Jeszcze 15-20 lat temu każdy chciał mieć swoje udziały na tym silnym, azjatyckim rynku. Dzisiejsza sytuacja jest jednak bardziej skomplikowana.
Chodzi przede wszystkim o konkurencyjność, która bardzo dynamicznie wzrasta. Odczuwają to nawet renomowani producenci, którzy w tym kraju oferowali swoje produkty od wielu lat. Konsekwencją tego są poważne decyzje, czego przykładem może być kolejna znana marka samochodowa.
Trudno w to uwierzyć, że Mitsubishi zamierza wycofać się z produkcji na rynku chińskim. Jakie są tego powody? Sytuacja wydaje się zagmatwana, ale wszystko ma swój zalążek w słabnącym popycie i braku optymistycznych prognoz.
Znana marka żegna się z Chinami
Przejdźmy do szczegółów formalnych. Firma GAC Mitsubishi Motors została założona w 2012 roku jako spółka, jak sama nazwa wskazuje, dwóch kluczowych podmiotów. Szczyt jej potencjału nastąpił w 2018 roku, kiedy udało się sprzedaż 140 tysięcy samochodów. Natomiast w zeszłym roku było to mniej niż 40 tysięcy sztuk. W porównaniu do sytuacji sprzed dwóch lat, spadek sięgnął aż 60 procent.
Sytuacja okazała się na tyle poważna, że Mitsubishi podjęło decyzję o wstrzymaniu produkcji w fabryce Human – już w marcu 2023 roku. Nic nie wskazuje na to, by działalność w tym zakresie została wznowiona.
Cała spółka ma trzech głównych udziałowców. Ten pierwszy to GAC, który dysponuje 50 procentami udziałów. Z kolei Mitsubishi posiada 30 procent, a pozostałe 20 należy do podmiotu aktywów finansowych Mitsubishi Corp. Według wstępnych informacji, obie jednostki związane z japońską firmą samochodową mają się wycofać, a cała odpowiedzialność spadnie na GAC.
>Mitsubishi L200 2024. Zupełnie nowe, jeszcze lepsze
Znana marka wycofuje się z produkcji na rynku chińskim, ale nie zamierza rezygnować ze sprzedaży. Środki wynikające z pozbycia się udziałów mają zostać przekierowane do oddziałów w południowo-wschodniej części kraju, gdzie popyt na auta Mitsubishi jest największy.
Polski oddział Mitsubishi jest natomiast pod skrzydłami grupy ASTARA. Należą do niej także Isuzu i od niedawna Nissan. Jeżeli chodzi o przyszłość tej pierwszej marki, to jest raczej zabezpieczona. Do gamy właśnie dołączyły ASX (bliźniak Captura) i Colt (bliźniak Clio), a wkrótce trafią do niej nowe L200 (projekt niezależny) i Outlander (kuzyn X-Traila).