w ,

Fiat Doblo Cargo XL 1.6 MultiJet – Dobloczynny

Samochody dostawcze są niezbędnym narzędziem do pracy dla bardzo wielu firm. Doskonale wie o tym Fiat, który ma w swojej ofercie kilka ciekawych propozycji. Wśród nich jest Doblo, czyli potencjalny rywal Volkswagena Caddy, Peugeota Partnera i Renault Kangoo. Dlaczego klienci bardzo często sięgają właśnie po ten model? Sprawdzamy to za pomocą nowej wersji Cargo XL z dieslem pod maską. Zapraszamy na test!

Karoseria
Auta użytkowe mają ciężko pracować i na siebie zarabiać. Doblo Cargo XL nadaje się do tego znakomicie, co jest zasługą przede wszystkim jego rozmiarów: 4740 mm długości, 1832 mm szerokości, 2125 mm wysokości i rozstaw osi wynoszący 3105 mm. W porównaniu do klasycznej wersji, włoski ?pracownik? został znacznie podwyższony, co oczywiście miało pozytywny wpływ na przestrzeń załadunkową. Cechą charakterystyczną są również dwuskrzydłowe drzwi tylne i boczne przesuwne, które znacznie ułatwiają ?pakowanie?.

 

Wnętrze
Miejsce pracy kierowcy jest minimalistyczne i ergonomiczne zarazem. Nie ma tu błyszczących wstawek, skóry z krokodyla czy sześciostrefowej klimatyzacji. Wszystko jest jednak intuicyjnie rozmieszczone, co znacznie ułatwia obsługę. Materiały wykończeniowe są oczywiście twarde, ale nieźle spasowane i łatwo je wyczyścić. Najważniejsze elementy wyposażenia to oczywiście klimatyzacja, komputer pokładowy i radioodtwarzacz CD.

 

Dwuosobowe wnętrze oddziela od przestrzeni załadunkowej przegroda (w testowanym egzemplarzu z szybą), która nieco ogranicza możliwości regulacji fotela. Mimo tego osoby do 185 cm wzrostu nie powinny mieć problemu z dobraniem odpowiedniej pozycji. Warto dodać, że siedziska są całkiem nieźle wyprofilowane i sprawdzają się nawet podczas dalekich tras.

 

Najważniejsze są jednak możliwości użytkowe. Doblo Cargo XL oddaje do dyspozycji nawet 5,4 m3 wolnej przestrzeni, którą można wypełnić naprawdę sporymi pakunkami. Wysokość przedziału ładunkowego wynosi 1550 mm, szerokość od 1518 do 1714 mm, a długość od 2170 do 3400 mm (ze złożonym przednim fotelem). Ładowność całkowita to dokładnie 1000 kg ? w tej kategorii Doblo Cargo XL przebija swoimi możliwościami wiele bezkompromisowych pick-upów. Sporą zaletą są również uchwyty pozwalające na przymocowanie ?przesyłki?, a także niski próg ułatwiający jej załadowanie.

 

Technologia
Co musi pracować pod maską samochodu dostawczego? Oczywiście diesel! W tym przypadku mamy do czynienia ze 105-konną jednostką MultiJet spełniającą normy Euro 4. Przedsiębiorcy, którzy chcą być bardziej ?eko?, mogą zamówić wersję doposażoną w filtr DPF i system Start&Stop. Nie jest to jednak niezbędne… Spośród diesli, prezentowany MultiJet jest złotym środkiem pomiędzy nieco za słabą jednostką o pojemności 1,3 litra (90 KM) a znacznie bardziej ?spragnionym? motorem dwulitrowym rozwijającym 135 KM.

 

Auto dysponuje maksymalnym momentem wynoszącym 290 Nm przy 1500 obrotach/min. To naprawdę świetny wynik. Dzięki niemu korzystanie ze skrzyni biegów na trasie nie jest częstym zjawiskiem. Jeśli już o niej mowa, warto zaznaczyć, że ma sześć przełożeń, co bardzo pozytywnie wpływa na zużycie paliwa przy wyższych prędkościach. Średnie spalanie na dystansie 1300 km wyniosło 6,5 litra. Oszczędni kierowcy bez problemu obniżyliby ten rezultat o pół litra. Mocno obciążone Doblo Cargo XL będzie natomiast konsumowało około 1,5 litra więcej.

 

Wrażenia z jazdy
W samochodach dostawczych siedzi się dość wysoko i nie inaczej jest w tym przypadku. Widoczność do przodu jest naprawdę świetna, jednakże dwuskrzydłowe drzwi tylne bez żadnych przeszkleń uniemożliwiają zobaczenie tego, co jest tuż za nami. Przydałaby się więc kamera cofania. Na szczęście duże lusterka boczne sprawdzają się bardzo dobrze.

 

Wysokie nadwozie stawia spore opory powietrza, ale silne podmuchy wiatru nie oddziałują na auto tak bardzo, jak można było przypuszczać. Jednostka napędowa, nawet przy prędkościach autostradowych daje sobie świetnie radę i w normalnych warunkach nie ma żadnych problemów z wyprzedzaniem. Obciążone Doblo Cargo XL zachowuje się nieco inaczej niż ?na pusto?, ale w obu sytuacjach zawieszenie przyzwoicie pokonuje nierówności. Oczywiście gwałtowne manewry potrafią przechylić nadwozie, ale nie jest to niczym nadzwyczajnym w tego typu aucie.

 

Okiem przedsiębiorcy
Fiat Professional to lider sprzedaży wśród samochodów użytkowych. Nie trzeba więc nikogo namawiać na zakup Doblo Cargo XL. Warto jednak zaznaczyć, że to auto sprawdzi się najlepiej w firmach zajmujących się przede wszystkim dostawą wszelkiego rodzaju rzeczy. Ceny testowanej wersji nadwoziowej z najbogatszym wariantem wyposażenia SX startują od 68 500 zł netto.

 

W ofercie włoskiego producenta jest oczywiście kredyt realizowany przez Fiat Bank. Można go połączyć z pakietami przeglądów okresowych i ubezpieczeń. Wszystko to przy minimalnej wpłacie własnej już od 0%. Autem zainteresują się głównie przedsiębiorcy, dlatego wachlarz możliwości finansowych marki obejmuje również leasing ? czynsz inicjalny od 0%, okres trwania umowy od 23 do 59 miesięcy.

 

Podsumowanie
Fiat Doblo Cargo XL 1.6 MultiJet to jedna z najciekawszych propozycji w tej klasie. Ma ogromne możliwości przewozowe, nieskomplikowaną technologię pod maską i całkiem atrakcyjną cenę. Czy na tę wersję zdecyduje się wielu przedsiębiorców? Wszystko na to wskazuje.

 

Tekst i zdjęcia: Wojciech Krzemiński

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Nowy Hyundai Genesis

Quisque turpis arcu, congue in tincidunt