w

Znana marka wycofuje się z rynku chińskiego. Szok i niedowierzanie

Mitsubishi rynek chiński
Znana marka wycofuje się z rynku chińskiego. Szok i niedowierzanie

Jeszcze 15-20 lat temu każdy chciał mieć swoje udziały na tym silnym, azjatyckim rynku. Dzisiejsza sytuacja jest jednak bardziej skomplikowana.

Chodzi przede wszystkim o konkurencyjność, która bardzo dynamicznie wzrasta. Odczuwają to nawet renomowani producenci, którzy w tym kraju oferowali swoje produkty od wielu lat. Konsekwencją tego są poważne decyzje, czego przykładem może być kolejna znana marka samochodowa.

Trudno w to uwierzyć, że Mitsubishi zamierza wycofać się z produkcji na rynku chińskim. Jakie są tego powody? Sytuacja wydaje się zagmatwana, ale wszystko ma swój zalążek w słabnącym popycie i braku optymistycznych prognoz.

Znana marka żegna się z Chinami

Przejdźmy do szczegółów formalnych. Firma GAC Mitsubishi Motors została założona w 2012 roku jako spółka, jak sama nazwa wskazuje, dwóch kluczowych podmiotów. Szczyt jej potencjału nastąpił w 2018 roku, kiedy udało się sprzedaż 140 tysięcy samochodów. Natomiast w zeszłym roku było to mniej niż 40 tysięcy sztuk. W porównaniu do sytuacji sprzed dwóch lat, spadek sięgnął aż 60 procent.

Sytuacja okazała się na tyle poważna, że Mitsubishi podjęło decyzję o wstrzymaniu produkcji w fabryce Human – już w marcu 2023 roku. Nic nie wskazuje na to, by działalność w tym zakresie została wznowiona.

Znana marka Mitsubishi
Japońska marka notuje wyraźny spadek sprzedaży, co skłania ją do podjęcia radykalnych decyzji dotyczących produkcji

Cała spółka ma trzech głównych udziałowców. Ten pierwszy to GAC, który dysponuje 50 procentami udziałów. Z kolei Mitsubishi posiada 30 procent, a pozostałe 20 należy do podmiotu aktywów finansowych Mitsubishi Corp. Według wstępnych informacji, obie jednostki związane z japońską firmą samochodową mają się wycofać, a cała odpowiedzialność spadnie na GAC.

>Mitsubishi L200 2024. Zupełnie nowe, jeszcze lepsze

Znana marka wycofuje się z produkcji na rynku chińskim, ale nie zamierza rezygnować ze sprzedaży. Środki wynikające z pozbycia się udziałów mają zostać przekierowane do oddziałów w południowo-wschodniej części kraju, gdzie popyt na auta Mitsubishi jest największy.

Polski oddział Mitsubishi jest natomiast pod skrzydłami grupy ASTARA. Należą do niej także Isuzu i od niedawna Nissan. Jeżeli chodzi o przyszłość tej pierwszej marki, to jest raczej zabezpieczona. Do gamy właśnie dołączyły ASX (bliźniak Captura) i Colt (bliźniak Clio), a wkrótce trafią do niej nowe L200 (projekt niezależny) i Outlander (kuzyn X-Traila).

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Izera

Gdzie jest Izera? Póki co w sferach wyobraźni

Nowa Mazda 2

To naprawdę nowa Mazda 2. W Polsce jeżdżą jej tysiące, ale z innym znaczkiem