w ,

Peugeot 3008 1.6 HDi Active – Modny gatunek

Moda na crossovery trwa w najlepsze. Coraz większa liczba klientów wybierających te auta rezygnuje z klasycznego kombi, by móc cieszyć się z ciekawszej sylwetki i możliwości zjechania z asfaltu. Jednym z przedstawicieli tego gatunku jest Peugeot 3008 ? ?Francuz? cieszący się sporym zainteresowaniem.

peugeot_3008_1.6_hdi_active_2

Karoseria
Rzeczywiście, 3008 wygląda ciekawie. Jednym się podoba, drugim nie za bardzo. Nie ma jednak wątpliwości, że wzbudza zainteresowanie i przyciąga wzrok. Trzeba też uczciwie przyznać, iż face lifting, który go nie tak dawno ?dotknął?, wyszedł mu na zdrowie. Pas przedni, dzięki przeprojektowanym reflektorom i nowemu grillowi wygląda dojrzalej. Podobnie jest z tyłu, gdzie zamontowano lampy z innym, znacznie przyjemniejszym dla oka wypełnieniem. W oczy rzuca się także nieco większy prześwit niż w przypadku klasycznych ?osobówek?. W testowanym egzemplarzu brakuje jedynie większych felg, ponieważ te 16-calowe wyglądają na nieco za małe w aucie o tych gabarytach.

peugeot_3008_1.6_hdi_active_3

Wnętrze
Kokpit w 3008 prezentuje się naprawdę świetnie. Żaden konkurent nie może się pochwalić tak dobrą fakturą ? i pod względem ergonomicznym, i stylistycznym. Pochylona konsola środkowa zintegrowana z tunelem oddzielającym fotele robi bardzo dobre wrażenie. Podobnie zresztą jak materiały wykończeniowe. Jedyne zastrzeżenia można mieć do panelu multimedialnego, który nie pasuje do całej reszty. Na pochwałę zasługują natomiast czytelne zegary i równie czytelny wyświetlacz centralny umieszczony na podszybiu. Ponadto nasz egzemplarz został wyposażony w Head-Up Display ? inaczej mówiąc, przezroczystą płytkę zamontowaną nad zegarami, na której mogą wyświetlać się prędkość i wskazania nawigacji. Wszystko po to, by kierowca nie musiał odrywać wzroku od drogi.

peugeot_3008_1.6_hdi_active_4

Pozycja za kierownicą spodoba się kierowcom stawiającym na dobrą widoczność. Wysoko umieszczone fotele są wygodne, mają spory zakres regulacji i wystarczająco skutecznie podpierają ciało. Warto także wspomnieć o zagłówkach ? dzięki regulacji w poziomie i miękkim materiałom sprawdzają się na dłuższych dystansach. Z tyłu miejsca jest sporo dla dwóch osób, zarówno wszerz jak i wzdłuż. Nie można też narzekać na kąt pochylenia oparcia oraz długość siedziska. Przyjemnym i ciekawym dodatkiem jest szklany dach, bardzo popularny w samochodach tej marki.

peugeot_3008_1.6_hdi_active_5

Jeśli chodzi o bagażnik, to? jest. I to całkiem spory. W standardowej konfiguracji pomieści 432 litrów różności. Po złożeniu tylnego oparcia, wolna przestrzeń wzrośnie do 1241 litrów. Nieźle. Warto także zwrócić uwagę na dwuczęściową klapę. Górną część można otworzyć przy pakowaniu lekkich przedmiotów. Z kolei dolną burtę wykorzystuje się wtedy, gdy wkładamy ?coś? większego i cięższego.

peugeot_3008_1.6_hdi_active_6

Technologia
Do crossovera najlepiej pasuje diesel. Nikogo więc nie powinno dziwić, że pod maską 3008 pracuje wysokoprężny silnik o pojemności 1,6 litra generujący 115 KM (od 3600 rpm). Współpracuje z 6-biegową skrzynią manualną przekazującą całą moc na koła przednie (napęd na obie osie nie jest dostępny). Czy to niewielkie stado koni wystarcza do sprawnego ?odpychania? ważącego 1545 kg crossovera? I tak, i nie. Zarówno 12,2 sekundy do setki jak i prędkość maksymalna na poziomie 180 km/h nie imponują na papierze. W rzeczywistości okazuje się jednak, że większa siła napędowa nie jest potrzebna. Silnik jest elastyczny, a skrzynia dobrze zestopniowana, co pozwala na naprawdę sprawną jazdę. Nie bez znaczenia jest także przyzwoity moment ? 270 Nm ? dostępny już od 1750 obrotów. Do tego wszystkiego dochodzi niewielki apetyt. W moich rękach auto spaliło dokładnie 6 litrów w cyklu mieszanym (na dystansie 1000 km). Bardzo dobry rezultat.

peugeot_3008_1.6_hdi_active_7

Wrażenia z jazdy
Jak prowadzi się Peugeot 3008? Jak na crossovera, całkiem nieźle. Układ kierowniczy jest wystarczająco precyzyjny, ale podczas gwałtownych manewrów zawieszenie pozwala na wyraźne przechyły nadwozia. Tego typu auta po prostu tak mają, więc trzeba się do tego przyzwyczaić. Albo zrezygnować z gwałtownych manewrów?

peugeot_3008_1.6_hdi_active_13

Francuski crossover ma jednak wiele zalet. Pierwsza z nich to spory prześwit ułatwiający pokonywanie wysokich krawężników. Przydaje się także na leśnych drogach, gdzie nie trzeba się bać choćby o miskę olejową. Auto zostało wyposażone w system Grip Control, dzięki któremu (za pomocą pokrętła) możemy wybrać tryb dostosowany do konkretnej nawierzchni. Jak on działa? W bardzo prostu sposób ? steruje pracą przednich kół przy użyciu ESP. ?TrzyTysiąceÓsemka? nie jest jednak autem terenowym, dlatego też zapuszczanie się w głębsze błoto to zły pomysł.

peugeot_3008_1.6_hdi_active_8

W 3008 najważniejszy jest komfort, co widać i czuć już po paru minutach jazdy. Auto pokonuje wszelkie nierówności nie przypominając podróżnym o tym, co ostatnio jedli. Zawieszenie pracuje jednak zbyt głośno, dlatego przydałoby się trochę lepsze wyciszenie. Z kolei do zespołu napędowego trudno mieć jakiekolwiek zastrzeżenia. Największym plusem jest bardzo wysoka kultura pracy jednostki.

peugeot_3008_1.6_hdi_active_9

Okiem przedsiębiorcy
Na crossovery decydują się ludzie, którzy preferują aktywne spędzanie czasu. Tego typu auta są modne, dlatego ich popularność stale wzrasta. Peugeot 3008 jest jedną z lepszych propozycji w swoim segmencie. Za wersję Active ze 115-konnym silnikiem HDi trzeba zapłacić 88 200 zł. Prezentowany egzemplarz, doposażony w prawie wszystko, co jest dostępne (między innymi: Head-Up Display, szklany dach, nawigację, reflektory biksenonowe i system Grip Control) to wydatek około 100 tysięcy złotych.

peugeot_3008_1.6_hdi_active_14

Francuska marka ma dużą gamę modelową, dlatego niezbędny jest szeroki wachlarz finansowy. Dla osób zainteresowanych kredytem przygotowano cztery warianty: 50/50, 3×33%, 4×25% i Kredyt Komfort (z wpłatą własną od 10%). Z kolei przedsiębiorcy mogą zdecydować się na promocyjny leasing 104% (z pakietem ubezpieczenia 2,99%) – umowa na 24 miesiące, czynsz inicjalny 45%, wykup 19%.

peugeot_3008_1.6_hdi_active_10

Podsumowanie
Duży, modny i wygodny. Taki jest każdy Peugeot 3008. Prezentowany egzemplarz jest dodatkowo oszczędny i świetnie wyposażony. Czy warto zdecydować się właśnie na ten model? Jeśli szukasz kompaktowego crossovera, będzie to dobry wybór.

 

Tekst i zdjęcia: Wojciech Krzemiński

 

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Jeden komentarz

Dodaj odpowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Silnik 1.2 8v / 16v FIRE (Fiat) – problemy, awarie, historia, eksploatacja

Ruszyła produkcja Audi TT