 pojawiły się błędy sterowania wałkiem… generalnie najprawdopodobniej vanos ..

    spalanie 10-15l/100km

    NIEMIECKIE Gooofno … ale i tak wszyscy powiedzą , ze niemieckie samochody są najlepsze..

  4. Po roku użytkowania swojego Peugeota 308 sw 1.6 benzyna 150 km 2008 rok . Wszystko w porządku po wymianie świec też było dobrze,ale od 4 miesięcy podczas rannego odpalenia po nocy silnik jak by nie pracował na wszystkie cylindry. Nierówna praca wysokie obroty.Po zgaszeniu i ponownym uruchomieniu
    wszystko jest w porządku.Nie mogę dojść co jest przyczyną.

  5. Świece były wymieniane w Listopadzie ubiegłego roku ,a problem elektroniki sterującej to nie wiem gdzie go szukać. Rozważałem jeszcze raz wymianę tych świec,dziś rano odpalił bez żadnego problemu . Czy może
    posiadasz kolego takiego Peugeota lub masz dobrą wiedzę chętnie skontaktuję się z tobą telefonicznie ,
    zawsze to lepiej się rozmawia niż pisząc. Z góry dziękuję.

    • Cześć,
      mam ten sam objaw(1.6 THP 125KM). Zazwyczaj jak jest zimny rano po odpaleniu pracuje głośno i nierówno. Po zgaszeniu (wystarczy żeby się tylko wał obrócił) i ponownym odpaleniu wszystko w porządku. Wymieniony został napinacz łańcucha – niestety nic się nie zmieniło. Może już doszedłeś co było powodem tego typu pracy silnika?
      pozdrawimam

      • Witam kolego PPP piszę bo uporałem się ze swoim awarią.Przyczyną była
        Pompa Wysokiego Ciśnienia.Dwie dobre diagnozy komputerowe wskazywały
        na pompę,więc wymieniłem i wszystko jest w porządku. Pozdrawiam.

  6. Kupiłem używanego Peugeota 308 rocznik 2008 1,6 benzyna z silnikiem Vti 120 KM – przebieg 156 000 km. Wymieniłem olej w silniku (w warsztacie samochodowym wlano Total 5W30). Od tego czasu pojawiły się problemy. W trakcie użytkowanie (przejechałem ok. 5 tys, km) musiałem uzupełniac olej – w sumie dolałem ok. 4 l. Z tym, że teraz dolewałem właściwy do tych silników 5W30 ineo ECS. Pojawiły się też odgłosy głośnej pracy i klekotania rozrządu na zimnym silniku. Czy wlany w warsztacie samochodowym niewłaściwy olej może byc przyczyną tych problemów?. Wiem, że te jednostki mają awaryjnośc napinacza rozrządu.

    Henryk

    • Niestety czeka szybka wymiana kompletnego rozrządu. Nie ma na co czekać. Jeśli na zimnym hałasuje to zjawisko narastać będzie lawinowo i żadne półśrodki nie pomogą. Niby „niezniszczalny” łańcuch jest jak najbardziej piętą achillesową tego silnika – komu przeszkadzały paski wytrzymujące ok. 100kkm?

      • Witam, mam podobny problem z tym silnikiem, wersja 1.4 95 KM, W serwisie nieautoryzowanym wymienili łańcuch-poodbno i koła rozrządu ale znowu jest przez 2-3 sekundy jakby szuranie na zimnym silniku. nie wiem co jest przyczyną?

  7. mam już drugie auto z tym silnikiem 1,6 120km EP6 i za każdym razem ta sama awaria. Czujnik zmiennych faz rozrządu (są dwa identyczne na każdym wałku) (200 zł/ szt bo mam znajomości) kombinowanie z cewkami, zmianą drogich świec platynowych nie daj efektu. Pływanie obrotów, brak mocy na wyższych obrotach. Zarzucanie zapłonu na trzecim cylindrze. Dziś montuje w mojej C4 dwa nowe, mam nadzieje że tym razem też pomoże

    • Cześć, czy wymiana tych czujników pomogło ? Ja mam taki problem, na zimnym silnik pracuje nierówno, dławi się. Jak się rozgrzeje, jest o.k.

  8. Ten silnik (1,6 VTI) powinien mieć określenie PORAŻKA. Po doświadczeniach z 2,0 litrowymi silnikami w Peugeotach 406 i 407 podkusiło mnie i mam za swoje. Przedtem nie wiedziałem co to jest sprawdzanie czy dolewanie oleju, po prostu go nie miałem bo od wymiany do wymiany stan był ok a kontrolka tylko to potwierdzała. O tym że nowszy silnik może brać zgodnie z normą 1 litr oleju na 1000 km nigdy bym wcześniej nie uwierzył. Co tydzień to jest rytuał – pomiar poziomu oleju i dolewka!!! Koszmar. Olej w garażu, olej w bagażniku i ta najważniejsza czynność bo podobno silnik lubi (!) mieć max poziom oleju, żart?

    • Arturze z 6 listopada 2016, aja u Ciebie z katalizatorem? Czy nie zatyka się? U mnie po wymianie rozrządu wczesna jesienia znowu wróciły te same odgłosy jak przed wymiana rozrządu. Śmiem domniemywać,że panowie w serwisie nieautoryzownym nie zrobili nic, tylko wymienili uszszczelki, oleje i naciagneli łańcuch rozrzadu.

  9. Przy nierównej pracy na zimnym i wypadającym zapłonie pomogła wymiana pompy wysokiego ciśnienia paliwa oraz czyszczenie nagaru z zaworów (przebieg 140tys) (bezinwazyjnie granulkami – YouTube i wujek google znają)
    W moim dodatkowo przy 130tys.
    Wymiana rozrządu ulepszony febi bilstein łańcuch z napinaczem niecałe 400 + dobry mechanik z blokadami do THP – 150zł
    Wymiana oleju i wszystkich filtrów co 10tys. – aktualnie 170tys. i śmiga jak nowy
    1.6 156KM 5008

  10. Mam C3 z silnikiem 1.6 VTI. Na 15000 km dolewka 1 litra oleju. Spalanie 7,2l/100. Przejechane 59000 km. Żadnych problemów technicznych. Jedynie wymiana tarcz hamulcowych – trochę za wcześnie ale to może być też moja wina. Autko ładne, silnik mocny. Należy tylko dbać o dobre oleje i paliwo. Napewno lepszy wybór niż dziadkowe Fabie, Polo i Yarisy.

    • Peugeot 207 1.6 VTI 2007r. przebieg 86000 km zużycie oleju ok 0,4 litra na 1000 km TOTAL 5W30 INEO ECS tak jak zaleca producent. W instrukcji napisali że zużycie ok 0,5 litra/1000 km jest OK.
      Samochód z polskiego salonu.

      • dużo, u mnie, peugeot 308 1.6 vti 110 tys km przebiegu, zużycie oleju ok. 1-1.2 litra na 10tys km, na razie zadnych problemow technicznych

  11. Piszcie jak najwięcej. Myślę o 1.6 THP w p508 albo w RCZ. MArtwi mnie jeden wpis powyżej, że zmiana oleju co 15 000 km nie pomogła (ZENEK). Sam zmieniałbym maks co 9000 km, i Łukasz potwierdza, że to dobra droga…
    Nienawidzę awaryjności, ale też uwielbiam dobre osiągi i wysoką kulturę pracy. Zastanawiam się, czy dbanie o THP pomoże.

  12. C4 z silnikiem 1,6 vti przebieg 41 tys.km. kupiony w salonie w kraju. Do 10 tys.km nie brał oleju, potem zużycie sukcesywnie rosło. Teraz jest na poziomie 0.3 l na 1000km. Rano przy rozruchu terkocze jak diesel, po 30 sek.pracuje miarowo. Olej tylko Total ineo ecs 5w-30.

  13. Witam.
    Mam problem z moim 1,6 THP (156 km). Na wolnych obrotach nie równo pracuje jakby falowały obroty, przy czym obrotomierz nie pokazuje zazwyczaj wahań obrotów.
    Najgorzej jest przy temperaturze silnika ok. 70 stopni. Jak się rozgrzeje też też jest ten objaw.
    Może ktoś z Was doświadczył podobnych objawów i może dać jakieś praktyczne wskazówki co może być nie tak.

  14. Witam,
    może ktoś z Was poradzi co dalej 🙁
    peugeot 508 1.6 thp (156km) przebieg 160tys. wymienione świece, rozrząd, pompa oleju z osprzetem, wyczyszczona komora spalania…
    Silnik nadal drga, co jest słyszalne na zewnątrz i wyczuwalne wewnątrz :/
    Już mam dość tego silnika i cen mechaników, którzy uczą się za moje pieniądze :/
    Nie wiem czy szukać przyczyny we wtryskach, w pompie, panewkach ?
    Pozdrawiam i proszę o poradę jeśli ktoś z Was miał taki problem

  15. Witam
    Miałem falowanie wolnych obrotów, nierówna praca silnika na zimno, szarpanie przy przyspieszaniu około 2,5 tys obr. Wyczyściłem kanały dolotowe i zawory ssące metoda bez rozbierania głowicy 800zl. Silnik jak nowy . Wymiana oleju co 5000km, dbałem i nic nie pomogło, przebieg 45000km

  16. Ja mam 1,6 VTi 115 KM, przejechane 42150 km. Jak jest zimny potrafi ograniczyć ilość obrotów do 2000 i nie da się nim jechać. Pomaga zbicie biegu i przyciśnięcie pedału gazu do końca lub wyłącznie silnika i ponowne włączenie. Drugi raz już to zgłaszam, tym razem nie odpuszczę. Dziś wjeżdżając na ruchliwe skrzyżowanie omal nie zginąłem, bo silnikowi znów nie zachciało się poprawnie pracować.

  17. Witam…
    Ja mam Peugeota 508 1,6 THP przejechane 173tys km ja zrobiłem nim 30 tys i od 6mies zaczął brać olej 0,7l na 1000km mega dużo … pomóżcie mi proszę co może być przyczyną tak wielkiego zapotrzebowania oleju -może ktoś miał albo ma taki sam problem ….

  18. Hej
    Peugeot 308 1,6 16v VTI przebieg 160000 tyś problem następujący .
    włącznie się wentylatora po odpaleniu i po zgaszenie około 2-3 minuty
    błąd P2178.
    został wymieniony rozrząd (łańcuch,napinacz,prowadnice )
    duże zużycie oleju około 0,7 na 1000km
    problem taki sam jak przed wymianą rozrządu. podczas wymiany wyczepiła się złączka od elektrozaworu od strony dolotu po czym silnik stracił na mocy, wentylator chodził prawidłowo czyli w ogóle nie było go słychać. po wczepieniu kostki w elektrozawór moc powróciła tak samo jak i praca wentylatora podczas jazdy jak i jej zakończeniu.Dodatkowo na zimnym silniku dławi sią i przygasa (około 1min) więc muszę zgasić i jeszcze kilka razy go odpaIć. dodam też że lepiej silnik pracuje na LPG jak na PB95
    może komuś udało się rozwiązać podobny problem. Proszę o jak najwięcej informacji co mam zrobić.
    i

    • Mam ten sam problem. Daj znać jeśli się z nim uporasz.
      Ja dziś zdemontuje kolektor ssący i sprawdzę szczelność.

  19. KRZYSIEK dnia

    Mam Peugeot 207 CC z 2008r. 1.6 VTI z instalacja LPG. Faluja obroty, spadek mocy. Auto od 0 do 100 km/h rozpedza sie w ok. 26 s, a w katalogu jest napisane 10,7 s. Wymienilem swiece na jedne z lepszych oraz wszystkie filtry i olej. Prosze o pomoc, bo autko jest extra, ale z tak slaba moca nie mozna nic wyprzedzic poza traktorem :).

  20. Grzegorz dnia

    Witam mam DS4 1.6 156KM 2012 mam problem od paru dni ciężko rano odpala przez cały dzień jest w porządku co może być

  21. Witam. Od niedawna jestem posiadaczem citroena c4 1.6 vti 2009r. Samochód kupiłem świadomie z uszkodzonym silnikiem. W zbiorniczku płynu chlodzacego znajdowała się niewielką ilość oleju. Zbiorniczek wyczyszczony i nowy płyn(auto odpala, jezdzi). Na komputerze błąd czujnika zmiennych faz rozrządu wałek wydechowy. Czujnik wymieniony. Błędów brak. Samochód jeździ. Przy porannym odpaleniu lub po dłuższym postoju samochód nie chce wkręcić się na obroty dlawi się (czasami nawet zgasnie) a po jakiś 2 min jest już ok, silnik bierze olej ok 1l /1tys km. Pomiar ciśnienia sprężania 1cyl 9bar, 2cyl 11 Bar, 3cyl 13,5 Bar, 4cyl 13,5 Bar. Cisnienie paliwa na listwie 3,5bar (filtra paliwa brak). W miedzy czasie założyłem instalację lpg zenit pro. I o dziwo jeśli rano odpale na samym lpg auto się nie muli. Rano po wypieciu kostki sondy 1 auto na benzynie też nie muli. Sonda wymieniona i dalej ten sam problem. Świece i cewki nowe. Teraz zabieram się za remont silnika ( głowica, rozrząd, pierscienie). Po naprawie zdam relację. Jeśli miał ktoś podobny problem może coś poradzić. Ja postaram się go rozwiązać. Łatwo się nie poddaje 🙂

    • Dziś założyłem głowice. Wymiana gumek na zaworach i docieranie zaworów. Do tego nowy rozrząd i uszczelki kolektora ssącego. I usterka nadal występuje. Po odpaleniu na zimnym ciężko wkręcić go na obroty.

    • Problem z dławieniem po odpaleniu rozwiązany.. niestety tylko na jeden dzień. Po dokonaniu autoadaptacjji przez PROXIA auto odpaliło normalnie i bez problemu wkręcał się na obroty. Po autoadaptacji jeździłem cały dzień na benzynie. Następnego dnia rano auto też odpaliło normalnie lecz gdy zacząłem jeździć na LPG to po nocnym postoju objawy dławienia powróciły. Jakieś pomysły. Wina LPG czy może sterownika silnika, czy jest możliwość zmiany mapy silnika?

      • Mam taki silnik w Tepee 2014 już po 10 km zamontowałem instalację gazową , na początku po autoadaptacji pojawił się ten sam problem co u ciebie . Wyłączyliśmy autoadaptację do ok 2500 orb. i nadpisaliśmy naszą mapę. Mam przejechane teraz 130 tys i wszystko działa bez zarzutu. Jedyny problem z tym silnikiem to szalejące wentylatory, wymienili mi czujniki temperatury i coś tam jeszcze .To podobno jest wada fabryczna , zrobili to bezpłatnie. Jest poprawa ale i tak czasami kręcą się na max. bez potrzeby.

  22. Witam.
    Mam c4 1,6 THP 156 km grand picasso z 2014 kupione w salonie. Pierwsza niewyjaśniona usterka to, po około roku eksploatacji, przy odpalaniu taki głośny huk jakby ktoś bejsbolem przyj….ał w dach. W aso komputer nic nie wykrył podobno. W okresie letnim kilka razy w miesiącu tak mi wali raz głośniej raz ciszej. Kontrolka usterki silnika to już normalka a dzisiaj zaczął wibrować przy dodawaniu gazu, oczywiście kontrolka usterki silnika i spadek mocy.
    Czy czeka mnie kosztowna naprawa?

  23. Mam peugeot 308 św 1.6 vti 86.677 tys.
    Mam problem zawsze kiedy pierwszy raz odpale silnik. Przy ruszaniu czuje ze lekko szarpie tak 2 sekundy. Potem przez cały dzień spokój. najgorzej jest jak jest temperatura powietrza spadnie poniżej 10 stopni. Wymieniłem świece i cewki i bez zmian.

  24. Posiadam peugeot 3008 z silnikiem 1.6, przebieg 4000 km, rocznik 2017, praktycznie od nowego po odpaleniu na zimnym przez 5-10 sekund pracuje nierowno- trzesie go lekko. Serwis na to, dogrzewanie katalizatora. Czy ktos z was rozwiazal taki problem?

  25. Ja mam tak od 1,5 roku i przejechałem juz z tym 40 tys km. Wielokrotnie był w serwisie, wymienili kilka rzeczy i za którymś razem dostałem opinie ze to norma i że to dogrzewanie katalizatora…

  26. Jeśli chodzi o silnik 1.6 thp
    1. Dobry komputer obd.
    2. Wyczyszczone i wymienione wszystkie filtry.
    3. Pomiar ciśnienia na listwie wtryskowej.
    4. Jeśli to samochód kupiony z rynku wtórnego, wymiana łancucha.

Skomentuj artykuł