w

Wielki pojedynek sportowych Corolli: spalinowa, hybrydowa i klasyczna (wideo)

Toyota Corolla Drag Race
Wielki pojedynek sportowych Corolli: spalinowa, hybrydowa i klasyczna (wideo)

Toyota nie jest dziś najbardziej emocjonującą marką, ale coraz śmielej pojawia się w różnych seriach motorsportu.

Japońska marka w pewnym stopniu wraca do korzeni, czego dowodem może być wykorzystanie swojego kompaktowego modelu. Wielki pojedynek sportowych Corolli pokazuje, jak duże zmiany zaszły w ciągu kilku dekad.

W porównaniu biorą udział tak naprawdę dwa wcielenia – piąte i to najnowsze, czyli dwunaste. Przedstawicielem „historycznym” jest Toyota Corolla GT AE86. Erę współczesną reprezentują najnowsze Corolle z BTCC (seria brytyjskich wyścigów turystycznych) w dwóch wersjach – spalinowej i hybrydowej.

Która Toyota Corolla wygra?

Wbrew pozorom, wskazanie zwycięzcy nie jest takie oczywiste. Hybryda reprezentuje wariant przygotowany na sezon 2022, czyli teoretycznie najbardziej zaawansowany. Najstarszy model jest natomiast kilkaset kilogramów lżejszy.

Zacznijmy od benzynowej Toyoty Corolii BTCC. Skrywa ona doładowany, dwulitrowy silnik generujący 370 koni mechanicznych i 400 niutonometrów. Za przeniesienie tego potencjału na oś przednią odpowiada sześciobiegowa skrzynia sekwencyjna. Warto dodać, że masa własna tego pojazdu wynosi 1270 kilogramów.

Co ciekawe, Toyota Corolla BTCC przygotowana na sezon 2022 oferuje dokładnie taki sam potencjał silnikowy: 370 koni mechanicznych i 400 niutonometrów. Dzięki niewielkiej jednostce elektrycznej pozwala jednak uzyskać chwilowy, dodatkowy zastrzyk 40 koni mechanicznych (tzw. boost, chwilowy wzrost mocy). Tutaj także znajdziemy napęd na przód i sekwencyjną przekładnię. Bateria ma skromną pojemność (1,6 kWh), dlatego nie zwiększyła masy pojazdu. Inżynierowie wykonali kilka sztuczek, dlatego samochód waży również 1270 kilogramów.

Z kolei Toyota Corolla GT AE86 waży zaledwie 800 kilogramów. Sercem najstarszego modelu jest wolnossący silnik o pojemności 1,6 litra oferujący 182 konie mechaniczne i 190 niutonometrów. Przenoszeniem tego potencjału na tylną oś zajmuje się pięciobiegowa przekładnia manualna.

Pojedynek sportowych Corolli zapowiada się bardzo ciekawie. Która z nich wygrała? Jak duże były różnice? Wszystko zdradza poniższy materiał:

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Elektryczny Citroen C4 2021 - prędkość maksymalna

Citroen e-C4 na niemieckiej autostradzie. Pojedzie szybciej, niż można w Polsce (wideo)

Agresywny kierowca Focusa

Narwaniec w Fordzie kombinował ile tylko mógł. Jego manewry niewiele dały (wideo)