w ,

Fiat Doblo 1.4 16v Easy – Papamobile…

Kiedy prezentowane Doblo pojawiło się na parkingu, sąsiedzi z miejsca ochrzcili go? Papamobilem. I coś w tym jest. Auto jest na tyle wysokie, że we wnętrzu może stanąć człowiek o ?konwencjonalnym? wzroście. I tu rodzi się pytanie: po co? W przypadku wersji Cargo, chodzi o ładowność. A w przypadku odmiany osobowej? Oczywiście też! To chyba jedyne auto tej klasy, w którym na stojąco przewieziemy lodówkę?

fiat_doblo_1.4_16v_easy_test_2

Z zewnątrz?
To już III generacja produkowanego od 15 lat Fiata. Przez te wszystkie wiosny, auto powstawało w niezliczonej liczbie wersji i odmian. Niektóre, bardzo zaskakujące. Tak, jak podwyższona wersja osobowa. Zaskakujące jest to, że Doblo Easy którym jeździliśmy, jest najwyższą wersją z gamy, ale? nie jest największą! W ofercie są bowiem warianty 7-osobowe. My testowaliśmy odmianę zaledwie 5-osobową. Skąd więc koncepcja podwyższenia dachu? Nie bardzo wiem, ale choć nie rozumiem genezy, doceniam za praktyczność. I za wygląd. Wbrew pozorom, auto wygląda naprawdę fajnie. Szczególnie, duża szyba nad głową kierowcy i pasażera. Nie, nie panoramiczny dach. Po prostu, szyba nad głową, która sprawia wrażenie naturalnego przedłużenia szyby przedniej. Nadaje to autu nadzwyczajnej lekkości i dodatkowo? homogenizuje Doblo.

fiat_doblo_1.4_16v_easy_test_3

Także z profilu auto wygląda ciekawie. Szczególnie, przez dodatkowe ?uszybowienie? podwyższonego dachu. Fiat nie poszedł na skróty. Nie dokleił do dachu kawałka plastiku i blachy, które podwyższą konstrukcję. Dodanie mu okna czołowego i bocznych, a także podwyższonych drzwi (przecież dla oszczędności mogli dać normalne) świadczy o tym, że auto to nie żart designera tylko przemyślana koncepcja. Nie wiem jak wam, ale mnie ?Papamobil? przypadł swoją nietuzinkowością do gustu.

fiat_doblo_1.4_16v_easy_test_4

? i we wnętrzu
Druga strona tego ?podwyższonego? medalu to przestrzeń. W aucie jest jej aż? do bólu. Kierowca i pasażerowie na pewno nie zapadną na klaustrofobię. Dodatkowe okna wpuszczają do auta mnóstwo światła. I tu jest mały problemik ? wpadnie także sporo ciepła. Auto testowaliśmy w 38-stopniowym upale i przyznam szczerze, klimatyzacja pracująca pełną mocą zdołała obniżyć temperaturę do maksimum (minimum właściwie) około 25 stopni.

fiat_doblo_1.4_16v_easy_test_5

 

 

A teraz już tylko plusy. Po pierwsze, Doblo osobowe to Doblo osobowe, a nie żaden przebudowany dostawczak. Dlaczego tak twierdzę? Otóż, Cargo ma kabinę trzyosobową. To znaczy, fotel kierowcy i szerszą ławkę dla dwóch dodatkowych osób w kabinie. Wygodną wprawdzie, ale? tylko ławkę. Tymczasem w pierwszym rzędzie Doblo osobowego znajdziemy dwa typowe fotele. W drugim, kanapę, ale profilowaną tak, jak fotele. Trudno cokolwiek zarzucić wykończeniu auta. Zarówno sam montaż, jak i to z czego auto zmontowano świadczy o tym, że Fiat poważnie traktuje swoich klientów. Dodatkowe słowa uznania za wygląd i aranżację miejsca pracy kierowcy. Zegary, wskaźniki i przełączniki takie jak w całej gamie Fiata.

fiat_doblo_1.4_16v_easy_test_6

Największą zaletą Doblo jest jego pakowność. W wersji nie podwyższonej z piątką pasażerów do auta zapakujemy 800 litrów. W konfiguracji dwuosobowej aż 3200 litrów.. Jeżeli dodamy do tego podwyższony dach, przestrzeń załadunkowa wzrasta od 100 do 300 litrów. I to są naprawdę imponujące liczby.

fiat_doblo_1.4_16v_easy_test_7

Technologia
Doblo osobowe koncern Fiata wyposaża tak, jak wszystkie w gamie osobówki. Dlatego, przepisywanie listy wyposażenia jest nieco bezcelowe. Tym razem ograniczę się do tego, co auto odróżnia od konkurentów. A jest to zawieszenie tylne. System Bi-Link to nowość wśród aut dostawczych. Po ludzku, oznacza to zawieszenie niezależne, które wyparło nieśmiertelną jakby się wydawało belkę skrętną. System Bi-Link poprawia manewrowość, ale też ładowność auta.

fiat_doblo_1.4_16v_easy_test_8

Testowego Fiata Doblo napędzał 1,4-litrowy T-Jet o mocy 95 KM. Motor osiąga owe 95 KM przy 6000 obrotów i 127 Nm. (od 4500 obrotów). Nie jest to demon szybkości, bo od 0-100 auto rozpędza się w 15,4 sekundy i osiąga około 160 km/h. Z benzynowym silnikiem auto jest w miarę oszczędne. Dane katalogowe podają, że średnio spala 7,4 litra (nasz pomiar to 7,5) w mieście 10 litrów (nasz pomiar 10,8 litra) i 5,9 na trasie (nasz pomiar 5,5). I są to wyniki adekwatne dla auta tej wielkości z niezbyt dużym silnikiem benzynowym. Sporym plusem jest to, że motor nieźle współpracuje z instalacją gazową.

fiat_doblo_1.4_16v_easy_test_9

Wrażenia z jazdy
Jak jeździ Doblo z niewielkim, benzynowym silnikiem? Niespiesznie, ale pewnie. Do prowadzenia auta nie mamy żadnych zastrzeżeń. Mimo sporego ?wzrostu? Doblo nie jest zbyt podatne na boczny wiatr. Spora w tym zasługa wspomnianego zawieszenia Bi-Link. Także układ kierowniczy nie sprawił zawodu. Jest bezpośredni i pozwala na trzymanie auta w ryzach.

fiat_doblo_1.4_16v_easy_test_10

Zawieszenie warto pochwalić też za tłumienie nierówności ? zarówno tych podłużnych, jak i poprzecznych. Nawet ?na pusto? auto nie podskakuje na drogowych ?debrach?. Dzięki sporej (to taki eufemizm) liczby przeszkleń, nie możemy także narzekać na widoczność. Do przodu, do tyłu, czy na boki ? w każdą stronę idealnie. Czy mamy jakieś zastrzeżenia? Nazwałbym to raczej uwagą. 95 KM to nie jest zbyt nachalna moc. Przy wyprzedzaniu warto zapamiętać, że auto ma też 4 bieg. Taka pamięć pomaga?

fiat_doblo_1.4_16v_easy_test_11

Okiem przedsiębiorcy
Ceny Doblo w wersji osobowej rozpoczynają się od 62 tys. zł w wersji POP i od 66 tys. zł w wersji Easy. I ponieważ Fiat jest jednym z liderów sprzedaży samochodów w Polsce, szczególnie tych użytkowych, można liczyć na niezłą ofertę finansowania.

fiat_doblo_1.4_16v_easy_test_1

 

W przypadku kredytu, umowa z FCA Bank może trwać od 12 do 96 miesięcy z wpłatą własną, od 0%, z ratami malejącymi lub równymi. Z kolei leasing to okres od 23 do 59 miesięcy, minimalny czynsz inicjalny od 0% i możliwość przełożenia miesięcznej raty na koniec okresu leasingowania (bez dodatkowych kosztów).

fiat_doblo_1.4_16v_easy_test_12

Podsumowanie
Doblo sprzedaje się naprawdę dobrze. A to oznacza, że Fiat trafił modelem w gusta klientów. Nam, testowany Fiat też się bardzo podoba, jednakże ze 120-konnym dieslem podobałby się jeszcze bardziej?

 

Tekst i zdjęcia: Artur Balwisz

 

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Aston Martin zapowiada elektryczną wersję modelu Rapide

Hyundai i10 1.25 MPI Comfort – Mocniej znaczy lepiej