Peugeot 508 RXH 2.0 BlueHDi - Straszak na Alltracka | NaMasce

Peugeot 508 RXH 2.0 BlueHDi – Straszak na Alltracka

20

To już druga generacja Peugeota 508 RXH, czyli kombi segmentu D z lepszymi właściwościami terenowymi. A przy okazji, topowy model z lwem na masce. Trudno więc się dziwić, że styliści zadbali, by auto naprawdę świetnie wyglądało i wyróżniało się na drodze.

peugeot_508_rxh_2.0_bluehdi_2

Z zewnątrz…
508 RXH to duże, rodzinne kombi. Jeżeli dodamy do tego 184 mm prześwitu, nagle staje się też autem do jazdy w gorszych warunkach drogowych. Nie, to absolutnie nie jest samochód terenowy. 508 RXH nie ma takich ambicji. Szczególnie ten „poliftingowy”. Dlaczego? Może dlatego, że w odróżnieniu od poprzednika, nie ma napędu na obie osie…

peugeot_508_rxh_2.0_bluehdi_3

Zmiany na zewnątrz są w zasadzie kosmetyczne. Ale jak najbardziej widoczne. Jest nowy pakiet listew ochronnych, nieco przestylizowany grill i całkiem nowe reflektory przednie. Doskonale prezentują się przednie LED-y do jazdy dziennej. Ich kształt nawiązuje do śladu lwich pazurów. Główne reflektory są oczywiście w pełni diodowe. Auto jest nieco wyższe od zwykłego kombi. Ma 1525 mm wysokości, 4828 mm długości i 1864 mm szerokości. Poza prześwitem, także kilka innych parametrów wskazuje na lekkie uterenowienie auta. Kąt natarcia wynosi 15,6, a zejścia prawie 20 stopni. Jak na rodzinne kombi, lepiej niż nieźle.

peugeot_508_rxh_2.0_bluehdi_4

… i we wnętrzu
Wnętrze pozostało za to praktycznie bez zmian. Było eleganckie, wygodne i… takie też jest w poliftowej 508 RXH. Jedyną różnicą są okolice lewarka automatycznej skrzyni. Zniknęła jedna z dźwigienek. Konstruktorzy przesunęli też sterowanie sferą audio i info. Poza tym, standard. Czyli wygodne fotele i kanapa. Naprawdę dużo miejsca na nogi i głowy. A wszystko to zrobiono i spasowano po mistrzowsku. No cóż, elegancja Francja.

peugeot_508_rxh_2.0_bluehdi_5

A propos miejsca. Auto zyskało na pojemności. I to sporo. Bagażnik pozwala teraz na zapakowanie do linii okien aż 550 litrów. Po złożeniu foteli, 1588 litrów do wysokości dachu! I są to naprawdę świetne rezultaty.

peugeot_508_rxh_2.0_bluehdi_6

Technologia
Poprzednik był autem hybrydowym. Dwulitrowy diesel (HDi) o mocy 163 KM współpracował z elektryczną jednostką generującą 37 KM. I na większości europejskich rynków auto nadal jest hybrydą. W Polsce, już nie. U nas zespól napędowy RXH stanowi dwulitrowy, 180-konny diesel BlueHDi. Motor jest bardzo elastyczny. Maksymalną moc osiąga od 3750 obrotów a pełnię momentu obrotowego – 400 Nm – od 2000 obrotów. To pozwala na sprint do 100 km/h w niewiele ponad 8 sekund i rozpędzenie się do 220 km/h.

peugeot_508_rxh_2.0_bluehdi_7

Czym zaowocowała zamiana hybrydy na samego diesla? Hybryda, w teorii, miała spalać 4,2 litra ON średnio. I w zasadzie tyle spalała. Ale w mieście, katalogowych 5 litrów za żadne skarby nie dało się osiągnąć. Teraz ze 180-konnym silnikiem wysokoprężnym w terenie zabudowanym 508 RXH palił nam 5 litrów, czyli… mniej niż podaje producent. Identycznie rzecz miała się ze średnim spalaniem. Producent przyznaje się do 4,6 litra. My, test zamknęliśmy w 4,3 litra! I to nam się bardzo podoba. Oczywiście, warunkiem niskiej konsumpcji jest dość rygorystyczne przestrzeganie ograniczeń. Generalnie, zasada jest jedna: „tisze jediesz, dalsze budiesz”! A po kolejnym zaostrzeniu przepisów i kar, to jedyna słuszna zasada!

peugeot_508_rxh_2.0_bluehdi_8

Wrażenia z jazdy
Tak, model 508 korzysta z płyty głównej Citroena C5. Ale jazda nim wygląda zupełnie inaczej. Pomimo sztywniejszego (takie odniosłem wrażenie) i nieco wyższego zawieszenia, auto prowadzi się bardzo przewidywalnie. Zaryzykuję stwierdzenie, że komfortowo. Peugeotem 508 RXH jedzie się dużo wygodniej, niż Passatem Alltrackiem. Wspomniane wyżej zawieszenie współgra z bezpośrednim (ale bez przesady) układem kierowniczym. I choć auto nie ma (?!) napędu na obie osie, ani przez chwilę nie tracimy „wyczucia drogi”, albo może precyzyjniej, kontroli nad kierunkiem jazdy.

peugeot_508_rxh_2.0_bluehdi_9

Za przeniesienie napędu na przednią oś i zmianę przełożeń odpowiadał 6-biegowy automat, wyposażony oczywiście w tryb manualny. Zmiana ręczna może odbywać się dzięki łopatkom lub lewarkowi. Skrzynia nie jest jednak pokazem możliwości technologicznych. Zarówno DSG i Powershift są szybsze. Francuska przekładnia potrzebuje na zmianę biegów nieco więcej czasu. Trzeba jednak oddać, że pracuje z wysoką kulturą. W trakcie testu, zmieniając biegi, nie szarpała ani nie wykazywała irytującego w niektórych automatach oznak niezdecydowania.

peugeot_508_rxh_2.0_bluehdi_10

Okiem przedsiębiorcy
Peugeot 508 RXH to duże kombi z podwyższonym prześwitem, które powinno zainteresować floty. Auto ma bowiem sporo atutów. Duży bagażnik, podwyższona nieco ładowność i zawieszenie pozwalające wjechać nieco dalej niż „zwykłej” konkurencji. Auto jest dobrze wyposażone i, co istotne, świetnie wygląda. Koszt zakupu jest zbliżony do wspomnianego już Passata w wersji Alltrack i wynosi około 152 tys. złotych.

peugeot_508_rxh_2.0_bluehdi_11

Peugeot przygotował jedną z najbogatszych ofert finansowych. Zainteresowani mają do wyboru 4 promocyjne warianty kredytowe: 50/50, 3×33%, 4×25% i Kredyt Komfort – każda opcja obejmuje pakiet ubezpieczenia 2,99%. Dla przedsiębiorców przygotowano natomiast promocyjny leasing 104%, również pakietem ubezpieczenia 2,99% (na okres 24 miesięcy, z czynszem inicjalnym 45% i wykupem 19%).

peugeot_508_rxh_2.0_bluehdi_12

Podsumowanie
Po ostatnim liftingu, Peugeot 508 RXH prezentuje się rewelacyjnie. Tylko, czy to jest jeszcze RXH? W mojej opinii z uterenowionej hybrydy pozostała jedynie nazwa. Peugeot 508 RXH nie jest już H (hybrydowy) i nie jest też X (z napędem 4×4). Pozostał tylko R…

 

Tekst i zdjęcia: Artur Balwisz

 

8.9 8.9

Po ostatnim liftingu, Peugeot 508 RXH prezentuje się rewelacyjnie. Tylko, czy to jest jeszcze RXH? W mojej opinii z uterenowionej hybrydy pozostała jedynie nazwa. Peugeot 508 RXH nie jest już H (hybrydowy) i nie jest też X (z napędem 4x4). Pozostał już tylko R…

  • 8.9