w

To auto miejskie przejeżdża 1100 kilometrów bez odwiedzania stacji. Rywale tak nie potrafią

To auto miejskie przejeżdża 1100 kilometrów bez odwiedzania stacji
To auto miejskie przejeżdża 1100 kilometrów bez odwiedzania stacji. Rywale tak nie potrafią

Samochody miejskie mają zazwyczaj niewielkie zbiorniki paliwa, dlatego ich zasięgi są raczej skromne. Z tym modelem jest inaczej – znacznie lepiej, co może ucieszyć potencjalnych klientów.

Tak, Renault Clio po liftingu potrafi pozytywnie zaskoczyć. To auto miejskie dysponujące długą listą zalet, która nie musi wydawać się taka oczywista. Przejdźmy więc do rzeczy, by lepiej poznać ten udany model.

Historia Clio nie ma negatywnych kart. Każda z generacji była dopracowana i cieszyła się dużym wzięciem. Francuzi od zawsze przewodzą w segmencie B i nic nie wskazuje na to, by ten trend się odwrócił. Lifting z pewnością pomoże utrzymać zainteresowanie nabywców.

Renault Clio 2023
Renault Clio 2023

Zmiany stylistyczne są wyraźne, co szczególnie widać po elementach oświetlenia. Z przodu pojawiły się przemodelowane reflektory, które zostały uzupełnione światłami LED do jazdy dziennej (w kształcie bumerangów). Z tyłu postawiono na nowe klosze lamp. Bystre oko dostrzeże także nowe zderzaki.

Renault Clio 2023
Renault Clio 2023

Jak zwykle przy okazji liftingu wprowadzono zaktualizowaną listę wzorów felg i taką też paletę lakierów. Do gamy trafiła szara barwa, która jest widoczna na zdjęciach. Co więcej, producent dołączył także nową wersję wyposażeniową o nazwie esprit Alpine, co jest bezpośrednim nawiązaniem do sportowej, legendarnej marki.

Renault Clio 2023 – wnętrze

W kabinie również pojawiły się nowe elementy, choć zmiany należy uznać za kosmetyczne. Sam układ pozostał taki sam, co jest dobrą wiadomością. Cyfrowe zegary można delikatnie personalizować. Przekazywane przez nie informacje są czytelne.

Renault Clio 2023 - wnętrze
Renault Clio 2023 – wnętrze

Rolę centrum dowodzenia wciąż pełni dotykowy ekran multimedialny. Działa szybko i sprawnie. Co ważne, niezależny panel klimatyzacji został zachowany. Pod względem ergonomii nie można mieć zatem żadnych zarzutów.

Renault Clio 2023
Renault Clio 2023

Przestrzeń w obu rzędach pozostała taka sama, dlatego trudno mówić o specjalnych różnicach. Francuskie auto miejskie bez problemu pomieści cztery dorosłe osoby, które zaliczą wygodną podróż. Warto odnotować, że jakość wykonania pozostała na wysokim poziomie. To bez wątpienia jeden z najlepszych modeli w tej kategorii.

Renault Clio 2023 - bagażnik
Renault Clio 2023 – bagażnik

Jak już wspomniałem, lifting przyniósł wersję „esprit Alpine”, co można dostrzec również na zdjęciach. Kokpit otrzymał tapicerowane dekory zarezerwowane tylko dla tej odmiany. To samo dotyczy foteli z głębokim wyprofilowaniem. Summa summarum, jest estetycznie i wygodnie.

Oferta silnikowa

Auto będzie oferowane z trzema różnymi układami napędowymi. Bazą pozostaje silnik 1.0 TCe oferujący 90 koni mechanicznych i 160 niutonometrów. W standardzie jest dostępny z sześciobiegową skrzynią manualną. Ma zużywać 5,3 litra w cyklu mieszanym. Osiągi? Rozpędza się do 100 km/h w 12,5 sekundy i potrafi pędzić 180 km/h.

Renault Clio 2023
Renault Clio 2023

Jeszcze bardziej ekonomiczny wariant to ten sam silnik uzupełniony instalacją LPG. Oferuje 100 koni mechanicznych i 170 niutonometrów. Jego dynamika jest minimalnie lepsza. Sprint do setki trwa dokładnie 11,8 sekundy, a v-max to również 180 km/h. I to właśnie ten układ pozwala dojechać najdalej.

>Renault Austral 1.3 Mild Hybrid Auto – test, cena, dane techniczne

Wszystko za sprawą dwóch zbiorników. Ten na benzynę ma 39 litrów, a dedykowany LPG – 32 litry. Nawet jeśli dane producenta z cyklu WLTP są przesadnie optymistyczne, to i tak na dwóch bakach można bezproblemowo pokonać grubo ponad 1000 kilometrów. Taniej jest jednak uzupełniać zbiornik gazu bo różnica w spalaniu jest niewielka, a w cenie za litr – ponad dwukrotna.

Renault Clio 2023 - świetne auto miejskie
Renault Clio 2023

Oferta obejmuje także pełną hybrydę HEV. Podobnie jak w poprzedniku, układ opiera się na wolnossącym silniku benzynowym generującym 90 koni mechanicznych. Wspiera go jednostka elektryczna (36 kW) oraz tak zwany HSG, czyli rozrusznik zintegrowany z alternatorem (15 kW). Łączny potencjał tego układu to 145 koni mechanicznych.

Przenoszeniem mocy zajmuje się zautomatyzowana skrzynia Multi-mode. Dotychczas była to najsłabsza strona tego wariantu. Inżynierowie zastosowali jednak nowe oprogramowanie i przestroili ten podzespół. Efekt jest co najmniej zadowalający.

Auto miejskie nie tylko do miasta

Pierwsze kilometry odbyłem za kierownicą wersji zelektryfikowanej. Byłem szczerze zaskoczony różnicami względem dotychczas oferowanej hybrydy. Układ jest taki sam, ale jego praca – zupełnie inna. I zaczynamy od skrzyni, która przestała „przeciągać” i studzić temperament hybrydy. Działa bardziej żwawo, co odzwierciedlają osiągi. Sprint do setki trwa 9,3 sekundy. Prędkość maksymalna to także 180 km/h, co jest efektem zastosowania elektronicznego ogranicznika.

Renault Clio 2023 - świetne auto miejskie
Renault Clio 2023

Charakterystyka pracy tego układu zmieniła się także w kontekście jednostki elektrycznej. Gwałtowne wciśnięcie gazu ewidentnie budzi ją do życia, co sprawia, że nie ma zwłoki czasowej, która miałaby wynikać z odpalenia silnika spalinowego. I właśnie tak to powinno wyglądać od początku.

Zaskoczeniem może być także spalanie. Przy ekonomicznym przemieszczaniu się poza miastem zdołałem osiągnąć wynik lepszy, niż podaje producent, czyli 3,8 litra. Uwzględniając warunki mieszane, spalanie mieści się poniżej 5 litrów, co jest bardzo dobrym wynikiem.

To auto miejskie przejeżdża 1100 kilometrów bez odwiedzania stacji
Renault Clio 2023

Dezaktywacja silnika spalinowego to częste zjawisko, szczególnie w mieście będącym naturalnym środowiskiem tego modelu. Jak widać, nie trzeba było wielkich zmian, by układ pracował naprawdę o wiele lepiej, niż przed liftingiem.

Renault Clio po liftingu posiada także szereg nowoczesnych systemów wspierających prowadzenie: od asystenta pasa ruchu po system wykrywania pieszych. Najważniejsze jednak, że jest zwarte i zwinne, co jest zasługą dopracowanego układu jezdnego.

Renault Clio 2023 – auto miejskie w dobrej cenie

I tu przechodzimy do jeszcze ważniejszych liczb. Ceny odświeżonego Clio startują od 74 200 złotych za bazową odmianę wyposażeniową uzupełnioną 90-konnym silnikiem benzynowym. O równe 4000 złotych droższa jest odmiana LPG. Według mnie to doskonale wydane pieniądze, które mogą się szybko zwrócić.

Renault Clio 2023
Renault Clio 2023

Hybryda jest oczywiście wyraźnie droższa, ale wciąż stanowi niezłą ofertę – jak na aktualną sytuację rynkową. Za 99 200 złotych dostajemy układ HEV z tym samym bazowym wyposażeniem, co w pozostałych wersjach silnikowych. Przypomnijmy, że bazowe Polo ze zwykłym benzyniakiem startuje od podobnej kwoty, co ta pełna hybryda Renault.

Francuskie auto miejskie zostało udoskonalone i uatrakcyjnione tam, gdzie powinno. Teraz jest po prostu jeszcze lepsze i nadaje się również do dalszych podróży. Jest bez wątpienia warte zainteresowania.

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

8 komentarzy

Dodaj odpowiedź
  1. moja marea w dieslu na pelnym baku potrafi przejechac od 1300 nawet do prawie 1700km jak sie jedzie w miare oszczednie i pali okolo 3,5 do4,5 litra na setke.

    • Potwierdzam. Ja również jestem szczęśliwym posiadaczem Marei 1.9 JTD w kombiku, z bakiem o poj. 65l i 1100km robi w cyklu mieszanym, autostrada – miasto. Trasę do Chorwacji na wyspę Mali Losinj ze Śląska robi na jednym baku z palcem w d..ie. Podobnie mój drugi Fiat Ulysse z silnikiem 2.2, 1300km na jednym baku to normalka.

  2. też mi zaskoczenie, że cztery dorosłe osoby mogą komfortowo podróżować samochodem, który ma ponad 4m długości – to clio jest dłuższe od Golfa 3. według mnie to już nie jest segment B… szkoda, że wersja hybrydowa nie występuje w połączeniu z LPG.

    z drugiej strony w tak „dużym” samochodzie zbiornik paliwa jest śmiesznie mały w w/w Golfie 3 to było 55 litrów i według mnie to powinien być najmnjwszy zbiornik montowany w samochodach

  3. Miałem Grande Punto 1,3 Multijet ( 90KM diesel) zbiornik 43L, po mieście jeździł do 1000km, a w trasie 3,6 do zrobienia i do 1200 km na zbiorniku. 6 biegów, V max 190km/h. produkcja 2007.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

MINI Countryman EV 2024

MINI Countryman EV 2024 bez tajemnic, czyli kwadratura koła

Kompaktowe kombi, które zużywa 3,5 litra

Kompaktowe kombi, które zużywa 3,5 litra. Pancerny i oszczędny diesel pod maską