w

Opel Vectra C (2002-2008) ? Lepsza niż Passat?

Kilkuletnie samochody klasy średniej to smakowite kąski dla poszukujących dużych, rodzinnych środków transportu w przystępnej cenie. Wybór jest naprawdę spory, ale dziś skupimy się na niezwykle ciekawym produkcie Opla ? popularnej Vectrze C. Co potrafi reprezentant marki z R?sselsheim?

opel_vectra_c_7

Opel Vectra C został zaprezentowany podczas targów we Frankfurcie w 2001 roku, a w salonach pojawił się kilka miesięcy później. Model już w założeniach miał być większy i bardziej dojrzały od swoich poprzedników, aby jeszcze skuteczniej rywalizować z mocną konkurencją. Samochód dzielił płytę podłogową i wiele rozwiązań technicznych m.in. z Saabem 9-3 i Fiatem Croma.

Na ?pierwszy ogień? wysłano sedana, nieco później do oferty dołączył liftback (pod nazwą GTS), a w 2003 roku gamę uzupełniło kombi, które zgodnie z ówczesną nomenklaturą Opla sprzedawano pod nazwą Caravan. Na bazie tej ostatniej wersji stworzono luksusowy model Signum, który ostatecznie nie trafił w gusta klientów i nie odniósł rynkowego sukcesu. Już w 2005 roku przeprowadzono obszerny lifting ? zmiany dotknęły nie tylko nadwozie, ale też gamę jednostek napędowych oraz wnętrze. W 2008 roku dwudziestoletnia historia Vectry dobiegła końca ? od tej pory Opla w segmencie D reprezentuje Insignia.

opel_vectra_c

Stylistyka i wnętrze

Zdania co do wyglądu Vectry C są podzielone ? jedni są w niej zakochani, drudzy zarzucają kompletną bezpłciowość. Nie ma natomiast wątpliwości co do tego, że model prezentuje się o wiele odważniej od swoich poprzedników. Szczególnie atrakcyjna jest dynamiczna wersja GTS, najsłabiej pod względem proporcji wypada Caravan. Po face-liftingu przeprowadzonym w 2005 roku kompletnie przeprojektowano przedni pas (pojawiły się m.in. łezkowate reflektory).

opel_vectra_c_11

W środku Vectra C potrafi zaskoczyć ? jest naprawdę przestronna i wygodna. Miejsca na nogi nie powinno nikomu zabraknąć, co wydatnie poprawia komfort podróży na długich trasach. Przy pierwszym kontakcie z modelem można mieć pewne zastrzeżenia co do ergonomii deski rozdzielczej, ale w praktyce do obsługi rozmaitych funkcji można się bardzo szybko przyzwyczaić. Uwagę zwraca przede wszystkim naprawdę niezły standard wyposażenia. Kolejnym atutem modelu są dobre możliwości przewozowe ? sedan i liftback solidarnie oferują po 500 litrów pojemności, a praktyczne kombi 530 litrów. W tym ostatnim po złożeniu tylnej kanapy otrzymujemy imponujące 1850 litrów ? żadne zakupy (a nawet przeprowadzka) nie będą robić na Vectrze wrażenia.

opel_vectra_c_2

Silniki/Zawieszenie

Vectra C może pochwalić się naprawdę pokaźną gamą jednostek napędowych. Początkowo paletę otwierał  motor 1.8 16v o mocy 122 KM (po 2005 roku wzmocniony do 140 KM), później jego rolę przejęły jednostki 1.6 16v rozwijające 100-105 KM. Listę ?benzyniaków? uzupełniały silniki 2.2 16v (147-155 KM), 2.0 Turbo (175 KM) oraz motory V6 o pojemności 2.8 (230-280 KM) i 3.2 litra (211 KM, oferowany do 2005 roku). Nie zabrakło również silników wysokoprężnych ? początkowo dostępne były motory 2.0 i 2.2 DTI (do 2005 roku, 101-125 KM), później ?fiatowskie? 1.9 JTD (tu pod nazwą CDTI w wariantach 105, 120 lub 150 KM) oraz topowe 3.0 V6 CDTI (177-184 KM).

Naszym zdaniem warto zainteresować się przede wszystkim benzynowymi silnikami 1.8 16v (najlepszy kompromis), 2.2 16v i 2.0 Turbo (dobra dynamika i akceptowalne zużycie paliwa) oraz dieslem 1.9 CDTI w mocniejszych wersjach. Moc trafia na przednie koła za pośrednictwem skrzyni manualnej (5 lub 6 przełożeń) lub 6-cio biegowego automatu. Rzadko spotykane są wersje wyposażone w zautomatyzowaną skrzynię Easytronic oraz bezstopniową CVTronic. Więcej o jednostkach 1.6 16v Ecotec i 1.9 JTD można dowiedzieć się z artykułów zamieszczonych w dziale ?Silniki?.

opel_vectra_c_10

W zawieszeniu Vectry wykorzystano kolumny MacPhersona (przód) i układ wielowahaczowy (tył). Całość zestrojono dość sztywno, co można odczuć na większych nierównościach. Braki w komforcie rekompensuje pewne prowadzenie w zakrętach, chociaż Vectra wykazuje charakterystyczną dla ?przednionapędówek? tendencję do podsterowności. Niektóre modele wyposażone są w system adaptacyjnego zawieszenia IDS (później IDS Plus, standard w topowych wariantach i wersji OPC, opcja dla samochodów z silnikami 2.0 Turbo i 1.9 CDTI o mocy 150 KM), który można dostosowuje się do naszego stylu jazdy. Pewnym rozczarowaniem jest natomiast praca układu hamulcowego – mógłby być bardziej wydajny.

opel_vectra_c_6

Wersje specjalne: OPC

Sportowa wersja Vectry to samochód, który w sprawnych rękach pozostawi w pokonanym polu  wiele bardziej wysublimowanych maszyn. ?Średniak? uzbrojony w pakiet stworzony przez dział OPC pojawił się na rynku w 2005 roku. Spośród reszty gamy wyróżnia się nieco bardziej agresywną stylizacją i niezwykle charakterystycznym niebieskim lakierem. Model został wyposażony w 2.8 litrowy silnik V6 rozwijający moc 255 KM. Już w 2006 roku został on wzmocniony do 280 KM. Vectra OPC oprócz świetnych osiągów (tylko 6,3 s do ?setki?, v-max ograniczona elektr. do 250 km/h) ma do zaoferowania bardzo bogate wyposażenie. Samochód był dostępny w dwóch wersjach nadwoziowych ? liftback oraz kombi. Niestety, model nie otrzymał napędu na obie osie ? moc trafia tylko na przednie koła. To sprawia, że w niekorzystnych warunkach pogodowych opanowanie narowistej ?opecetki? w czasie szybkiej jazdy jest trudnym zadaniem.

Typowe usterki

Vectra uchodzi za całkiem solidny samochód, chociaż do ideału wiele jej brakuje. Największym atutem w porównaniu z poprzednikiem jest dobre zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia. Zastrzeżenia można mieć do płatającej różne figle elektroniki (głownie w modelach sprzed liftingu) ? czasami są to niedomagania m.in. centralnych zamków czy panelu klimatyzacji, ale nie brakuje też przypadków uszkodzenia rozbudowanych modułów odpowiedzialnych np. za działanie układu kontroli trakcji. Zawieszenie nie radzi sobie z jakością naszych dróg ? szybko zużywają się m.in. sworznie wahaczy i łączniki stabilizatorów, często dochodzi też do przestawienia geometrii tylnego zawieszenia. W przypadku samochodów z adaptacyjnym zawieszeniem IDS należy liczyć się z bardzo wysokimi kosztami ewentualnego remontu.

opel_vectra_c_3

Benzynowe jednostki napędowe prezentują przyzwoitą trwałość i rzadko sprawiają poważne problemy. Radzimy uważać na diesle 3.0 CDTI ? chociaż konstrukcja Isuzu zachęca osiągami, to dała się poznać wielu użytkownikom od złej strony z powodu poważnych (i bardzo kosztownych!) kłopotów m.in. z układem chłodzenia. Wysłużone motory 2.0 i 2.2 DTI również nie będą w stanie zagwarantować spokojnej eksploatacji (awaryjne układy wtryskowe). Często zawodzą zawory EGR i czujniki położenia wału oraz przepustnicy. Ceny większości typowych części eksploatacyjnych są przystępne, a ich dostępność nie budzi zastrzeżeń.

opel_vectra_c_5

Werdykt

Najtańsze egzemplarze można nabyć już za około 10-12 tysięcy złotych, ale ta kwota raczej nie wystarczy na samochód w naprawdę dobrym stanie. Szczególnie warte uwagi są egzemplarze po liftingu. Podsumowując, Vectra C to kawał samochodu za niewygórowane pieniądze i stanowi realną alternatywę dla Passata czy Mondeo.

 

Autor: Daniel Banaś

Zdjęcia: Opel

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Jeden komentarz

Dodaj odpowiedź
  1. Jestem szczęśliwym posiadaczem Vectry c 1.9cdti 120km z 2004r kupiłem ją za 7500zl była to dobra cena i niezaluje auto nie bite i w fajnym stanie pani od której kupiłem chyba przestraszyła się dwumasy trochę terkotala i terkocze ale tylko w korkach się ujawnia ten problem

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Mercedes S63 AMG Mansory

Jaguar C-X75 zagra w nowym Bondzie