w

Honda Civic Type R – wielki pojedynek wszystkich generacji (wideo)

Honda Civic Type R - wszystkie generacje
Honda Civic Type R - wielki pojedynek wszystkich generacji (wideo)

Japoński hot hatch wciąż jest dostępny na polskim rynku. Jego najnowsze wcielenie już trafiło do salonów. Fani japońskiej marki są jednak podzieleni, gdy trzeba wskazać najlepszą generację w historii tego modelu.

Honda Civic Type R cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem. I trudno się temu dziwić. W dobie elektryfikacji, jej konwencjonalny układ napędowy jest wręcz ostatnim oddechem konserwatywnego podejścia do motoryzacji.

Doładowany silnik, manualna skrzynia biegów, napęd na przednią oś, odchudzona konstrukcja – tu nie ma miejsca na zbędne baterie. Pamiętajmy, że sport to nie tyle moc, co lekkość. A tego nie uświadczymy w samochodach na prąd.

Honda Civic Type R – wielkie porównanie

Mat Watson z kanału carwow zebrał na prostej startowej wszystkie dotychczasowe generacje japońskiego, sportowego modelu. Celem jest pokazanie różnic w osiągach. Czy im nowszy, tym szybszy? Teoretycznie tak to powinno wyglądać. Porównanie w warunkach rzeczywistych będzie dobrą weryfikacją.

Wszystkie modele dysponują przednimi napędami, benzynowymi silnikami i manualnymi skrzyniami biegów. Różnice stanowią jednak zastosowane technologie, moce oraz masy własne.

Zacznijmy od najstarszego wariantu, który jest oparty na modelu siódmej generacji. Skrywa dwulitrowy, wolnossący silnik i-VTEC generujący 200 koni mechanicznych i 196 niutonometrów. Ile waży? Zaledwie 1210 kilogramów.

Honda Civic Type R - wszystkie generacje
Honda Civic Type R – wszystkie generacje na jednym zdjęciu

Nowsza Honda Civic Type R znana także jako „ufo” też dysponuje dwulitrowym, wolnossącym silnikiem benzynowym o bardzo zbliżonym potencjale: 201 koni mechanicznych i 193 niutonometry. To wszystko przy masie własnej wynoszącej 1267 kilogramów.

Czas na pierwszego Civica Type R z turbiną. Dwulitrowy silnik benzynowy wyposażony w doładowanie generuje 310 koni mechanicznych i 400 niutonometrów. Masa własna tej generacji sięga 1382 kilogramów.

Przedostatnia z generacji tego modelu też ma doładowany silnik benzynowy o pojemności dwóch litrów. Jego potencjał został zwiększony do 320 koni mechanicznych. Liczba niutonometrów pozostała taka sama – jest ich 400. Masa własna wzrosła jednak do 1405 kilogramów.

Jak na tym tle wypada najnowsza Honda Civic Type R? Nie ma żadnego elektrycznego wsparcia, co ucieszy purystów. Jej doładowany, dwulitrowy silnik z rodziny VTEC Turbo oddaje do dyspozycji 329 koni mechanicznych i 420 niutonometrów. To wszystko przy masie własnej wynoszącej 1429 kilogramów.

Który model okaże się najszybszy, a który najwolniejszy? Wskazanie prawidłowej kolejności na mecie nie jest takie łatwe. Zachęcamy więc do obejrzenia poniższego materiału.

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Kolejny Seba w BMW

Kolejny Seba w BMW pokazał, jaki jest szybki. Cztery auta rozbite (wideo)

Suzuki Samurai na torze wyścigowym

Co za widok! Suzuki Samurai na torze wyścigowym. Lekkie przeróbki były niezbędne (wideo)