w

Debiut pełen sukcesów

Podwójnym zwycięstwem w Rajdzie Hiszpanii Volkswagen zapewnił sobie tytuł mistrza świata producentów w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC). Tym samym wszystkie mistrzowskie tytuły rajdowe 2013 roku trafią do Wolfsburga.

 

Już przed trzema tygodniami w Rajdzie Francji, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (F/F) zostali mistrzami w kategorii kierowców i pilotów. Dzięki ich ósmemu zwycięstwu w sezonie oraz drugiej pozycji Jari-Matti Latvali i Miikki Anttili (FIN/FIN) w Hiszpanii, Volkswagen już na jeden rajd przed końcem sezonu ma zagwarantowane pierwsze miejsce w kategorii producentów. Zdobycie tych tytułów mistrzowskich w roku debiutu Polo R WRC to największy sukces Volkswagena w sporcie motorowym.

 

W sezonie 2013 Volkswagen osiągnął sukces, który jeszcze nie zdarzył się w historii Rajdowych Mistrzostw Świata. W pierwszym roku startów marki w Rajdowych MŚ FIA (WRC), wszystkie tytuły mistrzowskie trafiły do Wolfsburga, zarówno w kategorii kierowców i pilotów, jak i producentów. Jeszcze żadnemu producentowi nie udało się zdobyć mistrzostwa w roku debiutu. Nawet w historii Formuły 1 żaden producent nie rozpoczął swoich startów od samodzielnego wygrania całego sezonu. Volkswagen osiągnął coś, czego nikt się nie spodziewał. Dotychczas jako ambitne założenia uznawane było zajęcie miejsc na podium w pierwszym roku startów, zwyciężania w rajdach w drugim i walka o tytuł mistrzowski w trzecim sezonie.

 

Ostatni dzień Rajdu Hiszpanii stał pod znakiem emocjonującej walki między zespołami Volkswagena Ogier/Ingrassia i Latvala/Anttila. Uszkodzona opona poprzedniego dnia sprawiła, że Ogier wystartował do ostatnich 138,54 kilometrów na szutrze z czwartej pozycji, Latvala z pierwszej. Przed zespołami stały różne wyzwania – Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila na ostatnich szutrowych odcinkach specjalnych Rajdu Hiszpanii otwierali stawkę i wyznaczali linię idealną dla kolejnych samochodów, natomiast Sébastien Ogier/Julien Ingrassia mieli inny problem: nowi rajdowi mistrzowie świata* jako czwarte auto na trasie walczyli o zwycięstwo w tumanach kurzu, jakie zostawiali za sobą ich najwięksi rywale. Ale takie warunki najwyraźniej nie spowolniły najlepszego duetu sezonu. W niedzielę cztery z sześciu odcinków specjalnych wygrali Ogier/Ingrassia, na dwóch pozostałych oesach zmieścili się w pierwszej trójce. Tylko jeden zespół w ostatni dzień rajdu miał porównywalne wyniki: Andreas Mikkelsen/Mikko Markkula w trzecim Polo R WRC wygrali dwa odcinki specjalne.

 

Tumany kurzu za jadącymi z przodu samochodami, nisko stojące słońce w porannych godzinach ? warunki w niedzielę stawiały wielkie wyzwania przed kierowcami i pilotami. Dzięki precyzyjnie odczytywanym notatkom rajdowym Ogier/Ingrassia w gęstym kurzu, mimo fatalnej widoczności, nadrobili nawet 20 sekund w stosunku do swoich bezpośrednich rywali. Piloci przy odczytywaniu notatek musieli zdać się całkowicie na instynkt ? przy zerowej widoczności punktów orientacyjnych w zasadzie nie dało się zauważyć. ?To były zdecydowanie najtrudniejsze chwile dla nas pilotów? ? powiedział Julien Ingrassia, pilot Sébastiena Ogiera.

 

Rajd Hiszpanii to jedyny rajd w sezonie MŚ, rozgrywany zarówno na asfalcie, jak i na szutrowym podłożu. W tych wyjątkowych warunkach Volkswagen Polo R WRC udowodnił swoje wszechstronne możliwości: World Rally Cars z Wolfsburga zapisały na swoim koncie 13 z 15 najlepszych czasów na oesach i 26 z 45 miejsc w pierwszej trójce. Od pierwszego startu Polo R WRC w Rajdowych Mistrzostwach Świata, czyli od Rajdu Monte Carlo, Polo R WRC wygrały łącznie 132 ze 215 odcinków specjalnych, czyli 61,4 procent. Sam Sébastien Ogier zaliczył w 2013 roku do dziś 101 zwycięskich oesów.

 

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #7 
?Bardzo się cieszę z sukcesu zespołu. Volkswagen bez wątpienia zasłużył na tytuł rajdowego mistrza świata. Polo R WRC jest prawdziwym championem. Nawet jeżeli dzisiaj pod koniec mieliśmy kilka problemów technicznych, auto znów niezawodnie dowiozło nas do mety i zaliczyliśmy pierwsze podwójne zwycięstwo w Rajdowych MŚ. Chętnie walczyłbym do samego końca z Sébastienem Ogierem o zwycięstwo w dzisiejszym biegu, bo prawie do ostatniej chwili toczyliśmy pojedynek bez żadnych taktycznych zaleceń odgórnych. Mimo to cieszę się z drugiego miejsca. Daje ono mi wiarę w siebie przed nadchodzącym Rajdem Wielkiej Brytanii w Walii, który zdecydowanie należy do moich ulubionych rajdów. Wprost nie mogę doczekać się startu.?

 

 

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #8 
?Niesamowity rajd, fantastyczny sezon! Nasz zespół w pełni zasłużył na tytuł mistrza świata. Jestem niezmiernie dumy, że jestem częścią zespołu Volkswagena. I naturalnie jestem też bardzo szczęśliwy, że Julien i ja zwyciężyliśmy w Hiszpanii. Obiecałem sobie przed rajdem, że dam z siebie wszystko ? i udało się. Pierwsze poranne godziny dzisiejszego dnia były ekstremalnie trudne. Tumany kurzu za innymi samochodami były jak najbardziej gęsta mgła ? zero widoczności. Czasami musieliśmy zwalniać na środku prostych odcinków, bo nic nie wiedzieliśmy. We Francji zaliczyliśmy dobry comeback i zostaliśmy mistrzami świata. Teraz w Hiszpanii rzuciliśmy się w szaleńczą pogoń ? i znów jesteśmy mistrzami!?

 

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9 
?Volkswagen jest mistrzem świata! Strasznie się cieszę, zespół w tym sezonie był po prostu wspaniały. Chciałem im dzisiaj zrobić jakiś prezent i próbowałem wypaść jak najlepiej. Dziś rano od początku bardzo dobrze czułem się w Polo R WRC i bardzo szybko przestawiłem się na szutrową nawierzchnię. Fakt, że startowałem z dalekiej pozycji, nie był wielkim problemem, ale kurz na trasie z pewnością już tak. Ale przy zapoznawaniu się z trasą wykonaliśmy dobrą robotę i miałem duże zaufanie do notatek. Możliwość dwukrotnego przeczytania swojego nazwiska na samej górze tabeli jest piękną sprawą. Na trzecim odcinku specjalnym wypadłem z długiego prawego zakrętu, który przechodził w ciasną lewą zawrotkę. Po południu chciałem jeszcze raz zaatakować, ale na prostej na coś wpadłem i skrzywiłem kierownicę. Potem doszło do tego uszkodzone zawieszenie i nie mogliśmy pojechać ostatniego odcinka specjalnego. Ale mimo to nie mogę powiedzieć, że jestem niezadowolony z Rajdu Hiszpanii.?

 

Jost Capito, Dyrektor Volkswagen Motorsport 
?Wszystkie tytuły w tegorocznych Mistrzostwach Świata, to po prostu niewiarygodne. Nie można zapomnieć, że to pierwszy sezon Polo R WRC w Rajdowych MŚ. Tym cenniejszy jest ten sukces. Zdobycie mistrzostwa świata w kategorii kierowców i pilotów było dla całego zespołu absolutnym szczytem. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia w rajdzie w swojej ojczyźnie spełnili swoje marzenie. Natomiast mistrzostwo świata producentów jest ważniejsze dla koncernu, ponieważ udowadnia, że nie tylko kierowcy, ale także samochody reprezentują najwyższą klasę.?

 

 Źródło: informacja prasowa, Volkswagen

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Abarth nie planuje własnego modelu

Legendy motoryzacji: Ford Sierra RS Cosworth (1985-1992) cz. 1