Oleje silnikowe są niezwykle istotne dla pracy układu napędowego. Mają kilka podstawowych funkcji, które pozwalają na zachowanie odpowiedniej żywotności spalinowych konstrukcji.
Fundamentalnym zadaniem jest oczywiście zapewnienie odpowiedniego smarowania. Równie istotne wydaje oczyszczanie, ale nie można także zapominać o samym chłodzeniu. Jak sami widzicie, bez tego cennego płynu nie udałoby się zachować właściwej pracy całego zespołu. Możemy wyróżnić trzy rodzaje olejów silnikowych:
a) mineralne – dotyczą przeważnie najstarszych aut. Ich niewątpliwą zaletą jest prostota, która nie obciąża wszelkiego rodzaju uszczelnień silnika. Cierpią jednak na stosunkowo szybki spadek wydajności (lepkości);
b) półsyntetyczne – są mieszanką syntetyków z mineralnymi (warto dodać, że nie zawsze jest to stosunek 50/50). Ich zaletą jest nieco wyższa wydajność i wciąż mały wpływ na uszczelnienie;
c) syntetyczne – najbardziej rozwinięty rodzaj płynów. Ich lepkość jest tylko minimalnie zmienna (w przypadku ekstremalnych temperatur), a samą jakością wyprzedzają dwa wcześniejsze warianty.
Jaki rodzaj oleju jest właściwy dla naszych samochodów? Wszystko zależy od konkretnego przypadku. Warto więc zerknąć do instrukcji pojazdu i zweryfikować, czego potrzebuje pracujący pod maską motor. Jeśli nie mamy dostępu do magicznej książeczki, to zawsze można się zapytać w autoryzowanych stacjach u wykwalifikowanych mechaników. Należy jednak pamiętać, że najbardziej istotnymi parametrami są lepkość i gęstość.
Jeśli już uda się ustalić, jaki płyn jest nam potrzebny, możemy zdecydować się na zakup. Nie od dziś wiadomo, że w takich przypadkach najlepiej skorzystać z internetu. Dlaczego? Kupujemy nowy produkt, dlatego nie musimy weryfikować fizycznie jego stanu. To z kolei pozwala na zaoszczędzenie czasu. Drugim istotnym aspektem jest cena. Olej silnikowy kupiony w sieci może być także znacznie tańszy, bo nie zawiera sporej części marży sklepu.
zawsze się zastanawiałem jaki olej byłby najlepszy do mojego silnika w VW 1,9 TDI i natknąłem sie na olej Shell Helix Ultra 5 W 30 ma technologię Shell PurePlus może być stosowany do wszystkich pojazdów, dla których wymagany jest poziom ACEA czyli mój silnik diesla z filtrem DPF kwestia tylko wymiany na ten olej.
z oferty Shell warto zastanowic sie nad olejem Shell Helix Ultra ECT C2/C3 jest to olej syntetyczny idealny dla aut z turbosprężarką do tego od kiedy go stosuje silnik ciszej pracuje i równiej.
a ktoś z was korzystał z aplikacji doboru oleju Lubematch ?
ja korzystałem i spoko stronka, szybko mozna ogarnac co i jak 🙂 no i przez neta sobie olej zamówic jak sie nie spieszy
najlepszy zawsze syntetyk 😀 syntetyki sa najbardziej ekologiczne a to chodzi zeby dbac w kazdym szczególe samochodu o ekologicznosc bo i tak juz bardzo trujemy powietrze 🙁
stosuje właśnie olej syntetyczny Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0W-30 i w jaki sposób on mnie działa na środowisko ?
sama produkcja olejów Shell jest mniej szkodliwa dla środowisko ponieważ produktem bazowym tych olejów jest gaz ziemny.