Jesteśmy świadkami rewolucji w przemyśle motoryzacyjnym. Nie jest to jednak błyskawiczny proces – na takie zmiany potrzeba czasu. Dziś możemy więc mówić o etapie przejściowym.
Niewykluczone, że za kilka dekad będziemy wspominać ten moment jako najlepszy w historii motoryzacji. Dlaczego? Bo właśnie teraz mamy ogromny wybór. Zwolennicy paliw płynnych mogą postawić na układy oparte na benzynie, LPG, CNG i oleju napędowym. Z kolei fani nowości mają do dyspozycji wszelkie hybrydy (miękkie, klasyczne i plug-in) oraz układy elektryczne. Do wyboru, do koloru.
Niestety, w 2035 roku zacznie obowiązywać zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych na terenie Unii Europejskiej. Zamiast nic będą oferowane „elektryki”. Jeżeli ta „nowa” technologia wciąż będzie oparta na bateriach litowo-jonowych, to nie zyskają na tym ani klienci, ani planeta. Problem ekologiczny przeniesie się na inny kontynent, a portfele nabywców zaczną chudnąć.
To jednak smutna pieśń przyszłości. Dziś możemy cieszyć się z urozmaicenia, co świetnie obrazuje lista najszybszych samochodów w 2023 roku. Przygotował ją Mat Watson z kanału carwow, który na co dzień zajmuje się wyścigami na prostych odcinkach.
Przejdźmy jednak do rzeczy. Lista odzwierciedla aktualną sytuację na rynku. Są na niej zarówno auta spalinowe, jak i zelektryfikowane. Co ciekawe, znalazło się miejsce nawet dla benzynowego, wolnossącego V10.
I tu od razu możemy zdradzić, że listę otwiera Lamborghini Huracan z dziesięciocylindrową jednostką o pojemności 5,2 litra. A kto jest na szczycie tego zestawienia? Wystarczy spojrzeć niżej:
- Hennessey Venom F5 (6.6 V8 Twin-turbo, 1817 koni mechanicznych): 437 km/h
- Czinger 21C (2.8 V8, hybryda, 1350 koni mechanicznych): 432 km/h
- Rimac Nevera (cztery silniki elektryczne, 1914 koni mechanicznych): 412 km/h
- Koenigsegg Gemera (2.0 R3, hybryda, 1700 koni mechanicznych): 400 km/h
- Ferrari SF90 Stradale (4.0 V8 Twin-turbo, hybryda, 1000 koni mechanicznych): 339,8 km/h
- Aston Martin DBS Superleggera (5.2 V12 Twin-turbo, 725 koni mechanicznych): 339,5 km/h
- Aston Martin DB11 AMR (5.2 V12 Twin-turbo, 725 koni mechanicznych): 334,9 km/h
- Bentley Continental GT Speed (6.0 W12 Twin-Turbo, 660 koni mechanicznych): 334,7 kmh/
- Bentley Flying Spur Speed (6.0 W12 Twin-turbo, 635 koni mechanicznych): 333,13 km/h
- Lucid Air Sapphire (trzy silniki elektryczne, 1200 koni mechanicznych): 329,8 km/h
- McLaren Artura (3.0 V6 Twin-turbo, hybryda, 680 koni mechanicznych): 329,5 km/h
- Audi R8 Performance (5.2 V10, 620 koni mechanicznych): 329 km/h
- Maserati Quattroporte Trofeo (3.8 V8 Twin-turbo, 580 koni mechanicznych): 326,9 km/h
- Dodge Challenger Hellcat (6.2 V8 Supercharged,797 koni mechanicznych): 326,7 km/h
- Lamborghini Huracan EVO (5.2 V10, 640 koni mechanicznych): 325 km/h
Warto zaznaczyć, że zestawienie objęło tylko te modele, które można nabyć jako nowe w roku bieżącym. Krótko mówiąc, limitowane, wykupione serie albo te, które nie posiadają cenników, nie zostały uwzględnione. Właśnie dlatego nie ma na tej liście żadnego Bugatti.