w

Kia Cee’d I (2006-2012)

Koreański kompakt zadebiutował w 2006 roku i ku wielkiemu zaskoczeniu konkurencji szturmem podbił rynek kompaktów. Przystępna cena , bogate wyposażenie i kusząca wizja 7-letniej opieki ze strony autoryzowanych serwisów przyciągnęły do salonów wielu klientów. Czy jej atuty są mocną kartą przetargową także na rynku wtórnym?

Cee?d jest pierwszym modelem Kii w całości zaprojektowanym i produkowanym w Europie ? powstał w niemieckim biurze projektowym firmy, a fabryka mieści się za naszą południową granicą w Żylinie, gdzie powstawał także bliźniaczy Hyundai i30. Samochód zadebiutował jako 5-cio drzwiowy hatchback, a później do oferty dołączyły kombi i odmiana trzydrzwiowa ? Pro_ceed.

 

Stylistyka i wnętrze
Już pierwszy rzut oka na Cee?da zdradza, że konstruktorom zdecydowanie nie zależało na wyróżnieniu modelu z tłumu. Nie znaczy to jednak, że jest brzydki ? zwyczajnie sprawia wrażenie prostej i bezpiecznej maszyny co raczej ciężko uznać za wadę. Ciekawiej prezentuje się trzydrzwiowa odmiana Pro_ceed która wyraźnie stanowi ukłon w stronę młodszej klienteli, jednak i tu ciężko o przesadnie wielki zachwyt nad kunsztem designerów. W obu przypadkach można dostrzec pewne stylistyczne nawiązania do konkurencyjnych modeli (np. Astry III czy Corolli IX). Po przeprowadzonym w 2009 roku face liftingu Cee?d otrzymał przeprojektowany pas przedni, dzięki czemu upodobnił się do pozostałych modeli marki.

 

Wnętrze Cee?da jest przestronne i ergonomiczne, a materiały użyte do jego wykończenia są niezłej jakości. Szkoda tylko, że jest tak ponuro? Całość została dobrze spasowana, jednak zdarzają się egzemplarze w których można już usłyszeć nieprzyjemne skrzypienie plastików ? trudno jednak oczekiwać większej jakości od tak przystępnie wycenionego samochodu. Dobre wrażenie robi lista wyposażenia standardowego ? nawet w podstawowej wersji Comfort można liczyć na m.in.: 6 poduszek powietrznych, ABS, elektrycznie sterowane szyby i lusterka oraz wiele innych udogodnień. Za podobnie wyposażone samochody konkurencji należało wówczas sporo dopłacić. Bagażnik w wersjach 3- i 5-cio drzwiowych ma pojemność 340 litrów, natomiast kombi może pochwalić się 534 litrowym kufrem. Po face liftingu we wnętrzu pojawiła się nowa kierownica i nieco zmieniona konsola środkowa, poprawiono także jakość wykonania i materiały.

 

Silniki/Zawieszenie
Podstawową jednostką napędową Cee?da był benzynowy motor 1.4 o mocy 109 KM (później osłabiony do 90 KM). Gamę ?benzyniaków? uzupełniały silniki o pojemności 1.6 (122-126 KM) i 2.0 (143 KM), dostępny w najlepiej wyposażonych wersjach. Oferowano także dwa diesle wykonane w technologii Common Rail ? 1.6 (90, 115 i 128 KM) oraz 2.0 (140 KM). Napęd przenoszony jest na przednią oś za pośrednictwem 5- lub 6-cio stopniowej skrzyni manualnej, a opcjonalnie dostępny był też automat o czterech przełożeniach. Optymalnym wyborem wydaje się być benzynowe 1.6 lub 90-cio konny diesel o tej samej pojemności ? są to proste i niewysilone konstrukcje oferujące przyzwoitą dynamikę. W układzie jezdnym Cee?da zastosowano kolumny MacPhersona (przód) i układ wielowahaczowy (tył). Samochód prowadzi się pewnie, jednak kierowcy o bardziej sportowym zacięciu będą narzekać na przechyły nadwozia w szybko pokonywanych łukach i przeciętną precyzję układu kierowniczego. Pasażerowie powinni za to docenić dobry komfort resorowania.

 

Typowe usterki
Koreański kompakt nie należy do przesadnie awaryjnych samochodów, jednak miał kilka jakościowych wpadek ? na rynku pojawiła się wadliwa partia samochodów w kolorze czerwonym które miały problemy z łuszczącym się lakierem, ale większość z nich jest już po stosownych poprawkach. Na nadwoziach Cee?dów z początku produkcji może pojawiać się rdzawy nalot ? na szczęście nie są to przypadki poważnej perforacji. Zabezpieczenie antykorozyjne znacznie poprawiono w późniejszych samochodach.

W zawieszeniu słabe okazują się łączniki stabilizatorów i wahacze, często wymiany domagają się też drążki kierownicze. Czasem zawieść mogą też niektóre elektroniczne gadżety (szyby, lusterka, fabryczne radio) i ich moduł sterujący (nowy kosztuje aż 2 tyś złotych). Nie mamy większych zarzutów co do trwałości jednostek napędowych, ale radzimy uważać w przypadku wyboru bardziej skomplikowanych diesli z kołem dwumasowym i filtrem cząstek stałych ? to newralgiczne elementy praktycznie wszystkich silników wysokoprężnych. Podobnie jest w przypadku aut wyposażonych w instalację LPG ? zdania co do ich trwałości są podzielone (często występują przypadki wypalenia gniazd zaworowych).

 

Werdykt
Za ?Koreańczykiem? przemawia bardzo dobry stosunek ceny do jakości i duży wybór na rynku wtórnym. Ceny najmłodszych egzemplarzy kształtują się na poziomie 19-22 tys. zł. Większość egzemplarzy pochodzi z Polski i ma pełną książkę serwisową dzięki czemu łatwo zweryfikować ich przeszłość. Sporo z nich jest ciągle na gwarancji, jednak w przypadku starszych modeli z większymi przebiegami należy ją traktować z dystansem, bo z powodu niektórych obostrzeń producenta można nieźle się zdziwić podczas nieplanowanej wizyty w serwisie. Podsumowując, Cee?d to niezwykle ciekawa propozycja, która z pewnością jest warta dłuższego zastanowienia.

 

Autor: Daniel Banaś

 

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

2 komentarze

Dodaj odpowiedź
  1. Moja firma kupiła kilka ceedów na początku produkcji, ja jeździłem jednym z pierwszych ceedów sw. Silniki benzyna 1.4, 'mój’ kombi 1.6. Ogólnie całkiem przyjemne auta, fajne w prowadzeniu. Dwie dość istotne wady: spalanie zdecydowanie za wysokie, większe od oczekiwań, druga, poważniejsza, to słabe sprzęgła. W moim samochodzie miałem wymieniane sprzęgło po 8kkm, potem naprawa ok. 20kkm. Z tego co wiem, kolega, który później jeździł tym samochodem, naprawiał sprzęgło w okolicach 90kkm. W pozostałych wozach też zdarzały się z tym przygody.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

300, 600 i 800 ? GDDKiA podsumowuje 2013 rok na drogach

Samsung Smart Control 2014